Imetys

Missä vaiheessa pumppaatte maitoa varastoon? Ennen syömistä vai jälkeen?

Pumppasin äsken etumaitoa pois kun poika ahmii sitä ihan hulluna. Mutta mietin onko etumaito sitten ravitsevaa? Tuleeko siitä kylläiseksi sitten pullosta syöttäen? Pitäisikö pumpata sekaan myös takamaitoa?
 
Triina: Mulla ei monen tunnin imetysmaratonin jälkeen juuri maitoa pumpulle heru. Sen vuoksi pumppaan yleensä tunnin imetyksen jälkeen (eli ennen seuraavaa imetystä).
 
Vähän sama hommatäällä, että tuppaa olemaan maratoneja, joiden jälkeen ei tarvi paljon pumppailla :D
 
onko teillä pumppaus lisänny maidontuloa niin et olis pakko pumpata jatkossakin?
ite stressaan et tästä syntyy joku kierre kun joka ilta (kolmena:D) on pitäny pumpata kun vaavi vaan vetää sikeitä ja rinnat niin pinkeenä et kipeetä tekee. mulla tosin just vasta maito kunnolla noussu et kipua jo siitä..
 
Mul on muute jotenki kummallisest hiipunu maidontuontanto (?) ku nytki oon viimeks 5h sit syöttäny toisest tissist eikä se oo hiukkaakaan pinkee :eek: Onks muilla käyny niin? Tarkottaakse et maidontulo on loppumassa vai mitä häh? :eek:
 
Mina pumppailen tarvittaessa pois pahimmat paineet, ennen kuin imetan vauvan, tai muuten maitoa suihkuaa ympariinsa. Yleensa tyhjennan rintaa vauvan ruokkimisen jalkeen, mutta silloin ei yleensa kauheasti enaa heru (niin kuin ei kuulukaan, ellei ole ylituotantoa!). Vauva kylla tyhjentaa rintaa paljon paremmin kuin pumppu, vaikka minun maltaita maksanut pumppuni kylla toimii loistavasti. :) Yleensa syotan vain yhdesta rinnasta per syottokerta. Jos vauva jaksaa, annan vahan toisestakin, tai sitten pumppaan samalla, kun syotan toisesta rinnasta ja laitan talteen. Tai annan kaksi syottokertaa samalta puolelta ja pumppaan toisen rinnan tyhjiin. En pumppaa paivittain, koska minulla sita maitoa riittaa enka halua ylituotantoa enaa - oli sen verran kipeat rinnat!

Ei silla, etta tietasin tasta paljonkin, mutta rinnat vastaavat aina tarpeeseen: Jos maitoa tulee todella paljon, ei kannata saannonmukaisesti pumppailla, koska se vain lisaa maidonnousua ja -tuotantoa. Jos maitoa taas ei tule riittavasti, pumppaamisella voi kokeilla kiihdyttaa tuotantoa varsinkin imetyksen alussa. Taalla korostetaan, etta maidon vahyys ei yleensa johdu maidontuotannon vahyydesta, vaan joko vaaranlaisista imetystavoista, jotka johtavat maidontuotannon laantumiseen, tai herumisen ongelmista. Taalla on virallisia imetysneuvojia ja -konsultteja, jotka tulevat ihan kotiin asti neuvomaan tarvittaessa. Olen vasta soittanut neuvoja pari kertaa ja on kylla hyva systeemi! Ainakin on tukea tarvitsevalle. :)
 
mulla myös toinen rinta jo melko pehmeä mut toinen ihan kova ja tyliin kokoajan. mitäs jos rinnat on eri tahdissa? :eek:
 
Jutsa, minulla auttoi kerralla se, että pumppasi täydempää rintaa tyhjemmäksi syötön jälkeen, kun sitä oli pitänyt pinkeänä vuorokauden tai puolitoista. Jos rintaa pitää pinkeänä, tuotanto hidastuu automaattisesti ajallaan.:)
 
