Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä jo ajattelin, että tuo vauva ei varmaankaan syö tarpeeksi, vaikka bilirupiinit olivat korjaantuneet ja hyvin pissaa ja kakkaa. Mutta olihan tuota painoa onneksi tullut 300g viikossa ja syntymäpaino ylitetty. :smug:
Tuo meidän poika ei vaan asu tissillä, kuten veljensä teki. Tämä syö kerrallaan max. 15min. Ja juu, yöllä syöntivälit voi venähtää liiankin pitkiksi, kun me vaan nukutaan. :oops:
Meillä imuote ollut hyvä alusta pitäen, eikä ole nännivoiteita tarvinnut, eikä muita apuvälineitä.

Meillä käytössä aventin käsikäyttöinen pumppu hyväksi havaittu.

Muruliini ja poika 11vrk

Mulla kans samainen pumppu, mutta en meinaa millään saada maitoa pumpattua vaikka ihan nännistä valuu. En saa kunnon painetta aikaiseksi, tuntuu että pumppu ei ole kunnolla tississä kiinni ja jostain pääsee aina ilmaa väliin. Pumppaatko niin että pidät kahvaa alhaalla noin sen 3 sekuntia ja vapautat? Vai miten?

Varpahat, painan yleensä toisella kädellä aluksi pumppua rintaa vasten kun pumppaan. Tuntuu, että jos kovin täysi rinta, niin ilmaa pääsee jostain väliin. Sitten alkaa jo sujua paremmin. Välillä hieron/painan rintaa herumisen tehostamiseksi. Pumppaan sen jälkeen kun vauva on syönyt tai joskus samaan aikaan toisesta rinnasta, silloin tulee maitoa parhaiten. Pidän kahvaa alhaalla joskus pitempäänkin ja vähän milloin mitenkin. En minä edes taida tietää miten tulee oikeaoppisesti pumpata. :grin

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola tytön kanssa, tyttö viikon ikäinen ja syntymäpaino lähes saavutettu :happy: oon tosi tyytyväinen et imetys sujuu näin hyvin, esikoisen kanssa oli alussa ongelmaa ja paino lähti laskuun tosi paljon yms. Nyt ei tarvi tästäkään enää stressata.

Mä tänää nauroin ja mietin et onkoha muillaki tämmöstä. Vauva tissillä,selvästi se sieltä jotain saa. Imee ja imee kunnes ilmeisesti alkaa maito loppumaa..siinä vaiheessa tuo irrotti otteen,avas suun toooosi isoks ja nappas tissin uudelleen suuhun. Imas pari kertaa,kurtisti kulmia,nappas nännistä tosi kovaa kiinni ja alko suulla iha nyhtämää tissiä,iha niiku se ois koittanu lypsää :D on toi pikkutyyppi kyl nii mahtava!
Nempsu ja ipa 1vk4pv

Tutulta kuulostaa Nempsu :D aika ihana, mut meillä saa sit kohta raivarit, päivästä riippuen raivari tulee joko maidosta tai maidottomuudesta :D

Tutulta kuulostaa Nempsu :D aika ihana, mut meillä saa sit kohta raivarit, päivästä riippuen raivari tulee joko maidosta tai maidottomuudesta :D

Ja jos sattuu nukahtamaan tissille ja koitan varovasti ottaa nänniä pois suusta, alkaa julmettu imeminen ja välillä saattaa oikein "purra" ikenet yhteen: minun tissiäni et muuten vie!

Nempsu, ihana :D

Nää on kyl lypsämisen ammattilaisia ;)

Miusta oli eilen niin ihana ja huvittava kun tytöllä oli nälkä ja oli tissinvaihdon yhteydessä olalla röyhtäilemässä, niin maisteli samalla miun olkaa ja aamutakkia. Työns kielen ihan pikkusen ulos suusta, kosketti aamutakkia ja ilme "oookei, tää ei ollu tissi" ja sit sama olkapäälle, ja päätyi sit maistamisen jälkeen kokeilemaan imasua myös :hilarious:

Mulle ku tää lapsi on ensimmäinen , olen yllättynyt siitä miten ihanaa imettäminen on, vaikka ei tää meillä suju toki vielä ilman apuvälineitä..

