Imetys

Juuu leikki kaukana, kuumetta 38,8 ja miehellä päivystys töissä, ei voi olla kotona. Kasilta voi soittaa lääkäriin....
 
Onneksi appivanhemmat asuvat naapurissa. Miehen isä tulee viemään minut lääkäriin ja äiti 10 jälkeen tänne auttamaan vauvan kanssa....

En pysty imettämään tuosta tulehtuneesta rinnasta. Aivan sairas kipu. Yritän pumpata sitä tyhjäksi. Phuuuhh :sad001
 
Hyvä että pääset lääkäriin, onneksi se lääke auttaa sitten pian. Itse imetin eri asennoissa ja esim kainalosta imu ei sattunut niin paljon. Kovasti tsemppiä!
 
Kiitos peppilotta! Ihanaa kuulla että lääke vaikuttaa nopeasti.
 
Triina, täälläkin rintatulehdus ja 38 kuumetta :sad001 sain vähän kuumetta laskemaan ja pystyn syöttämään&pumppaamaan kipeästä rinnasta. Aattelin kokeilla nyt lähtiskö helpottaa tyhjennyksellä ja jos ei niin sit lääkäriin hakee antibiootit..
 
Oi ei, kohtalotoveri... mä hain antibiootit, kuume nousee taas. Mummi vei onneksi vauvan lenkille.

Helvetillinen olotila.
 
Kiitos Syksyinen tuli ihan itku viestistäsi.. Ja libra ja heinukka myös viesteistänne :) On vaan ollut rankkaa tämä kun yrittää ja mikään ei tunnu auttavan. Mutta näillä mennään. Maitoa ehkä hivenen lisääntynyt.. Ainakin pikkunen jaksaa imeä pidempään.

Tsemppiä teille rintatulehduksen kanssa painiville! :Heartred itse olen varulta villahuivin laittanut ympäri rinnuksille kun ulos mennyt, ettei vaan iske rintatulehdus.
 
Puranpa hieman tuntojani tähän ketjuun vaikka olenkin "virallisesti" tuolla marraskuisten ryhmässä ollut mukana. Meille syntyi lokakuun lopussa poikavauva, synnytys oli rankka ja olin hyvin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Sain pahoja repeämiä jotka piti ommella leikkaussalissa. Sain siis pitää vauvaa puolisen tuntia sylissä synnytyksen jälkeen ennenkuin vietiin leikkuriin, mutta en ehtinyt vielä imettää. Sain imettää synnyttäneiden osastolla n. 3 tuntia synnytyksen jälkeen. Lisämaitoa hänelle ei ollut vielä annettu silloin. Jouduin ottamaan rintakumin käyttöön sillä vauva ei saanut kunnon otetta rinnasta ilman sitä. Noh, imettelin häntä n. kolmen tunnin välein, välillä joutui herättelemään häntä syömään. Pissaa ja pihkakakkaa tuli valtavat määrät, mutta 2 vrk ikäisenä vauvan paino oli laskenut 8 %. Silloin aloitettiin lisämaito 20 ml per syöttö, ja se annettiin ruiskulla. 3 vrk ikäisenä vauvalle alkoi tulla keltaisuutta emmekä päässeet kotiin. Lisämaitoannosta nostettiin 40 ja sitten 60 ml per syöttö, ja vauva oli valohoidossa reilun vuorokauden. Lisämaidot annettiin jo pullolla kun vauva ei saanut olla puolta tuntia pidempään poissa valohoidosta. Rintapumpun käyttö opastettiin mutta kukaan ei sanonut miten usein ja pitkään sillä kannattaisi pumpata jotta maidon saisi nousemaan. Sain pumpulla ainoastaan muutamia millejä sairaalassa, joten maitoa ei todellakaan tullut riittävästi. Pääsimme kotiin kuuden yön jälkeen, ja elättelin toiveita maidonnoususta rennommassa ympäristössä. Join mammateetä, yhden ykkösoluen päivässä, join muutenkin riittävästi ja söin. Unet jäivät tosin vähiin kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä. Imetin aina ensin mutta sen päälle meni aina 60-80 ml lisämaitoa pullosta. Syöttövälit oli 3 tuntia ja yleensä vauvan sai herättää syömään. En uskaltanut vähentää lisämaitoa jotta vauva olisi tiheämmin rinnalla siinä pelossa, että vauva ei saakaan riittävästi ravintoa ja bilirubiiniarvo ei ala laskea.

