Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä aamulla just totesin miehelle, että kyllä on lomalla syöty ja juotu ja maattu perse homeessa sohvalla. Herkkuja on menny yli oman tarpeen. Ehkäpä itsekin otan päivän, että teippaan lapsen tissiin kiinni.. ;)

Meilläkin on tänään tällainen tissisuussa-päivä. Poika sai jonkun ihan kauhean mahakipukohtauksen yöllä ja päivälläkin ollut vähän kipunen. On myös alkanut protestoimaan päikkäreitä vastaan huudolla, tissillä saa lahjottua hiljaiseksi ja nukkumaan.

Täälläkin tissit tuntuu tyhjiltä, mutta silti tammikuussa sopivankokoiset imetysliivit tuntuu välillä pieniltä - tissit suorastaan tursuaa välillä reunan yli. Ota näistä nyt sit selvää. :wacky:

Näistä Anitam liiveistä tuli kyllä kertaheitolla suosikit, tilaan varmasti vielä toiset, vaikka kuudenkympin hinta kirpaisikin. Näissä on kuitenkin kaarituet ja pelit ja vehkeet, kangas on muotoonprässätty ja ikään kuin verkkomaista, joten ihan eri tavalla hengittääkin iho liiveissä kuin normirintsikoissa.

Pakko iloita täällä, taas, kun imetys sujuukin. Välillä takkuamista, epätoivoa, melkein luovutin. Mut ens viikolla tulee 4kk. Oon pärjänny sittenkin :D Välillä on korviketta tarjottu, pieniä määriä mennyt mut ei päivittäin. Ainut että poitsu syö melkein vaan makuu asennossa... että lähde tässä sitten julkisille paikoille.... pari kertaa isoon itkuun autossa on istuvilleen imetys onnistunut.

Voihan sitä kokeilla. Tällä mun keinoin kasvatellaan laihaa lasta :) Mulla on ollut tapana antaa aina molemmista, kun näyttää ettei yksi riitä päivälläkään (joka syötöllä, kaikki mitä on tarjolla annetaan). Yöllä, kun on pikkuisen harvempi syöttöväli on mennyt masuun 1,5 rintaa, ja aloitan aina seuraavan millä olen edellisen lopettanut. Mulla ei siis tuntemustenkaan mukaan ole mitkään mega-tuotantolaitokset nämä daisarit ja tytön paino on ollut -8...-14% keskiarvosta vaikka pituus on plussalla.

Paljonko teidän neiti painaa? Meillä kun on tullut vasta hiukan yli kilo syntymäpainoon ja miinuskäyrällä kasvaa myös. Vaikka neuvolassa sanotaan ettei tarvitse huolestua, kun tyttö kerran on iloinen ja tyytyväinen, niin väkisinki muiden ehdottaessa/kysyessä korvikkeen käytöstä rupeaa epäilyttämään oman maidon riittäminen.

Paljonko teidän neiti painaa? Meillä kun on tullut vasta hiukan yli kilo syntymäpainoon ja miinuskäyrällä kasvaa myös. Vaikka neuvolassa sanotaan ettei tarvitse huolestua, kun tyttö kerran on iloinen ja tyytyväinen, niin väkisinki muiden ehdottaessa/kysyessä korvikkeen käytöstä rupeaa epäilyttämään oman maidon riittäminen.

Ymmärrän, että huolestuttaa ... mutta luulisin samoin kuin sinä, että kyllähän nälän huomaisi. Olisihan tyytymätön, kai? Ainakin meillä on naama nurinperin, jos ei toista rintaa kaiva esille ja joutuin!
Meillä on noussut ihan kohtuullisesti paino, ja näillä näkymin kuvittelisin syntymäpainon kaksinkertaistuneen 4 kuukauden neuvolaan. Nyt viimeksi tyttö painoi 5,9 kiloa ja oli 62,2cm pitkä (3 kk ja muutama pvä). Lähtöpaino 3.295g ja 51cm.

