Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No voi helvetin helvetti... Mulla TAAS kuumetta 38 astetta ja päätä särkee, vauva ähisi koko yön ja on syönyt ja itkenyt melkein nonstoppina aamuviidestä saakka... Eli äiskä ei paljon oo nukkunut. Ja tämä kaava tuntuu toistuvan aina niinä päivinä, kun mies on 24 h töissä. Miksi?? Koita tässä sitten olla hyvä äiti... No onneksi mummo pääsee hetkeksi auttamaan, niin ainakin mun ruokahuolto pelaa. Pullomaitoa ei voi antaa, koska se vain pahentaisi mun oloa kun tissit pakkautuu entisestään jos rintasyöttöjä jää väliin. Toivottavasti poika ei tänään jättääisi päikkäreitä väliin, niin mä saisin nukuttua.

Tässä kun vielä pyörisi taapero vahdittavansa, ei herranjumala!

Tsemppiä Pihla, toivottavasti loppuisi sairastelu.

Itse lopetin nyt imettämisen kokonaan, eilen sai vauva viimeiset pumppaamani maidot. Olen kuitenkin onnellinen, että edes jonkinverran pystynyt antamaan omaa maitoa ja sairaalassakin saatiin oikein luovutusmaitoa :rolleyes: kaikki kunnia luovuttajille. Itsekin siitä haaveilin ennen synnytystä.

Tuntuu ettei mitenkään ollut varautunut siihen kuinka raskasta imetys on ja kuinka paljon se vatii äidiltä, sairaalassa ei juuri kannustettu minua imettämiseen vaan suoraan neuvottiin annoskoot korvikkeelle, sitten neuvolassa kyseltiin kovasti, että kuinkas paljon saa rintaa...

Tällä hetkellä tuntee lähinnä syyllisyyttä siitä, että ei yrittänyt kovemmin imettämistä ja myös siitä, että olen salaa helpottunut ja iloinen ettei imetys vaan onnistunut. On paljon tasaisemmin miehen kanssa voitu hoitaa vauvaa, kaikkille isot aplodit jotka imetystä jaksavat jatkaa :D

Sent from my GT-P7300 using Vau Foorumi mobile app

Tsemppiä Pihla ja annisla, ihan samojen tuntojen kans painitaan! Me yritettiin eilen buustata maidon tuotantoa tiheällä imetyksellä, lopputuloksena tyttö rinnalla tunteja putkeen, yhteensä ainakin 12h (oikeasti en uskalla edes laskea).. Ei mitään tolkkua siis.. Tyttö kitisi ja oli valveilla melkein koko ajan, selkeästi nälkää, sillä illalla kuitenkin meni taas lisämaitoa ihan sama määrä kuin edellispäivänä...

Eilisen jälkeen todettiin, että tuossa ei ole tolkkua. Jatkossa yritetään napakoittaa imetykset(eli tehostaa vauvan imua jne.) ja lisämaitoa menee kun on mennäkseen. Aamulla meni taas jo 100ml, joka on puolet meidän keskiverto päivä annoksesta.. Saa nähdä miten nyt illalla. Futisottelu kuulemma pitäisi saada rauhoitettua ;)

Joka tapauksessa pinna on kireellä, tuntuu etten riitä mihinkään. Vaikka järki sanoo, että kuuden tunnin imetyksessä ei ole roikkua, niin lisämaidon antaminen tuntuu kurjalta. Ehkä pitää jatkaa sitä tehostusta ja uskoa miestä (ja meidän äitejä), että ei se korvike tee minusta huonompaa...

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

Koska pulloruokinnan sanotaan heikentävän imetystä, päätimme kokeilla nyt hörppyyttää lisämaitoja vauvalle. Voin kertoa, että pieleen meni. Kokeiltiin pari kertaa, tuloksena erittäin tuskastuneet vanhemmat, naama punaisena huutava vauva sekä märät vaatteet, läpimärkä pukluliina ja kapalo.

