Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pointtihan on, että kuka nuo "väittämät" on todennut? Miten niihin jaksaisi uskoa?
Haluaisin ja olen yrittänyt uskoa. Ei vaan aina usko riitä :/

Mä luulen, että kyse on lähinnä siitä jos kaksi ensimmäistä käy toteen täysimetyksessä, niin loput väittämät eivät tarkoita että maito ei riittäisi. Mutta jos osittain syöttää korviketta (ei puhuta nyt mistään 60ml per päivä, vaan isommista määristä), niin kyllä mä kahdesti miettisin mitä ne raivot rinnalla on..

Mulla on menossa hyvin erilainen imetystarina. Esikoinen sai sekä tissiä ja korviketta. oli selkeästi välillä tyytymätön rinnalla vaikka kuinka imi, sai siis monesti pulloa tissin jälkeen. Ja välillä vain pulloakin. Nyt tämä toinen ei oikein edes välitä pullosta, mutta ei tosiaan ole minkäänlaista tyytymättömyyttä rinnalla tai sen jälkeen, ja jos on niin tissillä hiljenee.

On varmasti totta että comboruokituilla raivo rinnalla voi myös tulla vain siitä että pullosta saa helpommin. Mutta en usko että se on sitä aina.

Jokainen tuntee oman lapsensa ja ne oman lapsen kitinät kuitenkin parhaiten. Ja tekee niiden pohjalta ne oikeat ratkaisut. Esikoisen aikana näin oikeana antaa korviketta. Nyt en näe sille (ainakaan vielä) tarvetta.

Tulipas tarina.. Summa summarum; Syötit pelkkää korviketta tai tissimaitoa, tai jotain siltä väliltä niin kunhan se mukula pissaa, kakkaa ja kasvaa niin hyvin menee :D

Ellami ja h-an, ymmärsin teidän pointit täysin! :) kiitos että sanoitte ääneen sen mitä olen itsekin pähkäillyt! Vaikka kuinka sen tissiraivoamisen ja imettämisen jälkeen vauva on tyytymätön, eikä tissi enää pelasta niin pulloruokinnalla vauva on taas tyytyväinen. Vaikka kuinka haluaisinkin että oma maito riittäisi.

Kyllä kylläinen täysimetetty vauva voi myös raivota syönnin jälkeen, meillä aikakin vaikka ei käytä pulloa eikä lisämaitoa. Aina syytä ei löydy, joskus syynä on röyhtäys, pieru, väsymys, kakka jne. Varmaan tulisi kokeiltua pulloa, jos sille olisi tottunut ja varmaan siihen tyytyisi.

Jokainen tuntee silti oman vauvansa parhaiten. Imetyksen tukisivustoilta saa tietoa, jos on epävarma. Ja on varmasti syitä, miksi maito ei riitä, vaikka miten yrittää. Stressi ja väsymys ei ole vähäisin syy.

Mie jotenkin tulkitsin noi kuvan "väittämät" niin että luonnollisesti aina tissi riittäisi, äidin pitäisi vaan imettää vaikka 24/7. Tämä on kärjistetysti sanottu. Ja itse olen aina pudonnut jossain vaiheessa noihin väittämien sudenkuoppiin luullen ettei oma ämmä riitä. Ja tuntenut olevani epäonnistunut imettäjä. Oon lukenu pääni puhki imetystuki sekä korvikejuttuja. En lue enää :D

Ja siis omal kohdalla imetys asiaa on horjuttanut mun mummo. Joka kerta hänen luona käydessä hän jaksaa ihmetellä, "siis riittääkö sinulla maito? En ymmärrä miten sillä yhdellä sukulaisella riitti kun se oli niin pieni ja hoikka mut 9kk se imetti vaan"
Jep....!

Muokattu viimeksi:
Tottakai kaikki lapset syö ne mitä vain kiukkuaa ja itkee, huutaa ja valittaa. Mutta jos vauva saa korviketta 4-5dl päivässä, niin varmasti kitinä rinnalla voi johtua siitä että jää nälkäiseksi. Aina sitä maidontuotantoa voi koettaa lisätä. Jos siihen on intoa ja todella sitä haluaa, voi siinä tottakai onnistua.

