Imetys

Jadesiru ja lellukka - meilla myos pulloruokinnalla aloitettiin kun kielen kiinnike oli liian tiukka, mutta paastiin siita pois kun yksi ilta ja paiva sitkeasti harjoiteltiin. Pullot meni pannaan. Minun elama helpottui imettamisen myota kun ei ole sterilointia jne. Taisin kirjoitella tuonne vauva-arkea osioon siita katilolta saamien vinkkien kera.
 
Voi kökköpöö! Musta tuntuu et poikanen on yhtäkkiä unohtanut hyvän imuotteen! Liekkö se tutti sitten vaikuttaa. Tulee ihan hemmetin kipeeks toinen tissi koko ajan ja yritän oikee viivästyttää syöttöjä...

Oon vetäny panadolia jo kolme päivää. Nyt tartteis jeesii!
 
Triina: Mun on täytynyt myös korjata välillä poikani imuotetta. Eikun vain alaleuasta kiinni peukalolla ja hellästi avaat suun. Sitten odottaa, että poitsu hamuaa suu oikein isona, niin yleensä oikea imuote tulee ja jos ei niin eikun uudestaan yrittämään. Väärä imuote tekee kyllä tosi kipeää (kokemusta on!) Toivottavasti oikea imuote löytyy vielä. :)
 
Okei, kiitos! Mä nimittäin en oo oikein tajunnu miten saisin ton suun ammolleen auki! Seuraavalla syötöllä kokkeilen!
 
Kyllä täälläkin välillä imuote karkailee... Varsinkin jos kärttyisenä (lapsi) tai kiireessä (äiti) syöttää. Minäkin harrastan silloin tuota suun avaamisen avittamista. Opastivat jo synnärillä sen :D
 
Mitä korviketta käytätte? Oletteko joutuneet vaihtamaan mahavaivojen vuoksi? Meillä oli ensin Nan käytössä, mutta nyt vaihdettiin pilkotumpaan Nan ha:han, kun tuntuu että päivät on vain kitisemistä syötön aikana ja syöttöjen välissä. Cuplatonista en huomannut hyötyäja nyt onkin Disflatyl käytössä sekä pulloruuanhotkimisen vuoksi piti vaihtaa Ainun MAM -koliikkipullot Nüby -merkkisiin pulloihin (virtaus hitaampi, ei niin paljon pääse ilmaa). Kierre oli valmis: nälkä->huutoa->mahakipeä kun liikaa maitoa kerralla->huutoa->nälkä jne... Tästä päästy pois, mutta nyt nähtävästi turhaudutaan hitaasti valuvan maidon kanssa ja maltetaan juoda vain 20ml entisen 80ml sijaan. Huoh. Ohjekirja olis täälläkin poikaa!!!
 
Meilläkin näytettiin synnärillä, että peukalolla voi vähän auttaa paremman imuotteen saamiseksi. Aika ikävää, ettei kaikille neuvota tuollaista yksinkertaista asiaa.
 
Niinpä! En oikein osaa nytkään avata peukalolla tuota pikkusuuta :sad001
 
Joku muuten kehui mulle, että Facebookin imetyksen tuki -ryhmässä saa nopeasti asiantuntevia neuvoja ja tukea. En ole itse siihen ainakaan vielä liittynyt, mutta onko jollain täällä kokemusta siitä? Meillä nyt periaatteessa imetys on sujunut mutkattomasti, niin en oo vielä kokenut tarvetta liittyä. Nyt kyllä neiti on päivisin viihtynyt tosi tiiviisti tissillä, en tiedä onko vaan tankkausta, lohtua, imuntarvetta vai mitä. Ehkä kaikkia noita yhdessä. Päivästä saattaa olla siis puolet sellaista, ettei paljon saa sylistä laskettua, ja puolenkin tunnin välein vauva saattaa kaivata tissille. Mutta niin kauan kun loppu vuorokaudeta on ollut vielä ihan mutkatonta, niin pärjäähän tuon kanssa. Omalle syömiselle tuntuu jäävän vaan vähän niukasti mahdollisuuksia...
 
Omena, tuttu tunne tuo, etta oma ruokailu jaa vahalle! Kantoliina kai pitaa hankkia, mutta olen myos opetellut kantamaan vauvaa yhdella kadella ja toisella kadella hommailen itselleni ruokaa. Nyt olen myos kehittanyt imetystyylin, joka mahdollistaa sen, etta syon itse samalla. :wink
 
Juu mäkin kyllä oon aika näppäräksi oppinut tekemään kaikenlaista yhdellä kädellä, mutta esimerkiksi leivän voitelu aiheuttaa vielä vaikeuksia (varsinkin kun mun leivässä pitää olla margariinia joka kohdassa... :wink). Kantoliina kyllä pelastaa monta kertaa, kun muuten ei saisi mitään tehtyä. Ja imetystyynyn kanssa pystyy sitten kyllä hyvin syömään yhdellä kädellä, jos vaan on jotenkin saanut jotain ruokaa valmistettua käsien ulottuville. Ja vauvoillahan on tunnetusti se kuudes aisti sille, että kun äiti saa ruokaa lautaselle, niin silloin just iskee vauvalle nälkä tai muuten tarve olle äidin sylissä. Meillä on kyllä mieskin pari kertaa syöttänyt mua imetyksen aikana, kun itsellä on ollut niin kova nälkä, ja oma syöminen on keskeytynyt vauvan nälkään. :grin
 