Mutta luonnon omaa mindfulnesia kerrakseen !! Tonne sänkyyn tasaisin väliajoin lepäämään , aivot narikkaan , ei kiire minnekään ja sit sellain pieni "horros" - päälle ja ihana pieni lapsi seurana ja lämpönä. Ihan parhaita hetkiä!! :D eipä tarvi kehorentoutuksia erikseen tehdä ;)

Minulla taas on ollut niin kivikkoinen alku imetyksessä, että edelleen suhtautuminen siihen on hieman penseä. Tyttö usein ottaa huonon otteen tissistä tai jos on hyväkin ote niin huonontaa jossain vaiheessa. Nännit ovat koko ajan todella arat. :( eikä minulta tule maitoa mitenkään valumalla, koskaan ei ole nekään tissisuojukset kastuneet, pidänkin niitä lähinnä vain pehmikkeenä. Ja kaikki kosketus nänneihin tuntuu todella ikävä, ltä, jopa suihkusta tullessa pyyhkeellä kuivaaminen on kivuliasta. :( nännit eivät ole näkyvästi ruvella, mutta jotenkin todella kulutetun oloiset kuitenkin... Eilen nimiäisissä annetttiin korviketta pullosta, kun mekkoni oli niin hankala ettei sitä kannata availla ja neiti sitä olikin kesken "seremonian" sitä vailla ja itseäni kauhistutti miten helppoa se oli ja meinasi paholainen viedä mennessään... Kai yritän kuitenki vielä sinnitellä imetyksen kanssa vaikka se ei juhlaa minulle olekaan...

Mulla on Jenskis ihan sama juttu!! Tuntuu ihan hirveeltä jos pyyhe vähänkin ottaa kosketusta nänniin. Eilen tuli vaan kyyneleitä silmistä, kun ensimmäinen minuutti imetyksessä sattuu niin paljon. Ja juuri tuo että 10min hyvää otetta ja sit iskee väsy ni ote huononee mut silti pidetään kiinni ja imetään kunnon imulla.. Ahdistaa ajatus korvikkeesta, mut siihen varmaan mennään jos oma kroppa rupee sulkeutumaan maidolta sen ahdistuksen myötä =(

Kirjoitin jo tuonne toiseenkin mut lisätään tännekin.

Oon jotenkin ite nyt ihan hukassa tän neidon syömisien kanssa. Maito ei oo oikein tisseihin noussut, korvikkeella siis pääsääntöisesti menty. Liekö väsymyksestä ja hormoneista johtuvaa mutta en oikein itsekkään nauti imettämisestä.
Korvikkeen määrä on mietityttänyt ja nyt tultu siihen tulokseen että saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Neidillä nyt ikää 1 vk ja 1 pv. Aikaisemmin viikolla maitoa meni jopa 120ml kerralla, nyt tänään sitten on maistunut vaan n. 20ml kerralla. Pitäiskö mun olla huolissaan?

Hormonit kiusaa, itkettää, väsyttää ja kaikki on niin uutta että en tiiä miten jaksan..

Miullakin on Jenskis vähän sama juttu, vieläkin vaikka ollaan harjoteltu sitä imuotetta. Vauva saattaa ottaa alkuun hyvän otteen mutta muuttaa sen jossain vaiheessa pelkäks nännin imemiseks mikä tekee kipeetä. Nännit on vieläkin arat vaikkei nyt näkyviä rupia olekaan. Öisin se imetys on hankalaa just sen takii ku vauva jää ehkä huonoon asentoon minkä takia ei saa kunnon otetta tissistä mutta olen ite niin väsyny etten hirveest jaksa muutella otetta ja kärsin sit paitsi jos se tekee jo niin kipeää et on pakko muuttaa otetta.
Onneks on rintapumppu millä pumppailen talteen maitoo ja annan sit vauvalle jos rinnat on niin kipeet etten pysty imettää.