Vuokrasin rintapumpun kotiin pari pv kotiutumisen jälkeen, toivoin että sillä saisin paremmin maitoa nousemaan. Alussa sain puolen tunnin pumppauksella (molemmat rinnat yhtä aikaa) n. 25 ml 3-4 tunnin välein, nyt tulee vaihtelevasti 25-60 ml. Vauvan imuote kärsi varhaisesta pullosyötön aloituksesta, eikä hän malta enää imeä rinnalla tehokkaasti vaan odottaa että maito valuisi itsestään suuhun. No nyt ollaan sellaisessa kierteessä että pumppaan minkä ehdin ja jaksan, ja vauva syö sen pullosta ja korviketta lisäksi. Yritän joka syötöllä (paitsi en aina yöllä) imettää ensin tai pienen maitoannoksen jälkeen. Jotenkin vaan tuntuu ettei vauva saa varmaan rinnasta juuri mitään irti, ja annan rinnan jälkeen korviketta sen verran kuin menee. Aika raskaalta alkaa tuntua tämä rumba, kun imetyksen ja pullosyötön jälkeen pumppaan, pesen pullot ja pumpun, syön nopeasti jotain ja yritän hetken levähtää ennenkuin sama homma alkaa uudelleen. Onkohan mitään toivoa saada vauva imemään rintaa tehokkaamin? On niin turhauttavaa pumpata kun vauva voisi saada maidon suoraan rinnasta... Pullona oli sairaalassa Ainun peruspullo, kotiin on ostettu nyt Aventin newborn-pullo. imetysapulaitetta kokeilin, mutta sen kanssa oli melkoista säätöä kun joudun käyttämään myös rintakumia. Lisäksi vauva onnistui nielemään hirveästi ilmaa vaikka letku ei päässyt tyhjäksi, ja siitä tuli ilmavaivoja ja pulautuksia. Hörpyttämistä ei olla kokeiltu mutta se taitaa olla aika hidasta kun lisämaidon määrä on suuri.

Suru ja harmi on ollut suuri kun imetys ei ole onnistunut kunnolla. Tuntuu että niin moni asia meni pieleen heti alkumetreillä. :sad001 Poju täyttää kohta kolme viikkoa, ja olen jo luopunut ajatuksesta täysimetyksen suhteen, ja pumppaamistakaan en enää kauaa jaksa.

Huh, tulipas pitkä sepustus, kiitos jos jaksoit lukea loppuun!
 
Autumn ymmärrän niin tilannettasi, kuulosti melkein omalta tarinalta.

Meillä ei ainakaan vielä ole ratkaisua tilanteeseen löytynyt :sad001 Olen myös joka kerta ennen pulloa imettänyt, mutta samasta syystä, pelosta ettei oma maito riitä, annan korviketta. Ja ei se ole pelkästään pelosta koska vauveli itkee ja ilmaisee kyllä nälkäänsä tissien jälkeen.

Meillä synnärillä paino laski alle vuorokaudessa yli 300g. Ja kukaan ei silti reagoinut mitenkään vaikka minulta ei saanut edes tippoja rinnoista ja kakkaa ja pissaa tuli, eli hoitajista asia ok. Yritin vaikka miten selittää että lapsellani on nälkä, mutta kukaan ei sitä uskonut ja piti vaan antaa rintaa, tyhjää sellaista. Ei kait tuo ihme että verensokeri tippui 1,8 ja vauva alkoi myös meillä kellastumaan. Onneksi täälläkin vähän yli vuorokausi riitti valohoidossa.