Voi vee sanon minä. Rintaraivarit on saapuneet... Mä en jos tääki imetys loppuu ko kanan lento. Esikoinen haistatti pitkät tissllle, ei suostunu kuukauden iäs enää koskemaankaa. Mä luulin et tää jäbä olis erilainen ku tää on tähän saak menny nii hyvin mut nyt se imasee pari kertaa sillee tehottomast ja alkaa sit karjumaa... Nyt makailee vaa äitin kainalos tissi kii naamas :D
 
Tajusin tuossa pari päivää sitten, että imetyksen ongelmat voisivat johtua omasta syömisestä ja juomisesta! Meillä siis ongelma siinä, että välillä ei tunnu tissimaito riittävän.

Oliko täällä vai jossain toisessa ketjussa joku kirjoittanutkin, että oli ollut samaa ongelmaa esikoisen kanssa tms.?

Mulla siis kaikki raskauskilot jo kadonneet ja ollaan ihan normaalipainon alarajoilla. Nyt viimeisen viikon aikana ei ole muistaakseni tarvittu lisämaitoa kertaakaan, mutta pari kertaa päivässä syö molemmat tissit tyhjiksi samalla syötöllä. Kyllä korvikkeet ja pullot on saanut pitää valmiudessa, kun ei tiedä riittääkö vai ei.
 
Täällä tissitellään jälleen pienen raivoaminen jälkeen :D
En tiedä miksi mulle yösyötöt on niin vaikeita, tuntuu ettei vaan millään jaksais herätä ja tänäkin yönä korvasin pari syöttöä täysin korvikemaidolla :sad001 ja nyt on huono äiti fiilis, että haluaisin täysimettää mutta teen juuri niin kuin ei saisi tehdä.
Olen vaan niin väsynyt jo iltaisin kun koko päivän hereillä ja valmiina rintojen ja rintakumien kanssa antamaan maitoa, onks tää nyt joku 'imetyksen burnout' ?! :D
Saatte diagnosoida. Ugh kello puoli viis aamulla ja meinaa silmä luppasta mutta josko hän nyt rauhoituttuaan sais molemmat tissit imettyä niin on äidilläkin parempi mieli.
 
Siis nyt APUJA!! Mun toinen tissi on virallisesti suihkutissi. Siitä tulee maitoa tulvimalla. Syöttäminen on hankalaa kun toinen reppana meinaa koko ajan tukehtua :sad001 muutama imu ja sit pitää vetää suu pois ja rinta eikun vuotaa. Lisäksi aivan jäätävät röyhtäykset aina tämän rinnan jälkeen.

En uskalla pumpatakaan kun maidontuotanto vaan kiihtyisi. Olen välillä yrittänyt käsin lypsää pahimman paineen pois ennen syöttöä. Myös Libran vinkki "ylämäkeen" syömisestä on kokeiltu useasti. Ei auta, ei auta.

Toisesta rinnasta tulee myös hyvin maitoa mutta ei kuitenkaan ihan suihkuamalla. Siitä syöttäminen sujuu normaalisti hyvin.

Mitä teen? Jos olen syöttämättä suihkutissistä niin se räjähtää :D
 
VilliVadelma mulla on sama ongelma!Inhoan tuota tissiä ja oon aina kauhuissani jo valmiiksi ku tajuan että nyt on sen tissin vuoro imettää :D Sitä tulee niin paljon että aivan näkee ja kuulee kuinka hankalaa pienen on imeä siitä ja sitten kun hän hengähtää ja päästää nännistä irti niin tissi ruutaa raukan kasvot ihan maitoon. Aivan kauheaa! Toinen tissi on täälläkin paljon parempi paitsi että eilen huomasin kuinka sieltäkin maito suihkus. Toivottavasti siitä ei tuu samanlainen! Minäkin haluan kuulla neuvoja tähän ongelmaan. Miten pääsis suihkusta eroon?
 
Niin ja vielä se että mulla näkee ihan päällepäinkin että tämä suihkutissi on paljon isompi kuin tämä rauhallisempi versio.Eikä siitä voi olla imettämättä ku tosiaankin se sitten räjähtää tai heruu niin että liivinsuojus pettää ja paita on märkä!
 
Äsken googletin suihkutissin ja sieltä annettiin vinkki, että pitää syöttää usea syöttö peräkkäin vain toisesta tissistä (eli ilmeisesti siitä ei suihkuavasta). Tämä viestittää suihkutissille, että maitoa ei kulu niin paljon joten sitä ei tarvitse tuottaa lisää niin paljon. Pinkeys pitää kuitenkin poistaa käsin lypsämällä mutta vain 20-40 ml.

Ihan järkeen käypää. Sitten kun tilanne tasoittuu, voi jatkaa molemmista rinnoista syöttämistä. Toivottavasti ei vaan käy niin, että suihkutus vaihtaa rinnasta toiseen :)
 
Takaisin
Top