Imetysliivit ja imetys

Noista ainoastaan tuota imetystä takakenossa en ole kokeillut. Olen nyt yrittänyt nykyisin välttää pumppaamista, ettei se vain lisäisi tuota maidontuotantoa. Jossain välissä pumppasin ja se kyllä auttoi, mutta sitten aloin miettimään, että lisääköhän se vain tätä ongelmaa. :/ Toisaalta taistelen mielessäni siitä, että kannattaako minun vielä yrittää "hillitä" maitontuotantoa, jos vasta on tasoittumassa luonnostaan. Nyt siis vauva 2 viikkoa vanha. Välillä on parempia päiviä, jolloin ongelma on vähäistä ja imetys sujuu hyvin (osittain voi oma jaksaminenkin vaikuttaa. :D) Pari päivää olen yrittänyt pärjätä harsoon valuttamisella, mutta tuntuu, että rinta ei kuitenkaan tyhjene tarpeeksi ja vauva kärsii sitten imiessään kuitenkin tuosta runsaasta maitosuihkusta. Olen yrittänyt miettiä positiivisen kannalta, että vauva ainakin saa runsaasti maitoa ja pissa ja kakkaa tuleekin se mukaisesti. Ehkä enemmänkin huolestuttaa tulevaisuus imetyksen suhteen. Haluan imettää ja pelkään, että vauva kieltäytyy kokonaan imemästä tuon suihkun takia tai että saan huonon imuotteen takia tiehyetukoksen tai rintatulehduksen. Toistaiseksi taktiikkani on ollut vähittäinen imuotteen parantaminen eli imetyksen aikana annan alkuun syödä tuolla kaventuneella otteella ja sitten vähitellen sitä parannan irrtottamalla vauvan ja auttamalla paremman otteen, kun rinta on tyhjentynyt hivenen. Tämä siis vaikka valutankin harsoo aina ensin tai pumppaan. vauva oli alle kolme kiloinen niin söimme synnärin ja neuvolan ohjeiden mukaan reilun viikon kolmen tunnin välein. muutama päivä sitten saimme luvan yöllä imettää viiden tunnin välein ja päivällä entiseen malliin eli kolmen tunnin välein. ihana on nukkua varsinkin, kun vauva nukkuu sen 4-5h yöllä putkeen ja herättää sitten syömään. ongelmana ovat kuitenkin nuo täydet rinnat sitten aamulla. :D molemmat rinnat ovat niin täynnä, että vaikea valita kumman tyhjennyksen aloittaisi ensin. Toistaiseksi olen siis imettänyt vuoron perään ja välillä useammin toisesta, sillä vasen rintani on alusta asti tuottanut jostain syystä enemmän maitoa kuin oikea. yritän siis vasenta välillä pitää "tauolla" pidempään, että maitoa ei tulisi niin paljon. Imetys siis periaatteessa sujuu, mutta vähän kikkaillen. :D Lisäksi pohdituttaa tuo tulevaisuus ja imetyksen jatkumisen säilyttäminen. Oletko Zeni itse saanut säilytettyä imetyksen suihkutisseistä huolimatta? Kiitos sinulle. :Heartred

Laitoin liittymispyynnön tuonne tukiryhmään. Kuitnekin vähän "ujostelen" ongelmaani ja ajattelin kokeilla saisinko tukea/apua/neuvoja täältä ensin. :)
 
Mä olen saanut runsaasta suihkusta huolimatta imetettyä 2x10kk, 3kk (vauva kieltäytyi rinnasta sen jälkeen kokonaan :sad015) ja reilu 1v :)
Pumppaaminen saattaa tosiaan nostaa maidontuotantoa, mutta mä en usko että kovin merkitsevästi jos vaan pahimmat paineet vetää pumppuun. Tuo kahdesti samasta rinnasta imettäminen taas hieman tasaa sitä maidontuloa.
Tuolla ryhmässä voi laittaa tukiäideille myös yksityisviestiä, niin ei tarvitse julkisesti siellä seinällä kysellä :) Kuvissa siellä muistaakseni ohjeet...
 
