Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän tytöllä ei ole ollut minkäänlaisia tiheän imun kausia :O alussa sai olla 2-3 tunnin välein syöttämässä, paitsi yöllä joskus imetysväli jopa 6 tuntia. Ja nykyään syö öisin 3-4 tunnin välein ja päivisin pitää vähintään olla 3,5 tunnin väli. Jos yritän tarjota aikaisemmin saa ihan hirveät hepulit. :D joten nyt olen vaan antanut tissiä silloin kun alkaa nälän merkkejä tulla. Ja siinä tissillä viihdytään tasan sen kauan kun syödään (noin suunnilleen 10-15min) ja sitten käännytään tyytyväisenä pois ja aletaan höpöttää.

Nyt huomasin ekaa kertaa yöllä, että tissit on pinkeät kuin ilmapallot ja aivan möykyillä, kun syöttöväli on venähtänyt liian pitkäksi. Ja tyttö vaan vetelee sikeitä vieressä.. :shifty:

Täällä raivotaan kanssa.. sitten kun en tuputa tissiä ja odottelen jonkin aikaa ennen kuin tarjoan uudestaan ruokaa, on tyttö kiinni kaksin käsin tississä ja hyvä ettei upota päätään niin syvälle että nenä näkyy mun selkänahkasta läpi. Aivan kuin nälässä pitäisin toista poloista. Pöljä. :Heartred

Tääl on nykysin ihan samanlainen meininki :0

Onko teillä muilla käytössä tai harkinnassa "iltapullo"? Musta tuntuu, että tissit on rutikuivat iltaisin, vaikka koitan syödä ja juoda, sekä imettää tiheään ympäri vuorokauden. Vähän niinku jäis vajaaksi iltatankkaus.
En tiiä, pitäis varmaan kokeilla aamuisin pumpata toisesta rinnasta illaksi apuja. En ole mistään löytänyt tietoa, miten maitoa saisi paremmin riittämään/herumaan iltaan asti. Meillä on edelleen eka unipätkä kolmisen tuntia ja sen jälkeen samantapainen meno (2,5-3,5 tunnin välein syödään)...
Edit: nyt kun katson aiempaa kommenttiani - edelliset tiheäimut ei sitten vissiin riittänytkään, sillä syöttövälit ovat taas lyhyet. Ja tyttö hoikka ku pajunvarsi. Ensi ke onneksi taas neuvola ja punnitus.

Kuinka vanha Katjusha teidän tyttö nyt olikaan?
Mulla oli useampaan kertaan esikon kanssa sama fiilis. Rinnat tuntu huutavan tyhjyyttään ja lapsi oli mielestäni nälkäinen. Nämä ajotusjaksot meni todella täsmällisesti tiheän imun kausiin. Se kuitenkin joka kerta kesti maksimissaan viikon, kun jaksoi sitkeästi vaan antaa rintaa tiheämmin. Myös imetyksen aikana vaihdoin tissiltä toiselle, jolloin heruminen lähti taas käyntiin. Lisäksi samalla yritin käsin lypsää maitoa samalla kun tyttö imi. Näillä sain lapsen tarpeeksi tyytyväiseksi ja sit tosiaan muutamien päivien jälkeen maitoa tulikin jo enemmän kuin tarpeeksi.
Turhauttavalta tosin tuntui, kun olevinaan maitoa oli aina joko liian vähän, tai sit siihen hukkui.. :D

PikkuTikku, tänään tuli 3 kuukautta ikää. Mun mielestä pari viikkoa sitten oli tiheä imu -viikko (päivin ja öin). Tänään raivoili ja rimpuili rinnalla, onneksi kuitenkin sain hänet nukkumaan... no, puolen yön maissa on taas mitä tarjoilla.

Meilä on iltapullo käytössä. Toki pullo on ollu tissin rinnalla iha alusta asti.. illalla tyttö vetäsee reilu 100ml pullosta ja sit siirrytää sänkyy tissille,muutama imasu,läheisyyttä ja unta palloon :)

Meillä on menty osittaisimetyksellä alusta saakka, mikä on tietty eri asia kuin iltapullo. Alussa pelkäsin, että vauva alkaa hylkimään rintaa ja haluaa vain pullon, mutta ei niin ole onneksi käynyt. Meillä vauva nukahtaa illan viimeisen pullon jälkeen melkein aina heti ja yöt nukkuu tai menee 1-2 heräämisellä. Illan viimeinen pullo on meillä 80ml.

Tuntuu, että iltapullo helpottaa aika paljon nukahtamista ja yöheräilyjä, mutta pelko siitä, että vauva alkaa suosimaan pulloa on tosi suuri, eikä moni sen takia sitä halua kokeilla. Varsinkaan, jos pullo on korviketta.