Pari kertaa tosiaan yritettiin kapaloida vauvaa, mutta siitä ei kyllä ollut merkittävää apua. Yritettiin hörppyyttää maidonkerääjästä (laakea astia), pullosta, pienestä musikasta ja lusikalla. Aivan yhtä huonoin tuloksin, vain kamppeiden märkyysaste vähän vaihteli :D Onko joku onnistunut siinä? :D

Seuraavaksi meinattiin vielä antaa mahdollisuus lääkeruiskulle, mutta vanhempien mielenterveyden suojelemiseksi luulen, että imetetään ja sit annetaan pulloa, jos tarvii. Ei riitä sinni meillä :)

No en kyllä oo vielä nuin nuorena hörpyttäny. :) Esikoisen kanssa alettiin hörppimään 3 kk iässä, kun halusin opetella jo nokkamukille, kun oli täysimetyksessä, niin kuin taas tää toinen. Varmaan jätetään taas pullot väliin ja hörpitäön taas 3 kk iästä nokkamukista. Muistaakseni 5 kk iässä esikoinen oikeesti joi nokkamukista, että sinne asti kuletaan vauva kainalossa, mutta kumma kyllä mua ei ajatus nyt ees ahista. :) Todennäkösesti en sittenkään raski vauvaa paljon isin/mummun hoiviin jätellä. :)

Meidän tytöllä on nyt muutamia kertoja tullut kaikki maidot ulos ja se oli aika hurjan näköistä.
Säikähdin ensimmäisellä kerralla aika pahasti, kun mies yritti röyhtäyttää ja yhtäkkiä toiselta oikein kaaressa lensi maidot.
Sitten me muistettiin miehen kanssa, että esikoisellakin kävi sama juttu muutaman kerran, joten lakkasin sitten huolehtimasta :)

Tytöllä on nyt imuote alkanut paranemaan ja jaksaa imeä rintaa pidempääkin irrottamatta otetta, joten ilmaa vatsaakaan ei enää mene niin paljon.
Vähän jännitin, että haittaakohan tuo pulloruokinta imettämistä, kun kuitenkin aika aikaisin aloitettiin se, mutta hyvin onneksi kävi :)

Pakko kyllä sanoa, että on tämä imetys aika raskasta ja eilen olinkin vähän alakuloinen asiasta.
Aikataulut menee aikalailla rintojen mukaan.
Kotoa en voi poistua ennen kuin rinnat on pumpattu.

Nyt kun on ollut kuumia päiviä ja olen ottanut maitoa mukaan, niin maito on hyvin pysynyt kylmänä kylmäkallen avulla ja sitten tarvittaessa jossain kahvilassa käynyt lämmittämässä.

Mä harjoittelin eilen pumpun käyttöä, tarkoituksena saada mahdollinen kuumeen aiheuttava tukos pois rinnoista. Pumppasin illalla jokin aika syötön jälkeen, kun poika oli mennyt yöunille ja tiesin seuraavaan syöttöön olevan ainakin 4 h. Öisin kun tissit yleensä kipeytyy maidon määrästä, niin ajattelin että tekis hyvää tyhjentää välissä. No paskanmarjat, yösyöttö kestikin sitten 3 h, kun syötin 3 kertaa tisseistä pienen tauon kanssa ja lopulta jouduin lämmittämään vielä 100 ml pullomaitoa... Yleensä yöllä riittää 1 tissi. Mä kyllä tykkään antaa pullosta maitoa, kun sen kanssa sujuu paljon nopeammin ja siistimmin, sekä tietää aina paljonko vauvaa saa maitoa ja saa juotettua sen aina täyteen. Uskoisin, että meillä yön toinen unipätkäkin voisi olla olla pidempi, jos annettaisi reilusti maitoa pullosta. Vaikka tissit tuntuukin yöllä olevan tosi täynnä, niin silti epäilyttää, että saako/jaksaako vauva imeä tarpeeksi rinnasta. Yön toinen unipätkä on lyhentynyt vain 1,5 tuntiin (eka pätkä n. 4 h) eikä sen jälkeen välttämättä nukuta enää, niin olis kiva jos vauva jaksais nukkua edes 2,5 h. Mutta en tiedä missä välissä pumppaisin tuon yömaidon, kun vauva syö niin usein, että sopivia rakoja ei ole kauheasti. Keskellä yötä ei sitten taas ole mitään järkeä herätä pumppamaan. En myöskään halua jättää yöimetystä kokonaan väliin ja antaa esim. pakastematoa, koska pelkään rintatulehdusta jos tissit on tyhjentämättä liian pitkään. vai lisääntyisikö se maidontulo, jos sitkeästi vaan pumppaisi imetysten välillä? Tuntuu vaan typerältä pumpata tissit tyhjäksi ja sitten joutua antamaan pullomaitoa imetyksen päätteeksi, kun tisseistä loppuu tavara kesken...

Mä koitin juuri imettää nälkäistä väsynyttä poikaa tyhjistä rinnoista vuoron perään varmaan tunnin. Ei tuo ime kunnolla kuin yhden sekunnin, niin miten mulla edes voisi lisääntyä maito?! Ja rintakumi varmaan pahentaa ongelmaa entisestään, mutta ei se suostunut ottamaan rintaa suuhun ilman. Raukka aina päätyi itkemään kesken syönnin, ja mä koitin vaihtaa rintaa ja puristella maitoa ulos että se imisi... lopulta pakenin suihkuun ja sysäsin pojan, pullon, ja korvikkeen isälle.

