Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli tilanne esikoisen kanssa tilanne et tytöllä oli pien suu ja miulla "pien nänni isossa pihassa" nii rintakumi helpotti imetystä. Ja ilman kumia kyllä oli nännit verillä heti, ei millään saatu tytön imuotetta kunnolliseks joten rintakumi oli meillä imetyksen pelastus :)

" Yleisimmät imeväisiässä allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet ovat lehmänmaito (ja naudanliha), kananmuna, soija ja kotimaiset gluteenipitoiset viljat. Yllättäviä pahiksia ovat kaura ja maissi."

Kaurakin?! :O Jätin just ruisleivän pois kun aiheutti ja siirryin kauraleipään, kauheet piereskelyt ja masunväänteet.

Mulla rintakumi käytössä koska vauva ei ottanut mun rinnasta alunperinkään kiinni.
Voi kuulema silti päästä eroon kumista vielä, pitää jaksaa kokeilla :)

No voihan kaura! Minäkin jätin ruisleivän ja nyt parina päivänä syöny kauraleipää ja ihmetellyt vauvan kovia/lisääntyneitä ilmavaivoja :0

Mitä tässä uskaltaa enää syödä aamuisinkaan :D
Jugurttia ja marjoja vaan ehkä :D

Mitä tässä uskaltaa enää syödä aamuisinkaan :D
Jugurttia ja marjoja vaan ehkä :D

Välillä mietin pääni puhki noita syömisiä ja välillä päätän antaa olla. Eilen ja tänään olen syöny sitä pahuksen suklaatakin! :D

Mäkin aattelin yrittää olla ilman suklaata, ettei vauvalle tulisi mahavaivoja, mutta kuinka ollakaan. Ei pysty ni ei pysty. Mut ei oo kyllä vielä ainakaan ollutkaan mahavaivoja. Bebe nyt 8 vrk.

Luulis et meillä ois siedättynyt suklaaseen kun raskausaikana vedin sitä vaikka millä mitalla :grin ite en oo miettinyt omia syömisiä kun nää mahavaivat ei kuitenkaan oo niin pahoja, kun ei huuda juurikaan.

Meidän terveysasemalla huomenna imetystukiryhmä. Ajattelin käydä kyselemässä, miten tota imemisotetta vois saada isommaksi. Tänään ollut jo aika hyvä, mut edelleen sattuu ja tulee huulipuikkomainen rinnan pää imetyksestä.

Nyt tulee ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten tuon maidonkerääjän pitäis toimia.. tai siis pidetäänkö sitä vaan toisella kädellä rinnan päällä paikoillaan vai pitäskö sen jotenkin pysyy itelleen..? :grin
Eiks se oo ihan sama mitä kippoo sitä tissin alla pitää jos tuotakin pitää ite kiinni pidellä? pitäs nimittäin alkaa ottaa tota ylimäärästä talteen kun sitä tulee ihan reippaasti aina toisestakin kun vauva aterioi toisella tissillä.

Minua harmittaa, kun tisseistä ei tosiaan tunnu saavan irti yhtään ylimääräistä maitoa. :( olisin halunnut saada vauvalle äidinmaitoa pakastettua mahdollisia hoitokertoja varten, että pääsisi miehen kanssa joskus kahdestaan johonkin, mutta ei näistä tunnu saavan mitään irti. En saa pumpulle herumaan kunnolla maitoa vaikka vauva söisi toisessa samaan aikaan.
Toinen harmitus on, että etenkin yösyötöissä vauva ei jaksa avata suutaan kunnolla isoksi ja imuote on sitten sen hivenen liian pieni. Ei sitä viitsi koko aikaa korjatakaan, kun pitäisi saada toinen nukahtamaan... Yöllä kun muutenkin väsyttää niin kiukuttaa tuokin vähän enemmän ja tekisi mieli kieltäytyä antamasta koko rintaa ja sitten taas saa itseään moittia miten huono äiti on kun hermostuu... Ja juu, valvottu puolen yötä klo 03-06, olen aivan väsynyt ja neiti imee liian pienellä otteella eikä malta käydä nukkumaan... Mieskin kävi täällä alhaalla juomassa ja vettä ja pyysin että vaihtaisi vaipan, kun oli pissiä tullut ohivuotona bodylle. No ei yllätys yllätys vissiin minua taaskaan yhtään kuunnellut kun vain lampsi takaisin yläkertaan nukkumaan. Vituttaa ettei sen vertaa voinut auttaa saati tarjoutua auttamaan kun olen neljättä tuntia telkunnut lapsen kanssa alakerrassa että muut saa nukkua ja olisin edes sen pikkuhetken tarvinnut hengähtää, niin ei hemmetti sitä vähää. >:(

Muoks. Ja sitten kun toinen on vihdoin tyytyväinen ja nukahtaa ja on niin superihana, niin kaikki harmitus on pois pyyhitty. <3 sitten harmittaa tosin, että on alunperinkään hermoillut, kun toinen on kuitenkin se oma täydellisen rakas lapsi... :)

Muokattu viimeksi:
Nyt tulee ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten tuon maidonkerääjän pitäis toimia.. tai siis pidetäänkö sitä vaan toisella kädellä rinnan päällä paikoillaan vai pitäskö sen jotenkin pysyy itelleen..? :grin
Eiks se oo ihan sama mitä kippoo sitä tissin alla pitää jos tuotakin pitää ite kiinni pidellä? pitäs nimittäin alkaa ottaa tota ylimäärästä talteen kun sitä tulee ihan reippaasti aina toisestakin kun vauva aterioi toisella tissillä.

