Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jewell kurkkaa ettei vauvalla ole sammasta, se kuulemma saattaa oireilla myös nänneissä

Oih mikä syöttöväli oiskin yöllä ees 6h.. jo 4h unipätkä tuntuu niin voittajafiilikseltä. :happy: ei oo 4h unia näkynyt pariin yöhön. Täällä nytkin iltamaitoa ollaan huikkaamassa. Kohta unille. 3-4 on seuraava oletettu syöttöhetki. Sen jälkeen 6-7.

Onko täällä kokemusta / tietoa D-mer : istä? Mä oon vähän miettinyt voisiko mulla olla hieman sen tyylistä olemista. Se kiukku / ahdistus ei aina tule kyllä yhtä aikaa kun maito nousee ( tunnen nousun pistelynä) ja saattaa tulla myös esim. Puol tuntia imetyksen jälkeen , lapsi nukkuu. Mutta ei kestä tosiaan kauaa nämä kiukku / itku / ahdistus hetket..

Onko kellään muulla sellaista ikävää pistelyä nänneissä? En tarkoita herumisen tunnetta vaan vielä voimakkaampaa. Mulla on tänään taas ollut monta kertaa, viimeksi oli joku viikko sitten. Sammasta se tuskin on kun nännit ihan normaalin näköiset eikä vauvan suussa peitteitä. Saattaa tulla imetyksen aikana tai milloin tahansa muulloin. Ihmetyttää. Vai voiko heruminen tuntua joskus voimakkaammalta kun yleensä?

Voikukka miulla on sellasta pistelyä nänneissä ja nännien ympärillä tai muualla rinnoissa. Meilläkää tuskin kyse on sammaksesta ku ei vauvan suussa näy mitää merkkejä siitä ja nännit iha normaalin näköset.
Oikeella puolella sitä pistelyy tuntuu enemmä. Nänni on kyl vähä hellänä ehkä senki takii ku parin päivän imuote ollu taas huono mut ei aiemmi oo pistelly samal taval. Ja välil pistelee imetyksen aikan vapaasee nännii.

Pitääkin kiinnittää huomiota pysyykö imuote koko ajan hyvänä, ettei siitä ole kyse.

En tiiä onko tää ilonen juttu vai ei, mutta mulla valu ekaa kertaa maitoa yöllä niin, että yöpaidassa on märkä läikkä :D ja tietty just sillä kertaa, kun siirryin aamuyöstä sohvalle, että mies sais nukkua ilman mun kuorsaustani :D onneks yöpaita on imassu melkein kaiken, eikä sohvassa oo ku pikkuruinen läikkä.

Nii ja lapsi on siis 8 viikkoa vanha ja tiheen imun kausi on päällä. Ne tuntuu tulevan aina viikon etuajassa. Johtuiskohan siitä, että tyttö syntyi 40+4 -päivänä..

Musta on alkanu tuntuu et kaikki syyllistää mua siitä että vauva saa välillä korviketta.. kaikki kysyy et eikö se syö tissiä ollenkaa..ja sit heti perää et eihä se tissiä syö ku oot sen pulloon opettanu..

Ymmärrän pointin mut nälässäkö tuota pitäs pitää?! Ku tissi ei kelpaa ni pakotanko mä sen syömää? Tai ku tissistä ei tuu kerralla nii paljoo et tuon maha täyttyis ni täytyykö mun huudattaa tuota siihe asti et maitoo nousee uus satsi?

Mä rakastan mun lasta ja mä tykkään imettää. Mä haluaisin pystyä imettää kokoaikasesti.. mä imetän nii paljon ku mahollista,nii paljo ku lapsi sitä tahtoo.. mut ikävä kyllä se ei joka nälkään tissiä kelpuuta.. oon huomannu et isoon nälkään se tahtoo pullon mut pikkunälkään ja muute vaa imeskeltäväks tissi kelpaa :)

Veikkaan et vauva on jo turhautunu mun suihkutisseihin eikä siks kelpuuta pahimpaa nälkää tissiä koska siinä vaiheessa huumorintaju ei vaa riitä..

