Imetys

Varmaan kannattaa pikkuhiljaa vähentää tosiaan imetyskertoja, olisikohan se ollut niin, että yksi imetyskerta per viikko, niin rinnat pysyvät mukana? Kuulostaa ainakin järkevältä rytmiltä ja tässä vielä näytti tuohon pääsiäiseen olevan aikaa (piti googlettaa, että koska on pääsiäinen, hahaha!)...
Tuosta lehmänmaidosta, niin eikös sitä saa tarjota vasta vuoden ikäiselle? Liikaa proteiinia.
 
Vaude mikä asento :hilarious: huippu siis:grin Itse ajattelin tehdä niin että 10-11 kk iässä sekoitan rasvatonta maitoa korvikkeeseen pieninä määrinä ja näin alan totuttelee siis lehmän maitoon. Tälleen tehtiin pojillekin aikoinaan ja siitä se sitten lähti :happy:
 
Neuvolassa ainakin neuvottiin, että hapanmaitotuotteita saa ruveta koittamaan 10kk ikäiselle ja sitten siitä pikkuhiljaa lehmänmaitoa. Vesi meillä on nyt ruokajuomana, joten varmasti pärjää vähemmällä imetyksellä.
 
Tämä Rouva Skeptinen on menettänyt uskon neuvolan neuvoihin :hungry: Meille sanottiin 8 kk neuvolassa, että nyt hapanmaitotuotteet kehiin ja sitten vaan maitoa napaan hurjaa vauhtia. En ole antanut, kun onneksi tiesin, että vasta 10 kk iässä. Mutta nyt kun tutkiskelin asiaa, niin näyttäähän tuo olevan niin tosiaan, että pikkuhiljaa maidonkin voi siinä vuoden iän tietämillä ottaa mukaan. En siis epäillyt laisinkaan, että kukaan mitään väärää tekisi, itsellä vaan oli tuollainen käsitys, että vasta vuoden ikäiselle tai siis vuotta vanhemmalle, siksi kysyin :joyful:
 
Kun noita korvikkeenaki näyttää olevan 1, 2 ja 3 niin mietin, että miksi se tavallinen maito pitää ottaan mukaan? Kun niissä korvikkeissa on enemmän vitamiineja ym? Ja eikö sekin ole lehmänmaitopohjaista ?Esikoiselle aloin antamaan vuoden iässä tavallista maitoa, mut nyt mietin, että miksi en antaisi sitä 3 korviketta sitten joskus kun oppii itse juomaan. Muutenkin tuo maidon terveellisyys puhuttanut viimeaikoina. Tämmöistä vain mietiskelin. En siis sano pahalla, enkä ole normi maidon antamista vastaan.
 
En oikein edes huomannut, miten imetys väheni, mutta nykyään imetän vain päivisin, 5-6 krt päivässä, eikä ole mitään ongelmaa olla pois esim työpäivän pituista pätkää. Perjantaina imetin toisesta rinnasta puoliltapäivin ja toisesta viiden maissa ennen kuin poika lähti yökylään, ja vasta yöllä huomasin että tuo aiemmin tyhjennetty rinta alkoi olemaan tukala :D ei töihinmenosta siis välttämättä vaikeuksia tule, vaikka poika juo edelleen päivisin melko tiheään, ei rinnat enää täyty samalla tavoin kuin täysimetysaikaan. Jos ei ole ollut herkkä rintatulehduksille ja muille, voi todennäköisesti mennä myös fiilispohjalta ja varmuuden vuoksi pumpun kanssa töihin, jos sittenkin tarvitsee tyhjentää kesken päivän, hyvin voi olla ettei tarvitse.
 
Kiitos kommenteista. :) Täytyy vissiin mennä vähän fiilispohjalta. Imetyksen vähittäistä vähentämistä kokeilin jossain välissä, mutta ei onnistu meillä (ainakaan äidin pakottamana).
 
Juuri melko pahasta rintatulehduksesta selviytyneenä, aion kyllä itse lopetella pikkuhiljaa. Saa sitten nähdä, miten tyttö reagoi. En ole vielä varsinaisesti vähentänyt imetystä, mutta yöimetyksistä luovuttiin. Mä imetän vielä 4-5 kertaa vuorokaudessa. Imetän aina ennen ruokaa ja ruokailujakin on siis vaan sen 4 per päivä. Tää lapsi ei oo mikään suursyömäri, mutta se kasvaa ja voi hyvin. :)
 
Tosi omituista jos neuvolasta on ohjeistettu antamaan hapanmaitotuotteita jo 8-kuiselle. Minä ihan mielellään alan sitten 10-kuisena maistattamaan pikkuhiljaa hapanmaitotuotteita ja vuoden iässä poika saa ruveta kokeilemaan tavallista maitoa. Tytölle alettiin vuoden täytettyään juottamaan luomu-kevytmaitoa, ajateltiin että sitä on ainakin vähemmän käsitelty kuin muita. Neuvolasta moneen otteeseen suositeltiin mieluummin rasvatonta kuin kevytmaitoa, mutta itselläni on lievä asenneongelma sitä kohtaan, että kaikki on aina oltava niin rasvatonta ja sitten pitäisi kuitenkin öljyä olla lisäämässä ruokiin ym... Tiedän toki, että lehmänmaidon rasva on sitä hirveää kovaa rasvaa, mitä pitäisi saada vain vähän, ja kasviöljystä saadaan niitä hirveän hyviä pehmeitä rasvoja. (Johan kuohahti, hups...) Itse en henk.koht kolmoskorvikkeita juota, mutta jokainen toimikoon kuten parhaaksi näkee.. Lehmänmaitopohjaisiahan nekin on, tavallinen maito on sen sijaan ihan vain maitoa. Itsehän en maitoa juo ollenkaan kun en tykkää, piimä sen sijaan maistuu.
 
