Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varpahat, täällä oli 6 viikon hulinat eli tiheän imun kausi kärttyilyä ja takuulla tyhjän tissin äkäistä imeskelyä. Mun mielestä vaikutus oli isommat maitomäärät yöaikaan ja harventunut syöttöväli. Eli vauva tilasi sopivaa maitomäärää, nyt menee taas tasaisesti. Kaikenlaisia kausia tulee aina silloin tällöin näiden pikkuisten kanssa :)

Mun pitäisi saada mieskin vakuuttuneeksi siitä että tissimaito riittää. Esimerkiksi vkoloppu aamuisin mies nappaa vauvan ja syöttää pullosta että saisin nukuttua. Illallakin mies antaa pullosta maitoa että saa pikkuisen yöunille. Olen yrittänyt puhua että tissin pitäisi riittää, ja pelkään että maidonmäärä vähenee jos liikaa annetaan lisänä korviketta. Mies vain on sitä mieltä että vauva on edelleen nälkäinen, ehkä siksikään en luota omaan kehooni :/ neuvolasta ei saa juurikaan imetystukea, sanottiin että lisämaitoa voi kyllä varsinkin iltasin antaa.

Varpahat, jos et oo jo tutustunut niin kannattaa katsoa Imetyksen tuki ry:n sivut, jos sieltä saisit luottoa oman maidon riittämiseen :)

Neuvoloissa vissiin riippuu tuki todella paljon siitä, että kuka antaa imetys"tukea". Mun keskimmäinen ei kasvanut toivotulla vauhdilla, ja neuvolan kanta oli, että korviketta kehiin vaan. Ei puhunut imetyksen tehostamisesta muuta kuin että toisenkin rinnan voi koittaa tarjota. Itkin silloin siellä neuvolassa ja kotona tuntui hyvin väärältä antaa korviketta, jota vauva ei edes juonut. Onneksi löysin Imetyksen tuen Facebook-ryhmän. Rupesin oikein superimettämään. Aina, kun vauva vähänkin inahti niin tissi suuhun. Alkoi kasvaa paremmin, mutta silti ei läheskään samalla lailla kuin tämä kolmas vauvani ja esikoiseni. Tarpeeksi kuitenkin.

Meillä oli sama, korvikkeella kasvatettiin painoa. Mutta meillä kyllä oli se, että kun päivä pari yritettiin olla korviketta, paino laski. Ja tämä tapahtui vaikka poika asui rinnalla. Silloin usko kyllä loppui omiin rintoihin ja kykyyni tarjota riittävästi ravintoa omalle lapselleni. Olo oli ihan kakka, ei ehkä niinkään tuosta korvikkeesta kuin tuosta toisesta. Näin varmasti jokainen äiti ajattelee tuossa tilanteessa. Nyt kun korvike on jätetty pois ja kuitenkin poika kasvaa sen parisataa grammaa viikossa, alkaa usko taas pikkuhiljaa palautua. Mutta minulla on ollut tukeva mies, joka on tukenut minua täysin pyrkimyksessäni täysimetykseen. En tiedä mitä olisin tehnyt ilman häntä. Olen erittäin pahoillani Varpahat, ettei miehesi tajua tukea sinua pyrkimyksessäsi. Yritä, yritä ja vielä kerran yritä puhua miehesi kanssa asiasta. Tuo Bellen jakama kuva, imetyksen tuki ry:n netti- sekä fb-sivut ovat todella suuri tuki, kannatan suuresti että käytät niitä hyväksi. Ja yritä luottaa itseesi sekä tisseihisi, vaikka se ehkä tuntuukin vaikealta!

Kaisukkene

Mun pitäisi saada mieskin vakuuttuneeksi siitä että tissimaito riittää. Esimerkiksi vkoloppu aamuisin mies nappaa vauvan ja syöttää pullosta että saisin nukuttua. Illallakin mies antaa pullosta maitoa että saa pikkuisen yöunille. Olen yrittänyt puhua että tissin pitäisi riittää, ja pelkään että maidonmäärä vähenee jos liikaa annetaan lisänä korviketta. Mies vain on sitä mieltä että vauva on edelleen nälkäinen, ehkä siksikään en luota omaan kehooni :/ neuvolasta ei saa juurikaan imetystukea, sanottiin että lisämaitoa voi kyllä varsinkin iltasin antaa.
Miehelle kannattaa myös kertoa, että kaikki kitinä ei ole nälkää. Tällaiset isommat vauvat kaipaavat myös seuraa ja leikkimistä. Niitä voi isäkin tarjota ilman, että imetys häiriintyy.

