Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko sanoa kyl, et mulla oli esikoisella kireä kielijänne ja sitä myötä huono imuote ja nyt tällä vauvalla hyvä imuote.

On ero ku yöllä ja päivällä syöttöjen pituudella. Vaikka vauva tiheästi välillä syökin. Mutta hörpyt saattaa riittää. Ja tämän vauvan kasvu on huomattavasti nopeampaa.

Että kyllä saattaa paljon maitoa tulla nopeasti riittämiin, kun asiat on silleen kohdallaan, et maitoa tulee reippaasti ja se nopeasti sinne mahaan päätyy.

Meillä pari päivää ollu kans jotai ihme kiukutteluu rinnalla. Saattaa yhtäkkii käyä vaa huutamaa vaik tissi on suussa. Sit koht taas syödää iha tyytyväisenä. Hää myös tuntuu välil juttelevan tai murisevan tissille :D Meil on syötöt välil kans aika nopeita et 5-20 min saattaa mennä mut kyl hää iha tyytyväiselt vaikuttaa syönnin jälkee ja pissaa ja kakkaa tulee. Päivisin ruokailuvälit kyl on lyhyempii ku yöllä et saatetaa syödä 1-3 tunnin välein, yleensä parin tunnin. Uniaikaa välit on pidempiä.
Tyttö on nyt ruvennu välil "puremaa" nännii. Iskee jossai vaihees ikenet kiinni mikä tekee iha hiton kipeetä :(

Juu meillä samaa raivoa havaittavissa :D Lisäksi venyttää nänniä vetämällä pään taakse päin. Jännä tunne... Kai se tähän ikään liittyy. Meidän poika on myös alkanut panttaamaan kakkaa eli pissan määrää voidaan enää seurata, jota tulee kyllä hyvin (esim tänään aamulla kaksi kertaa äitin päälle).

Tuosta korvikkeesta vielä sellainen, että pullosta juodessahan vauva juo enemmän kuin rinnasta ihan vain siksi, että sieltä tulee tavaraa helpommin ja nopeammin kuin rinnasta ja tämän vuoksi vauva voikin vetää helposti överit. Sama kuin jos itte ahmisi vatsansa täyteen liian nopeasti, ähky tulee vasta syömisen jälkeen. Kannattaa tutustua vauvantahtiseen pulloruokintaan imetyksen tuki ry:n sivuilla.

97166af543e52c03a30d1d0e1c0fcc8b
Tässä aika havainnoillistava kuva ämmän ja korvikkeen sisällöistä. Korvike ei kuitenkaan mitenkään paha asia, mutta sisällöissä kyllä eroa.

Juu meillä samaa raivoa havaittavissa :D Lisäksi venyttää nänniä vetämällä pään taakse päin. Jännä tunne... Kai se tähän ikään liittyy. Meidän poika on myös alkanut panttaamaan kakkaa eli pissan määrää voidaan enää seurata, jota tulee kyllä hyvin (esim tänään aamulla kaksi kertaa äitin päälle).

Tuosta korvikkeesta vielä sellainen, että pullosta juodessahan vauva juo enemmän kuin rinnasta ihan vain siksi, että sieltä tulee tavaraa helpommin ja nopeammin kuin rinnasta ja tämän vuoksi vauva voikin vetää helposti överit. Sama kuin jos itte ahmisi vatsansa täyteen liian nopeasti, ähky tulee vasta syömisen jälkeen. Kannattaa tutustua vauvantahtiseen pulloruokintaan imetyksen tuki ry:n sivuilla.

Tuohon Kaisukkenen kirjoitukseen vielä lisäten että tosiaan jos usein pullolla syöttää "överit" ja se ähky tosiaan tulee vähän jälkijunassa nii mahalaukkuhan venyy. Eli jatkossa se vetää taas enemmän ja enemmän. Mutta taas toisaalta mulle on kyllä vakuutettu ettei vauvaa voi syöttää liikaa. Että kummin se taas ois oikeempi... tiedäppä näitä :dontknow

Viime yönä molemmilla herätyksillä oli vaikea saada tyttö syömään, vaikka selvästi oli nälkä. Yritin monta kertaa antaa tissin suuhun sekä makuulteen että istualteen, mutta ei kelvannut. Lopulta nousin ylös hyssyttelemään tyttöä kun alkoi hermostua niin silloin otti tissistä kiinni. Molemmilla kerroilla sama juttu. Nyt on taas koko päivän syönyt ihan normaalisti. Mitä lie se yöllinen :wideyed:

Rintaraivoksi mä tuota kutsun, samaa meillä ollut pari kertaa. Ehkä se on vain vaikeaa tietää mitä tahtoo, kun on pienen pieni ihminen :D

Kaisukkene voi olla että oli just sitä, ei vaan ollut yhtään raivoisa :grin pitkän ajan päästä vasta alkoi kiukkuaan.

Täällä on ollut nyt lähiaikoina yhtäkkiä pari rintaraivaria... Viimeksi eilen illalla. Vauva rauhoittui sitten pimeään makkariin tissille kylki-imetysasentoon. Sitä edellisellä kerralla rauhoittui kun istuin sohvalla hytkyen ja imettäen. :D Saa nähdä onko tänäänkin luvassa raivoamista.

Mä kutsun kaikkia noita eri variaatioita rintaraivoksi :D Meillä kuuminta just nyt nännin nokkiminen tai venytys. Näihin toimii yleensä joko asennon tai rinnan vaihto taikka paussi, yleensä rinta alkaa kiinnostamaan taas vähän ajan päästä. Nämäkin taitavat olla vauvan tapoja heruttaa maitoa rinnasta. Omituista.