En tiedä onko täällä muita jorvissa synnyttäneitä, mutta me ainakin miehen kanssa koimme hoitajat todella törkeiksi ja osaamattomiksi. Ketään ei näyttänyt oma työ kiinnostavan yhtään. Neuvolasta kuulin että muutkin ovat samaa valittaneet. Toisin kun siellä lasten osastolla niin hoitajat olivat niin kultaisia ja se tuki mitä heiltä sai oli aivan käsittämätön. Se oli niin rankka kokemus että lapsi viedään pois ja kun synnytys oli niin rankka ja hormoonit niin itkien siellä istuin vauvan vieressä ja heiltä sai juttelu seuraa ja tosiaan sillä hetkellä korvaamatonta tukea.

Meni taas avautuminen ohi aiheen mutta imetyksestä vielä sen verran että onko se tosiaan niin että vauva saa enemmän kun itse imee kun että pumpulla pumppaa? Koska en ymmärrä miten jos samasta tissistähän se maito tulee.. Tai siis niin, ei kait siellä ole salaisia onkaloita joihin pumppaus "ei yllä".
 
Autumn: koskaan ei ole liian myöhäistä vielä yrittää. Teillä on varmaan tulossa pian 3 viikon tehoimukausi, jolloin vauvan olisi mahdollista kasvattaa maidon määrää rinnoissa. Tehoimukaudella vauva yleensä viihtyy rinnalla todella tiheästi muutaman päivän ajan.

On tosi vaikeaa arvioida, paljonko lapsi saa rinnasta maitoa kun ei sitä itse näe. Kannattaa tarkkailla nielemisen ääniä. Jos niitä kuuluu, niin maitoa tulee. Ja vähäkin määrä on hyväksi.

En ole imetyksen ammattilainen mutta olisiko mahdollista kokeilla esim. 1-2 päivän ajan vielä pelkkää rintaa kun hän kerran sitä kuitenkin vielä suostuu imemään? Tarkkailla sitten pissan määrää (kakkaa rinnalla mutta pissan määrä tärkeämpi). Jos saat pumpulla tuon 60 ml, niin sehän on hieno määrä! Itse en saa välttämättä sitäkään (7viikkoa synnytyksestä). Ja vauva kuitenkin yleensä saa herutettua rinnoista paremmin kuin pumppu. Ja anna vauvan imeä niin tiheästi kuin haluaa. Pienikin inahdus, niin eikun tissiä vaan!

Imuote kannattaa toki varmistaa ja käyttää sen "opetteluun" aikaa, vaikka se veisikin äidin hermoja kun pieni kitisee. Suu kunnolla vauvalta auki ja äkkiä rinta sinne. Vie mielummin kädellä vauvan päätä rinnalle kuin rintaa vauvaan päin. Jos ei vauva suostu avaamaan suutaan niin ilmeisesti ylä-tai alahuulen sively nännillä pitäisi auttaa... Voit myös peukalolla avittaa suuta auki vauvan leuasta.

Tsemppiä kovasti!
 
Hemppuliina: kyllä! Vauva saa rinnoista enemmän irti, koska vauva stimuloi rintaa herumaan paremmin. Liittyi jotenkin oksitosiinin erittymiseen. Luin tosin, että äidin stressaantunut tai väsynyt olotila voi vaikeuttaa tätä prosessia. Eli yrittäkää tehdä imetystilanteesta mahdollisimman nautinnollinen ja rento vaikka tuon huolentunteen kanssa se ei välttämättä ole helppoa.
 
VilliVadelma vei taas sanat suustani. :) Lukemani perusteella imetyksen ongelmat liittyvat pikemminkin herumisen ja imuotteen ongelmiin kuin suoraan maidon eritykseen. Juurikin stressi ja huoli esimerkiksi vaikuttavat herumiseen. Suosittelen myos lukemaan rinnan normaalista toiminnasta, se saattaa helpottaa huolta. Esimerkiksi maitoa erittyy koko ajan ja mita tyhjempi rinta ja mita enemman stimulaatiota, sita enemman maitoa erittyy. "Tyhjantuntuinenkin" (siis ei pinkea) rinta voi olla taynna maitoa, mutta maidon heruminen on eri juttu.