Muokattu viimeksi:
Minua vähän jänskättää kans oma imetystaipaleeni. Osaimetyksellä mennään. Viimeksi 3kk neuvolamitat oli 63,5cm (synt. 52cm) ja 5750g (synt. 3810g). Voi kumpa ei tarvitsisi ottaa kiinteitä vielä mukaan..

No mut Varpahat, eikös noilla lukemilla 3 kk oli ainakin kasvanut oikein hyvin! 500g kuussa olis kai se minimi.

3kk ikään mennessä 1kg on kai aika vähän mut olen ymmärtänyt että muutki seurattavat mitat on tärkeitä myös eikä ihan yksittäistä mittaa voi sellaisenaan katsoa. Jos esim pituutta on tullut enemmän, sehän on pois painosta ja pää ei saa kasvaa liikaa mut sen kuitenki pitää kasvaa.

Onko teillä sama neuvolatäti ollu koko ajan? Jos ei nii sekin voi joskus selittää ettei ihan kaikkea huomata tai kaikkea ei äitille hoksata selittää. 4kk neuvola on lääkärineuvola. Kanattaa varmasti ottaa siellä asia puheeksi. Mulla on tapana aina tehdä kysymyslista asioista, jotka on tullu mieleen neuvolakäyntien välissä etten sitte unohda jotain kysyä.

Joo, sama neuvolatäti ollut koko ajan. Oon saanu sen kuvitelman, että herkästi yleensä huolestutaan vähäisestä painonnoususta, mutta oma nt on erittäin rauhallinen ja rauhoittava. Katsotaan mikä "tuomio" tulee nyt sitten kolmen viikon päästä lääkäriltä.

Itse veikkaan että painon hitaaseen nousuun liittyis myös unet. Neiti kun ei suostu nukkumaan kun maksimissaan kahdet päiväunet, toki toiset on pitkät mutta väistämättä on silti hereillä vähintään 4h putkeen. Pakkohan sen on kuluttaa enemmän energiaa kun nukkumisen. Tai sitten nämä on näitä äidin omia pakokeinoja olla ajattelematta maidon riittämistä..

Joo, sama neuvolatäti ollut koko ajan. Oon saanu sen kuvitelman, että herkästi yleensä huolestutaan vähäisestä painonnoususta, mutta oma nt on erittäin rauhallinen ja rauhoittava. Katsotaan mikä "tuomio" tulee nyt sitten kolmen viikon päästä lääkäriltä.

Itse veikkaan että painon hitaaseen nousuun liittyis myös unet. Neiti kun ei suostu nukkumaan kun maksimissaan kahdet päiväunet, toki toiset on pitkät mutta väistämättä on silti hereillä vähintään 4h putkeen. Pakkohan sen on kuluttaa enemmän energiaa kun nukkumisen. Tai sitten nämä on näitä äidin omia pakokeinoja olla ajattelematta maidon riittämistä..

Meillähän tyttö ei välttämättä nuku juuri ollenkaan päivisin.. En tiedä mistä repii energiansa kun kyllä tämä äiti voisi mieluusti myös nukkua.. Öisinkin herää melko useasti tissille.

Mitäs mieltä ootte tästä meidän pojan kasvusta, 4kk neuvolassa pituutta vain 60,8cm, painoa kuitenkin muutamaa grammaa vaille 7kg. Py 41,4cm.
(syntymämitat 3,5kg ja 50cm)

Täysimetyksellä mennään. Me vanhemmatkaan ei olla kovin pitkiä (162cm ja 172cm) vaikuttaskohan se nyt jo tähäno_O

Mitäs mieltä ootte tästä meidän pojan kasvusta, 4kk neuvolassa pituutta vain 60,8cm, painoa kuitenkin muutamaa grammaa vaille 7kg. Py 41,4cm.
(syntymämitat 3,5kg ja 50cm)

Täysimetyksellä mennään. Me vanhemmatkaan ei olla kovin pitkiä (162cm ja 172cm) vaikuttaskohan se nyt jo tähäno_O