Nyt tulin takaisin ja lohduttomasti itkevä poika oli vaihtunut oikein tyytyväiseen tapaukseen. Eikä kuulemma edes ollut halunnut juuri lisämaitoa. Mitäköhän mä tein/teen väärin?

Mä kanssa odotan, että koska tuo tyhjistä rinnoista imettäminen muka alkaa lisätä maitoa... Täällä alkaa pakastimen varastot huveta, kun melkein päivittäin on täytynyt hakea helpotusta sieltä. Pitäisi vaan osata rentoutua, huoh... Eikä tää mun sairastelu kyllä helpota asiaa, eikä se että edelleenkin tulee syötyä liian epäsäännöllisesti. Aloitin antibioottikuurin tähän epämääräiseen kuumeiluun, ja todella toivon etten syö sitä turhaan, vaan että mulla on jokin mikä oikesti vaatii lääkehoitoa. Yritin kyllä sitkeästi kotikonsteja, mutta ei niin ei, melkein pari viikkoa on nyt mennyt ja aina muutaman päivän välein kuume nousee.

Levätä pitäis enemmän, eikä kukkua hereillä tähän aikaan. Mutta kun tää on mun ainoa hetki päivässä, jolloin saan syödä rauhassa!

Niin ja piti sanoa Annisla, että meillä on nyt viime aikoina ollut juuri tuota samaa tuskastelua iltaisin. Joko mun maitomäärä on vähentynyt tai poika haluaa entistä enemmän, joka tapauksessa kysyntä ja tarjonta eivät nyt kohtaa. :(

Älkää turhaan ottako pulttia siitä lisä-pullosta! kyllä ne imetyksen edut saa vaikka pullosta lisäruokaa saisikin. ja jos imetys tyssää kokonaan jo varhaisessa vaiheessa, saa iloita joka pisarasta jonka on onnistunut vauvalle omaa maitoa antamaan, paljon vastustuskykyä elämän alkuun! ne alkuviikot tulee kuitenkin sitä kaikkein tärkeintä tavaraa, oli se sitten pumpattuna pullon kautta tai suoraan rinnasta! Niinkun täältäkin on saanut lukea, on terveitä onnellisia lapsia -ja äitejä- tullut yhtälailla pulloruokituistakin!
Annetaan armoa itselle tässä imetysasiassakin, joiltakin se sujuu heti, toiset vaatii useamman yrityksen onnistumiseen, ja toisilta se ei onnistu vaikka kuinka tahtotilaa olisi. Tulee vielä paljon hetkiä lapsen elämässä kun tuntee äitinä epäonnistuneensa..tästä se vasta alkaa:wink!

Samaa mieltä lambin kanssa. Ei siitä lisämaidosta kannata stressata. Meillä menee pullosta joka ilta korviketta lisänä. Sitte on hyvin nukkuva ja tyytyväinen vauva. Saa itsekki levättyä ja jaksaa paremmin.Tsemppiä:)

Meillä nyt imetys rullaa hyvin. Päätin lopettaa hermoilun ja annoin pullosta jos tarvis on. Nyt tissimaratoonit jääny vähemmälle eikä oo rinnat rikki jatkuvasta imetyksestä.

Pihla, ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitkä on siis niitä merkkejä, josta ootte päätyneet pohtimaan, ettei tissimaito riitä? Onko vauvan imuote huono/ei viihdy rinnalla/ei vaan ime? Kun sekään, että vauva huolii lisämaidon aina tissin jälkeen ei kaiketi aina tarkota, että olis vielä nälkä, vaan vauva syö vaikka ähkyynsä erityisesti kun pullosta maito tulee ponnistelematta. Meinaan vaan silläkin, kun tukosten ja tulehdusten hoidossa vauva olisi pumppua parempi hoitaja, kun tyhjentää tissin tehokkaammin kun pumppu varsinkin jos vaihtelee imetysasentoja. Mutta siis maidon riittävyyteen, kyllähän tuo pumppaaminenkin koko ajan stimuloi maidontuotantoa, varsinkin ns. power pumping tai cluster pumping, jos arvelee, ettei vauvan toimet riitä.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Hahaa, who died and made me a imetystukihenkilö, mutta kun itse paini aikoinaan samojen asioiden kanssa, ni haluaa jotenkin jakaa sitä kokemusta/tietoa mitä itse sai...