Äh, oon niin jotenkin finaalis näiden pullojen kaa... ois varmaan pitänyt naama irvessä sitä imetystä vaan kestää. Mun vasen rinta on sanomassa työsuhdettaan irti, tosin se on niin kipee muutenkin, ettei siitä mihinkään oo.. Ei piukeudesta, vaan siis kipeä ihan tyhjänäkin. Pumpattua siitä saa max 25 ml, ja jos tolle pikku imurille annan, niin luoja paratkoon ollaan melkein synnytyskivuissa. Oikea jaksaa vielä, eikä oo läheskään samanlaista kipua, mutta kipua kuitenkin - toisaalta en kyllä uskalla mennä sanomaan kauan jaksaa oikeakaan olla mukana.

Vaikka synnäriltä asti sanottiin, ettei ole äitiyden mitta tuo imettäminen ja itsekin jo ennen syntymään melkein valmis pullolinjalle, niin kyllä mun mieltä nyt kalvaa. Luulis, että näistä hehtaaritisseistä ois vähän enemmän ollut iloa vauvalle. Ok, vielä irtoo oikeasta se noin 75 ml/kerta, mutta eihän se mihkään riitä, siis varsinkin ku pojan annokset vaan nousee - äsken juuri meni 140ml, josta mun maitoa vaan reilu kolmasosa.

Plah, olo on taas ku vuoden p*skin äiti tittelin saaneella... pylly, näiden tunnetilojen kanssa.
 
ccix, Imetyksen ei kyllä kuulu sattua, joten jotain on vialla, jos sattuu. Särkyä voi olla nännien tottuessa tai maidonnoustessa. Jos kerran haluaisit jatkaa imetystä, vastaan siltä pohjalta.:)

Onko Suomessa imetysneuvojia? Ehkä heiltä löytyisi konsteja?

Onko kipu nännissä vai syvemmällä rinnassa? Onko nänninpää ehjä, vadelmanpunainen tai tulehtunut? Minkälainen nänninpää on imemisen jälkeen? Onko kipua silloinkin, kun et imetä? Muuttuuko kipu? Onko sinulla kuumetta? Jne. Syitä voi olla monia, voi olla esim. hiivatulehdus. Jotain löytyy esim. http://www.kookas.fi/articles/read/1596 Esim sammaksen kotihoitoa voisit kokeilla vaikka vain varmuuden vuoksi, tuskin on mitään hävittävää.:)

Se, että maitoa ei tule riittävästi voi olla myös tottumiskysymys, että rinnat eivät ole aktivoituneet riittävästi - äärimmäisen ymmärrettävää kivun takia.:) Että jos syy kipuun löytyy, toivoa voisi kuitenkin vielä olla.:)

Paljon tsemppiä sinne! Imetys ei ole helppoa, joten älä siitä lannistu.:) Ja jos päätät lopettaa imettämisen, älä huoli! Sinun tapasi tehdä on juuri se oikea tapa sinun lapsellesi; olet hänelle korvaamaton ja maailman paras äiti. Ei rakkauden määrää rintamaidolla mitata. :)
 
Kiitti linkistä, Libra (: ja onhan olemassa imetysneuvojia ja ihan linja, jonne soittaa, mikäli imetys ei suju. Ajattelin nyt ti neuvolassa kysyä, onko mahdollista, että olis hiivatulehdus - ainoa tuon tekstin perusteella, joka sopisi tähän mun kipuiluun. Rinnat eivät siis ulkoisesti näytä mitenkään "sairailta". Eivät kipuile kyllä näin muuten... eäh, ehkäpä saan vastauksia tuolta neuvolasta. Hiivatulehdusta ei ole koskaan aiemmin ollut, mutta kerta se on ensimmäinenkin...

Tuo meidän rontti kyllä näyttää pitävän pulloruokinnasta enemmän kuin tissillä olosta - varmaan johtuen siitä, että äidillä ei oo kauhean mukavaa kyseisen toimituksen aikana.