Mulla kans suihkutissit esikoisen kanssa ja onnistuin imettää 16 kk. Jouduin kyllä pumppaamaan aina etukäteen maitoja pois alkuun tai muistelen, et aamupäivisin kans oli sitä ylituotantoa enemmän niin saatoin kerran päivästä aamupäivällä tyhjentää enimmät molemmista rinnoista, niin niillä pärjäili sitten loppupäivän. Jossain vaiheessa se ylituotanto alkoi vaan itsekseen rauhoittua. Minusta on kuitenkin parempi pumpata ylimääräisiä pois, kun saada tulehdus liian täysistä rinnoista. Vähentää sitä pumppausta sitten hiljalleen.
 
Ihan niinkuin mun esikoisestakin, nyt on taas imetys niin kipeetä!! Ekat 10sekuntia tuntuu kuin neuloja työntyisi nänneistä ulos ja sit pikkuhiljaa helpottaa. Viimeksi kesti n.10 päivää. Toivon että toisen kohdalla nännit tottuisi nopeammin.
Vauvan imuotekin on vielä turhan suppea, mutta sekin paranee pikkuhiljaa. Näin ainakin esikoisellakin.
Vauva siis syntyi tiistaiaamuna eli on kohta 2vrk vanha.
 
Täällä myös ylituotantoa.. rinnat ovat todella täynnä kun vauva ei vielä ime niin paljon kuin olisi tarjolla. Nännit todella arat myös ja imetyksen alku sattuu aivan törkeesti, rasvailen niitä ahkerasti joten kyllä se kohta alkaa helpottaa. Meillä syödään yöllä n 2-3 h välein, päivällä voi olla pidempiä taukoja kun nukkuu mutta tankkaa sitten taas välillä tiuhaan. Positiivista on se kun maitoa on heti tullut reilusti niin syntymäpaino tippui vasn vähän 3154>3110g sanoivatkin että on todella vähän pudonnut että huomaa maitoa tulevan.
 
Mulla on kanssa vähän enempi maitoa kuin vauva tarttis, suihkuaminen on taattu..
Ja nyt on mennyt kolme viikkoa, ja täytyy sanoa että nännit aristaa vieläkin. Onneks koko ajan helpottaa! Oon kanssa rasvaillu ahkerasti, koittanut antaa ilmakylpyjä rinnoille, ja välillä pitää maidonkerääjiä, ettei nänninpäät ota mihinkään kiinni. Kyllä tää tästä pikkuhiljaa.
Vauvasta huomaa, jos jompikumpi rinta ehtii täyttyä liikaa, on hänen vaikea saada alkuun hyvä ote vaan pyrkii ottamaan tosi kapean imuotteen..
 
H&M semmoset urheiluliivityyppiset imetysliivit kokoa XL olis ollu muuten hyvät mut ympärysmitta ihan äly iso! Carriwellin samantyyppiset XL mitkä on käytössäki, on ihan hyvät mut niissäki rajoilla et onko ympärys liian iso. Ärsyttävää. Normiliivit 85F ja varmaan sit imettäessä kasvaa G:hen. Olis ihan unelma löytää semmoset tavallisen malliset imetysliivit tota kokoa.. mut esim H&M loppuu E:hen ja mun mielestä pientä kokoa ne kaarituelliset muutenki.
 
Mulla on alkanu onneks tuo imetys sujua vähän paremmin noiden suihkutissien kanssa. :) Välillä on päiviä (niinkui tänään), että rinnat on niin täynnä, että pakko pumpata vähemmäksi. Näistä päivistä pumppauksesta huolimatta on sivutuotteena vauvalla illalla kauheet mahakipu venkoilut. :/ Onneks näitä on kyl ollu vähemmän. :) Useimmiten meillä on illalla semmoset tyhjennystalkoot. :D eli ennen nukkumaan menoa syödään molemmat tyhjiksi niin äitin on hyvä mennä nukkumaan ja vauvan vatsa täynnä.
 
Kääk. Vauva on 2 vk vanha ja kaksi tiehyttukosta jo ollut. Erityisesti oikea rinta suihkuaa ja vauva ottaa siitä aika pienellä otteella kiinni. Siinä varmaan syy, eli ei tyhjene tasaisesti.