No on omituista mutta näköjään sangen tyypillistä... Meillä kans venytellään (aivan kun ei ois muutenki venahtanu kunnon pussiksi koko maitobaari :scared007) ja nokitaan ja huudetaan välillä ihan nuppi punaisena kyyneleet silmissä tissin edessä aivan kuin että "En halua ottaa tissiä, en halua!" Hitsi ku hyvä äiti -fiilis tällö huipusaan :confused013

Ahhahaa, niin tuttua! Ja sitten kun se tissi viedään pois tai piilotetaan sen karjuvan lapsen silmistä niin sitten aloitetaan uusi karjuminen "mihin se tissi vietiin?! Sanoinko mä että sen saa viedä?! MISSÄ SE TISSI ON?!?" Yritä siinä sitten olla hyvä äiti...

Joo meilläkin kaikkia näitä esiintynyt :D se on kans huvittavinta ku ottaa tissin suuhun ja pari imua, pudottaa ja alkaa huutamaan ja heti ku laitat takasin nii eiku uudellee sama ja tätä määrättömän monta kertaa peräkkäin... Koitan yleensä tarjota tuttia tässä, mutta eihän se meidän neidille kelpaa alkuunkaan, siitä saadaan entistä isompi huuto aikaseksi...
Ja sitte ku sillo ku otat syliin ja et nyt syödään ja täytyykin jotain paitaa riisua niin et täytyy tyttö laskea sylistä niin voi hyvänen aika kun hän hermostuu samalla silmänräpäyksellä että ei kenelläkään jää epäselväksi että hän halusi sillä sekunnilla ruokaa :D pitää varmaan äitiään ihan ääliönä, kun se aina vaan hänet laskee sylistään eikä anna ruokaa ja aina sille pitää suuttua. :D

Ja vielä tuohon Jenskis:n jatkoks(ainaki meillä) et jos vauvan joutuu laskemaa alas et saa paidan pois ni ei se tissi sit enää kelpaa..
Eile meilä vetästii taas hernepelto nenään ku äiti meni ja kaivo tissin esille! Siis ei oo vielä nii pahaa ääntä tuosta lapsesta lähteny.. se karju,kilju ja kirku iha niinku olisin päätä siltä irrottanu!!! Mies tuli keittiöstä kahtomaa et mitä mä sille lapselle oikee teen..no tarjoon tissiä! :D

Hahah meillä on ihan samanlaista :D Nyt muutaman kerran on raivottu tissille mitä ei aiemmi ollu.. Ekan itketää nälkää, sit ku tarjotaa tissii ni suu auki pyöritää nännin ympärillä ja huudetaa mut ei oteta nännii suuhu. Sit lopetetaa ja yritetää uudestaa ni sit yleensä käy syömää. Välillä jopa imetää muutaman kerra ja sit alkaa itku yhtäkkii mut kuiteki jatketaa ruokailua :D Toi nännin venytys on hirveetä, oikee näkee mite löysä tissi venyy monta senttii kauemmas :D Ja nyt on tullu uutena juttuna pureminen! Ai että tekee kipeetä.. Mitähä se on sit ku on niitä hampaita jos pelkillä ikenilläki pureminen sattuu..

Täälläki poika on alkanu puremaan joka syöntikerralla! Ai että se tekkee kipeää, ku hänellä on jo yksi hammas. Alakaa nännit olla jo meleke hellät tällä mammalla. Mikä lie uusi villitys tuo pureminen.

Miten te selviätte tiheänimun kausista? Tyttö 2,5kk haluaisi melkeimpä 15 minuutin välein tissiä, öisin ei saa kyllä tämä äiti nukuttua. Maidon luulisi riittävän, kun otteen irrotessa oikein suihkuaa maitoa. Silti mietityttää jääkö vauva nälkäiseksi? Pullolla saa annettua kerralla isomman määrän maitoa, jolloin pariin tuntiin ei tarvitsisi syöttää. Mutta sitten imeskellään käsiä ja yritetään etsiä tissiä. Onko näin muilla?

Täällä kans tissillä asuisi pieni, mutta ei auta kuin kestää - viime yönä kuudesta kymmeneen välillä tyttö heräsi syömään ehkä 20 kertaa.

Oonkohan mä jotenkin pölö, kun en osaa edes pelätä sitä etteikö maito riittäis? Jotenkin vaan oon onnistunut ainakin toistaiseksi luottamaan omaan kroppaan ja siihen, että tyttö kasvaa tarpeeksi - torstaina neuvolassahan tuo taas selviää, saako pieni riittävästä evästä.

Meillä myös tissitakiainen täällä. Mä oon ottanut sen asenteen, että pakko vaan kestää kun tiedossa on, ettei kestä kuin x aikaa. Yöt tappavia, mutta yritän jaksaa. Kyllä se siitä, jaksetaan jaksetaan!!

Mä oon vaan tosi tyhmä näiden imetysjuttujen kanssa. Vaikka kuinka luen tiheästä imusta ym niin ne ei vaan mene mulle perille. Eli lapsella ei siis ole mikään vikana, jos jatkuvasti ollaan kärttyisiä ja vain tissi helpottaa? Ja tissille on siis päästävä kokoajan. Hyvä etten oo ollu taas soittamassa päivystykseen. Kuumeenkin jo mittasin, kröhöm....

T: höperö äiti

Takaisin