Mutta se kuva/ohje maidon riittämisen tietämiseen on kyllä minusta tarkoitettu vain täysimettäville tueksi siihen että "kyllä se oma maito riittää". Tottakai meilläkin vauva ASUU rinnalla varsinkin iltaisin, on tyytyväinen ehkä 2 ja puoli minuuttia ja haluaa lisää tissiä. Joku voi sen tulkita maidon riittämättömyydeksi. Mutta ainoat maidon riittämättömyyden merkithän ovat juurikin se, että lapsi ei kasvaisi tai lapsi ei pissaisi ja kakkaisi.

Jos vauvan ravinnontarpeesta puolet tyydytetään korvikkeella, ei tuota kuvan ohjetta voi tuollaisenaan käyttää. Melko varmasti joku niistä raivoista rinnalla on raivoa siitä, että maito ei riitä.

Ja jos sitä maitomäärää haluaa lisätä niin apuun kyllä ottaisin neuvolan ja näitä imetystuki-ihmisiä, tottakai.

En ole mikää fanaattinen imettäjä, oikeastaan ei mulla ole mitään suuria tunteita imetystä kohtaan. Osittainen imetys toimi hyvin esikoisen kanssa. Lapsi nukkui yöt, oli pääsääntöisesti tyytyväinen.

No kuten kerroin, nyt mennään eri tavalla. Rintamaidolla tämä lapsi nukkuu yöt. Nukkuu jopa paremmin kuin isoveljensä. (Omalla kohdalla myytti, että kaikki lapset nukkuvat vain korvikkeella paremmin murrettu :D) Ja on pääsääntöisesti tyytyväinen.

Lopputulos on kuitenkin sama. Minä olen tyytyväinen ja lapsi on tyytyväinen ja kasvaa. En ole ollut huonompi äiti ensimmäiselle lapselleni kun en antanut vain tissiä, enkä kyllä halua että kukaan muukaan epäilee Äiteyttään jos oma lapsi saa korviketta.

Muokattu viimeksi:
Ymmärrän ellami pointtisi mitä haet. Mulla ihan samoja ajatuksia kyseisestä kuvasta.
Mulla imetyksen 'pilasi' yksi tuttu joka on imetyksen tukiäiti. Varmaan tarkoitti hyvää yrittäessä neuvoa mutta mulle sillon synnytyksen jälkeen tämä paasaus aiheutti niin hirveän ressin ja ahdistuksen että nyt mennään sitten kokonaan korvikkeilla.
En silti koe olevani huono äiti lapselleni. Mielummin olen henkisesti terve ja ruokin lapseni korvikkeella kuin että täysimetän ja olen henkisesti ihan loppu.
Katsotaan seuraavan lapsen (jos meille sellainen suodaan) kohdalla josko imetys ei tuntuisi henkisesti niin pahalle ja onnistuisin siinä. :-)

Olemme kaikki parhaita äitejä lapsillemme <3

Joo, ei kukaan ole huono äiti sen takia että lapsi saa korviketta. Tärkeintä on että lapsi saa ravintoa ja voi hyvin. Mäkin osittaisimetin esikoista, joten tiedän mitä se on. Mutta mulla se johtui tiedon puutteesta ja siitä kun niin moni patisti korvikkeen käyttöön. Jos mulla olisi silloin ollut se kaikki tieto imetyksestä mitä nyt, olisin varmasti saanut oman maidon riittämään. Nyt täysimetän ja kyllä se mussa tunteita herättää, en silti koe olevani mitenkään fanaattinen. Mutta mun mielestä imetystiedon lisääminen on jo pelkästään omien kokemusten takia tosi tärkeetä. Siinä tuo Laktivistiäitikin tekee hyvää työtä. Ja ite oon onnistunut täysimetyksessä tällä kertaa suurelta osin Imetyksen tuen ansiosta.

Vaikka mie saisin kaiken mahdollisen tuen imetykseen (löytyy ihan tuttavapiiristä) niin ei se valitettavasti mua auttaisi :( Onko se sitten niin, että yksinkertaisesti kaikilla ei vaan se maito riitä? Vauvalla on päiviä kun vähempi riittää ja päiviä kun ei riitä. Enkä mie minkään tuenkaan turvin voi asuttaa vauvaa rinnalla. On kolme muutakin muksua ruokittavana yms. Olishan ihan loistavaa jos imetys riittäisi ja vauva olis sen imetyksen jälkeen aina tyytyväinen 1-2 tuntia. Imetys menee niiin tunteisiin, välillä. En oo puolesta enkä vastaan. Kaikki kun ei oo niin mustavalkoista ja mie saan ahdistuksen ihmisistä jotka suhtautuu asioihin kovin fanaattisesti ja ehdottomasti. Mie pähkäilen ja kyseenalaistan, ehkä liikaakin :)

