Imetys

Mulla oli samanlaisia haikeita fiiliksiä kun neiti aloitti kiinteiden maistelun ja pelkäsin että maito loppuu kun ruvetaan useampia aterioita syödä päivän aikana. Mutta onneksi huoli on ollut turhaa. Maitoa tulee välistä ihan suihkuamalla ja neiti kyllä imee vaikka syökin jo 3-4 kiinteää ateriaa päivässä.
 
Mun terkka sano että maidon loppumista ei tartte pelätä, että ei se oo mitään sataprosenttista tietoa ja usein maito riittää oikein hyvin. Se, mikä kannattaa sisäistää, on, että maito ei ole vauvalle ravintona enää ainoa. Sekin jo sai mua vähän haikeaksi, vaikka en mä tota neitiä ikuisesti halua tissilleni nakata :D Mut jotenkin sitä on asennoitunu siihen että maito on suojaksi, ei ravinnoksi. Vaikka sitä vielä menee isoja määriä, niin eroa kohden :)
 
Lilliputtis toi näyttää tutulta. Aina pitää saada varpaat käteen ja välistä tohon asentoon nukahdetaan kun olo on niin mukava tissi suussa ja rakkaat varpaat kainalossa. Koittakaapa juoda aamukahvinne samassa asennossa :grin
 
Kyllä alkaa olla imetys ihan mielenkiintoista puuhaa jos ei satu poitulla olemaan kiljuva nälkä. Koko ajan on ympärillä jotain mitä pitäis päästä katsomaan, millään malttais olla paikallaan ja imeä. Pitkää pinnaa meille kaikille!! Mutta on se vaan niin palkitsevaakin toiselta kädeltä :Heartred
 
Kuinka paljon teillä muilla vielä syödään öisin? Täällä välillä vilauteltiin yhden syötön öitä, jotka on enää muisto vaan.. Kahdella mentiin pitkään, mutta nyt alkaa vakioa olla kolme syöttöä. Päivällä syödään kiinteitä jo kunnon satsit 2x, aamu- ja iltapuurot sekä välipalat. Tuskin siis nälkä on, ainakaan ekalla kerralla. Ootteko (yrittäneet) jättää syöttöjä jo pienemmälle öisin? Onko onnistunut?
 
Meillä aika vakio on kaksi syöttöä välillä 20-06, joista toinen tuolloin aamukuuden maissa. Kiinteitä ei vielä syödä, sunnuntaina aloitetaan.
 
Meillä tyttö nukkuu klo 20.30-07 ilman yösyöttöä/heräämistä. Tissitellään n. klo 7 ja välillä nukahtaa takas, välillä ei.
 
Meillä varsinaisia yösyöttöjä 2-3 ja sitten vielä yks joskus aamusta, samalla lailla kun MaMa:lla, välillä siitä unet jatkuu, välillä herätään. Kiinteitä menee kans päivällä 5x niin paljon kun poika haluaa syödä ja joka kiinteälle tissiä.
Muoks. Niin ja välillä yöllä yritän rauhoitella tutille, onnistuu ehkä yhtenä kertana kymmenestä, muuten huutaa vaan yltyvästi kunnes pääsee tissille. Imeminen/ maiskutus alkaa yleensä jo kun nostan meidän sänkyyn.
 
Täällä palannu 2-3 yösyötöt takasi pojan hampaiden puhkeamisen jälkeen, ennen sitä mentiin sillä 1 syötöllä 2-3 viikkoa.
 
Täällä imetys jatkuu onnellisesti. Kiinteiden tultua kuvioon on äidillä vain ollut totuttelua pidentyneihin imemisväleihin (ekat 6kk 2 tunnin välein nyt joskus jopa 4tuntia väliä)
 
Meillä menee kiinteitä viis kertaa päivässä, näiden välissä imetän niin, että vauva syö kummatkin rinnat. Sit nukkumaanmenoimetys, yöllä syö kerran, pari, nyttemmin aamuyöstä tihentyvästi. Joskus nukkuu yhdestä viiteen, joskus herää kerran siinä välissä. Oon miettiny että koska sitä PITÄS yösyöntiä jollain lailla alkaa rajottaa, ku kaikki tuntuu niin jo kauheesti tekevän. Mua noi muutamat heräämiset vaan ei edelleenkään haittaa, kun vauva nukkuu pinnasängyssä sivuvaununa meidän sänkyyn, joten vauvan imettäminen ei ainakaan rasita öisin ku ei oo suuri vaiva kiskasta sitä viereen ja nukahtaa uudelleen.
 
