Imetys

Meillä on välillä vähän samaa, viikonloppuna käytiin päivystyksessäkin kun ajattelin olisiko korvissa jotain häikkää, kun maito ei maistunut millään. Korvat olivat kuitenkin puhtaat ja nyt kelpaa taas paremmin, mikä lie ollut. Usein auttaa, jos menee imettämään rauhalliseen ja hämärään paikkaan, missä ei ole mitään nähtävää. Tässä iässä vauvoja kiinnostaa kaikki näkemisen arvoinen "uusi ja ihmeellinen", niin ei välttämättä malttaisi keskittyä imemiseen (toki yksilöllistä, mutta meillä neiti on ainakin lievästi sanottuna utelias).
 
Meillä ihan sama homma!! Tuntuu minusta kyllä aika luonnolliselta, kun pikkuhiljahan tässä aletaan jo kasvaa pois pikkuvauva-ajasta ja noin kk päästä voi alkaa lehmänmaitotuotteitakin harjoittelemaan. Meidän neiti suostuu ottamaan enää vain toista tissiä eikä ime kovin kauaa. Imetyskertoja noin 5-6 vuorokaudessa ja parhaiten rauhoittuu just illalla ja yöllä.

Ollaan aloitettu ne vauvajugurtit riittävän maidonsaannin turvaamiseksi ja tänään kokeiltiin ekaa kertaa Muksun mannapuuroa.
 
Mä oon tehny aamu-ja iltapuuron korvikkeeseen ja nyt retkipäivinä antanu korviketta nokkamukista. Syy: jäbä ei enää suostu imetykseen kuin äärimmäisessä janossa muualla kuin tutuissa paikoissa. Kotona esim. imetys sujuu ilman ongelmia. Korvikettahan ei aiemmim edes juonut, mutta puuron myötä tottunut ilmeisesti makuun ja nyt se kelpaa myös pelkilleen. Mä katson tän imetyksen kanssa lapsentahtisesti eli seurailen ton pikkukundin viestejä mitä hän siitä tuumaa. Yöllä 2-3 imetyskertaa tällä haavaa menee.
 
Imetän 5-6 krt päivässä. Välillä syö paremmin ja välillä huonommin. Päivisin on ajoittain keskittymisvaikeuksia, varsinkin vieraissa paikoissa. Silloin saattaa vaan muutaman kerran imaista. Yöllä ei olla syöty kahteen kuukauteen. Muuten imetän ennen ruokailuja ja tytön tarpeen mukaan. Aamuisin syö pitkään ja hartaasti. Myös päiväunien jälkeen syö hyvin, jos nostan heti herättyä rinnalle. Lisäksi laulaminen lisää tytyön keskittymistä rinnalla ollessa.
 
Meillä on hyvin sama juttu! Tosin yöllä ei oo syönyt enää useampaan viikkoon. Aamulla saa heti herättyään tissiä, ja se menee hyvin. Molemmat puolet syö. Tän jälkeen kun syödään se 5 ateriaa päivässä, ei tahdo enää maidot mennä. Oon pitänyt taukookin, jos ottais ja välillä syö jonkin verran. Illalla kun sitä taukoa ei iltapuuron jälkeen jää, ei yleensä syö mitään. Yrittänyt olen. Tänään sitten mietin, pitäiskö vaan antaa nokkamukista. Siitä juo vettä kivasti, ja tänää. Mies oli saanut menemään hyvin maitoakin. Mietin sitäkin, että tuleekohan sitä maitoa enää itsellä hyvin, jos sen takia ei tahdo rinnalla olla... Muutama viikko sitten meni enemmän meinaan imettämällä, nyt on hetken ja siinä se. Meillä on kyllä korviketta mennyt ihan alusta alkaen, mutta kiinteiden jälkeen se jäi oikeastaan kokonaan pois, imetys riitti. Ja jossain muussa ketjussa onkin ollut puhetta maidon määrästä. Teen aina puurot korvikkeeseen, niillä täyttyy kyllä jo aika hyvin maidon määrä. Mutta jotenkin vaan mietin sitä nestettä.. Hyvin kyllä tulee pissaa että tuskin on ongelma. Että kai se imetys vaan jää meilläkin pikkuhiljaa pois. Sen aamun yritän nyt ainakin vielä pitää, voipi olla että päivän ja illalla sitten annan korvikkeena mukilla.
 
