Imetys

Jos rintaa pitää täytenä, maidontuotanto vähenee - ja normaalisti mitä useammin imettää, sitä enemmän maitoa. :) Ensihätään olen myös satunnaisesti pumpannut pahimmat etumaidot pois, ennen imetystä, just jonkun 20-30 ml.

Mulla heruu maitoa myös niin, että suihkuaa, vaikka muutoin ei valu. Joudun välillä nipistämään nännistä tai maitoa lentää suihkuna, vaikka rinta ei olekaan erityisen pinkeä. :)
 
Mulla suihkuavat, valuvat ja heruvat valtoimenaan nyt molemmat rinnat. En tiedä johtuuko siitä että poika on kipeä niin että hormonit ja jotain. Pakkaa maitoa niin mahdottomasti ja pakottaa koko ajan.....
 
Mullakin ollu aikamoiset tissit tänään ku poika nuhanen eikä oo oikein syöny. Ni nyt kun on iltatankkauksen vuoro ni maitoo tulee niin et toine meinaa tukehtuu ja ne röyhyt on niin miehekkäitä et ihan naurattaa :D Pieni poika ja ison miehen röyhyt :D
 
Marraskuisista yksi lokakuisen äiti täällä ihmettelee että millä varusteella te imettäjät nukutte? Olispa ihana pukea normaali yöppäri päälle mutta taitas olla koko sänky maidossa..
 
Mun on pakko pitää yökkärinä tai sen alla niin tiukkaa toppia, että liivinsuojat (tai miksi niitä suomeksi sanotaan) pysyvät paikoillaan. Ilman suojia nukkuminen johtaa isoon sotkuun viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva känisee tai ajattelen vauvaa.:)

Tiheän imun kauden seurauksena maitoa on niin paljon, että oikeasti harkitsen vauvan herättämistä syömään. Oikeasti, tuntui että rinta räjähtää, jos vauvaa ei syötä pian. Onneksi heräsi syömään ihan itse. Muttei jaksanut edes imeä rintaa tyhjiin. On tämä kanssa, mutta kai paljon kanssa aina pärjää...

Olen huomaavinani, että maidon määrään vaikuttaa myös paljonko olen juonut ja syönyt. Jos jää syönnit väliin, maitoa on niukemmin. Tai sitten kuvittelen.
 
Mulla ei kyllä tuota suihkuamis ongelmaa ole ollut. Voin nukkua ihan tavallisessa yöpaidassa, toki sellaisessa missä imetys onnistuu. Poika kasvaa kuitenkin hyvin, että mulla on vaan tasainen tämä maidontuotanto. :wink Joskus kyllä huomaan, että maitoa tulee enemmän imetyksen alussa, kun poitsu joutuu "ahmimaan" maitoa, mutta tämä siis imettäessä. Toinen rinta ei esim. Imettäessä suihkua, eli maidonkerääjällä en tee mitään! :D Olisihan se kätevääkin saada ylimääräiset maidot kerääjällä talteen, mutta ei tule, niin ei tule! :D
 
Emmy', Sulla on siis ideaalitilanne!:) Meillä on vieläkin imetys sellainen räpätessä roiskuu -tyylinen spektaakkeli. Ja tiheän imun kausi vain ns. pahensi tilannetta. Vauva hörppää noin 10 min itsensä täyteen vaikka ikää on jo yli 7 vkoa. Että voitte varmaan kuvitella paljonko sitä maitoa tulee minuutissa!:wink :confused:
 
Mulla on nyt sama et hörppää ihan hetkessä ittensä täyteen! Ja ikää tosiaan vasta kohta neljä viikkoa.

Miksköhän mulla on koko ajan vasen nänni rikki? Oikee on kunnossa mut vasen menee uudestaan ja uudestaan hajalle. Pakko varmaan käydä rintakumi hankkimassa.
 
Mulla on imetysrintsikat ja rintasuojat paalla yotapaivaa ja sitten yokkari yolla paalla. Taalla myos suihkuaa maitoa ja olen valilla pumpannut ylimaaraisia pois. Valilla toinen rinta on isompi vaikka olen yrittanyt esim pumpata toista enemman, jotta olisivat suunnilleen samoissa.