Yksi keino lisata maidoneritysta, kokeilla imettaa usein (nannien takia minua neuvottiin imettamaan alussa max noin 12 kertaa vuorokaudessa) ja stimuloida rintoja antamalla tiheasti vaihdellen molemmista rinnoista. Ja yrittaa ottaa rennosti, koska myos vauvan pitaminen lahella ja rentoutuminen vauvan kanssa edesauttavat herumista. :) Itseani auttaa vauvan itkiessa ajatus siita, etta se on vauvan kommunikointia eika vahingoita vauvaa itseaan eika minua - kyllla maailmaan aanta mahtuu. :)
 
Mulla kyllä aluksi pumppu sai tisseistä enemmän irti kuin vauva.Tämä todettiin syöttöpunnituksissa ja muutenkin kun pumppasin aina imetyksen jälkeen. Vauvan toisella elinviikolla imettämällä irtosi 30ml ja pumppaamalla 60ml. Toisen viikon lopussa yritin uudestaan imettää ilman rintakumia ja siitä lähti sitten hommat luistamaan paremmin. Pitää varmasti paikkansa, että periaatteessa vauva saa rinnasta enemmän irti kuin pumppu, mutta hänen on osattava myös imeä oikein ja meillä oli alussa ongelmia juuri sen kanssa.
 
Minua neuvottiin pumppaamaan noin 2,5-3:n tunnin valein, jotta stimuloin rintoja riittavasti. Sitten maitoa on tullutkin niin paljon etta voisin muille jakaa.

Autumn - Jos vauva ei tahdo saada kunnon otetta niin onko tarkastettu, etta kielen kiinnike ei ole lian tiukka?
Minulla oli kuulemma ollut se pienena, muttei sille oltu tehty mitaan. En tieda onko minua imetetty. Pojallani oli 100% kielen tiukkuus, joka jouduttiim operoimaan. Sen jalkeen han oppi imetykseen pulloruokinnan jalkeen. Alkuun oli arinaa mutta siita selvittiin. Nyt poika on kasvanut 600g alle kahdessa viikossa pelkalla imetyksella. :-)
 
Kotisairaanhoitaja kehoitti hieromaan rintoja kevyesti suihkussa tukkeumien varalta. Nyt löysin tukkeuman ja sitä on jomottanutkin tänään. Pientä paniikkia pukkasi, joten hieroin lisää ja pumppasin rintaa tyhjemmäksi. Ylituotannon seurausta tämä, joten en ihan uskalla tyhjiin pumpata, ettei vain pahene - vauva ei jaksa juoda riittävästi.

Miten te muut olette hoitaneet tukkeumia?
 
Mäkin hieroskelen tukkeumia yleensä sillon ku vauva on rinnalla. Voikohan niitä tulla siitä kun syöttäessä painan tosta nännin yläpuolelta, ettei tissi tuki vauvan sieraimia? Siinä kohtaa niitä nimittäin useimmiten on, jos on..
 
Mulla heinukka toi sama juttu, että usein joudun painamaan vähän rintaa. Niin ei saisi tehdä juuri tukkeumien ja tulehdusriskin vuoksi. Nyt olenkin yrittänyt löytää asentoja, joissa rinta ei tuki pojan nenää.
 
Vielä Autumnille, jos sulla on joku jakamassa arjen, niin voisko hän ottaa vastuun pullojen ja pumpun huollosta. Sun homma edes siltä osin helpottuis..
 
Hiphurraa, tukkeutumat ovat tiessään! Hierominen suihkussa auttaa, koska lämpö laittaa maidon liikkeelle.

Sekin muuten lisää tukkeutumia, jos imettää vauva aina samassa asennossa, koska rinta tyhjenee parhaiten vauvan leuan kohdalta. Muualle saattaa jäädä maitoa tietyihin istuksimaan. Myös ulkoiset painaumat, kireät liivit tai laukku, voivat tukkeumia aiheuttaa. Ainoastaan pumppaamalla saa rintaa tyhjennettyä tasaisesti jokapuolelta.
 
Takaisin
Top