Jes, kiiiiitos neuvoista! Jos haluan tehostaa maidontuotantoa, mutta en heru pumpulle niin voiko se silti edesauttaa asiaa? Vaikka maitoa ei tulisikaan?

Varpahat, sairaalassa minua neuvottiin, että imetyksen jälkeen piti pumpata aina 20-30 minuuttia rintaa kohti tuli maitoa tai ei. Melko rankkaa se oli joka imetyksen päätteeksi, mutta kaksi vuorokautta riitti maitomäärän lisäämiseen. Sen jälkeen on ollut helppoa. Kotiin en ole edes ostanut korviketta.

Meille sanottiin viimeksi sairaalassa kun jouduttiin olemaan siellä flunssan takia, että 5 vaippaa vähintään pitää tulla, painolla ei väliä. Kunhan vain jotain tulee läpi. Tyhjä vaippa painaa 25g ja kotona välillä vaippoja punnihin niin jotkut saattoivat painaa pissan jälkeen vain 35g, mutta minulle tosiaan sanottiin että ei sillä painolla ole merkitystä (joskus olen kuullut että jokaisen pissavaipan tulisi painaa vähintään 50g).

Ei varsinaisesti liity imettämiseen, mutta oisko teillä antaa hyviä vinkkejä, miten opettaa 2,5kk tuttipullolle? Neiti on muutaman kerran pullosta juonut (pienempänä) ja tuttiakin imi. Sitten jäi molemmat ja enää ei hyväksy kumpaakaan. Ollaan kokeiltu erilaisia tuttipäitä pulloon, mutta ei hyväksy mitään. Olen todella onnellinen, että pystytään olemaan täysimetyksellä ja että maitoa riittää, mutta joissain tilanteissa toivoisin tytön juovan myös pullosta! Joten vinkkejä tämän ikäisen pulloon opettamiseen otetaan vastaan..!

Tiitu, kokeilitteko hörppyyttämistä? Ei ehkä ihan niin näppärää, kuin tuttipullo, mutta yksi vaihtoehto.
Meillä annettiin pienelle korviketta lääkemitalla ensimmäisellä viikolla syntymänsä jälkeen, lisämaidoksi.

Sairaalassa annettiin sattuneesta syystä pullosta, mutta sepä ei onnistunutkaan niin hyvin. Parhaimmiksi pulloiksi koettiin aventin pullot, koska niiden tuttiosa muistuttaa eniten nänniä. Hoitajathan kehotti että pullon tuttiosa pitäisi työntää reippaasti vain suuhun, mutta helpointa oli kuitenkin se että annettiin vauvan rauhassa lipittää ja maiskutella tuttiosaa, ennen kuin oppi kunnolla syömään siitä.

Tiitu, minulla on nyt kolmas lapsi eikä kukaan ole käyttänyt tuttipulloa. Hyvin on selvinnyt. Isompana sitten joivat nokkamukista.

Varpahat, näytä miehellesi tämä:
View attachment 50054

Nyt en halua aiheesta mitään sotaa tms, mutta, minua kiinnostaisi kovasti, että kuka nämä on todennut? Siis että miten nämä voi todistaa paikkaansa pitäviksi?