Meillä 61,9/6910 (synt. 48/3006) noi mitat ja me vanhemmat ollaan 154 (minä, jipii) ja 173. Onhan tuossa sentti vähemmän kun meillä teillä tullut, mut jokainen on yksilö ja kasvaa erilailla. Neuvolassa tuijotetaan joskus käyriä aika tiukkaan, mut voihan se olla et teillä otetaan vaikka kasvupyrähdys ens neuvolaan, tai kasvetaan tasaisesti pikkuisen alemmilla käyrillä, eihän näistä tiedä. Meillä oli aiempaan 3kk pituuteen tullut lisää vain 1,9cm.
En olis ite huolissaan kyllä, painookin noin hyvin tullut :)

Samari, onhan siinä kasvua kuitenkin ja painoa hyvinkin kertynyt. Toiset kasvattavat ensin massaa ja sitten vasta pituutta.

Mie oon täs alkanu miettii et näinköhä miu maito ei enää riitä kunnolla pitämää neidin nälkää kun on viime aikoina ollu aika usein rinnalla niin päivisin kuin öisinkin. Ainahan hän on kyllä päiväsaikaan syönyt suht usein, välillä jaksaa olla pidemmänkin pätkän syömättä. Mutta nyt on öisinkin alkanu heräilee vähän välii tissille. Päivällä se ei niinkään haittaa vaik söiski useammin mut kun tottu siihe et hän nukkuu sen 5-6 tuntii putkee ni nyt kun herää 1-3 tunnin välein ni tuntuu vähän raskaalta ja kun herää itkemään eikä siihen auta muu kuin tissille pääsy :/ Ei hänel kyl aina tunnu olevan ees nälkä ku nukahtaa melkei saman tien ku saa tissin suuhun mutta kun ei muuten saa hiljaiseks :D

Sit syönnin aikana joutuu vaihtamaa tissii pariikin otteeseen, esim ekan vasen rinta, syö jonkun aikaa, sit alkaa kitisemää syönnin yhteydessä, vaihdan rintaa ja sama juttu ja sit joudun ehkä antaa viel uudestaa vasemmasta. Sit saattaa jo tunnin-parin päästä haluta taas syömään. Joskus menee 3 ja jopa neljäkin tuntia ennen ku tulee nälkä.
En sit tiiä voisko olla myös jotai tiheän imun kautta tai joku muu vaihe. Toivottavasti kuitenkin ohi menevää.

Näinköhän sitä uskaltais kokeilla vaik velliä antaa iltaisin niin saattas nukkuu yön paremmin? Tai korviketta lisänä?

Meidänkin vauva haluaa tissille useammin kuin ennen. Tai no yöllä ei ehkä useammin, kai silloin on se n. 3 kertaa / yö. Mutta päivisin kyllä selvästi useammin kuin ennen. Ja se on sen takia kun nyt tytön pitää kääntyä mahalleen ihan koko ajan kun on sen taidon oppinut ja sitten ärsyyntyy kun mahaltaan ei pääse enää mihinkään. Sitten hänelle jää ärsytys päälle ja ei rauhoitu kuin tissillä. Mun mielestä tissi on helppo keino rauhoittaa. :) Mä luulen, että meillä ärsyttää myös hampaat. Yksi tullut läpi, on ehkä toinen tulossa sitten pian... Oliko Jewell teillä jo hampaita? Niissä voisi olla yksi syy öisiin heräilyihin, tai sitten on hulinavaihe tai joku tiheän imun kausi...

Auts muuten kun ottikin kipeää tissiin vauvan puraisu, vaikka on vasta 1 hammas! En muistanut tätä. :wideyed: Muistan kyllä sen kun keskimmäinen oli 10 kk ja hampaita oli jo hyvin suussa niin hänellä oli joku tissin puremiskausi. Vakavasti harkitsin silloin koko imetyksen lopettamista, mutta sitten hoksasin kääntyä Imetyksen tuen puoleen onneksi. :) Jos vauva tykkää pitää puruotetta rinnasta niin ottaa hänen nenästään kiinni niin vauva irrottaa otteen. Nännin haavat parantelin jatkuvalla bepanthen-rasvauksella ja ilmakylvyillä. Näin vaan vinkkinä nyt kun hampaita alkaa tulemaan. :joyful:

Takaisin