Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Google on ollut paras apu, esimerkiksi neuvolan kautta ohjeistus on niin onnetonta, että jos sen varaan olisi jäänyt, syötäisiin meillä joko korviketta tai myös kiinteitä sen lisäksi.. Imetyksen tuki ry:n sivujen kautta ja maitolaituri-foorumin keskusteluista oon lukenut faktatietoa muun muassa tiheän imun kausista ja rintaraivareista, enkä ole tullut tulkinneeksi niitä turhaan maidon riittämättömyydeksi, kuten helposti olisi voinut käydä.

Mitä tulee läheisten tukeen, niin lähinnä äiti ja mies ymmärtävät tämän puolen vuoden imetystavoitteen, ja mies tuo ruokaa/juomista/tutin/tms. pyydettäessä. Muuten saa kyllästymiseen asti kuunnella päivittelyä, että eikö teillä muka vielä syödä muuta kuin tissiä, kun se ja sekin ovat sen ja sen ikäisenä kiinteät aloittaneet..

Meillä kanssa pyörii tämä imetys aihe juuri nyt huulilla... Olin alun perin ajatellut 6kk täysimetystä, jos suinkin onnistuu, mutta meillä yllättäen neuvola laittoi päähän ajatuksen aiemmasta kiinteiden aloituksesta (vaikkei mitään kasvuun perustuvaa tarvetta ole). Toki sanoivat molempien vaihtoehtojen olevan ok, mutta eivät erityisesti kannustaneetkaan jatkamaan pelkällä imetyksellä.
Kun yöt on meillä katkonaisia niin ajattelin, että ok, 5 kk täysimetystä ja sitten alan maistattaa. No, edelleen menen täysimetyksellä, (poika 4,5kk) mutta D-tippoja antaessa poika tarttuu lusikkaan ja ottaa ne "ite". Tänään kun söin ja poika oli leikkimatolla, niin leikki pysähtyi ja jäi tuijottamaan mua koko siksi ajaksi kun lusikoin ruokaa suuhuni. Ja lopuksi vielä maiskutti omaa suutaan muutaman kerran :D kun vein lautasen pois niin leikki jatkui :) Että ehkä nyt sitten aletaan maistella... (Ja tätä äidin syömisen seuraamista tapahtunut nyt jonkin aikaa, mutta ei nyt ihan noin intensiivisesti aiemmin)

Ja mitä läheisiin tulee niin mun äiti on sitä mieltä, että kun poika on jo niin iso niin tarviihan se jo muutakin kun maitoa.. Mies ei ota kantaa kunnolla suuntaan eikä toiseen.

Mulla imetys on alun jälkeen ollut tosi helppoa, mitä nyt syödään yötä päivää 2h välein, mutta muuten ei mitään "ongelmia". Että sinällään voisin jatkaa ja jatkankin totta kai sosemaistelun rinnalla niin pitkään kun poika huolii (tai no, en nyt ehkä ihan eskariin asti...). Mutta on tämä vaan niin hurjan ristiriitaista...

Täällä myös ollaan vielä täysimetyksellä, poika 4,5kk ja paino nousee hieman yläkäyrällä ja maito riittää. Arvostelua tulee joka tuutista ja vertailua vuosikymmenten takaisiin ohjeistuksiin saa kuulla. Milloin pitäisi antaa sitä kuuluisaa perunaa ja milloin vettä janoon. Aloitettiin viime viikolla maistelu, banaania, bataattia ja avokadoa. Pieni lusikallinen päivässä niin, että ei vaikuta maidon määrään. 6kk tähdätään.

Meillä on aika kivinen taival ollut ja olin vaikeuksien takia jo lopettamassa joulukuussa. Ensin ei typy meinannut oppia syömään tissistä, sitten tuli ongelmat yösyömisen kanssa sekä tuskallinen kipu/kutina syvällä rinnoissa ja nyt tämä mun selkä. Johon onneksi löytyi lääke kokeiltavaksi.
Näiden vaikeuksien takia koen imettämisen välillä kovin stressaavaksi. Haluaisin alkaa osaimettämään , mutta neiti ei huoli tuttipulloa minulta tai minun läsnäollessa. Koen vaikeaksi jättää tytön kotiin 2h pidenmäksi aikaa vaikka syö pullosta kun en ole kotona, mutta määrät on niin pieniä välillä. Koen että jaksamisen kannalta pitäisi päästä tuulettumaan, mutta kun tuntuu että teen väärin.
Typy on hyvin vaativa lapsi ja koliikkivauvalle tyypillisesti hermostuu herkästi ja ei malta rauhoittua. Tuttipullo on yksi hermostuksen aiheuttaja. Jos neiti vain yhtä mielellään söisi pulloa kuin tissiä niin uskon että imettäminen ei steressaisi. Olen kuitenkin motivoitunut imettämään, enkä halua kertalaakista lopettaa. Tällähetkellä tosin näyttää siltä että kun vieroituksen aika on, niin se tulee olemaan haasteellists ja epämukavaa molemmille. Niinkun sanoin haluaisin alkaa nyt osimettämään ja kesän lopuilla lopettaa imetystä. Minua kyllä kuunnellaan ja tuetaan ihanasti , mutta kukaan ei osaa oikein neuvoa. Enkä ehkä uskalla ihan niin rehellisesti puhua miltä tuntuu, tämä asia kun omaa niin paljon mielipiteitä. Hämmästelen omaa reaktiota omaan inetykseen kun ennen neitin syntymää olin kovin neutraali, mutta nyt tämä on samalla tärkeää minulle koska se on lapselleni tärkeää mutta samalla stressaava ja kiusallinen tilanne itselleni. Olen kuitenkin itse korvike lapsi ja tiedän että tärkeintä lapselle on kunhan hänellä on masu täynnä ja hyvä olla, oli se sitten ämaitoa tai korviketta.

