Elämäon, meillä oli tota ongelmaa 1-3 viikon iässä, mutta sain maitomäärää lisättyä imettämällä niin paljon kuin vain jaksoin ja molemmat rinnat joka syötöllä (joskus syötin pariinkiin kertaan molemmista peräkkäin). Ja silloin kun annettiin lisämaitoa syöttöjen jälkeen (jonka mies siis hoiti), koitin usein itse pumpata sen ajan. Nyt ei ole enää ollut ongelmia maidon kanssa, ja lisämaidosta päästiin pikkuhiljaa eroon pari viikkoa sitten. :) Ja nyt enää imetän vain yhden rinnan per imetys ja on muutenkin helpompaa, kun ei enää tarvi lisätä tuotantoa. Uskon siis, että ainakin jonkin verran tuota maidon loppumista voi yrittää ehkäistä tietyin keinoin. Mutta se on kyllä tosi inhottava vaiva, kun lisämaitoa pitää tietysti antaa jos vauva jää nälkäiseksi, mikä entisestään vähentää omaa maidon tuotantoa ja kierre on valmis.
Tästä tuli mieleen, että uusimmassa Duodecim-lehdessä oli
uutinen, jossa yhden tutkimuksen mukaan lisämaidon anto vastasyntyneelle sairaalassa vaikuttaa tosi merkittävästi täysimetyksen onnistumiseen. Muistaakseni n. kolmasosalla vain täysimetys oli onnistunut, jos lisämaitoa oli annettu ekoina päivinä, ja kolmasosa oli lopettanut imetyksen kokonaan 2kk iässä. Ja luvut oli paljon parempia, jos lisämaitoa ei oltu annettu. Meillä poika sai vastasyntyneiden osastolla lisämaitoa kolmen tunnin välein koko sairaalassaoloajan (sen lisäksi että koitin imettää päivisin), että ihmekös tuo ettei oma maito sitten meinannut riittää ja sen kanssa sai kyllä tehdä työtä. Olin kanssa aika pettynyt, ettei sairaalassa tai neuvolassa annettu sen kummemmin opastusta tän ongelman kanssa, vaan se tieto piti itse etsiä netistä ja maidon riittämättömyys tuli yllätyksenä.
Meillä imetys siis sujuu hyvin, paitsi että ollaan edelleen jumissa rintakumin kanssa. Poika osaa kyllä imeä ilman, mutta yleensä ei suostu kun otteen saaminen on alkuun vaikeampaa ja se tuntuu kai erilaiselta kuin mihin on tottunut. Saatiin neuvolasta "läksynä" opetella siitä nyt eroon, mutta toistaiseksi olen useimmiten silti mennyt kumilla.