Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Belle ei oo viel näkyviä hampaita. Ikenen läpi kuultaa valkoista et on varmaa nousemas mut ei oo läpi asti tullu. Mietinkin kyl tänää miu miehelle sitä et vois noit soseita alkaa maistattelee enemmä, ollaa vast pari kertaa maisteltu ja hyvin on uponnu ja ois varmaa enemmänki menny ku se teelusikallinen mut loppu kesken :D Luulen kyl et tää on joku vaihe ku kyl tota maitoo tuntuu tulevan. Hää ei aina malta syödä kunnolla ni senki takii saattaa jäädä sit nälkä et haluu koht uudellee syömää :)

Mites kun kuulin et jos aukile on kuopalla ni tarkoittaa kuivumista? Kun tytöllä toi aukile saattaa olla ruokailun jälkeenki kuopalla et meinaaks se sitä et hää ois kuiva? Neuvolas ei oo ollu mitää puhetta tost aukileesta

Jewell, ei siitä aukileesta kannata välittää jos tulee pissavaippoja. Mun käsittääkseni se kuopalle meno kuivuuden takia tapahtuu vasta jos on niin kuiva ettei tuu pissaakaan. Ja pelkästään asento vaikuttaa aukileeseen. Makuulla ei oo kuopalla toisin kuin pystyssä.

Kiitos tiedosta :) oon ain seuraillu ja pähkäilly et mite se aukile on taas kuopalla vaik just söi :D

Meillä tuli ensimmäinen puraisu tänään :woot: Äiti pelästyi ja huusi ja sitten vauva pelästyi ja huusi... Meillä tuli kaksi hammasta kerralla ja löysin noin viikko sitten. Tänään puri ensimmäisen kerran, mutta kolme kertaa putkeen sitten. Meillä on osittaisimetyksellä menty alusta asti, enkä haluaisi, että imetys kaatuisi lopullisesti hampaiden takia. Täytyy katsoa, mitä seuraa.

Arabia, mä ihan pelkään omaa reaktiotani, kun vauva nappaa kiinni. On niin herkkä, säikähtää takuulla jos tempaisen etäämmälle. Pari kertaa on tirauttanut napakasti kiinni hampaattomilla ikenillään. Ei kiva.

Joo, tuli aika automaattisesti tuo oma reaktio, eikä ihme, että vauva pelästyi. Täytyy toivoa, ettei puremisesta tule tapaa. Ei taida vielä osata yhdistää äidin reaktiota puremiseen.

Minä kiljahdan aina kun vauva puree ja vauva nauraa sille. Toivottavasti pureminen vähenee kun tulee hampaat.

Mie oon täs alkanu miettii et näinköhä miu maito ei enää riitä kunnolla pitämää neidin nälkää kun on viime aikoina ollu aika usein rinnalla niin päivisin kuin öisinkin. Ainahan hän on kyllä päiväsaikaan syönyt suht usein, välillä jaksaa olla pidemmänkin pätkän syömättä. Mutta nyt on öisinkin alkanu heräilee vähän välii tissille. Päivällä se ei niinkään haittaa vaik söiski useammin mut kun tottu siihe et hän nukkuu sen 5-6 tuntii putkee ni nyt kun herää 1-3 tunnin välein ni tuntuu vähän raskaalta ja kun herää itkemään eikä siihen auta muu kuin tissille pääsy :/ Ei hänel kyl aina tunnu olevan ees nälkä ku nukahtaa melkei saman tien ku saa tissin suuhun mutta kun ei muuten saa hiljaiseks :D

Sit syönnin aikana joutuu vaihtamaa tissii pariikin otteeseen, esim ekan vasen rinta, syö jonkun aikaa, sit alkaa kitisemää syönnin yhteydessä, vaihdan rintaa ja sama juttu ja sit joudun ehkä antaa viel uudestaa vasemmasta. Sit saattaa jo tunnin-parin päästä haluta taas syömään. Joskus menee 3 ja jopa neljäkin tuntia ennen ku tulee nälkä.
En sit tiiä voisko olla myös jotai tiheän imun kautta tai joku muu vaihe. Toivottavasti kuitenkin ohi menevää.

