Imetys

Meilläkin niitä ilmavaivoja on ollut koko ajan. Mutta oon huomannut et poikanen on nyt jotenkin tottuneempi niihin (nyt 9 päivää ikää). Syömisen jälkeen röyhtäilee mojovasti ja paukuttelee. Ähinä ja huitominen ei enää herätä häntä. Meillä viime yö oli eka, jonka nukkui omassa sängyssä kokonaan.
 
Kei__jo, meillä oli samantyylistä vaivaa, mutta vanhempana, mutta vauvan täytyy tottua vatsan vääntelyyn. Röyhtäytys ja varsanhieronta voivat auttaa. Mutta Valuvista rinnoista tulee liian nopeasti maitoaeuvoksi ja vauva nielee paljon ilmaa. Imetä selälläsi vauva mahan päällä, tällöin maitoa valuu hitaammin. Jos maitoa tulee aivan valtavasti voisit kerran pumpata maitoa pois imetyksen jälkeen. Tätä ei kannata tehdä montaa kertaa, koska se voi vain kiihdyttää maidonnousua.

Tuosta nukkumisesta. Toistan nyt vain, mitä meille sanottiin neuvoksi. Laita vauva kapaloon niin kädet eivät herätä vauvaa. Tämä auttoi meillä tosi paljon. :)

Toivottavasti helpottaa teillä!
 
Muokattu viimeksi:
Tuosta cuplatonista:meillä poika siis tasan kaksiviikkoa ja cupla käytössä,älyttömät väänteet ei sitä pysty kattomaan kun naama punasena ähkii ja kätisee. Jätin maidon ja juuston pois ja leivän vaihdoin hiivattomaan,en tiedä onko näistä apua vai cuplasta mutta on hieman helpotusta tullut. Oon lukenu jo kaikki refluksit läpi kun nykyään ruoka on sellasta paskaa että kaikilla lapsilla näyttäs olevan jotain suolisto ongelmia/maitoallergiaa. Toivottavasti tää kätinä on kuitenkin normaalia.. ja tuosta perhepedistä oli jossain juttua,kyllä harrastetaan meilläkin sitä kun omassaan vaan kätisee enkä ole nyt uudemman kerran edes kokeillut enää omaa sänkyä. Rela D pitäis alottaa mitkäköhän väänteet siitä tulee? Ootteko alotellu muut jo?
 
Meillä on Rela D käytössä ollut kahden viikon iästä ja hyvä on ollut.
 
Meillä nyt on siirrytty aika pitkälti pulloruokintaan, rintaa vähän niin ku bonarina 3-4 kertaa päivässä, mutta annoskoot (nyt kun pullo ruokinnalla pystyy seuraamaan) on ihan jäätäviä. 120 ml annos, ja kun pumppailen rintaa niin saan noin 75 ml pumppauskerta. Oli just neuvolassa juttua, että meneekö kaikki ja pulauttaako - kyllä menee ja eikä pulauta, eli vatsa on iso kaksiviikkoiseksi. Ruokaillaan 2-4 tunnin välein. Käytetään luomukorviketta, liekö sillä merkitystä.
Ollaan vältytty siis kaikilta vatsanväänteiltä, toistaiseksi. Ja lisäksi vielä, kun tuo rontti nyt syö niin paljon, niin luulen, että oma rintamaito ei edes yksistään riittäisi - on kuitenkin lisääntynyt tässä päivä päivältä. Ainoa miinus tässä meidän kuviossa on tää pullorumba, ois niin paljon helpompaa vaan mennä "tissi suuhun" meiningillä (: ja toki aina huolestuttaa, jos tää pulloilu tyrehdyttää omaa maidon tuotantoa (vaikkakin on nää rintahetket).