Mä imetän nukkumaan mentäessä ja 1-2 kertaa yöllä. Joskus aamullakkin jos yritetään vielä jatkaa unta. Hyvin on tällöin rinnalla, heruminen kestää jonkin verran mutta se ei hermostuta neitiä. Luulin jo että toisesta rinnasta ei tuu mitään, kun ei kuulunut nielemisääniä mutta kyllähän sitä sitten tuleekin.
Vähän on ruennut harmittamaan imetyksen vähyys. Itsehän siiryttiin korvikkeisiin. Neiti ei ole moksiskaa korvikeista minä lähinnä koen jotain pientä suruaikaa. Oon myös miettinyt meneekö tyttö sekaisin jos antaisinkin vauvauinin jälkeen tissiä? Voiko hän hämmentyä niin ettei sitten pullo enää kelpaakkaan? Ihana olisi vielä uinnin päätteeksi imettää saunassa.
 
Mä tänään soittelin neuvolaan ja tultiin siihen tulokseen, että imetän iltaisin, öisin ja aamuisin sen minkä ottaa, eli ehkä 3krt/vrk. Lisäksi alan puuron seassa laittaa 2dl korviketta/vrk. Tällä mennään kunnes päästään 10kk ja tavallisiin maitotuotteisiin, yritetään että ei enää tarvitsisi korvikkeella/pullolla poikaa tässä välissä sekoittaa. Kun nyt tästä päästäisiin yli. Toki siis päivälläkin tarjoan rintaa, mutta harvoin harvoin se kelpaa.

Ja ttiuhti, tiedän mistä puhut, täällä kans surettaa ja harmittaa imetyksen vähyys. Mä olisin niiiiiiin tahtonut imettää sinne 1v asti, mutta eihän sitä väkisin voi, kun toinen ei päivällä malta niin ei malta.
 
Jonsku87 meillä mä rupesin lopettelemaan itse imetystä kun tuntui että silloin oli omalta osaltani aika. Nyt kuitenkin tuntuu että olisin halunnutkin osaimettää enemmän. Siksi mietin että jos neiti huolii niin sekaittaisiko se liikaa jos tuollon kerran viikossa saisikin tissiä yhden korvike kerran sijaan.
Nyt on mennyt siis niin että aamulla saa tissiä vaihtelevasti ja jatkaa n 1h unta vielä, herää saa korviketta jos ei aamutissiä ole saanut, sit aamupuuro. Päikkäreide jälkeen saa korviketta. Sit tietty lounas ja päivällinen. Ilta maito n 1h enne puuroa ja tissiä sit ennen nukkumaanmenoa ja sit yöllä. Päivällä saa korviketta n. 400ml
 
tttiuhti, toki sitä suruaikaa imetyksen kanssa saa käydä, on se vähentynyt tai lähestymässä loppua sitten mitä kautta vaan. Se kuitenkin on iso osa meitä ja tätä äitiyttä eikä voi oikein ennakkoon tietää, miltä mikin vaihe tuntuu. Luulen, että sun täytyy vaan kokeilla, miten tyttö reagoi jos kerran viikossa imettäisitkin. Toisaalta luulisi, että ei ala pulloa hyljeksimään kerta yölläkin saa rintaa, ja tuo olisi kanssa niin selkeästi erilainen tilanne muihin syöttöihin nähden, mutta kokemusta ei ole ja tietää ei voi. Tsemppiä!
 