Onhan se myös niin, että toisilla tulee enemmän maitoa helpommin ja toiset joutuvat näkemään enemmän vaivaa ja silti on niukalti. Tuskinpa maidonluovuttajaäidit pumpulla asuu saadakseen ylimääräistä maitoa. Eiköhän siihen ryhdytä siksi, että maitoa on liikaa

Joo, tokikaan se kuva ei päde jos menee paljon korviketta päivittäin. Silloin kääntyisin imetystukiäitien puoleen, jos omana haaveena olisi vielä joku päivä täysimettää. Eli sori varpahat (ja muut), en hoksannutkaan sitä asiaa kuvan tänne laittaessani. En miettinyt ihan loppuun asti.

Ite oon varmaan fanaattinen imetyksen suhteen. :D Mutta vain oman imetykseni kanssa. Ja tietysti neuvon ja jaan omia kokemuksia mielelläni, jos joku kysyy tai haluaa tietoa tms. Itelle vaan on niin tärkeä asia nämä omien imetysten onnistumiset.

Ja siis tottakai tisseissä se maito on tasaantunut kysynnän tasolla; äiti joka luovuttaa maitoa ja pumppaa niin maitoa tulee lopulta sitä mukaa mitä vauva tarvitsee ja mitä pumppu "tarvitsee". Jos taas osittaisimettää ja korviketta menee päivässä vaikka 4dl niin silloin tissit tuottavat sen tarvittavan määrän mitä vauva syö tissistä mutta ei tietenkään sitä 4desiä mikä menee pullosta korviketta. Täysimetyksessä tissit tuottaa sen mitä vauva syö ja sikäli kun vauva kasvaa sekä pissaa ja kakkaa niin vauva saa kyllä riittävästi ravintoa. Tiheät imut sun muut vaiheet sitten erikseen. Ja toki edelleen se, että kun äiti muistaa itse huolehtia omista tarpeistaan eli syö riittävästi ja lepää niin maidontuotantokin pysyy hyvänä.

Mua itseäni on imetetty 3kk ja olen ihan sata varma, että äitini on tuskaillut että maito ei riitä kun on tullut 3kk tiheän imun kausi ja imetys on päättynyt siihen. Mä haluan tsempata kuitenkin että täysimetyskin on aivan mahdollista mutta ei mikään äitiyden mittari kuitenkaan, kaksi vanhinta ovat saaneet vain rintamaitoa ja tämä kolmaskin tähän mennessä on ollut täysimetyksellä mulla. Pelkään sitä, että kun aletaan aina puhumaan maidon riittävyydestä, että joku äiti alkaa uskoa että maito ei riitä ja tavallaan turhasta lopettaa imetyksen. Aivan sama mitä se vauva syö, kyllä se kasvaa ja varmasti ihan yhtä onnellinen aikuinen lapsesta voi kasvaa korvikkeella kuin rintamaidollakin. Itseluottamusta se vaatii, että uskoo itseensä ja omiin tisseihinsä ja jos tulee ongelmia niin selvittää asioita; nykypäivänä kuitenkin äärettömän helppoa ottaa asioista selvää mutta ongelmia ei kannata kuitenkaan tyhjästä keksimällä keksiäkään. Mutta nykypäivänä on myös helppo siirtyä korvikkeeseen, kannattaa mun mielestä itsekseen pohtia miten haluaa lapsensa ruokkia, turha kuunnella toisten neuvoja siitä miten pitäisi tehdä ja kannattaa pohtia mikä siinä imetyksessä hiertää, jos siinä joku hiertää; onko se ehkä vain epämääräinen huoli, että lapsi ei saa ruokaa (koska äitinähän vähän kaikki huolestuttaa), onko itseluottamuksen kanssa ongelmia ja ei sitten vaan voi uskoa että omani kehoni todellakin pystyy ruokkimaan lasta, ajatteleeko sitä pääsevänsä helpommalla kun syöttää korviketta/pullosta, seksualisoiko sitä rintansa tai ei ole tottunut siihen, että toinen ihminen voi olla niin kiinni sinussa tai niin tarvitseva ja se ehkä ahdistaa. Toisilla toki on ihan fyysiset syyt miksi imetys ei onnistu mutta väittäisin heidän olevan kuitenkin vähemmistönä.

