Mä nyt kirjoitan tänne etukäteen, koska jotkut on asiasta yllättyneitä ekalla kerralla:
Voi olla että aluksi (mulla vajaat 2vko) imetys SATTUU.
Maidon nouseminen voi tuntua tukalalta ja niitä voi kuumottaa ja maitoa voi valua holtittomasti ennen kuin rinnat oppii säätelemään tarjonnan kysynnän mukaan.
Nännien iho voi mennä rikki, kirvellä jne. Tähän auttaa esim. lanoliini-rasvailu, maidolla sively imetyksen jälkeen, ilmakylvyt jne.
Mutta kyllä nännit tottuu ja kipu loppuu aikanaan.
Mulla oli niin, että vajaat pari viikkoa (ensi päivien jälkeen) nännit herkistyi ja ekat 10sekuntia imetystä oli AIVAN TUSKAA ja sit helpotti.
Vauvan voi aluksi olla haastava saada kunnon imuotetta. Auttaa kun avaisi suun isoksi.
Mutta tämänkin vauva oppii kyllä, kun on sinnikäs.
Aluksi säätäminen oman asennon, vauvan asennon, harson, (joillain rintakumin), imuotteen jne. kanssa on turhauttavaa ja vaikeeta. Älä murehdi, se rupeaa sujumaan kyllä. Ja pyydä apua. Meillä isäntä välillä auttoi vauvan parempaan asentoon jne.
Ajatelkaa ennemmin, että voi olla kaikki ongelmat, mutta sinnikkäällä imettämisellä lopulta se sujuu pimeässä, puoliunessa koska vaan loistavasti. Ja sit voit vain positiivisesti yllättyä kun kaikkia ongelmia ei tulekaan!
Lisämaitoa mielestäni kannattaa antaa vasta jos vauvan paino ei ala nousemaan tasaisesti.
Jotkut vauvat on rinnalla hetkisen ja toiset tuntikausia. Kaikki tämä normaalia, eikä automaattisesti merkki siitä ettei maito riittäisi. Pelkkä imemisen tarve on vauvoilla yksilöllinen.
Eli älä ylläty vaikeudesta ja nauti jos se ei ollutkaan vaikeeta!
Imetin viimeksi 1,5vuotta ja täysimetin 5,5kk. Tähän pyrin nytkin.
Välissä on ollut vaiheita, jolloin vauva raivosi rinnalla, yritti kieltäytyä rinnasta, kelpasi vain kaksi asentoa, puri nänniä, asui rinnalla jne. Jännästi joka "ongelmaan" auttoi se, että jatkoi vaan imetystä ressaamatta.