Täälläkin imetetty aina kun neiti maitoa kaipaa, mutta maidon määrä on jo hiipunut. Monesti jos typy on oikein levoton ja haluaisi maitoa, eikä saa tissistä riittävästi, annan lisäksi pullosta korviketta. Lokakuussa ajattelin pikku hiljaa vähentää imetystä kun olen kuun lopussa palaamassa töihin. Nytkin saattaa mennä melkein koko päivä ettei kaipaa tissiä muuta kuin väsymyksen iskiessä eikä välistä edes silloinkaan kaipaa muuta kuin syliä. Isoksi alkaa tuo typy käymään, mutta jotenkin on helpompi lopettaa imetys kun sen päätösen tekee neiti enkä minä.
 
Suuri apu on ollut imetyksen tuki ry ryhmä fb mä en nyt tiiä saako tota yhtä juttua mainita joten yp poistakaa jos ei oo soveliasta mainita
 
Ihan varmasti saa täällä mainostaa. :) aivan huippuryhmä kyllä, apua, vertaistukea, neuvoja, tutkimuksiin perustuvaa faktatietoa ja muutakin kuin imetykseen liittyvää! Paras ryhmä ikinä, ei meidän imetys ois kestänyt tähän asti jos en siihen olisi liittynyt. Olen kyllä kiitollinen siitä avusta ja tuesta mitä sieltä olen saanut, jopa oppinut olemaan syyllistämättä itseään turhaan ja olemaan avoin muiden ratkaisuille. :Heartred
 
Mites muiden imetys sujuu? Meillä mennään tissin voimin paitsi reissussa on pullo ja korviketta mukana varuilta (jos vaikka dösässä iskee kauhea jano). Yösyöttöjäkin edelleen on useampi yössä. Ois jo kiva, jos tuo pikkumies lakkaisi yösyötöt, mutta lapsentahtisesti mennään (meillä siis perhepeti). Kovin hämmästynyttä reaktiota saan kun jengi kyselee, että imetänkö ja kun vastaan, että tottakai, niin ihmetellään että eikös poika jo ole 9kk.... joo, on. (Äidin)maito on pääasiallinen ravinnonlähde vuoden ikään... toiset taas tuntuu olevan innoissaan, että hienoa hienoa. Kiva saada ditä positiivistakin palautetta :)
 
Joo, musta on tuntunu että lähes painostetaan lopettamaan. Päivisin imetän vähintään yhtä monta kertaa ku on ruokailuja, eli viis. Öisin tyttö syö satunnaisesti 00-02 välillä ja aamuyöstä ennen heräämistä kerran. En olis ikinä uskonut että tämä sujuu näin hyvin.
 
Itse en ole saanut ihmettelyjä imetyksen suhteen. Edelleen siis imetän ja jollei aleta pikkusisarusta tekemään, niin imetän varmaan yli vuoden ikään. Toivoisin, että tyttö alkaa siinä vuoden tienoilla itse vieroittamaan itseään rinnasta, mutta kiirettä en sille pidä. Viimeistään 1,5v iässä sitten tämä maitobaari menee kiinni.
 
Täälläkin vielä imetetään, tosin on jo alkanut vähenemään. Aamulla aina, päivällä ehkä max muutaman kerran. Yöllä ei syö ollenkaan. Ei oikein tahdo ottakkaan enää, aamulla joo mutta tän jälkeen aika nihkeesti. Katotaan kauan jatkuu, tuntuu, että alkaa jo maito loppumaankin. Kyllä multakin on kyselty, että vieläkö sä imetät. Alkoi siinä puolen vuoden jälkeen. Ei mitenkään negatiivisesti, lähinnä ihmetellen.. Vuoteen tähtäsin, mutta luulen, ettei maidot riitä siihen asti.
 
Just eilen laskin, että noin 8 kertaa vuorokaudessa vielä(kin) menee maitoa. Yöllä enää harvoin, tosin nyt hampaita tehdessä enemmän. Välillä maito oli jo selkeästi vähempänä, ilmeisesti hormonitoiminnan käynnistymisen seurauksena, mutta nyt riittää taas.
Kommenttia olen minäkin saanut, heti puolen vuoden iän jälkeen, tyyliin "annatteko maidon pullosta vai nokkamukista?" ja "VIELÄKINKÖ sinä imetät?", mutta viime aikoina vähemmän. Tissitellään niin kauan kuin itsestä ja tytöstä hyvälle tuntuu, vuoden ikää kohti mentäessä toki vähentäen.
 
