Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tttiuhti alkanu nyt varsinkin iltaisin tulla noita rintaraivareita. Millään e meinaa saada neitiä syömään. Taitaa olla tyttö niin välkky, että tajuaa joutuvansa nukkumaan ja kapinoi sitä vastaan. Sitten kun aikani oon sylitelly ja paijallu ja tarjonnut rintaa uudelleen niin yleensä on maistunu. Jos ei vielä silloinkaan niin oon laittanut nukkumaan maidotta. Herää siteen syömään kun on kunnolla nälkä.

Toivottavasti teilläkin tilanne pian ratkeaa <3

Lopulta söi pullosta. Tissi ei kelvannu vaikka miten yritti. Ihmeellisintä oli se että pumpattu maito maistu pullosta minun läsnäollessa. Neiti kun on jatkanu pullolakkoilua. Raukka oli oikeesti nälkänen sit ku söi, kaikki meni hotkimalla ja lopuksi nukahti.

Voihan rintaraivari sentään! Täällä on sama juttu ollut tänään. Hirveä huuto vain vaikka kuinka rinnalle yrittänyt. Lopulta tarjottiin jo pullosta ja tulipa tyytyväinen tyttö. Kyllä harmitti :-( Toivottavasti ei ole toistuvaa.

Nyt iski melkein paniikki... meen huomenna lääkärille oman pitkään jatkuneen sairastelun takia. No entäs jos saan sellaisen antibiootin minkä kanssa ei voi imettää ja meidän typy ei suostu edelleenkään syömään pullosta. Oon siis tosiaan kk ollu kipeenä ja pakko joku parannus nyt saada kun kotikonstit ei auta. :s Alkaa kroppa olee tosi väsyny ja matala hemppari tekee osansa.

Kuulkaas rakkaat imetyskolleegat ;) Miten pitkällä imetysvälillä teillä mennään ja kauan imetys kerrallaan kestää? Siis niinku normaalisti.

Meillä on menny tähän asti päivisin 2-3h väleillä, mutta nyt ei oo oikein kelvannu tissi muutaman päivään. Syö paljon harvemmin ja imut kestää ehkä alle 5 min. Välillä pelkkä tissillelaitto saa aikaan ihan kaameet raivarit. Tänään sain huijattua oikein tankkaamaan tissiltä kun nostin neidin vaunuista ulkovaatteet päällä rinnalle. En tiedä onko menossa joku rintalakko vai alkaako syöntiväli kasvaa ja imut nopeentua, luin että niin yleensä tässä iässä voi käydä.... Neiti 1vko vajaa 3kk. Ja yöllä tankkaa kunnolla.

Meillä päivällä normaalisti 2-3h välein yleensä syö ja nyt yöllä aika lailla 4-5h välein. Imu hetket ei oo koskaan ollu oikeestaan pitkiä 5-15min ja yleensä vaan yhdestä rinnasta. Tää on riittäny typylle oikein hyvin, on tyytyväinen ja painoa tullu erittäin hyvin. Joskus sit tankkaa kunnolla ja syö molemmista, yleensä illalla. Sekä joskus erittäin harvoin on tissillä 30min.

Meillä 3 kk ja 2 päivää ikää. Syödään noin 5 min yhdestä rinnasta, päivisin aika tarkkaan 2 tunnin välein tai harvemmin. Tissiraivareita tuntuu tulevan jos tarjoon rintaa vaikkei olis nälkäinen... Yöllä syöntiväli voi olla jopa 7 tuntia. Meilläkin tuo syönnin kesto on lyhentynyt vähän aikaa sitten. Ja jaksaa myös pidempiä pätkiä ilman, päiväunetkin voi kestää 3 tuntia. Kuulostaa vähän samalta siis kuin meillä :-)

Meillä syödään päivin öin aika tarkkaan 2h välein. Välillä alkuyöstä voi olla yksi 4-5tunnin unipätkä, muttei enää jokayö. Kerralla syödään yksi rinta ja syönti kestää ehkä noin 10 min, tätä en oo kyllä kellosta kattonut... Nyt vähän tullut tissillä "hömppäämistä" mutta ei onneksi hylkimistä/raivareita.