Näinköhän sitä uskaltais kokeilla vaik velliä antaa iltaisin niin saattas nukkuu yön paremmin? Tai korviketta lisänä?

Meillä tuli ainaki siinä 4.5 kk iässä (eli n 2 vk sitte tai jopa 3 vk sitte) ns yöhulinat. Isäntäkin siis havaitsi tämän toteamalla että miten se nyt koin ölisee ja heräilee koko ajan öisin. Tyttö siis herätti jotenii kunnon ölinällä/äänillä ja aiempaa vuomattavasti tiheämmin ja aina tissi vaan autto. Päivisinki tilaili kyllä maitoa enemmän. Voisko siis olla hulinoita? Luin joku yö sitte nettiä ja imetyksen tuli ry sivuilla oli tåstä 4 kk hulinoista juttua (noin puolet 3-5 kk iässä tuleva vaihe kun aivot kehittyy, motoriikka kehittyy, unirytmi vaihtuu, voi tulla hampaita ja mistä kaikesta olikaan johtuvaa).

Meidän 4kk 1vko vanhalla pojalla ihan selkeät hulinat menossa. Ennen niin rauhallinen ja hyvin nukkuva vauva heräilee jatkuvasti tissille, metelöi, ei nuku päivällä kuin pikku-pikku tirsoja, mölisee tissillä, ei malta oikein syödä ja silti haluaa syödä... ja... ja... Silti minä luotan maidon riittävyyteen kuin pässi suuriin sarviinsa. :grin Olen oikeasti sitä mieltä, että tää on ohimenevä vaihe ja toivon vaan ettei jää päälle..

Muokattu viimeksi:
Täällä kans 4kk hulinat menossa. Tytöllä ikää reilu 4,5kk ja ollaan nyt ehkä viikon verran hulinoitu. Aiemmin niin hyvin nukahtanut ja nukkunut tyttö houkuttelee iltaisin unta jopa tunnin (vaikka on siis aivan väsynyt kun käy unille), heräilee monesti yössä, herää aamulla tosi aikaseen, jne. Mutta kaikesta tästä huolimatta, en tiedä mitään ihanampaa kuin herätä aamulla tytön höpöttelyyn ja naureskeluun!! [emoji178] Meidän tyttö on kyllä hulinoista huolimatta hyvän tuulinen ja tyytyväinen, nukkuu vaan nyt "huonommin", huutelloo, on kiinnostuneempi ympäröivästä maailmasta, jne. Ihana pieni rakas! [emoji178]

Johtuuko uteliaasti luonteesta vai mitä, että syömiseen keskittyy huonosti. Tuo vasen rinta, johon sunnuntaina tuli kunnon pakkaumat, on taas kipee. Sain jotain tulemaan pulloon... tyttö nukkua ähöttää jo kuudelta, ei mitään apua siis sieltä suunnalta. No toivotaan, että ei pahene kipu ja että pikkuinen söis kunnolla kun seuraavan kerran tuosta herää.
Meillä on nyt kahtena yönä herännyt syömään 2 tunnin välein. Liian hyvinhän se menikin viime viikolla 2-3 syötöllä per yö.
Höh, romantiikka ei täällä kuki myöskään, mies valittaa väsymystä kaiket illat kun on kotona. Aikoi mennä varastoon nukkumaan ens yöksi. Ja kuulemma saan tytön viiä sinne aamulla, kun alkaa hänen hoitovuoro aamupäiväksi.
Tyttö pian 4,5 kk

Se on Katjusha tää ikä kun alkaa ympäristö kiinnostaa liikaa ni ei malta syödä päivällä :grin Muistan esikoisen kaa ton pöllönpoika vaiheen kun oli pakko käyä makkarissa makullaan syöttämässä päivällä kun ote irtoili 10 sekunnin välein jonkun mielenkiintosen asian huomattuaan... Nyt ei tytön kaa vielä sellasta oo ollu mut sitä odotellessa. Ootko muuten kokeillu siirtää nukkuvaa lasta syömään jos tarvii tyhjentää? Meillä ainakii tyttö tarraa tissiin kiinni sen tullessa lähelle, vaikka ois miten unessa :grin

Mieki oon joutunu välillä siirtymää makkarii imettämää kun ei olkkarissa syömisestä meinaa tulla mitää kun pitää seurailla isiä jos hää sattuu miulle jotai juttelee tai jos mie puhun jotai ni pitää minuu tarkkailla :D Ja sit muuteki toi syömine on nykyää vähä sellast et syödää pien hetki, hetki taukoo ja sit taas syömää.