Sain molemmat tukokset aukeamaan imetyksellä, mutta nyt on pientä lämpöä edelleen päällä. Voi tietty olla sattumalta joku flunssa yhtaikaakin. Bakteeritulehdus ei kuitenkaan ole, kun lämpöä on niin vähän (37,5). Edellisen kanssa oli yksi bakteeritulehdus ja kuume nousi heti melkein 39 asteeseen.

Toivottavasti tää on vaan alkuhankaluutta ja maitomäärät tasottuis pian ja tää tukkeutuminen loppuis...
 
Heräättekö te muut öisin maitolammikosta? Mulla oikea rinta etenkin täyttyessään alkaa valuttaa maitoa ihan itsestään. Nyt heräänkin öisin aina yökkäri napaan asti märkänä, ja välistä vauvaparan yökkärikin on saanut osansa.. toivottavasti tasottuu jossain vaiheessa
 
Mie nukun liivit ja liivin suojat päällä, just ton takii, muuten sänky lainehtii jossain vaiheessa yötä maidosta :)
 
Mä nukun kans imetystopin ja liivisuojuksien kanssa :)
 
Joo ei tulis mitään ilman liivejä ja suojuksia, maitoa lainehtisi miehen päälle asti, ja meillä on iso sänky. Juuri äsken pumppasin molemmista rinnoista 100ml, ja se oli vaan pahin pakotus, kun vauva on nukkunut nyt vajaan tunnin ja söi huonosti vaan toisesta rinnasta ennen nukahtamista. Huomenna soittelen maitokeittiölle, että alan taas luovuttaa.
 
On mullakin imetysyökkäri, liivinsuojat ja harso vielä siinä päällä mutta läpi tulee silti :D
 
Mitkä suojat sulla Musicro on? Jos et oo vielä kokeillut, niin laita kestosuojat ihoa vasten ja kertikset siihen päälle ja sit sitä harsoa vielä. Ja puhtaita pinot yöpöydälle, niin voi aina vaihtaa kun herää. On kyllä tosi inhottava nukkua tahmaisessa maidossa!
 
Taitaa olla Imsevimsen kestosuojia, jos oikein muistan.
Täytyykin kokeilla vielä ne kertsisuojat tuohon väliin, kiitos!
Joo ei tää kovin hehkeetä aikaa ole :D selkäpuolella välistä imetyshikeä, etupuolella maidot omasta takaa ja varmaan joku vauvan puklukin seassa. Onneks jälkivuoto on sentään jo vähissä.
 
Vasen vuotaa yöllä erityisesti. Aika usein suojan läpi liiveihin. Mulla on sängyssä mun ja vauvan alla äitiyspakkauksen peitto, jonka saa nostettua päiväksi kätevästi kuivumaan. Ei kastu koko sänky.
 
Vauva on nyt 6 päivää vanha ja nyt imetys ei ole enään tuskallista. Eilen oikeastaan jo helpotti. Nännit meni välissä jo ihan ruvelle ja nahkaa lähti pieninä riekaleina. Rasvasin lansinohilla ja olin paljon ilman liivejä.

Nyt siis toisella kerralla nännit tottui nopeammin kuin ekalla.

Nyt kun maidon tuotanto ei oo tasaantunut, vuotaa nännit välillä kun nukun (on kyljellään puristuksessa). Mutta riittää kertakäyttöiset liivinsuojat. Kastun vaan jos suoja on väärässä kohdassa ja niin käy helposti kun unissaan vaihtaa asentoa. Taidan laittaa ensi yöksi harson rinnoille, niin on varmemmin nännien päällä.

Myös imettäessä toinen nänni heruu herkästi, mut kuitenkin ihan liivinsuoja riittää.

Vauva on syönyt 2-5 tunnin välein. Öisinkin saan siis kunnon unipätkiä, mikä on tosi jees! Päivät pitää kuitenkin jaksaa taaperon ja koululaisten kanssa.
 
Käytättekö te imettäessä maidonkerääjää toisessa rinnassa? Ostin nyt uuden kun olen hävittänyt vanhat...
 
Mulla ei näköjään tällä kertaa falskaa tissit ollenkaan, ihanaa kun saa nukkua alasti! Esikoisen kanssa piti ekat pari kuukautta käyttää imetystoppia ja liivinsuojia.
 
Takaisin
Top