Täällä syöntiväli voi päivällä olla jopa neljä-viisi tuntia (päikkäri aikaan), mutta yleensä n. 3 tunnin väleillä mennään. Yöllä taas pisimmillään 9 tuntia.. Ja syöntikerrat kestää n. 10 minuuttia, välillä syö itsensä siinä ajassa siihen pisteeseen että tulee jo lähetystä takasinpäin :D Sitä ihmettelenkin että poitsu syö aika harvoin, lyhyitä aikoja ja pulauttelee paljon, mutta kasvaa komeasti. Maanantaina oli 3kk neuvola, 7585g ja 64,5cm.
Voisko MaMa kyseessä olla rintaraivarit? Toivottavasti menee kuitenkin nopeesti ohi! :)

Meillä syödään lapsentahtisesti keskimäärin 2-3h välein. Jos nukkuu pitkät päikkärit niin sitten väli on pidempi. Yöllä väli on yli 8h. Koska väli on niin pitkä öisin, niin on pakko alkaa pumppaamaan maitoa. Viisi yötä putkeen on nukuttu toi pitkä väli ja kyllä aamulla on tissit pinkeänä. Nyt juuri pumppasin 150ml + 80 ml eli 230ml pakkaseen maitoa, kun tissit jo nyt puolilta öin pinkeät. Jos näin en uisi yöllä maidossa. Hyvä on saada tuota maitoa säilöön, niin ei tarvitse korviketta antaa, jos olen tisseineni poissa vauvan luota ruoka-aikaan :)

Ja ennen en herunnut pumpulle en sitten millään ja silloin pumppaamisen jälkeen oli rinnat arat. Sain yleensä molemmista yhteensä 50ml. Parhaimmillani olen pumpannut 95ml yhteensä ja äsken pumppasin tuon huimat 230ml :O

Onpas täällä pitkiä välejä imetyksessä! (oon kade!)

Meillä mentiin 2,5 kk noin 2-3h syöntivälein päivisin ja yöllä 3-4h. Tuolloin oli rinnalla n. 15min. Nyt kun liikettä ja ihmeteltävää on enempi saattaa poju olla oikeesti tunnin välein tissillä, josta syö ehkä 5-10min! Ainoastaan öisin ja päikkäreiden aikaan tulee pitempi tauko! Siksi oikeestaan aloittelinki jo soseet ja saa korviketta tai pumpattua välillä pullosta ku muuten istusin vaan jatkuvasti imettämässä.
Nyt viimeset kaks viikkoo yötki ollu jotenki levottomia, pieree, heiluu, änisee... huoh. Joten alottelin sitte soseet pojulle. Yöllä ainakin eron huomaa että saattaa venyä 4-5 h syöntivälit, viime vkl oli jopa 5,5h väliä!

Pumpulla menee mulla herkästi ylituotannolle joten siksi väliin korviketta. :)

Viime yönä syöntiväli oli 1h 30min mikä näky päivällä masu vaivana. Lääkärin kehotuksesta meillä syöntiväli 2h ja nykyää pitäs kai mielummi olla se 3h ja enemmän.
Saas nähä miten tänä yönä syödään. 22 nukahti ja nyt ela ruokailu. Toki ois varmaa nukkunu kyllä vielä mutta heräsi selkeesti tukkoseen nenään :/

Meillä yöt menee muutamalla syötöllä ja lapsi on vieressä, ni se ei tunnu missään. Päivällä ja varsinkin iltaa kohden must tuntuu etten muuta teekkään ku syötän. Jos toi sattuu nukkuun esim. kolmen tunnin päikkärit (mikä ei tapahdu muuten kuin mahducassa) niin ruokaa on saatava sikanopeasti!

Perjantaina tyttö on 3 kk ja ens viikolla meillä on neuvola. Mä odotan ku kuuta nousevaa et saadaan alottaa kiinteet. Jotenki toi lisämaito tökkii mun ajatuksissani, antaisin mieluummin suoraan perunaa. Maito riittää kyllä, mutta yhtään ylimäärästä ei oo. Edes maidonkerääjään ei saa enää mitään talteen, pumpulle ei heru mitään. Pitäs varmaan juoda muutama alkoholiton olut jos haluais pakkaseen lisää varastoo...