Virallinen suositus on, että 10 kk voi aloittaa hapanmaitotuotteiden maistelun ja 1 v tavallista maitoa. Jos lopettaa imetystä ennen 1 v, niin sitten korviketta. Ja lehmänmaito noin yleisesti ei ole ruokavaliossa mikään välttämätön osa kenellekään. Ei siinä mitään pahaakaan liene, mutta hyvin pärjää ilmankin. D-vitamiinia ja kalsiumia saa hyvin muualtakin, kun vähän katsoo mitä syöttää. Suurin haaste taitaa olla, että lehmänmaidossa on niin paljon proteiinia, että jos juo vaikka 6 dl maitoa ja sitten vielä syö lihaa, niin saa proteiinia aika reilusti yli suositusten (n. 1 g/ painokilo/ vrk). Me ajateltiin, että osa ruokajuomista voisi olla muuta kuin lehmänmaitoa. Lähinnä kauramaitoa, josta itsekin tykkään. Ja miksei joskus mantelimaitoakin. Esim. murojen kanssa kauramaito on musta lehmänmaitoa parempaa. Ja mantelimaito kaakaossa.
 
Puolensa kussakin, manteli-, kaura- ym. maitojen juojilla on havaittu enemmän virtsakiviä. En muista, kuinka paljon enemmän ja paljonko niitä pitäisi juoda. Pointtina on, että kohtuus kaikessa. :)
 
Mihin se aika ja mun täysimetetty vauva on kadonnut, kun ensi viikolla voi alkaa jo maistattaa hapanmaitotuotteita :wideyed:. Aika varovasti meillä kyllä aloitellaan, kun korvikettakaan ei ole ollut käytössä eli lehmänmaito on ihan uusi tuttavuus. Nyt on muutenkin ollut vähän mahanpuruja, joiden syytä en ole saanut selville. Muu perhe juo kevytmaitoa, joten siihen kesällä totuteltaneen. Käytetään sitten niitä pehmeitä rasvoja ruuanlaitossa ja leivän päällä.
 
Meillä odotellaan vielä kuukausi ennen kuin aloitellaan maistelemaan, kunhan nyt ensin täyttää 9 kuukautta. Varmaan pitäisi nokkamukia koittaa ottaa kuvioihin ja sen kanssa voisi vähän opetella, ei ole vettä tullut annettua kuin ihan pari kertaa ja tuttipullokin on ollut kaapissa monta kuukautta.
 
Meilläkin tulee lauantaina 10 kk täyteen ja maustamaton jugurtti odottaa kaapissa :hungry: Toivottavasti ei tuu mahanpuruja. Mitään maitoallergiaa ei oo odotettavissa, kun itse käytän kyllä paljonkin maitotuotteita eikä se mun maidon kautta ole reagoinut.
 
Mäkin odotan kyllä innolla maitotuotteiden käyttöönottoa. Helpottaa selkeästi yhteisten ruokien tekoa, ja välipaloja! Tuskin tulee ongelmia, kun poika on korvikettakin syönyt mun pois ollessa. Toivottavasti ei tule! Imetys jatkuu näillä näkymin ainakin vuoteen asti, ehkäpä yli kesän, jos vaikka tulee hellekesä, että saa nesteitä. Ja kun ei tuo vauhtiveikko pysy sylissä kun rinnalla, niin en tiedä koska raaskin lopettaa...
 
Meillä on taas alkanut ruoka maistua huonommin ja olemme sortuneet rakentamaan syöttötuolin viihdekeskukseksi, missä tarjotaan eri leluja, että lapsi söisi. Huoh... Tätä en todellakaan halunnut, miten tässä näin kävi?! Ehkä täytyy viheltää peli poikki ja lapsi syö jos syö. Lelut leikkeihin ja syöttötuoli syömistä varten.

Imetys on muuttunut merkittävästi. Tämä lapsi on aina ollut rinnalla vain sen aikaa, kun syö, mutta nyt rinnalle jäädään hengailemaan ja täydelläkin mahalla pitää vielä vähän saada rintaa. Asennot vaihtelee ja tissiä pitää vaihtaa koko ajan. Sitten vähän hymyillään äidille tai muille läsnäolijoille välissä. Saas nähdä, millaista on vieroittaminen...

(Nämä asiat, kun liittyvät toisiinsa, ni kirjoitin nyt tähän imetysketjuun.)
 
Jatkan myös hieman imetysasian vierestä...Meidän tyttö on viikon ollut nyt flunssassa ja yksi hammaskin taas tulossa, joten arvaahan sen: ei ruoka maistu (eikä unet ja äitikin vaan pyörii täällä foorumilla :p, kun ollaan kotona päivät pitkät). Ruokapöydässä yritän tarjoilla jotain omin sormin syötävää (auttaa ainakin viihtymään pöydässä, vaikkei niitä juuri söisikään) ja sitten ihan mitä vaan maistuu, hedelmää, jauhepuuroa (vaikka muuten yleensä menisi tavallinen puurokin jo). jne. Ja yritän muistaa, että nää on vaan näitä vaiheita, kyllä se lapsi vielä syö (muutakin kuin tuota äidin KENKÄÄ juuri nyt :eek:, täytyykin tästä mennä...).
 
Kai se on vaan niin, että välillä ruoka maistuu paremmin ja välillä huonommin. Yritän itse ottaa aina rennosti sen suhteen, mutta ainakin iltapuuron kohdalla sorrun tuputtamiseen... Muuten nälkä herättelee, ja äidinkin unet kärsii. :sad001 Riittävä (maidon) juominen se tärkein asia onkin, kyllä se nälkä taas joskus iskee. :)
 
Takaisin
Top