Itselle osittaisimetys oli suuri pettymys ja vieläkin ahdistaa ja pelottaa, että oma maito loppuu. Vähän jo helpottanut, kun ollaan näin pitkälle päästy ilman korvikemäärien nostoa, mutta joka tissiraivolla ajattelen edelleen, ettei sieltä mitään tule. Mulla ei myöskään ole rinnat tuntuneet pinkeiltä tai en ole tuntenut maitomäärän lisääntymistä, vaikka olisi imettänyt tiheästi ja pumppaillut jne, jne. Tiedä sitten mitä sieltä tulee. Kunhan vauva kasvaa ja on tyytyväinen.

Meillä on käytössä iltapullo korvikkeella. Sama juttu että iltaisin tissit tuntuvat olevan jo ihan tyhjiksi imetyt. Toisinaan on korviketta mennyt vaihtelevia määriä päivisinkin, maksimissaan kuitenkin se 2dl purkki vuorokauden aikana.

Meillä oli alussa käytössä lisämaidot mun hitaan maidonnousun takia. Purettiin ne muuten, mutta jätettiin iltaan korvike, jonka isä antaa lapselle. Nyt jo pidemmän aikaa iltapullo on ollu joku 70-100 ml. Todettiin sillon alkuun korvikkeen pitävän paremmin nälkää ja antavan mulle yhden vähän pidemmän unipätkän. Ja paremman jaksamisen. Koklattiin toki myös ilman korviketta, mutta yöllä piti sitten herätä paljon enempi, vaikka ois oltu koko ilta tissillä tankkaamassa.

Meillä ei olis edes mahdollista mikään iltapullo kun ei tyttö huoli pulloa. En tosin näe sille tarvettakaan. Eikös se oo normaalia että rinnat tuntuu iltaisin "tyhjiltä", kyllä vauva silti maitoa saa ja iltaisin tankkailee pidempään yötä varten.

Tää nyt ei varsinaisesti liity imetykseen, mutta äidinmaitoon. Mies ei jostain syystä millään pystynyt uskomaan että äidinmaito voi parantaa esim silmätulehduksen tai että siitä on moneen muuhunkin. No miehellä oli kuivat kämmenselät ja jääkaapissa mun maitoa minkä olin unohtanut pakastaa. Laitoin sitä päivän aikana ehkä viis kertaa miehen toiseen kämmenselkään niin iltaan mennessä toinen oli edelleen kuiva ja toinen palauttanut kosteutensa. Vihdoin mies uskoo että äm:sta on moneen muuhunkin :cheers:grin

Kiitos kommenteista. Päädyin imettämään jo 2,5 tunnin kuluttua nukkumaanmenosta, eli ei sieltä iltatissistä kyllä mitään mestarillisia määriä eilen tullut. Jos tää meno jatkuu, niin meillä ei tuu pidempiä unipätkiä kuukausiin. Kiinteitä ruokia kai ei viikkoihin suositella annettavaksi edes maisteluun. Tosin en kyllä niihin olis vielä valmis muutenkaan, kun ei ole tarpeeksi tietoa, mitä uskaltaa antaa. Tieto lisää tuskaa tässä gm-maailmassa yms.

Meillä vauvan yölliset unipätkät on lyhentyneet, 2-3h välein heräillään, kun vielä joku aika sitten pisin unipätkä oli 5h tai saattoi joskus olla ylikin, jopa 7h. Mutta mä arvasin, että tässä käy näin, kävi edellisenkin vauvan kohdalla. :) Kestää varmasti taas tosi kauan, että saadaan pitempiä pätkiä nukuttua. En silti anna iltapulloa, kun en jaksa joka päivä/aamu pumppailla, se ei oo ollenkaan mun lempihommaa. Edellisen vauvani kohdalla kiinteiden aloittaminen (6kk:n ikäisenä) ei heilauttanut yöheräämisiä mihinkään suuntaan.

Meillä ensi viikolla tulee 3kk täyteen, ja rinnat alkaneet selkeästi tasata maidontuotantoa. Enää ei suihkuile tai aamulla ole pinkeät. Ja rinnat tuntuu aikalailla kokoajan "tyhjiltä" kun ei enää tule dollyparton efektiä.