Tuleeko kenenkään muun lapslle hiki imetettäessä? Meidän neiti on aina ollu tosi lämpöinen ja hermostuu herkästi jos tulee kuuma esim. vaunulenkillä (ja sehän tulee helposti). Mutta nyt neiti on alkanu hikoilla! Imetettäessä nousee oikein hikikarpalot otsalle. Mä on vähän huolissani. Oon kuullu, että vois olla oire sydänviasta ja neidin sydämestä kuuluu edelleen "viaton" sivuääni. Meillä on ollu tytöllä niin paljon terveysongelmia että pakko varmaan huolestuneena äitinä puhua tästäkin asiasta huomisessa 3kk neuvolassa :(

MaMa kannattaa ottaa asia esille ja kertoa hikoilusta! Nää on aina tosi yksilöllisiä asioita, toiset lapset vaan hikoilee ilman sen kummempaa syytä, mutta mä oon tehny töitä sydänsairaiden lasten kanssa ja tuo hikoilu on sairailla yks oire. Joten kannattaa kysyä ja varmistua, että diagnoosi on oikea! Tsemppiä ❤️

Niin ja onko sitä sydämen sivuääntä tutkittu sen enempää ja kuka sen on todennu viattomaksi? Neuvolalääkäri vai kardiologi?

Kardiologi todennut ultralla viattomaksi. Ei neuvolalääkäri ees kuullu koko sivuääntä.... Nyt ei taas hikoilua ookaan niin paljoa ollu. Lämpönen on meidän neiti aina, mutta silloin yksi päivä kun oikein paistoi aurinko ja oli kaunis kevätsää niin hikoili imetettäessä.

No sit en olis huolissani jos kardiologi on kattonu ja ultrannu ☺️ hikoilevaa sorttia sitten muuten vaan!

Minäkään en saa pumpulle maitoa tulemaan. Onkin suosiolla tehty nyt niin, että mies antaa korviketta jos syystä tai toisesta en ole paikalla imettämässä. Ihan Nan HA1 on käytössä ja tuntunut hyvin sopivan. Nyt on parin viikon ajan jouduttu muutamana iltana antamaan lisämaitoa korvikkeen muodossa kun on tuntunut ettei imettäessä saa tarpeeksi. En tiedä onko maidontarve kasvanut niin pajon vai olenko vain syönyt tai juonut noina päivinä huonosti ettei maitoa ole tullut tarpeeksi. Nyt olenkin petrannut varsinkin vedenjuonnin kanssa.

Muokattu: muutamana iltana parin viikon ajan annettu korviketta, ei joka ilta kuten aiemmin olin kirjoittanut..

Muokattu viimeksi:
En oo kattonut kellosta kuinka pitkät syöntivälit meillä on mutta tuntuu siltä että vähän väliä neiti on tankkaamassa. Etenkin yöllä väli on kaikkea 1,5-2,5 tunnin välillä. Rintaraivareita tulee aina jos syöttöväli venyy ja joskus typy ei anna mitään merkkiä nälästä leikkiessään ja päästessään rinnalle alkaa ihan itkemään nälkää. Yleensä leppyy hetken huudettuaan tissi suussa.

Mutta suloista on nähdä miten typy tietää tismalleen mitä se tarkoittaa kun laitan hänet makaamaan meidän sängynpäälle. Neiti kääntyy itse kyljelleen mua kohti ja odottaa kiltisti että saan rinnan näkyviin tuijottaen tiiviisti mun rintavarustusta, että tuolla se mun ruoka on. Välistä tarttuu omin käsin paidan kaula-aukkoon, jos on oikein kova nälkä. Ja heti kun saan rinnan näkyviin, typy hyökkää suu ammollaan rintaan kiinni kuin pieni piraija (onneks ei oo vielä hampaita :eek:). Syödessään tykkää pitää rinnasta kaksin käsin kiinni tai tarttuu paidan kaula-aukkoon kiinni, ettei varmasti ruokaa viedä häneltä pois ennen aikojaan.

Takaisin