Toimii niin että laitat sen kerääjän liivien sisään niin pysyy itsekseen paikoillaan :)

Miulla ollu vaikeuksia ton imemisotteen kanssa. Alkuun en meinannu saada vauvaa millään ottamaan oikeaa otetta vaan hää imi pelkkää nänniä mikä sai nännit tosi kipeiksi. Vaikka vauva avasi suun isoksi yms mut en osaa tyrkätä rintaa oikein suuhu ja on vähän asennonkin kanssa hakemista. Välillä se ote näyttäs siltä et on oikein mutta tekee silti niin pirun kipeetä ja nännit välillä ihan ruvella :( Yhtenä iltana Itkin jo äidilleni ja miehelleni sitä kun se ei meinaa onnistua ja tekis miel luovuttaa ja siirtyä korvikkeisiin, ollaan välillä korviketta annettu että sais nännit levätä. Maitoo tulee aika reippaasti jo ja olen välillä saanut käsin lypsettyä mitä olen antanut vauvalle. Toisaalta imettäisin ihan mielellään jotta yötkin olisi helpompia ku ottas vauvan vaa rinnalle mutta ku sais ton nännikivun loppumaan :(
Joku oli linkittänyt videon mistä olen yrittänyt opetella sitä otetta mutta hankalaa se silti tuntuu olevan. Miulla on viel niin isot rinnat et kyljellään imetys on hankalampaa kuin istuallaan mutta öisin ei oikein jaksas istuskella sängyn laidalla vaan mieluummin makaan sängyllä jotta voin iteki levätä samalla.
Pistän miehen tänään ostamaan nännikumit jos niistä olis vähän apua tohon nännin arkuuteen. Ja jos se ei yrityksistä huolimatta muutu kivuttomaksi niin luovutan suosiolla ja siirryn pulloruokintaan.

Miulla ollu vaikeuksia ton imemisotteen kanssa. Alkuun en meinannu saada vauvaa millään ottamaan oikeaa otetta vaan hää imi pelkkää nänniä mikä sai nännit tosi kipeiksi. Vaikka vauva avasi suun isoksi yms mut en osaa tyrkätä rintaa oikein suuhu ja on vähän asennonkin kanssa hakemista. Välillä se ote näyttäs siltä et on oikein mutta tekee silti niin pirun kipeetä ja nännit välillä ihan ruvella :( Yhtenä iltana Itkin jo äidilleni ja miehelleni sitä kun se ei meinaa onnistua ja tekis miel luovuttaa ja siirtyä korvikkeisiin, ollaan välillä korviketta annettu että sais nännit levätä. Maitoo tulee aika reippaasti jo ja olen välillä saanut käsin lypsettyä mitä olen antanut vauvalle. Toisaalta imettäisin ihan mielellään jotta yötkin olisi helpompia ku ottas vauvan vaa rinnalle mutta ku sais ton nännikivun loppumaan :(
Joku oli linkittänyt videon mistä olen yrittänyt opetella sitä otetta mutta hankalaa se silti tuntuu olevan. Miulla on viel niin isot rinnat et kyljellään imetys on hankalampaa kuin istuallaan mutta öisin ei oikein jaksas istuskella sängyn laidalla vaan mieluummin makaan sängyllä jotta voin iteki levätä samalla.
Pistän miehen tänään ostamaan nännikumit jos niistä olis vähän apua tohon nännin arkuuteen. Ja jos se ei yrityksistä huolimatta muutu kivuttomaksi niin luovutan suosiolla ja siirryn pulloruokintaan.
Ootko kokeillut nännivoidetta? Mulla parantui ruvet pikkuhiljaa kun lisäilin runsaasti Lansinohia imetyksien välissä ja annoin rinnoille mahdollisimman paljon ilmakylpyjä. Olin siis kotona ihan tissit paljaana. Mutta voi myös laittaa maidonkerääjän liiveihin, niin nänni saa sen avulla ilmakylpyä. Myös sen imuotteen kanssa tsempattiin kovasti ja korjasin sen joka kerta kun tuntui menevän väärin. Edelleen joudun korjailemaan.