Voin ihan suoraan sanoa, että kyllä mä olen imetyksen kannalla. Se on vauvalle kuitenkin paras ravinto ja laiskana äitinä koen, että se on myös helpoin ruokintamuoto. Mutta se ei tarkoita että olen fanaatikko tai että mun tarvitsee alkaa paasata korviketta syöttäville, että se on huonompi vaihtoehto tms. Mutta kun kerran imetys sujuu hyvin niin en näe omalla kohdallani mitään syytä antaa korvikettakaan.

Edelleen ihmettelen silti, että tästä vauvan ruokailusta saa näin ison haloon. Ei ne edes kohta syö sitä tissiä eikä sitä korviketta. Ja äitinä olo nyt vaan on aikamoista hommaa ja huolehtimista, milloin on mikäkin vaihe meneillään ja milloin ihan vaan väsy ja vaikka mitä.

Edelleen ihmettelen silti, että tästä vauvan ruokailusta saa näin ison haloon. Ei ne edes kohta syö sitä tissiä eikä sitä korviketta.

Näinhän se yleensä taitaa olla ja korvikkeella varsinkin mutta imettäähän voi montakin vuotta :)

Näinhän se yleensä taitaa olla ja korvikkeella varsinkin mutta imettäähän voi montakin vuotta :)

Imettää voi monta vuotta mutta siis oman elämäni viimeiset viisi vuotta on olleet elämäni nopeimmat, lapset kasvaa ihan oikeasti niin nopeasti. Harva enää imettää koululaista kuitenkaan.

Asiasta nyt toiseen, hyviä vinkkejä kun pieni ei oikein haluaisi toista rintaa. Onko jotai hyviä kikkoja saada ottamaan tissistä?

väsyneenä ei suostu millään ja itkee armottomasti vedet silmissä. Ja naama aivan nutturalla.
Aivan kuin toisesta rinnasta tulisi kaakaota ja toisesta vaan rasvatonta maitoa :D

H-an, meillä uppoaa öiseen aikaan kumpi tahansa rinta, kun ei varsinaisesti ole hereillä syödessään. Päivällä tarjoan molemmista, mutta siirrän suosikin puolelle, jos ei onnistu.

Tulipahan koettu tämäkin.. eilen tytölle kelpasi ennemmin lelumato kuin tissi. Ja vaikka tiesin, että ihan varmasti on nälkä, joutui mies heiluttelemaan matoa tytön nenän edessä, että sain "huijattua" imemään tissiä. :wacky:

Huomaa, että alkaa ympäröivä maailma kiinnostamaan, kun äiti ei enää olekkaan se ainoa olemassa oleva asia. Samalla lailla eilen tytön istuessa mun sylissä kasvot isiin päin, alkoi juttelemaan, tuijottamaan ja nojaamaan isin suuntaan ja kun laitoin tytön isin syliin, puhkesi pikkuinen nauruun. Eli selkeästi halusi isin luo ja osasi kertoakkin sen.

Ja meillä on muuten niin satavarmasti kolmen kuukauden tiheäimu menossa: eilen ja tänään tyttö suorastaan roikkuu tississä. Oikeestaan ainoat hetket kuin päästää irti on ollut ne, kun on vaipunut syvään uneen. Nooh.. hyvä, että tilailee ruokaa jatkoa ajatellen, tällaisia hetkiä varten mulla on suklaata kaapissa ja Netflix sekä Viaplay täynnä sarjoja - ehkä just tän takia Babyboxiin kuuluu se "kolme kuukautta yhden hinnalla"-tarjous. :happy:

Mie kun oon välillä ollu tosi epäuskoinen ja lähes luovuttamassa imetyksen suhteen... no ensinnäkin poika on eri mieltä. 3kk tiheä imu alkanut ja mitään lisä pulloja turha yrittää, ei huoli. Vain tissi. Ja tänään sain eläissäni eka kertaa neuvolassa valtavan hyvää tsemppausta imetykseen! Ikinä oo ollu noin kivaa ja hyvää neuvolan terkkaa kun nyt. Ja kuitski mulla jo neljäs vauva. Eri neuvola! :)

Mulla siis ollu ongelmaa asentojen yms kanssa ja nyt poika alkanu pelleillä ja häiriötekijöitä ei saa olla yhtään.
Kyllä mie nyt sit vaan yritän jälleen tissitakiaisen kans pärjätä.

Ellami, hienoa että sait neuvolasta tukea. Kaikenlaista hulinaa imetykseen mahtuu. Minulla poika on alkanut pureskella tissiä. Onneksi ei ole hampaita, mutta sattuuhan se silti

Takaisin