Imetys

Meillä lähtenyt hienosti tissuttelu käyntiin sektiosta huolimatta. Eka vuorokausi mentiin lisämaidon avulla, sen jälkeen ei oo tarvittu. Poika nyt vajaan 3vrk:n ikäinen.

Maito nousi melko nopeasti siis ja nyt on niiiin täynnä jatkuvasti, että mietin jo alkaa äidinmaidonluovuttajaksi...

Täälläkin muutama eka imaisu sattuu ihan hitosti, mutten tiiä auttaako siihen mikään, poika tuntuu olevan vaan tosi ahne!
 
Libra nyt on pakko kyllä kiittää neuvosta sillä se on auttanut.

Meillä siis alkanut jo sairaalassa olon aikana tuota vatsakipua ja kipristelyä ja jatkunut lievänä täällä kotona (kotiuduimme siis tiistaina) sekä yks mikä meillä on myös auttanut tuohon kipristelyyn on se että röyhtäyttää syöttöjen jälkeen hyvin niin ei ole sen jälkeen ilmaa vatsassa mikä tekisi kivun :)
Muutenkin imetys alkanu tosi hyvin täällä kotona että päivisin mennään vauvan tahtiin syötöt ja öisin ollut vähän tiheempää syöttöö (ainakin ti-ke yö) kun oli sokeriseuranta sairaalassa ollessa. Viime yönä n. 2-3h välein poitsu ite heränny ku on ollu nälkä niin ei ole tarvinnut herätellä :) kyllä tästä viel arki saadaan sujumaan :)
 
Täällä pumppaus on sujunut hyvin ja oon lisännyt imetystäkin, rinnat alkaa hieman tottumaan. Toisaalta pidän kyllä helpompana tuota pulloruokintaa (siis jo raskausaikana pidin hyvin epätodennäköisenä, että imettäisin... pumppaus oli vähän niinku plan). Pääasia lienee kuitenkin, että ruokalistalla on tää mun maito, eikä pelkkä korvike (: Saa nyt nähdä kauanko tää maidontuotanto jatkuu jos painotan pelkkää pumppausta, eli kai tässä nyt täytyy totutella erinäisiin imetysasentoihin ja löytää se parhain. Poika osaa kyllä hommansa, mulla ne vaikeudet on... oon aina jossain ihan ihme monkkuasennossa, ja sit ihan puutuneena puolentunnin ruokailun jälkeen :D

Ehkä tää tästä :)
 
Täälläkin nyt kun aloteltu imetystä niin aivan järkyttäviä nuo jälkisupistukset,nyt pitänyt muutamana yönä ottaa särkylääkettä kun ei muuten puhettakaan et pärjäisi kipujen kanssa täällä sairaalassa. Nännitkin älyttömän herkät kun ei maito vielä kunnolla noussut rintoihin.. Tyttö kiukkuinen jo kun ei saa tarpeeksi asti maitoa,jospa alkas kohta tuota maitoa herumaan niin olis yötkin helpompia,nyt menty lisämaidolla viime yö melkoseltaan.. Onneksi varauduin ja otin tutin mukaan tänne sairaalaan,niin älyttömät imu tarpeet koko aika tuolla pienellä ja tosiaan tissit huutaa jo Hoosiannaa !
 
Meillä ollaan tänään kuukauden vanhoja!Ei voi uskoa että synnytyksestä on jo kuukausi.Tiistaina olis neuvola.Jännä nähä paljonko poitsu on kasvanut.Kotikäynnin jälkeen reilu viikon ikäisenä painoa 3550g kun syntymäpaino oli 3360g eli tosi hyvin oli paino noussut.poskistakin kyllä huomaa että maito riittää kun ovat niin pullistuneet :) tosin täällä edelleen syödään kahden tunnin välein. Innolla ootan milloin syöttökerrat harvenis jotta saisin nukkuakin pitempiä pätkiä.
Mulla nousi maito kolmantena päivänä.Sairaalassa ollessa jouduttiin antamaan lisämaitoa kun oma ei riittänyt.
 