Libra - ihan jarkeen kaypaa tuo etta jos aidilla on vahemman ravintoa kaytossa niin se vaikuttaa maidontotantoon.

Luin tutkinmuksesta, jossa sanottiin etta aidit tuottavat poikavauvoille proteiinipitoisempaa maitoa ja tytoille kalsium-rikkaampaa. Kylla se luonto on kaiken ajatellut viimeisen paalle.
 
Oispa mullakin tollasia ongelmia :sad001 täällä ei edelleenkään maitoa ole lähellekään riittämiin :/ tuntuu että korkeintaan vähenee muttei ainakaan lisäänny.. :/ puhumattakaan mistään milk showerista :P ehkä tuon tän imetettäväks jonkun teistä luokse? Heh :D
 
Hemppuliina: täällä kohtalotoveri!
Olen kyllä kade niille joilla imettäminen on niin helppoa kun maito riittää, ainoa vaan että täytyy jaksaa heräillä öisin :D
Itsellä kun on että täytyy paitsi jaksaa heräillä myös imettää molemmat rinnat, kestää ne raivarit välissä kun kokeilee annanko pulloa kun vähän huudetaan ja yrittää saada vauva pysymään hereillä jotta voi juottaa vielä sen parikymmentä milliä lisämaitoakin jota en toistaiseksi uskalla vähentää kun tuntuu tarvitsevan sitä. Pikku hiljaa muutama milli kerrallaan vähennetään.
Oih mä niin toivon että tää alkaa sujua edes joskus! Vielä ei puhettakaan että voisin luottaa imetykseen ja lähteä kauppakeskukseen ilman varapulloa.
.
 
Jadesiru: kuulostaa niin tutulle. Välillä myönnän että sorrun antamaan yöllä suoraan pullosta koska kun rintoja kokeilen ja ne ammottaa tyhjyttä niin en jaksa edes alkaa suututtamaan pikkusta ja raastamaan omia hermoja koska tiedän ettei niistä mitään tule.. Ja pumpulla sen useaan otteeseen todistanut. Päivisin ja iltasin olen pumpannut mutta kerran päivässä tulee se 40ml ja loput on max. 20ml.. Että ei paljoa hoosiannaa lauleta.

Oletko syöttöpunninnut tai pumpannut, tiedätkö yhtään paljon sinulla maitoa tulee? Mietin että onko tuo 20ml lisämaitoa joku yleinen ohje vai teille annettu? :) koska meillä kun syö tissin/-t niin vetää joskus vielä 80ml päälle..
 
Hemppuliina, täällä kanssa toi riittämättömyys. Noh siis musta tuntuu nyt ku on 4 vkoa mennyt, ett ei tästä räpeltämisestä tuu mitään. Siis mulla on rinnat niin arat/kipeet, ettei pystynyt imettää alkuun eikä kyllä vieläkään. Pumppu ei tunnu niin pahalta. Tissi ei enää kiinnosta tota meidän pikku äijää, joten ihokontaktia ilman ruokintaa. Pumppaan kyllä vielä, jotta ees vähän saa munkin maitoa... vuorokauden saldo on noin 300 ml (eli vähän enempi tulee ku sulta, eli n. 50ml pumppaus ja nykyään vaan oikea rinta), mut on kyllä turhauttavaa. Ei toi mun liru riitä millään niin korvikettahan täällä, siirryn kyllä soseisiin ja velleihin niin pian ku mahdollista.

Mainittakoon vielä, ettei mun tissit ees koskaan ehdi piukeeksi - eli ei sitä maitoa vaan tule.