Meillä neuvolassa sanottiin, että nyt voisi olla hyvä aika lopetella yösyöttöjä. Jos menee jo kunnon satseja ruokaa päivisin, sen viiden aterian verran. Joiltain neuvolantädeiltä taas olen kuullut, että 6-8 kk olis se aika kun kannattaisi alkaa niitä pois kitkemään. Meidän vaavi siis nyt 6,5 kk. Tosin mitä olen lukenut, voi jotkut vauvat vuodenkin ikään tarvita syötön loppuyöstä. Itse lopettelin syöttöjä lähinnä siksi, että se tuntui olevan pojulle vaan tapa nukahtaa takaisin, ei juurikaan enää syönyt. Ja kun joka kerta kun sattui heräämään, tarvitsi tissiä takaisin uneenpääsyyn, ajattelin, että voitaisiin kokeilla sen takia imetyksen pois jättämistä. Jos vaikka oppisi nukahtamaan itse takaisin. Ajattelen, että on hyvä vauvallekin, kun unet ovat nyt pidempiä ja katkottomampia. Kaikki omalla tavallaan, niin erilaisiahan nämä meidän pikkuiset on. Voihan joillain jäädä syötöt itsekseenkin pois. Musta tuntui, että meillä niin ei olisi käynyt :)
 
Neiti täyttää ensi viikolla 8kk ja edelleen haluaa yöllä rinnalle. Kun typy havahtuu yöllä en tarjoa ensimmäisenä rintaa, monesti pelkkä syli riittää nukahtamiseen, mutta neiti herää tunnin päästä uudelleen, näin jatkuu siihen asti kunnes annan maitoa ja usein juo maitoa ihan kunnolla. Meillä siis syödään päivällä 5 kiinteää ateriaa (typy on kovin pieniruokainen eikä jaksa syödä muuta kuin desin kerrallaan) ja maitoa vaihtelevasti ateriaväleissä. Multa alkaa selkeesti jo ehtymään maito, mutta imetän sen mitä typy suostuu syömään. Saa sitten korviketta lisäksi jos määrät tuntuu kovin pieniltä.
Typy ei tunnu olevan ihan vielä valmis maidottomaan yöhön, mutta mä uskon, että hän päättää aikanaan, ettei enää tarvitse rintaa, ihan niin kuin neiti on päättänyt nukkua omassa sängyssään jne. Neiti kyllä antaa merkin kun on valmis, enkä tässä rintamaidon ehtyessä ole häntä hoputtanut. Juo yöllä usein enemmän kuin koko päivän aikana.
 
Meillä yösyötöt jäi itsestään pois. Yks yö tyttö ei vaan enää heränny tissille ja niin on jatkunut nyt reilu kuukausi. Välillö syö 5-6 välillä ja saattaa jatkaa unia, mutta harvemmin.
 
Hohhoh. Oon täs anoppilassa ja tukea saamassa, tarkotuksena koittaa ens yöstä alkaen tiputtaa pois keskimmäinen yösyöttö, kahen maissa. Tilan ahtauden takia mä tuun nukkuun makkarissa vauvan kans kaksin, anoppi ja mies eri huoneissa. Googletin perhepedissä unikoulun pitämisestä, eksyin imetyksen tuki sivuille ja sieltä saamani tuen perusteella olen maailman paskin äiti jos koulutan alle vuoden ikäistä. Et silleen. Katotaan pystynkö siis tähän ollenkaan.
 
Tsemppiä Lilliputtis! Teet niin kun susta parhaalta tuntuu. Meillä jäi muut paitsi aamuyön syöttö itsestään pois kun otettiin poika takas perhepetiin. Joskus harvoin vielä huutamalla huutaa juuri kahden maissa ni sitten vaan annan maitoa ja sillä hyvä. Jos vähän inisee niin tassutellaan. (Joo, pieniin ei pitäis edes reagoida, mut ei toimi meillä, tulee vaan isompi huuto). Näin menty nyt toista viikkoa.
 
Joo ja nyt en tiedä onko sittenkään hyvä idea tätä yrittää täällä anoppilassa. Me ollaan oltu perhepedissä koko ajan, kotona tyttö nukkuu sivuvaunussa pinniksessä. Jonkun aikaa olikin kahden syöttö pois mutta sit toi alko vaatia sitä taas. Eikä oo kyl nälkäsyömistä, kaipaa vaan unensaamieks tissiä. Mut joo, ei varmaan oo syytä lähtee muuttaan tätä "koska muutkin" ja/tai "koska paska lääkäri neuvolassa on varmasti tätä mieltä" jos itestä tuntuu pahalta :P
 
Mitenkäs muilla imetys sujuu? Meillä alkaa olla seinä vastassa. Yöllä ja aamulla poika imee hyvin, päivällä ei millään. Puree vaan ja lujaa, jos nyt edes suostuu tissiä suuhun ottamaan, yleensä vaan kiemurtelee pois/ pystyyn. Nyt muutama päivä menty niin et yöllä 2-3 imetystä ja EHKÄ aamulla kun herää ja/tai illalla kun menee nukkumaan. Huomena varmaan soitettava neuvolaan että onko se otettava korvike lisäksi. Vaan miten mä sen saan menemään ku ei vettäkään ota oikein mistään astiasta. Huoks. Niin mielelläni olisin vielä imettänyt mutta minkäs teet. Soseet kyllä maistuu, ja puurot, että ei meillä nälkää nähdä. Ja teen ne tosi löysiksi että nestettäkin saa. Mutta se maidon saanti :/
 
Takaisin
Top