Ei mun mielestä mitään syytä huoleen, vaikka ne tissit tyhjiltä tuntuu niin kyllä sieltä silti sitä maitoa osaa tulla :) tietysti jos tuntuu että pulloa haluaa antaa niin voihan sitä kokeilla! Täysin normaalia on kuitenkin heräillä välillä useammin yössä ja välillä tiheämmin. Onhan nämä vielä niin pieniä tyyppejä :)

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/nelikuisen-yohulinat/ Mä sain tästä paljon apua pähläilyyni näistä unien kestoista. En siis enää panikoi imetysten tihenemistä taikka maidon riittämistä, yritän luottaa omaan kroppaani ja rentoutua. Ei ole ihme, että monet lopettavat täysimetyksen juuri kolmen kk:n korvilla, koska kyllähän tämä aika paljon päättäväisyyttä ja tahtoa vaatii. Meillä on käytössä aamu- ja iltapullot, mutta ihan vain siksi että saadaan annettua Disflatyl helpommin. Kummassakin korviketta n 30 ml. Ei vaikutusta imetysten määrään yöllä taikka aamulla.

Onko teillä muilla käytössä tai harkinnassa "iltapullo"? Musta tuntuu, että tissit on rutikuivat iltaisin, vaikka koitan syödä ja juoda, sekä imettää tiheään ympäri vuorokauden. Vähän niinku jäis vajaaksi iltatankkaus.
En tiiä, pitäis varmaan kokeilla aamuisin pumpata toisesta rinnasta illaksi apuja. En ole mistään löytänyt tietoa, miten maitoa saisi paremmin riittämään/herumaan iltaan asti. Meillä on edelleen eka unipätkä kolmisen tuntia ja sen jälkeen samantapainen meno (2,5-3,5 tunnin välein syödään)...
Edit: nyt kun katson aiempaa kommenttiani - edelliset tiheäimut ei sitten vissiin riittänytkään, sillä syöttövälit ovat taas lyhyet. Ja tyttö hoikka ku pajunvarsi. Ensi ke onneksi taas neuvola ja punnitus.

Voisko auttaa että syöttää päivällä aina pari syöttöä peräkkäin samasta tissistä? Ite yritän ottaa maitoa talteen pakkaseen maaliskuun yön yli reissuani varten. Joudun yöllä imettään samasta tissistä viimeiset syötöt ja aamullaki vielä samaa tarjoon et saan pumpattua suht helposti aamusta n 70-80ml pakkaseen. Onhan vekslaamista mut tyttö vielä ihan tyytyväisen oloinen. En siis saa pumpattua maitoa siitä tissistä jota neiti on vasta (4h sisäll) imeny ja oikee puoli on muutenki huonompi heruttaa. Huomaan kyllä itekki et tissit on melko tyhjänoloiset illasta jo mut siis neiti on kyllä ihan painoindeksissä :hilarious: ja tyytyväinen illallaki syönnin jälkeen. Että kaipa niistä "lapasista" tulee valkoista kultaa :wink

Katjusha, jos sitä maitoa on tähän asti riittänyt ihan hyvin, niin kyllä sitä riittää vieläkin. Minulla myös rinnat tuntuvat illalla tyhjiltä, mutta kyllä sieltä maitoa tulee. Välillä ensimmäinen unijakso on 4-6h, mutta välillä on herätty koko yö kahden tunnin välein. En ole pumppaillut ollenkaan. Vauvalla on runsaasti painoa ja pukluja tulee usein. En siis tiedä, paljonko syö.

Voihan sitä kokeilla. Tällä mun keinoin kasvatellaan laihaa lasta :) Mulla on ollut tapana antaa aina molemmista, kun näyttää ettei yksi riitä päivälläkään (joka syötöllä, kaikki mitä on tarjolla annetaan). Yöllä, kun on pikkuisen harvempi syöttöväli on mennyt masuun 1,5 rintaa, ja aloitan aina seuraavan millä olen edellisen lopettanut. Mulla ei siis tuntemustenkaan mukaan ole mitkään mega-tuotantolaitokset nämä daisarit ja tytön paino on ollut -8...-14% keskiarvosta vaikka pituus on plussalla.

Samahan se meillä on, laiha mutta pitkä poika. Se pituuskasvukin pitää jollakin maksaa eli josko se tissienergia meneekin siihen eikä painoon.

Minulla on ollut niin paljon stressiä ja olen unohtanut itse syödä ja juoda kunnolla, niin maitoa ei joko ole tai heru entiseen malliin. Välillä myös syönyt pumpattua maitoa pullosta, kun olen ollut asioita hoitamassa.Tänään me ollaankin vauvan kanssa kaksin kotona, joten senkun ollaan vaan ja tissitellään. Onhan meillä isot määrät jääkaapissa eilisistä hautajaisista ylijääneitä ruokia ja täytekakkua, niin voi keskittyä rentoiluun. Eiköhän se maito ala näillä keinoin nousemaan.

Takaisin