En ole vielä itse päässyt imettämään, kun tämä vauveli se vaan ei halua syntyä... Mutta tuli tosta maidon ylituotannosta mieleen, että jos oikeasti maitoa tulee reilusti yli omien tarpeiden, niin kannattaahan sitä sairaalaan luovuttamista harkita. Sehän on tosi arvokasta, että luovutusmaitoa saadaan pikkuisten tarpeisiin, ja siitähän maksetaan korvauskin. En tosin tiedä, kuinka tiukasti määriteltyä se luovutusmaidon pumppaaminen on, mutta ohjeet saa oman sairaalan äidinmaitokeskuksesta. :)
 
Täällä käyty tänään kätilön vastaanotolla imetysasioissa. Pojalle tullut painoa lisää ja syöttöpunnituksessakin todettu, että maitoa tulee kyllä ihan mukavasti. Turhaa siis stressasin. :wink
 
Meillä on täällä erimielisyyttä rintaruokinnan etiketistä. Vauva on kiinni rinnassa kuin piraija ja vääntää päätään kainaloani kohden, samalla imuote siirtyy kohti nänninpäätä ja sattuu ihan hitosti. Joudun väkisin irrottamaan otteen ja siitäkös tyttäreni suivaantuu! Eli raivoaa siis pää punaisena, kun yhtään ei saisi auttaa. Nytkin joudun pitämään päästä kiinni, ettei hän sitä käännä. Huoh. Ei ole valitettavasti omena kauas tainnut puusta pudota tässä asiassa...
 
Libra: Meillä myös poika pönkii itsensä liian "ylös" imettäessä, jolloin imuasento ei ole optimaalisin. Joka kerta sama homma. Hän ei tykkää yhtään pitää päätä kenossa. Onneksi imuote on laaja, eikä se yleensä tee kipeää kuin sen muutaman sekunnin aluksi, joka kuuluu asiaan..
 
Mua on alkanut vähän jännittään, että alkaako maidontuotanto hiipumaan.. :sad001 Tuntuu, että varsinkaan toinen tissi ei tunnu oikein koskaan "täydeltä" ja kun pieni syö siitä tissistä niin ihan loppuvaiheessa ei kauheasti niele enää eli tuleeko mitään, imeekö vaan huvikseen..? Pari kertaa olen antanut toista tissiä vielä lisäksi. Syöttöjen välitkin ovat hieman pienentyneet. Sehän voisi kieliä siitä, että maitoa tulee vähemmän. Toisaalta saattaahan pieni muutenkin vain syödä useammin. Kunpa tämä ei nyt vielä hyytyisi tähän... :/
 
Vastavirrassa, minulla on sama juttu. Keho tottuu maidontuotantoon ja siitä johtuu. Minulle sanottiin antaa molemmista rinnoista, ensin toinen tyhjäksi ja sitten vaikka vain muutaman minuutin ajan toisestakin. Minulla on vain se ongelma, että syöttövälit ovat pidentyneet ja maitoa on niin paljon, ettei vauva sitä kaikkea juo. Niinpä pumpulla aktivoin molempia rintoja.
 
Hei kuinka nopeesti teillä nousi maito kunnolla? Tääl on ny niinko toinen päivä menos ja maitoo tulee kyllä mut huomattavasti vähemmän ku esikoisen aikan tähä aikaa
 
Hei kuinka nopeesti teillä nousi maito kunnolla? Tääl on ny niinko toinen päivä menos ja maitoo tulee kyllä mut huomattavasti vähemmän ku esikoisen aikan tähä aikaa
 
Minulla nousi maito kunnolla kolmantena paivana.
 
Näyttipä toi hassult toi mun edelline viesti :D Siis toki liivejä käytän normaalisti mut ollaa viel sairaalassa ni en tääl oo jaksanu :D
 
Mulla nousi sillai ihan todenteolla vasta viidentenä päivänä. Sitäkin ennen tuli maitoa mut silloin vasta kunnolla tunsin kuinka maito alkoi pakata...
 
Mulla nousi kolmantena päivänä, neljäntenä noruu jo vauvan itkiessä..

Meillä on ilmeisesti hirveät vatsanpurut kun masusta kuuluu porina ja prööttiä pukkaa mm aina syötön yhteydessä. Ongelmallista on se että heti kun vauvan laittaa nukkumaan sänkyyn selälleen esim. kun on ensin nukahtanut rinnalle, nukkuu hyvin n. 10min, jonka jälkeen alkaa ähinä ja huitominen :sad001 sylissä tuntuu nukkuvan paremmin, ts. Ilma pääsee pois.. Onko vinkkejä miten saisi nuo ilmavaivat pois? Ollaan kokeiltu jumpata jalkoja masuun ja röyhtäyttää mutta ei niistä juuri ole ollut hyötyä (voi olla että tekniikka falskaa myös :) ) ..vauvalla ei nyt ole ikääkään kuin vasta 4vrk että uskaltaako disflatylia/cuplatonia kokeilla noin pienelle..?
 
Takaisin
Top