Meillä on menty osaimetyksellä koko ajan. Imetän ihan mielelläni, mutta maidot eivät ole riittäneet. On se kyllä ollut henkireikäkin että pääsee välillä kotoa lähtemään jonnekin kun pullolla menee. Kiinteät ajattelin aloittaa heti 4 kk iässä. On nämä herkkiä aiheita ja jokainen tavallaan. Yllättävän vähän olen saanut negatiivista palautetta korvikkeesta. Kaikissa lippusissa mitä synnäritä sain imetystä tykitettiin mutta neuvolassa ym on oltu hyvin kannustavia korvikkeen käyttöön. Eihän siinä mitään pahaa olekkaan mutta olen jotenkin ymmärtänyt että asenteet olisivat olleet 'pakko vaan imettää, kyllä se riittää'. Meillä kuitenkin ollut ihan selkeä tarve lisämaidoille. Itselle tämä ei ole ollut pettymys ettei maito riitä. Toisaalta ymmärrän että aihe on monelle arka, toisaalta en. Kaikki tekee omat ratkaisunsa ja kaikki ne on varmasti omaa ja vauvan parasta ajatellen tehty. Mitä sitä muiden ratkaisuja arvostelemaan :) Siinä mielessä odotan kyllä että imetysaika on ohi, että on taas vaatteita :D Nyt kun on aika rajallinen valikoima ja nekin mitä on on heti puklussa :D

Tuo vaatepula on kyllä niin totta! Minä olen mieluiten käyttänyt imetyspaitoja ja eihän niitä montaa ole eli jatkuvasti pesukone pyörimässä. Mullakin on jo paremmat fiilikset tuon lisämaidon antamisessa. Yleensä mies syöttää iltapullon mutta kun mies ei kerran ollut kotona niin minä jouduin sen itku kurkussa tekemään. Silloin kyllä kävin asiaa mielessäni läpi ja tulin siihen tulokseen että tärkeintä on että tyttö saa tarpeeksi evästä. Läheisyyttä tyttö saa samalla tankattua pullonkin kanssa ja kiva et isikin saa siitä osansa. Nyt tyttö on jo hymy suussa kun pullon näkee ja edelleen yhtä mielissään myös tissillä. Eli ei siinäkään suhteessa mitään vaikeuksia ole tuottanut :-) Pääsen myös omille menoille hyvin pullon ansiosta. Iltapulloa ei myöskään yleensä tarvita jos päivällä on jo pullosta syöty :-)

Mulla on ihan sairaan kipeet nännit! Kipeyty pari päivää sitten ja on ihan kosketusarat. Tuntuu kaameelta imettää!! Onneks on ke neuvola!!

Bepanthenin vaaleanpunainen voide/salva tuubi on ihan ehdoton kipeille nänneille. Tosi nopeasti parantuvat. Kun sitä laittaa heti imetyksen jälkeen niin ehtii vaikuttamaan siihen asti kun taas ruokaillaan. Heti tuntuu helpottavan. Ei neuvolan mukaan tarvi edes pyyhkiä pois ennen imetystä.

Mä oon normisti laittanu Lansinohia ja yleensä on auttanu, mutta nyt ei tunnu toimivan. En kyl tajuu mikä ihme tää nyt on... :(

No mietin ihan samaa. Neitillä oli pienenä ja kipu on nyt vähän saman tyylistä. Mut mitään valkosta ei kyl neidin suussa näy eikä munkaan nänneissä mitään muutoksia.

Käsittääkseni voi olla aika oireeton vauvalla? Ettei välttämättä mitään pahemmin näy.. Eihän siitä haittaa ole kokeilla vaikka vichyhoitoa tai puolukkaa?

Tää oli hyvä. Voikun ois itekkin lukenu ennen Aleksin syntymää tästä imetyksestä. Vaikka mukavasti se on meillä sujunutkin. Suosittelen muuten tosiaan sitä imetyksen tuki ry:n ryhmää facebookissa :)

Liitteet

• 1429170266265.jpg
    1429170266265.jpg
    115.5 KB · Katsottu: 38
Meillä mentiin täysimetyksellä 4,5 kk asti, alettiin maistelemaan kiinteitä koska tyttö selkeästi osoitti sitä kohtaan kiinnostusta. Nyt sit imetän joka välissä aamupuurojen ja ruuan seassa. Oon alkanu hikoilla taas aika lailla, nukun pelkän lakanan kanssa ja siltikin on aina hiki. Lisäks multa lähtee ihan jumalattomasti hiuksia. Se ei sinänsä haittaa, koska mulla on älyttömän paksu tukka (joka edelleen näyttää paksulta vaikka klipsin ohennussaksilla puolet pois), mutta inhottavaa silti.