Minulle jää just se kuva, että vauva ei ole kylläinen tissin jälkeen jos ensinnäkin sählää ja raivoaa siinä. Syö. Menee 15-30min ja vaan itkee. Saa pullon, juo vaikka 50ml, röyhtäsee ja on tyytyväinen.
Mistä kukaan voi takuulla tietää että se tissimaito täyttää ja riittää joka päivä joka kerta?
Mulla ei edes tisseistä ikinä yhdenkää lapsen kohdalla oo valunu maitoa niin että olisin koskaan tarvinut mitään suojia.
Ymmärrän, että toiset haluaa vain imettää ja uskoo noihin väitteisiin. Valitettavasti mun usko ei riitä, kun toinen itkee pää punasena ja pullomaito saa tyypin tyytyväiseksi. Ei auta vaikka tissiä tarjoais. Ja sitten taas välillä tyyppi kieltäytyy pullosta ja on onnellinen kun saa tissin.
Oonko mä sekoittanut mun vauvan pään kun oon sekaruokkinut?

Meillä ollaan öisin tissillä vaihtelevasti 2-3 kertaa. Siis klo 24-05 välisenä aikana. Vaippa ei ole aamulla kovinkaan märkä. Tai yöllä kun kerran vaihdan, kyllä haluan vaihtaa yölläkin vaikka on vaan vähän pissaa. Vauva on silti yöllä rauhallinen. Ei vaan isommin jaksa syödä.

Nyt en halua aiheesta mitään sotaa tms, mutta, minua kiinnostaisi kovasti, että kuka nämä on todennut? Siis että miten nämä voi todistaa paikkaansa pitäviksi?

Minulle jää just se kuva, että vauva ei ole kylläinen tissin jälkeen jos ensinnäkin sählää ja raivoaa siinä. Syö. Menee 15-30min ja vaan itkee. Saa pullon, juo vaikka 50ml, röyhtäsee ja on tyytyväinen.
Mistä kukaan voi takuulla tietää että se tissimaito täyttää ja riittää joka päivä joka kerta?
Mulla ei edes tisseistä ikinä yhdenkää lapsen kohdalla oo valunu maitoa niin että olisin koskaan tarvinut mitään suojia.
Ymmärrän, että toiset haluaa vain imettää ja uskoo noihin väitteisiin. Valitettavasti mun usko ei riitä, kun toinen itkee pää punasena ja pullomaito saa tyypin tyytyväiseksi. Ei auta vaikka tissiä tarjoais. Ja sitten taas välillä tyyppi kieltäytyy pullosta ja on onnellinen kun saa tissin.
Oonko mä sekoittanut mun vauvan pään kun oon sekaruokkinut?

Meillä ollaan öisin tissillä vaihtelevasti 2-3 kertaa. Siis klo 24-05 välisenä aikana. Vaippa ei ole aamulla kovinkaan märkä. Tai yöllä kun kerran vaihdan, kyllä haluan vaihtaa yölläkin vaikka on vaan vähän pissaa. Vauva on silti yöllä rauhallinen. Ei vaan isommin jaksa syödä.

Voi olla etten täysin ymmärtänyt pointtiasi mutta mielestäni puhut eri asiasta kun mitä tuolla kuvalla tarkoitetaan. Jos vauva on tyytymätön rinnalla olon jälkeen, se voi tarkoittaa että on vielä nälkäinen. Jos tarvitsee lisäksi maitoa pullosta, tilanne ei liity kai kuvaan koska kuvassa käsittääkseni tarkoitetaan täysimetystä. Tosin jos pullossa oleva maito on äidinmaitoa niin kai se sitten periaatteessa pätee tuohonkin kerta vauva tulee siitä kylläiseksi. Mutta en jokatapauksessa usko että kuvan esimerkillä tarkoitetaan muita kun suurimmaksi osaksi ravintonsa suoraan rinnasta saavia vauvoja. Pullolla ruokinta on kuitenkin eri asia ja se jos vauva tottunut pulloon.

Muokattu viimeksi:
Pointtihan on, että kuka nuo "väittämät" on todennut? Miten niihin jaksaisi uskoa?
Haluaisin ja olen yrittänyt uskoa. Ei vaan aina usko riitä :/

Ellami, tuo on Laktivistiäidin kuva ja hänet löytää fb:sta. Uskon hänen osaavan perustella sinullekkin nuo asiat täydellisesti. Jos vauva tarvitsee äidinmaidon lisäksi joskus sitä korviketta niin eikö se tarkoita sillon ettei äidinmaito riitä ja silloin asialla ei ole tekemistä tuon kuvan kanssa.

Takaisin