Vauva on alkanut olemaan yhä useammin imetysten jälkeen kärttyinen ja jatkaa nälkäsignaalien näyttämistä (hamuilee, suu menee suppuun, nokkii omaa kättään/mun olkapäätä ja itkee). Tosin kyllä se kakkaakin, että sen perusteella saa kyllä ravintoa. Painonnousun näkee ensi viikolla neuvolassa. Siihen, että onko kärttyisyys mahavaivaa vai nälkää, en ole saanut neuvolassa ohjeeksi kuin imettää...

Toivoisin onnistuvani maidontuotannon lisäämisessä, mutta eilen meni taas pieleen. Annettiin pullosta iltamaito, koska tissit oli just syöty tyhjiksi ja halusin tauon. Pojan mentyä nukkumaan pumppasin molemmat rinnat mahdollisimman tyhjiksi (yht. 70 ml), jotta tulisi ärsykettä rinnoille tai mitä ikinä ja kun iltaimetys kerran jäi väliin. Yöllä poika ei taaskaan saanut tisseistä itseään kylläiseksi, vaan sain hänet unten maille vasta juotettuani pullosta kaikkiaan 145 ml!! Eka 80 ml annos ei nimittäin riittänyt, niin sulatin 65 ml lisää ja sekin meni heittämällä. Sen jälkeen poika vasta simahti. Eli iltapumppaaminen on huono idea.

Nyt on taas koko aamu ja aamupäivä syöty tissiä ja vaihdettu välissä vaan vaippaa. Tissit tuntuu ihan tyhjiltä ja poika pohjattomalta kaivolta...

On tämä imettäminen kaksijakoista; toisaalta sen sitovuus ahdistaa, mutta sen mahdollinen loppuminen ahdistaa vielä enemmän. Kai mä yritän nyt sitkeästi vaan imettää pari päivää ja jos tuntuu, ettei maito vaan riitä, niin sitten pulloa lisäksi ilman tunnontuskia.

Tsemppiä ja jaksamista Pihla! Imetys on ehkä yks maailman stressaavimmista asioista...

Mulla meni koko yö imettäessä, kun tuo kitisi koko ajan. Saattoi olla mahavaivaakin eikä nälkää tosin. Ja ihme kyllä, tuntui että rinnat ei ees olleet aamulla tyhjät, vaan olis ehkä lisänneet tuotantoaan?. Nyt vauva nukkuu sylissä ja ihme kyllä tänään ei ole mennyt vielä yhtään lisämaitoa! Eikä tuo ole paljoa pulautellutkaan. Ehkä jos nyt koitan imettää tosi usein, tää tästä lähtis käyntiin..

Oon kyllä yllättynyt, miten stressaavaa imetys on. Mä aina kuvittelin, että se olis rentouttava hetki vauvan ja äidin välillä, mutta ei kyllä täällä ainakaan. Ja on niin vaikea joskus tietää, onko se vielä nälkäinen, vai onko vaan mahakipuja tai refluksia ja kohta pulauttaakin kaiken ulos.

Noh, mihis se mun kommenttini hävis...? Sitte ku saan tämän julkaistua, niin se varmaan pomppaskin jostain esille :D
Mä saan kovin vähän aikaiseksi kommentoida täällä, vaikka kaiken lyenkin. Nyt otan sen verran osaa keskuteluun, että yöimetys lisää kaikkein parhaiten maidon tuotantoa. Välillä kuulee, kun joku puhuu, että antaa illalla kunnolla lisämaitoa, että vauva nukkuisi paremmin ja melkeinpä samaan hengenvetoon ihmettelee, miksi tuntuu että maidon tulo alkaa vähentyä.... Tsemppiä paljon teille, jotka imetyksen kanssa joudutte kamppailemaan!

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mä tosiaan yritin tiheää imetystä (meidän tapauksessa lähes jatkuvaa, kun tissit oli niin tyhjät) viikonloppuna. Sen jälkeen olin niin loppu, että koko äitiys tuntui musertavalta. Suku ja mies sanoi, että pulloa rohkeasti vain, mutta vasta neuvolan "korvike siunauksen" myötä osaan nyt pukkhiljaa hellittää. Nyt imetys ei tunnu enää niin pakkopullalta, vaan "ihan OK":lta. Toki huonojakin hetkiä on ja tuleekin vielä, mutta kyllä se rentous tuntuis olevan aikamoinen ongelmanratkaisija :) Yritetään ottaa siis rennosti? :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

Täällä otettu tänään haukut vastaan isoäidiltäni imettämättömyydestä... Tosi kiva kun ei mee perille, että ei nyt ollut ihan oma valinta... Plaah..

Sent from my GT-P7300 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin