Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ollaan aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa annettu typylle korviketta että jaksaa nukkua pidempiä pätkiä. Neuvolassa kerroin siitä kysyttäessä kun typy oli 1,5kk ja sanoivat että voit jättää pois, ei se sitä tartte kun on ihan hyvin kasvanut. Ollaan silti jatkettu kun ei kyseessä olekaan neidin kasvaminen vaan yöunet. Jos vain imetän illalla neiti herää 2-3 tunnin välein, mutta korvikkeen avulla saattaa nukkua 4-7 tuntia putkeen. Enää vaan en kerro siitä neuvolassa jos kysytään imetyksestä, kun pääasiassa mennään ihan rintamaidolla ja neuvolassa vaan tekevät tuosta iltapullosta ihan liian ison numeron.

Tirpula meil tekee samaa, luulen et se on vähän masu mikä saa sen vehtaamaan tossa tissillä, mä otan sen sit vaa julmasti viereen ku meinas hermo mennä ja lykkään tuttia ja pidän sitä kädellä sen suussa, hetken päästä kun on oikeesti nälkäinen nii syö taas kiltisti. Voi olla kans et ku jos imaillu kauan niin se ei saa masuun sellasta täyttä tunnetta ku tää tykkää syödä ittensä mahollisimman ähkyihin nii siitä kermasemmasta jälkkmaidosta vaik kylläinen oiski, ni sit hermo menee ku vaik kuinka täysii imee ni ei tuu hänen mielestä "tarpeeks" :) mut mä kyllä heti pidän tauon ku alkaa vehtaa, on TODELLA raivostuttavaa jostain syystä, ja sattuukin kun se puree ja venyttää. Tätä saa kyl kans kokoajan jotenki olla imettämässä. Pumpulle en kans heru, lypsäen saa jtn pientä jos on täydet tissit. Oli tuskaa kun olin 10h pois ja poika söi vaan kerran siinä puolivälissä, nikn pitihän se vessassa jkäydä vähän välii lypsää pulloon ettei poksahda. Toimiskohan parempi pumppu, onko kalliimpi oikeesti pardmpi? Mul on ikivanha serkuilla kiertäny kellastunu Ainu..

Mulla ei kanskaan taho pumppaamalla tulla maitoa mutta kyllä poika saa imettyä tarpeeksi kun pissaa ja kakkaa normaalisti ja kasvanukki on. Imetys on menny nyt paremmin kun sain ohjaksella korjattua pojan otetta niin imetys ei enää satu ja vauva saa imettyä tehokkaammin niin ei tympäänny tissillä niin herkästi. Rintaraivareita meinaa välillä iltasin olla kun poika pitää itteensä väkisin hereillä ja samalla kun on nälkä ja väsy niin kaikki tympii ja mistään taho tulla mitään. Oon tehny raivareiden aikaan sitä että heti kun huuto alkaa niin lopetan imetyksen ja jatketaan sitte ku poika on rauhottunu ja taas jos alottaa huudon niin taas pidetään taukoa ja sitte jatketaan. Vie aikaa mutta tolleen on jotenki saanu homman toimiin. Ja paras jos poika vielä sattuu nukahteleen ees pikkupätkiä niin maistuu taas ruoka kun ei ole ihan niin väsy.

Mä en ole missään vaiheessa herunut pumpulle kun 30-40milliä kerralla.. Täysimetyksellä siis mennään. Onneksi tarve nyt ei oo ollutkaan ku saada vähän varamaitoa pakkaseen ja pari kertaa yhden syötön verran kun on ollut parturi tai hieroja.
Varsinaisia tissiraivareita ei myöskään mutta välillä ihme "höntsäämistä" karjahtelee tissille, pyörittää päätä puolelta toiselle yms. ei siis vaan malta rauhottua syömään vaikka ensin olisi nälkäänsä itkenyt. Onneksi yleensä hetkessä kuitenkin asettuu.

Ovatko "suihkutissit" kellekään tuttu käsite? Olen alkanut epäilemään, että kärsin tai oikeammin vauvani joutuu kärsimään niistä.

Mä oon ollu laiska pumppaamaan. Yhden ainoan kerran pumppasin toisen tissin, kun vauva kerrankin nukkui pitkään ja alkoi tuntua että tissit kohta poksahtaa. Yhdestä rinnasta sain helposti 110 ml. Toisen rinnan kanssa kärvistelin siihen asti että vauva heräsi. Pitäisi varmaan pumpata vähän varastoon, että pääsis joskus itsekin käymään jossain. Ei olla edes testattu huoliiko tyyppi pulloa. Alan kyllä oleen vähän mökkihöperö. Tarttis varmaan vähän omaa aikaa välillä.

Ai juu, mulla on käytössä Aventin rintapumppu ja se on hyvä. Pientä opettelua toki vaatii alkuun. Muita vaihtoehtoja en ole kokeillut.

12h tissitakiaista takana. En edes vauvautunut vaihtaa yökkäriä pois kun sohvalla tai sängyssä ollaan rinnassa kiinni. Ilmeisesti tilaus päällä. Jäbä nyt 8vkoa ja 3pvää vanha.

Stork kuinka usein tuona aikana oli rinnalla ja kauan kerralla?
Meillä neiti ei vieläkään maraton imuja oo pitäny, mutta kun tiheän imun kausi on niin n. tunnin välein on tissillä 15min ja joskus sit puolituntia yhteensä molemmista.
Ei oo oikeastaan kun ihan ekoina elinviikkoina syöny sen 45min yhtä. Koskaan ei oo ollu rinnalla lähellekkään tuntia. Mut näemmä tulee multa paljon kerallaan ja typy saa masub täyteen kun painon nousu on ollu huimaa.

Siis parhaillaan menossa ja pisin väli kun EI ole ollut tississä kiinni tai tyytyväinen muualla kuin välittömässä läheisyydessä (siis ihan oikeesti poski tissiä vasten) on joku 20 minuuttia. Tuossa aamulla nukkui unet niin livahdin 40min, jolloin sain tehtyä ruokaa ja syötyä. Nytkin sängyssä ja poika havahtuu välillä ja imee joko pienen hetken tai pidempään n.10 min. Pisin imutus oli jotain 20min luokkaa. Eli enemmin kuvailisin tiheää kuin pitkäkestoista.

Onko moni vielä täysimetyksellä? Meillä poika täyttää parin viikon päästä 3kk ja tuntuu että oma maito ei enää yksistään riitä. Muilla samaa tilannetta?

Mä oon aika varma että meillä kärsitään tuosta suihkutissiongelmasta. Multa tulee maitoa aina suihkuamalla kun ruvetaan syömään ja neiti meinaa tukehtua kun imee. Etumaito on tosi laihaa, harmahtavaa litkua ja sitä tulee hirveästi. Neiti ei sitten meinaakaan jaksaa pitkiä ruokailuvälejä kun saa masun täyteen etumakdosta, eikä malta enää takamaitoa juoda riittävästi. Tästä laktoosipitoisesta etumaidosta tuntuu tulevan myös ilmavaivoja ja rauhattomuutta tisulla.

Oon nyt aina imettäny vain samasta rinnasta jonku 3-4 krt peräkkäin ja ennen kun oon vaihtanu rintaa, oon pumpannu uuden tissin tyhjäks etumaidosta. Tää on kyllä auttanu!! Neiti on rauhallisempi ja malttaa olla pidempään rinnalla. Myös syöntiväli on pidempi ja kakka muuttunu taas vihreestä keltiaseksi. Aikamoinen hommahan tässä showssa on, mutta mitä sitä ei lapsensa puolesta tekis.

Nyt mulla on pakkanen täynnä sitä laihaa etumaitoa. En oikein tiie mitä sillä tekis, antasko neidille jossain vaiheessa vai heittäskö pois.

No sitä mie mietin. Mutta entä jos pakastan soseet? Sekotanko maidon sit kun otan soseen pakkasesta sulamaan ja syötäväks? Kun kahta kertaahan ei saa pakastaa.

Meidän piti ekaa kertaa lämmittää illalla lisämaitoa tytölle :-( Ei ilmeisesti saanut tissiltä vaikka vaihtelin rintaa moneen kertaan. En tiedä voisko johtua siitä etten ole ehkä juonut tänään tarpeeksi. Toivottavasti yöllä ei käy näin, on niin helppoa vain imettää.

Annatteko velliä iltaisin? Vähän houkuttaa kokeilla saisko sillä pidemmän unijakson. Neuvolassa tosin sanottiin ettei sitä nykyään edes suositella koska sen energiamäärä on sama kuin äidinmaidossa. Vellit ovat kuulemma myös lehmänmaitopohjaisia. Onkohan näin? Ei ole saanut tutkittua asiaa tarkemmin.

Tyttö tänään 3kk ja täysimetyksellä mennään, ei oo käytetty korviketta enkä myöskään pumppaile.. Maitoa tulee hyvin ja enemmänkin, meillä ongelma on painonnousussa tai sen puuttumisessa itse en ole tuosta huolissani kun olen itse ollut rimppakinttu vauvasta teini-ikään asti ja neiti on todella sirorakenteinen muutenkin. Eikä kärsi nälästä.
Muutin myös syöttötyyliä noin et syötän useemman kerran samaa tissiä jotta saa enemmän sitä takamaitoo...
Tiistaina taas neuvola, saapas nähdä mennäänkö taas rimaa hipoen...
Hurjinta tässä on se, että neitonen kun illan tankkaa ja sammuu niin nukkuu aamuun asti! Ihan alusta asti on nukkunut heittämällä vähintään seitsemään ja jos nukkumaanmeno on ollut hankalaa niin on saattanut nukkua yhdeksäänkin ennen ku herää syömään..
Mutta tästä en ole tinkiny kun neuvolantäti ohjeisti tihentämään syöttöjä, kolmas lapsi ja ekaa kertaa meillä nukutaan koko yö.. Pojat heräili tunnin-kahden välein pitkin yötä.

Oon ollut niin pitkään kirjoittelematta kaikenmaailman kiireiden vuoksi, että suollan kohta romaanin verran pelkkään imetys osioon...

Velvetia mä olen myös jostain lukenut, ettei enää velliä suositella. Ennemmin sitten suoraan iltapuuroa, kun siihen aletaan.

Täällä vissiin tänään eka kunnon tiheän imun päivä, tai taisi jo aamuyöstä aloittaa, noin kerran tunnissa rinnalla ja melkein joka syötön päälle pienet päikkärit. Meillähän noita päikkäreitä on sisällä nukuttu tosi huonosti yleensä. No, enpä nyt oo viittinyt alkaa vaunuttelua suunnitella, mennään tämä päivä näin. Onneks on paljon tallennettuja ohjelmia jemmassa ja viikonlopulta jäi ruokaakin kaappiin :)

Siis apua. Meidän neiti ei suostu syömään. Yhdeksältä söi molemmat rinnat. Puoli 12 alkoi selvä nälkä itku, mutta kun yritti rintaa tarjota alkoi ihan karmea huuto eikä kertakaikkiaan suostunut syömään. Ihme ja kumma meidän pullo lakkoilija suostui tällöin syömään pullosta mutta vain 60ml, mikä on tosi vähän aikaisempiin määriin nähden. Joten nälkä itku palasi hyvin pian. Rinta ei kelpaa edelleenkään ja pullokaan ei enää. Huolestuttaa. Miten kauan 2.5kk pystyy, jaksaa tai voi olla syömättä. Masukin on hyvin toiminu tänään ja röyhtäyttämiset onnistuneet, että masuvaivatkaan ei tunnu syypäiltä nyt. Typy ei tietysti myös nukukkaan.

Eiköhän se maito aamuun mennessä maistu ! :) meillä nukuttu joskus se 9h putkeen ja heti herätessä ei edes huutava nälkä ollut. Tietysti jos aamullakaan ei vielä ruoka maistu tai erityisen huonosti niin kannattaa varmaan olla yhteydessä neuvolaan.

Takaisin