Mun paksusta tukasta on kans vain puolet jäljellä kun tukkaa on lähtenyt ihan älyttömästi. Pakko on pitää hiuksia kiinni kun neiti muuten tarraa niihin kiinni, mutta kotona oon jättänyt ponnarit pois ja laitan hiukset kiinni klipsuilla. Se on säästänyt tukkaa huomattavasti. No eipä tartte ohentaa kesää varten. Neidin tukka taas tuuhentuu ihan silmissä.

Vaikka ollaan jo syöty kiinteitä pari kertaa päivässä, maitoa silti riittää. Sitä ihan suihkusi kaaressa kun typy kesken ruokailun käänsi päänsä. Tosi hassu näky.

Mua neuvolatäti on onnistunut tsemppaan kautta linjan tässä imetyksessä. En oo kokenu sitä vastenmielisenä, neidin ollessa 3 kk olin ehkä vähän väsynyt mutta neuvolantädit kehut nosti motivaation huippuunsa. Siinä kävikin sitten niin, että MINÄ ajattelin imettää 5 kk asti mutta VAUVA vaatikin sit jo kiinteitä :D Mutta siis, neuvolantäti vähän lohduttli, että kyllä sitä maitoa yleensä riittää pitkälle, vaikka kiinteät aloittaa, ja pitää muistaa ettei se ole enää se vauvan ainoa ravinnonlähde, vaikka vähän vähenisikin. Toistaseks mullakin on maito ihan riittäny, meillä likka saa aamulla puuron, iltapäivällä soseen ja ennen nukkumaanmenoa korviketta 120ml, siinä kaikki "ulkoa tuleva" :)

Apua. Nyt on toukokuu. Tässä kuussa tulee Aleksi 6kk ja täysimetys saadaan päätökseen. Katkeransuloiset tunnelmat. Vaikka tiedän, että äidinmaito on pääasiallinen ravinnonlähde vuoden ikään saakka, jollain tapaa pelkään, että imetys vähenee rajusti tai jopa loppuu ennen aikojaan. Miksi sanon ennen aikojaan; jaa, vaikeaa selittää. Raskaana ollessa koko ajatus imetysestä oli outo enkä osannut oikein suhtautua siihen. Kuitenkin Aleksin synnyttyä ja jouduttua viettämään ensimmäiset vuorokautensa lastenosastolla tuli imetyksen onnistumisesta minulle hyvin tärkeää. Ja onneksi se lähtikin sujumaan hyvin. Poika on kasvanut hienosti. Mutta ehkä se on kuitenkin se, että imetyshetket on niitä meidän omia hetkiä. Olemme kahden, poika keskittyy saamaansa lämpimään maitoon ja syliin, katsoo minua kimaltavilla silmillään ja hymyilee. Paijaa rintaa ja usein nukahtaa autuas ilme kasvoillaan. Toisaalta odotan hirveästi uusia makukokeiluja, uusia ilmeitä, ihastuksen ja äklötyksen tuntemuksia. Kuinka pääsemme ihan uuteen maailmaan ja kuinka isäkin voi ottaa viimein osaa tähän syömisasiaan. Ehkä minäkin uskallan ottaa enemmän omaa aikaa ja sitä myöten jaksaminen kasvaa. Jännittävää aikaa eletään ja aion ottaa kaiken irti näistä viimeisistä täysimetyksen viikoista. Ps. Olen äärettömän ylpeä itsestäni ja vauvastani, että yhteistyöllä tähän tavoitteeseen päästään. Ollaan me hyvä tiimi ♡

Mulla on Stork vähän jo samanlaisia fiiliksiä, vaikka meidän 6 kk meneekin kesäkuulle. Voi luopumisen tuska, vaikka eihän se tissittely tosiaan kiinteiden aloitukseen lopu..

Tänään on ollu aivan kammottava päivä imetyksen suhteen. Oltiin neidin serkkupojan synttäreillä ja neiti ei suostunu syömään tissiä koko päovänä. Aamulla klo 7.30 söi vikan kerran! Soseita,puuroa ja vettä meni kyllä. Aina kun yritin tarjota tissiä alkoi kaamea huuto ja raivoaminen.

Lopulta kun tultiin kotiin, sain pumpattua tissit tyhjäksi. Olin ollu 8h tyhjentämättä tissejä!! Pumpattu maito maistui pullosta mainiosti ja typy vetäskin yli 200ml.

Sama tissiraivo jatkui kotonakin koko illan, mutta nyt nukkumaanmennessä kuunneltiin unilaulua ja yht äkkiä typy käpertyi mun kainaloon ja alkoikin imeä!!! Huoh <3 Saas nähdä miten yöimetys sujuu...

Takaisin