Meille on alkanut tulemaan ihan kunnon rintaraivareita. Huhhuh, jos pojan mielestä väärään aikaan (=samaan aikaan kuin viimeiset 4kk) yrittää tissiä antaa niin kuulee tehneensä väärin. Ihan verinen loukkaus huudon määrästä ja volyymista päätellen. Ja jos vaihtaa rintaa niin voi kelvata ilman mitään sanomista. Vaikeaa joskus yrittää lukea noita pojan aivotuksia.

Tänään oli taas vauvauinti, mutta ilmeisesti nyt säästyin "komplikaatioilta", rinnat eivät kipeytyneet. Eilen oli taas "piimätulppa", siitä selvittiin. Tyttö heräsi ensimmäiseen "yöruokailuun" klo 21, joten meillä taitaa hulinat vaan jatkua. Koska tutilla ei nyt pysty siirtämään yhtään mitään, tyytymätön on pieni, olen ottanut viereeni nukkumaan loppuyöksi. Ruoka on maittanut 2 tunnin välein. Iltaisin on taas rutikuivat tissit, eli kyllähän tähän taitaa liittyä myös maidon lisätilaus... Pää pyörii kuin pöllönpojalla, on se maailma vaan ihmeellinen.
Tyttö 4,5 kk

Minä imetän vieläkin :) hiphei ja jee. Aiemmin onnistunut paljon huonommin ja 4-5kk jo ollu pelkkä korvikepullo. Nyt tällä kertaa vauva on kyllä pitänyt huolen siitä, että tissi ei pulloon vaihdu.....
Täällä on kans etenkin aamuyöt semmoosia että tissi pitää saada mut ei syökään. Tarkistaa että olen vieressä? Vaihdetaan puolta ja venkslataan ees taas monta kertaa... joku vaihe kai tämäkin.

Tiedätte varmaan sen tunteen, kun oma vatsa tuntuu syövän itseään sisältäpäin ja keittiössä olisi ruokaa, mutta silti kärvistelette nälissään, kun vauva nukkuu söpöimpänä ikinä tissillä, ettekä viitsi herättää pientä. :shy:

Tonnikalasalaatti, kasvata jalat ja tule olkkariin.. :hilarious:

Tiedätte varmaan sen tunteen, kun oma vatsa tuntuu syövän itseään sisältäpäin ja keittiössä olisi ruokaa, mutta silti kärvistelette nälissään, kun vauva nukkuu söpöimpänä ikinä tissillä, ettekä viitsi herättää pientä. :shy:

Tonnikalasalaatti, kasvata jalat ja tule olkkariin.. :hilarious:

Täytyy kyllä sanoa että en tiedä mainitsemaasi tunnetta koska nälkä saa mut kulkeen ruoan luo vaikka muksu ois sylissä :hungry: kyllä hätä keinot keksii :hilarious::wacky:

Mutta kun tyttö pötkötti mun kainalossa sohvalla eli jos olisin noussut sieltä selkänojan puolelta, niin olisi herännyt tai viimeistään sitten siihen, kun olisin siirtänyt kauemmaksi reunasta nukkumaan ja rakennellut ympärille tyynybarrikadia. Ja kun pikkuinen nyrkki oli puristunut vielä mun sormen ympärille, niin enhän mä raaskinut. :shy:

Mutta kyllä onneks sain ruokaa ehkä puol tuntia myöhemmin, en siis nähnyt (onneksi) kovin pitkään nälkää. :happy:

Takaisin