Alkuun ku se imetys ei meinannu millää lähtee kunnolla käyntii just sen huonon otteen takia niin olin jo miettimässä luovuttamista mutta nyt kun oon vähän saanu sitä otetta muutettuu ja imetys lähteny paremmin käyntiin niin oon saanu vähän itsevarmuutta siihen ja luottoa et kyl se vauva ilmeisesti kuitenkin saa mahan täyteen.

Meillä vaihtelee myös hyvin paljon noi syöntimäärät, joskus tuntuu et menee helposti joku 100 ml ja sit joskus ei paljon mitään. Ehkä tytöl ei oo sit ollu tarpeeks nälkä ku oon vaa maitoo tuputtanu. Hänel on myös tapana et jos nukahtaa tissille tai koitan vaihtaa tissiltä toiselle kesken syönnin niin hän ei enää syökään. Et masu ei vissii ihan täyteen mee ku jo tunnin-parin päästä saattaa olla taas nälkä. Sit tuntuu et hää pitää loppuvaihees tissii tuttina, on hetken imemättä ja sit koht taas pari imasuu, sit taas imemättä jne. Sillo oon yleensä ottanu tissin jo pois.

Kirjoitin jo tuonne toiseenkin mut lisätään tännekin.

Oon jotenkin ite nyt ihan hukassa tän neidon syömisien kanssa. Maito ei oo oikein tisseihin noussut, korvikkeella siis pääsääntöisesti menty. Liekö väsymyksestä ja hormoneista johtuvaa mutta en oikein itsekkään nauti imettämisestä.
Korvikkeen määrä on mietityttänyt ja nyt tultu siihen tulokseen että saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Neidillä nyt ikää 1 vk ja 1 pv. Aikaisemmin viikolla maitoa meni jopa 120ml kerralla, nyt tänään sitten on maistunut vaan n. 20ml kerralla. Pitäiskö mun olla huolissaan?

Hormonit kiusaa, itkettää, väsyttää ja kaikki on niin uutta että en tiiä miten jaksan..

Älä huoli, täällä on aivan sama juttu! Meidän tytöllä on ikää 4 vkoa ja juuri samanlaista syöntiä meilläkin, tissistä syönti ei vain onnistu.

'hyvä' ettei siis olla ainoita, jotka kamppailee tämän asian kanssa. Todella, todella helpottava tietää.
Onneksi miehellä alkoi nyt isyysloma niin saan vähän helpotusta tähän uuteen elämäntilanteeseen. Ei oo ollu helppo luopua n. 11h yöunista. Kyllähän meillä viimekin yönä nukuttiin 3h, valvottiin 3h ja sit nukuttiin taas 3h. Mutta mulle tuo yhteensä 6h tuntuu niin vähältä. Toivottavasti saan univelat vielä selätettyä tässä seuraavan 4 viikon aikana :-)

Onko kenelläkään tietoa paljonko pystyy itse edistämään maidontuotantoa..? Pumppaamalla esimerkiksi? Tytölle ei oikeen tuu painoa ja nyt sain pumpattua täydestä tissistä vaan 40ml kun tyttö söi toisesta =(

Likakuisista huhuilen.