Niin ja täällä annetaan lisämaitoa siis niin paljon ku kaverin maha vetää, annoskoko tosiaan nyt 4vkosena väh 120 ml :)
 
Munkaan tissit ei mee piukeeks. Yhtä löysät on koko ajan.. Ja vielä se että ei oo minkäänlaisia tuntemuksia maidonnousun suhteen. Eli en koskaan tiedä onko siellä mitään vai ei. Ainoa merkki on kun sieltä pari tippaa kastelee topin, tosin joskus se jää ainoaksi maitomääräksi.. NIIIN TURHAUTTAVAA! Oon tänään pumpannu jo monta kertaa ja mitään painoa sillä.


Teillä tulee vielä ainakin enemmän joo, vaikka tosiaan kun tarve kasvaa ja määrä ei niin ei siinä muu auta ku antaa korviketta. Ja siis mä tiedän että tää johtuu siitä että maitomäärät nostettiiin sairaalassa niin nopeesti niin korkeeksi pullosta ja tissit ei tietenkään tajunnu eikä ehtiny mukaan. Ja ei ne näytä tajuavan nytkään. Tekis mieli leikata irti koko tissit.

Niin epäreilua et ihmiset vaikka laittaa silikooneja niin pystyy imettää ja maitoa tulee ja sit ku yrittää ite tehdä kaikkensa, oikeilla tisseillä, ja oikeesti ois valmis tekee mitä vaan lapsen eteen niin ei sitten millään mikään onnistu.

Mutta turha kait sitä on valittaa kun eipä sitä maidoksikaan voi muuttua. Pitää vaan tehdä parhaansa ja kattoo kui pitkälle edes tota riittää.. :sad001

Mun miehen äidinäiti on molemmat lapsensa syöttäny korvikkeella koska maitoa ei tullut ja täysin terveitä tapauksia. Vaikka tiedän että rintamaito on parasta lapselle niin rauhottaa se että melkein yhtä hyviä on nykyajan korvikkeet ja terveitä lapsia niilläkin tulee ja kun alussa nyt on kuitenkin saanu vähän munkin maitoa niin jospa se auttaa :)
 
Hemppuliina, tosiaan minulla rintaruokinnan käynnistyminen vaati sen parin päivän syötön niin, että sitä ruokaa tuli tipoittain. Ja ihmettelin, että miten se voi kenellekään riittää, mutta minulle vakuuteltiin moneen kertaan, että riittää riittää, syötöt kolmen tunnin välein.

Mutta kuten totesitkin, monta lasta on korvikkeella syötetty ja hyvin ovat kaikki kasvaneet, että älä huoli, vaikka varmasti turhauttaa ja harmittaakin. :) Jokainen tippa äidinmaitoa on varmasti bonusta.:)
 
Hemppuliina, pois tuo huonommuuden tunne ja äkkiä! Olet tehnyt ja teet yhä kaikkesi lapsesi vuoksi ja parhaaksi ja hän on onnekas, että hänellä on kaltaisesi upea rakastava ja omistautuva äiti. Se, saako hän sitten enimmäkseen rintamaitoa tai korviketta jää tuohon verrattuna aika mitättömäksi pikkuseikaksi.
 
Rintatulehdus ja kuumehorkka! Lapsi nukkui vyöhyketerapian ansiosta todella rauhallisesti ensin 17-20 ja sitten 22-02. Mutta sitten äidille nousee kuume ja tissiä pakottaa. Huhhhuuuuhhh. Sain panadolilla kuumeen alas ja nyt syötän kipeästä rinnasta hammasta purren. Ja toivon että poikanen jatkaa hyvin alkanutta nukkumista.
 
Triina auts! Varmasti sattuu..! :sad001 On käsittääkseni hyvä merkki, että sait kuumeen laskemaan kuitenkin ihan Panadolilla! Tsemppiä!
 
Triina minulla tuli rintatulehdus kun vauva oli viikon vanha, suosittelen hakemaan pian antibioottikuurin. Itse hain samana päivänä kun kuume nousi ja rinta alkoi punottaa. Silti pari päivää oli kuumetta ja hammasta purren tytärtä imetin. Huh en toivo pahimmalle vihollisellekaan samaa, oli kauhee kokemus :sad001

Tsempit siulle :Heartred
 
Takaisin
Top