Aika jännäst muuteki ihmisillä on melkei ensimmäinen kysymys et "sujuuhan imetys", etenki vanhemmat ihmiset kyselee näin. Välillä sujuu hyvin ja välillä tekee niin kipeetä et kyyneleet meinaa tulla, vieläkin. En tajuu mikä tos on et oikeesta rinnasta imettäminen ei meinaa sujuu.. Meni kyl jo pitkää hyvin mut nyt on taas ollu nii huonoja otteita parina päivänä et se nänni on nyt iha kosketus arka. Vasemmalla rinnalla imetys sujuu ihan hyvi, ote on yleensä oikein ja jos on väärä ni saan muutettuu sen oikeeks ja se pysyy. Mut oikeella taas tyttö koko aja pudottaa rinnan tai "lopsauttaa" nännin puoliks pois suusta tai jos saan hänet hyvään otteesee ni sit vedetää päätä taaksepäi sillee et iha ku yrittäs repii nännin irti. En vissii saa vaa tyttöö kunnon asentoo oikealle puolelle et se rinta sit asettuu huonosti suuhun.

On se kyllä jännä kun vieraatkin ihmiset kysyy, että imettääkö, riittääkö oma maito jne.. miusta imetys on jotenki henkilökohtanen juttu ja en ite oo kyllä koskaan rynnänny sukulaisilta saati tuntemattomilta kyselee, että mites siun tissit, tuleeks maitoo. Suihkuuko ihan. Eihän vaan tarvii korviketta.
Miehen mummoa näin neuvolassa ja hän kyseli maidosta. Jotenkin oli vähän nolookin miun mielestä kertoo, kun ei tunneta.
Ja ite en tykkää imettää jos joku kattoo/on läsnä.. oltiin miehen vanhemmilla kylässä ja menin toiseen huoneeseen imettämään, ni eikös miehen äiti kävele perässä ja jää viereen istumaan seuraksi. Ihme, ettei samalle tissille kavunnut tytön kanssa, siis tarkkaan seuras tilannetta ja kyseli..... en tykkää ees et mies ois samassa tilassa. Minuu ei muut imettäjät haittaa, mut miulle se on vaan kiusallinen tilanne, vaikka on miten luonnollinen tapahtuma hyvänsä.

Joo on vakiokysymys. Yllättävästi tässä anoppini avautui, että hänellä oli kaikki synnytykset (4) "vaikeita" eli lääkkeillä vauhditettuja sekä imetys ollut hankalaa. Yleensähän ihmiset mainostaa erinomaisuuttaan :)
Oma äitini on synnyttänyt vain sektiolla, eikä muista esikoisen imetyksen vaiheita. Itse olen jäänyt äidinmaitoa vaille.
Eiköhän tätä asiaa käsitellä vielä monelta kantilta tällä sukulaisreissulla.

Minusta tuntuisi omituiselta lähteä imettämään jonnekin piiloon. Joutuisin ison osan päivästä olemaan yksin. Ja saatan olla juuri niitä, jotka kyselee maidosta. Minulle ne ovat aivan tavallisia tärkeitä asioita, joista voi puhua kuin mistä tahansa maitotölkistä.

Miksei multa kukaan kysele maidosta/imetyksestä :eek: Siis en muista esikoisen enkä tokankaan kohdalla kenenkään kyselleen. En kyllä itsekään koskaan siitä kysy, koska tiedän, millaisia tunteita voi imetys/imettämättömyys äideissä nostaa.

Mä en hoksannut ollenkaan tämän vauvan kuudennen viikon tiheän imun kautta. Mietin, että tuliko sitä edes vai oliko se huomaamattomampi kuin edellinen. Vauva nyt 7vk1pv.

Musta on ollut mielenkiintoista, miten on kuullut suvustaan uusia asioita lasten myötä, koskien myös imetystä. Miten joku ui maidossa ja toinen ei pystynyt imettämään. Sitten päivitellään miten suositukset on muuttuneet.

Tämän kolmosen kohdalla ei ole kukaan kysellyt vielä, että imetänkö tai riittääkö maito, eikun kaveri kysyi kun oli käymässä että onko imetys sujunut hyvin. Ja tietysti neuvolassa ovat kyselleet. Mutta vähän outoa oli kyllä kun esikoisen aikaan mun setä kyseli että imetänkö ja sitten vaan totesi miten hyvä juttu, että imetän (ei ole edes mikään terveydenhuollon ihminen tms, sellaiselta voisin kuvitella vaikka jotain tuollaista, kuten toinen setäni joka on lääkäri kysyy aina kun nähdään että ollaanko kaikki oltu terveenä :grin). Äitipiireissä nyt voin kyllä kuvitella, että imetyksestä voikin puhua vähän sellaisena small talk -tyyppisenä puheenaiheena. Oon ite kysynyt serkun vaimolta, että vieläkö hän imettää mutta en mä sitä ole tarkoittanut mitenkään tuomitsevasti tms (lapsi oli silloin siis 1,5v niin ois saattanut lopettaakin imetyksen) muuten en ole tietääkseni udellut muiden imetyksistä tai imettämättömyyksistä. Mä en pidä omaa imetystäni mitenkään erityisen yksityisenä asiana sinällään, että imetän kyllä ihan missä vaan ja on aikanaan esim siskoni ollut vieressä ihmettelemässä tapahtumaa ja hän valaistui silloin että sitä maitoa tulee useammasta reiästä siitä nännistä :hilarious: Mutta tietysti jotkut rajat täytyy olla ja en todellakaan mitään tuntemattomia "Jormia" kaipaa tihrustelemaan kun imetän. Ja huomioin silti aina muut koska kaikki eivät ole yhtä sinuja sen kanss että tissi saattaa vilahtaa ja tietysti julkisilla paikoilla katson ettei vilahtele enkä iske tissejä tiskiin niin että kaikki on paljaana.