Tiiimpuu 120ml on aika iso määrä 1 vkon ikäiselle vauvalle, alle vkon ikäisen maha vetää vain noin 45-60ml ja siitäkin eteenpäin suositellaan antamaan max 90ml maitoa 3h välein jottei pienen vatsalaukku veny turhaan. Tissit eivät myöskään ole koskaan tyhjät vaan maitoa muodostuu koko ajan vauvan imiessä. Vkon vanha vielä myös tilailee sitä maitoa joten jos toiveena on imetys niin mahdollisimman paljon vauvaa vaan rinnalle, vaikka se tarkoittaisi sitä että vauva on 5min välein rinnalla. Kun vauva saa tilata maitoa rauhassa niin maito määrät nousevat vauvan tarvitsemalle tasolle. Ekat 6vkoa vauva on melkein 24/7 rinnalla ja se on normaalia. Vauvalla myös nälkä vaihtelee ja välillä hän syö enemmän ja välillä vähemmän.

Sonic maidontuotantoa pystyy tehostamaan vaihtamalla imetys rintaa heti kun aktiivinen imu loppuu, eli vauva ei enää niele. Mitä enemmän rinnoista poistuu maitoa sitä enemmän ne sitä alkavat tuottamaan. Itse voi koittaa pumppailla vauvan nukkuessa tai vauvan ollessa rinnalla. Pumpatessa kannattaa rentoutua ja peittää pumpun säiliö jotta et ala stressaamaan saaliin määrää, sillä stressihormonit heikentävät herumista. Vauvaa vaan mahdollisimman paljon rinnalle(mielummin rintaa kuin tuttia), ihokontaktia, yrität itse levätä ja syödä ja varsinkin juoda kunnolla.

Sonic, sairaalassa tein niin, että vauva söi ensin sen, mitä jaksoi ja sitten pumppasin molemmista rinnoista 20 minuuttia kummastakin, siis yhteensä 40 min. Joskus maitoa tuli enemmän ja joskus vähemmän, mutta pumppaaminen lisäsi tuotantoa niin, ettei kotona ole tarvinnut huolehtia onko riittävästi vai ei. Pumppasin 2-3 päivänä joka syötön jälkeen.

Kannattaa liittyä fb:ssä imetystuki ryhmään jossa neuvoja voi kysyä koulutetuilta tukiäideiltä. Netissä on myös itun sivut imetys.fi, josta löytyy myös tietoa.

Liitteet

• 1481490294081.jpg
    1481490294081.jpg
    52.9 KB · Katsottu: 28
  • 1481490305466.jpg
    1481490305466.jpg
    29.5 KB · Katsottu: 29
Yllätys 15&16, kiitos hyvästä ja informatiivisesta kommentista :) hyvin tiivistit tärkeitä asioita!

Täällä alkoi viime yönä tiheän imun kausi ja koin esikoisen aikanakin nämä vaiheet todella rankkoina, kun vauva on koko ajan rinnalla.. aivan vaikia yrittää hoitaa itseään, kun vauva heräilee koko ajan ja ei ole tyytyväinen pitkään. En pysty nukkumaan, kun koko ajan vauva herää syömään uudelleen. Pisin unipätkä ollu nyt 1,5 h tässä kohta vuorokauden aikana ja sekin oli miehen sylissä. Noin tunnin nukkui kaukalossa ja silloin nukuin itsekin..

Voi että alan olemaan väsynyt! Yhdet tunnin päikkärit nukuin illalla kun mies oli vauvan kans.

Jaahas, taas heräilee kymmenen minuutin unisaldon jälkeen.

Kieltämättä jännittää huominen, koska esikoinen herää 08-09 (itse asiassa on nyt 03 kans hereillä tossa..) ja sit jos vauva ei nuku liinassakaan tai en saa imetettyä liinassa, ni on kyl aika mielenkiintoista.. mies tulee 16.30 ja menee jo seiskan jälkeen ennen esikoista nukkumaan. Tarvin kyl voimia huomiseen! Ja tähän yöhön, koska oon nyt imettänyt 7h putkeen ja alkaa jokaisella tavalla olemaan aika sekopää fiilis.. sillon kun esikoinen oli 6-7vk ni muistaakseni se tiheän imun kausi kesti 5 vrk! Huhhei.

Eea ja poika 3vk 5pv

Muokattu viimeksi:
Takaisin