Eniten tässä tilanteessa harmittaa se, vaikkei täysimetys onnistuisi haluaisin kuitenkin osittain imettää vähintään sen puolivuotta - noh pitää muistaa olla itselleen armollinen, eiköhän tää tästä.
 
toki pullosta saa helpommin maitoa kun rinnasta.. mutta niinkuin sanoitkin, pitää olla itselle armollinen!

Vähän pinnallisempiin asioihin. muistin tänään et mullahan on oikeesti tosi pienet rinnat. Ihan päässy unohtumaan. :D Imetyksen jälkeen pumppasin vielä 75ml. ja tissi pienenty ihan tajuttomasti. Aika hurjaa miten kropanki pitää muuttua jatkuvasti raskaus ja imetysaikana!
 
En oo aikoihin käynyt koneella, monta sivua tullut tekstiä enkä ehdi lukemaan kaikkee. :/

Täällä imetys ei suju, ei huoli rintaa, tarttis käyttää rintakumia, alkuimetysten jälkeen siitä tuli pojalle mörkö. Nooh, nyt oon siis pumpannut maidot talteen ja on välillä sitten noi maidonkerääjätkin käytössä kun välillä rinnasta tulee ihan tippumalla maitoo.

Lisämaitoa annetaan välillä kun pojalla on hyvä ruokahalu.

Miten nopeesti aika hei meneekään, huomenna tulee 4vkoa kun lähdin synnärille aamulla ja illalla oli sylkyssä pojanpallero! :love7

Syntyessä painoa 3630g, sairaalasta lähtiessä n.3505. 4 päivän päästä oli terkkarin kotikäynti, painoa tullut pojalle 165g. Sitten neuvola oli n. 3vkon ikäsenä, paino 4090g. Kyl pojalle maittaa! :D
 
Turhauttaa... Koska sairaalassa piti antaa heti korviketta ja sellasia määriä ku 70ml kerralla.. Jo 5 päivänä niin nää rinnat on tyrehtyny kokonaan, koska siis tiedän että toimii silleeen että paljon tarvii, niin paljon tuottaa mutta kun hän on ensinnäkin siihen pulloon nyt tottunut ja minulla tietty hirveet paineet siitä kun lääkäri määräsi että kerralla pitäisi se 80ml nyt mennä niin panikkissa aina kun hän itkee ja tarjoan rintaa eikä maistu työnnän heti korviketta jotta sokerit pysyisi.. Sitten itken koska halusin niin imettää ja tämä hankala alku tilanne on nyt pilannut koko itsevarmuuden asiasta ja en tiedä.. Toivoton olo on enää.
 
Miten saisin taas nää rinnat tuottamaan että voisin vaikka pumpata talteen ja antaa sitä jossei hän suostu itse imemään..
 
Hemppuliina, rintoja voit aktivoida pumppaamalla ne tyhjiksi. Alussa sita maitoa ei todella tule kovin paljon, mutta jos vahankin tulee, hyva! :) Mita vahemman maitoa, sita tyjympaa se on. :)

Ja pyyda apua imetysneuvojilta, koska mita pikemmin saat apua, sita helpompi homma on tehda korjaavia liikkeita. :)
 
Kai tänne imetyksen alle voi tulla korvikkeistakin puhumaan, niin onko täällä korvikkeiden käyttäjiä, siis että ainakin puolet menee korviketta?

Musta nämä määrät, jotka vaan jatkavat kasvamistaan on jo ihan päättömiä!?! Siis kepposaan menee kerralla jo 160 ml ellei enemmänkin, ennätys taitaa olla päälle 250 ml. Ja ruokaahan menis jatkuvasti - pulautuksia ei edelleenkään nimeksikään, joten se maha paisuu. Voisin työntää kuvan tosta poitsusta, kun ei se oo edes pullea, solakka kaveri. Jos kyse ois kissasta epäilisin matoja...

Vasen rinta on piristynyt, joten saan nyt itekin tuotettua maitoa paremmin, muttamutta... ei riitä millään.

muoks! vaihdettiin isompaan vaippakokoon, alkaa newbornit hiertää :P
 
Takaisin
Top