Minä myös voin puhua imetyksestä ihan kuin vaikka kaupassa käymisestä. Nyt tokan lapsen kohdalla myös imetän ihan julkisesti, muuten kävisi elo turhan hankalaksi. Mutta en kysele keneltäkään imetyksestä, ellen tiedä varmasti että aiheen voi turvallisesti ottaa puheeksi.

Minä myös imetän missä vaan, ja niin oon tehnyt muidenkin lasten kohdalla. Mä voin myös puhua imetyksestä (ja mielellään puhunkin), mutta yritän toki vähän kuulostella vastakaikua, mihin tyyliin voi jatkaa. En halua aiheuttaa pahaa mieltä kellekään.

Kummasti sitä tottuu imetykseen julkisesti. Esikoisen kanssa katoin tarkkaan missä imetän ja vähän piilossa tein sen alkuun. Nyt en oo ees miettiny vaan imetän missä vaan, tissit pysyy piilossa Boobin hyvien imetyspaitojen ansiosta :) Ainoo mitä vähä mietin on miehen lähisuvun miehet, heidän ollessa paikalla mietin että imetänkö siinä vai menenkö johonkin toiseen huoneeseen, siinäkin oon jo vähän alkanu lipsua kun tiedän että osaa pitää tissit piilossa imettäessä.

Kummasti sitä tottuu imetykseen julkisesti. Esikoisen kanssa katoin tarkkaan missä imetän ja vähän piilossa tein sen alkuun. Nyt en oo ees miettiny vaan imetän missä vaan, tissit pysyy piilossa Boobin hyvien imetyspaitojen ansiosta :) Ainoo mitä vähä mietin on miehen lähisuvun miehet, heidän ollessa paikalla mietin että imetänkö siinä vai menenkö johonkin toiseen huoneeseen, siinäkin oon jo vähän alkanu lipsua kun tiedän että osaa pitää tissit piilossa imettäessä.

IQ, aivan ku olisin ite kirjottanu! Kyllä on vapauttanut paljon omaa oloa, ku voi imettää ihmisten nähden. :)

Muistan ku vanhemmat tuli vauvaa katsomaan 1,5vrk ikäisenä meille. Piti sit siinä alkaa ruokkimaan vauvaa ja mietin mielessä, että nyt Mä teen sen päätöksen, et jos meen tonne makkariin, ni saan sit pari vuotta siellä laukata ja jos imetän tässä isän silmien alla, ki jatkossakin se luonnistuu. No sit vaa imetysluukku sohvalla jännittyneenä auki ja tissi vauvan suuhun. Vola! ;)

Nimiäisissä en pystynyt siinä hälinässä imettämään. Halusin rauhallisempaan paikkaan, mut silloinkin imetin joko esikoisen huoneessa, jossa oli vähemmän porukkaa tai vierashuoneessa ovi auki, jonne näki olohuoneesta.

Eea, just niin, eipä tässä muuta ehtisi kuin ramppaamaan "takahuoneessa" :) Me ollaan nyt mökillä ja oon ihan tässä porukassa imettänyt, kukaan ei pidä asiaa minään. Mulla on lisäksi pienet tissit, että jos lapsi on jo paikallaa sylissä ja imetystoppia raotan, juuri "mitään" ei tule esille. Mutta kyllä, pitää joku imetyspaita ostaa. Mulla on pari paitaa, mitkä olen itse tehnyt loppuraskaudesta, mutta niissä on edessä "masutila" (nyt tyhjänä luonnollisesti). Säilytän ne kotikäytössä ja mahdollista myöhempää käyttöä varten, en käy pienentämään etukappaleita tähän tarpeeseen.

Takaisin