Mä taidan olla mun kaveriporukasta ja ylipäätään tutuista se, joka on imettänyt pisimpään, mitä olen itse hämmästellyt itsekseni. Ei se todellakaan ole niin normaalia, kuin luulisi, ottaen huomioon, että (äidin)maito on tosiaan se tärkein ravinnonlähde alle 1 v, niin kuin Stork tuossa aiemmin sanoikin. Välillä mietin, että leimataanko minut jossain vaiheessa kummajaiseksi /pervoksi / lapseen takertujaksi... Ei vielä kuitenkaan :) enää ei vaan kukaan kehu, että hieno homma, niin kuin aluksi. No, enhän minä tätä muita varten teekään kuin poikani. :)

Meillä tissitellään 8-12 kertaa vrk, enkä pidä mitenkään sitovana tai rajoittavana tuota määrää, se imetystuokio kun nykyään on max 5 minuuttia. Istuupa poika tyytyväisenä sylissä edes hetken :D yösyötöt välillä uuvuttaa, niitä on keskimäärin kolme, mutta toisaalta enemmän väsyttää ne muuten vaan heräilyt joihin ei mikään auta... mekin ollaan annettu joskus korviketta jos ei ole ollut pumpattua maitoa eikä imetys siinä tilanteessa ole onnistunut. Kokeilinpa silloin kun poika oli 2 kk antaa "iltamaidon" korvikkeena noin viikon ajan joka ilta, että poika muka nukkuisi pitempään... Eipä sillä ollut muuta vaikutusta kuin, että 2 kk täysimetyksellä päättyi siihen ja poika alkoi kiukutella tissillä kun tottui pulloon, silloin pidettiin taukoa pullosta jonkin aikaa. Pullosta saa nykyisin ehkä kerran viikossa yleensä pumpattua maitoa, kun isänsä hoitaa että saan nukkua vähän pidempään. Nykyään ei ole ongelma vaikka ei ois aina tissit ulottuvilla, kun menee muutakin ruokaa ja vaikka vettä pikkuhörpyt. :)

Olen ajatellut tuohon vuoden ikään ainakin imettää, kun se kerran näin hyvin sujunut tähän asti ja poika näyttää sitä haluavan :) pidempäänkin jos itse jaksan... En ole niin pitkälle sitä ajatellut :)

Onnea kaikille jotka on tähän asti päässyt imetyksessä! :) onnittelen myös lyhyemmän taipaleen tehneitä, jokainen päivä on ollut arvokas ja vauvalle hyväksi, eikä sitä voi kukaan ottaa pois :)
 
Täälläkin vielä imetetään :-) Silloin tällöin menee korviketta iltaisin jos päivän aikaan on ruoka maistunut huonosti. Päivässä noin 6 imetyskertaa ja yösyötöt joita on vaihdellen. Välillä öisin menty ilman ja välillä syödään 1-3 kertaa. Minultakin on kyselty vieläkö imetän mutta ei onneksi ihmetellen tai paheksuen. Ikäviä sellaiset kommentit jos paheksutaan pitkää imetystä! Itsekin ajatellut ainakin vuoden ikään imettää ja ainakin niin kauan kuin minusta ja tytöstä hyvälle tuntuu. Nyt on jonkun kerran puraistu kun maito jo riittää niin saa nähdä mihin tilanne kehittyy :O Voi olla että siihen päättyy meidän imetystaipale.. Jospa on vain joku vaihe joka loppuu pian.
 
Muakin pelottaa tuo pureminen, pojalla ei ole vielä hampaita ja jos sekin sattuu että ikenillä puree, niin entäs sitten hampailla! Huh. Vaikka oon kuullut että vaihe voi tosiaan olla.
 
Takaisin
Top