Onko siellä sairaalassa imetyspoliklinikka tms. johon voisi soittaa, varata ajan ja mennä tarkistamaan imuotteen? Myös imetyksen tuen puh.nroon voi soittaa, heillä saattaisi olla jotain hyviä vinkkejä imuotteen parantamiseksi. :)

Esikoiseni vauva-aikana mulla oli toisinaan rintakumi käytössä nännien rikkinäisyyden takia, ja sekin kyllä helpotti imetystä.

Belle ja tyttö 2vk6pv

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Laitan nännivoidetta joka imetyksen jälkeen ja jos saan puristettua maitotipan niin hieron sitä myös nännin päälle. En ole ihan varma onko tos sairaalas imetyspoliklinikka, pitää tutkailla. Oon kyl jotenkuten onnistunu muuttamaan sitä otetta et vasemmalla rinnalla ei tee niin kipeää ja se onkin terveemmän näköinen vaikka siinäkin vähän rupea on. Oikea tissi ollut koko ajan herkempi vaikka siinäkin alkaa imuote olee ok mut kipeetä tekee silti :( Pitänee antaa ilmakylpyjä ja levitellä sitä voidetta ja kokeilla niitä rintakumeja.
Huomenna voisin ehkä neuvolassa vielä keskustella asiasta, jos saisin sieltä opastusta lisää.
Niin ja nyt oon huomannu sellasen ongelman et vauva jää vissii jotenki huonoo asentoo imettäessä et sitä maitoo valuu pitkin naamaa ja sit on nenä täys maitoa.
Kyllä voi joku imetyskin olla yllättävän vaikeaa :(

Millasia rintapumppuja työ ootte käyttäneet ja mitkä koettu hyväks?

Mä imetän aina yöllä istuen. Jo sairaalassa koin hankalaksi makuulla imettämisen. Siinä tuli helposti vauvalla huono imuote. Vaihdan vaaville vaipan aina ennen imettämistä, joten ylös nousen joka tapauksessa. Imetän olkkarissa hämärässä valossa. Vaavi nukahtaa syömisen jälkeen, joten siirrän hänet takaisin makkariin kehtoonsa ja jatkan itse unia. Näin meillä yöt menee pääasiassa. Ellipsi ja poju 6+2 vkoa

Mei pitäs hankkii makkariin ehkä joku nojatuoli mis sais imettää istualleen. Meillä makkari on yläkerrassa niin ei millään väsyneenä jaksas lähtee kiipee rappusii ees taas.
Kokeilin tänään tota rintakumia, helpotti kyl nännikipuun mutta se imuote oli miust ehkä huonompi sen kanssa. Sai koko ajan olla korjaamassa asentoa.

Meillä ei sairaalassa lähtenyt imetys käyntiin millään.. ei rintakumilla ja ei sokeriliuoksella houkuttelulla , ei asennoilla eikä oikein mikään toiminut, vaikka hoitajat joka imetyksellä apuna.. paitsi : eräs hoitaja ehdotti että kokeillaan tuttipullon suulla ( kapea kärkinen) jonka päähän tehtiin lisäviilto.

Nyt sen kanssa imetys sujuu asennossa kuin asennossa ja lapsen paino noussut kohisten ja lisämaito lopetettu ( ruutalla annettiin pienissä määrissä).

Äiti ja lapsi kiittää ja seuraavaksi opetellaan tutti osasta eroon kun nänni jää sopivasti törrölleen kun lapsi imenyt hetken.

Parempi tämä kuin korvike ruutalla sanon minä !

Minä jo ajattelin, että tuo vauva ei varmaankaan syö tarpeeksi, vaikka bilirupiinit olivat korjaantuneet ja hyvin pissaa ja kakkaa. Mutta olihan tuota painoa onneksi tullut 300g viikossa ja syntymäpaino ylitetty. :smug:
Tuo meidän poika ei vaan asu tissillä, kuten veljensä teki. Tämä syö kerrallaan max. 15min. Ja juu, yöllä syöntivälit voi venähtää liiankin pitkiksi, kun me vaan nukutaan. :oops:
Meillä imuote ollut hyvä alusta pitäen, eikä ole nännivoiteita tarvinnut, eikä muita apuvälineitä.

Meillä käytössä aventin käsikäyttöinen pumppu hyväksi havaittu.

Muruliini ja poika 11vrk

Yöllä taas toi imetys oli aika tuskaisaa.. Ote oli koko ajan väärä kun kyljellään imetin ja oikee nänni meni niin kipeeks et nyt sitä pakottaa. Yritin istuen mutta siinä väsyi vaan omat paikat ja sekään ei ollut hyvä :( Yöllä tai muutenkaan kyljellään en näe kunnolla miten se rinta menee suuhun, tunnen vaa et nyt on väärin.. Harjoittelua harjoittelua.. Ostettiin emman käsikäyttönen rintapumppu mikä osottautu iha ok peliks, kunhan opin käyttämään

Takaisin