Meilläkin on torstaina tuo D-vitamiinin aloitus, ja ostin vesipohjaiset tipat ja tipat maitohappobakteereilla, ja on kyllä hinnassa eroa. Aloitetaan tolla pelkällä vesipohjaisella ja katsotaan, miten pötsi käyttäytyy.
 
ccix, syökö teillä tosiaan kaksiviikkoinen tuon 120 ml kerrallaan? :eek: Mites muilla pullosta syövillä, millaisia teillä on annoskoot? Mä olen kuvitellut että tää meidän tyttö syö paljon jos syö kerralla 60-70 ml pullosta ja vähän vielä lisäksi tissiä, mut ei se sitten taida paljoa ollakaan... :grin Olen vaan laskeskellut että jos vastasyntyneen tarve on n. 500-600 ml/vuorokausi, ja jos syödään n. 3 h välein eli n. 8 kertaa vuorokaudessa, niin kerta-annos olisi keskimäärin n. 60-70 ml. Toki tää meidän tyttö oli vähän keskimääräistä pienempi, että varmaan joku yli neljäkiloinen tarvitseekin vähän isompia annoksia :)
 
niiskumuikkunen: joo! ite yritän välillä vähän rajoittaa (100 ml/annos, 50ml korviketta ja 50 ml omaa), kun tuntuu hieman absurdilta nää lukemat. Luin tuolta jostain, että 0-1 kk ois se vuorokauden tarve (korvike) 500 ml, että täällä kyllä ylitetään aika reilusti, ja kun lisäksi on tuo oma maito (rintaruokintasessiot). Tosin kyllä täällä vaippaakin saa vaihtaa, eli suolisto toimii :D

Hauskaa tässä on se, ettei meidän kaveri ole hirveän pullea, solakka paremminkin, että mietinkin että mihin mahaan tää ryökäle vetää kaiken :P mutta neuvolan ohjeistus, ei tartte rajoitella, niin syököön :) ja pääasiahan on, että poika kasvaa ja on tyytyväinen.
 
Meilläkin on tuota vatsanvääntelyä ja piereskelyä mutta kuten Librakin totesi, vasta parin-kolmen viikon ikäisenä alkoi. Käsien heiluttelu ja vartalon mutkittelu myös täällä tuttua mutta tuntuu, että pieni on jo tottunut itsekin siihen. Ei väänteet niin kovia ole vielä olleet, että olisi tarvinnut itkua vääntää...kummankaan :)

Käytössä Rela-D tipat ja niillä kyllä toistaiseksi jatketaan.

Maito nousi minulla sairaalassa kolmantena päivänä. Rinnat arasti ja olivat kovat. Liivinsuojuksia en kuitenkaan tarvinnut pitkään aikaan. Vasta kolmannen viikon aikana ovat rinnat alkaneet vuotaa ja tämäkin vasta kun edellisestä ruokinnasta on kulunut useampi tunti.

Maitoa tulee reilusti kun aina valuu osa pitkin ja poikin syötön aikana. Määriä en tiedä (paitsi että nykyään jos pumppaan niin tulee joku n. 75ml/rinta). Mutta pienokainen on saanut niin hyvin massaa etten ole kokenut tarpeelliseksi murehtia määriä. Lähinnä mietityttää, voiko lapsi syödä liikaa :D Eipä kai. Syötän edelleen melko lailla lapsen tahtiin. Joskus annan hetken tuttia jos tilanne niin vaatii.
 
Tosta cuplatonista meillä sano lastenlääkäri ku käytiin että se on vaa semmonen "moraalinen apu" saa sanoa että jotain antaa ku syöttää vauvalle cuplatonia. Eli ei kannata kuulemma antaa sitä, ei kummemmin ole mitään vaikutusta mahakipuihin. MUTTA tämä onkin yhden lääkärin mielipide!! Meillä piti lopettaa noi relatipat ku saa nannin sensitive-korvikkeesta myös maitohappoja niin liika maitohappobakteerien saanti lisää myös mahakipuja.. nyt alotettii eilen jakovitit jokka on vesiliukosia. Ja annan myös levolaccia että pojalla maha alkaa pelaan paremmin, on muuten rauhoittunut paljon mahakivut ku antaa muutaman millin sitä päivisin. :)

Meillä poika syö aina yhdellä syöttökerralla vähintään 60milliä korviketta, joskus jopa 90milliä jos on kova nälkä. Poika syö yleensä 3-4 tunnin välein.
 
Me kokeiltii esikoisen kans cuplatonii, eikä kyl ollu mitään apua. Ainakaan meillä siis... Nyt en vielä osaa sanoo miten tulee menemään, mut ilmaa menee masuun niin et pörisee ku syö mut se tulee aika hyvin poiskin sitte :)
 
Libra, kapalointi tosiaan auttoi huitomiseen, nukuttiin vauvan kanssa 5h pätkä unia putkeen, ah mikä olo päivien valvomisen jälkeen :)

Noihin mahaoireisiin kokeillaan nyt vielä sitä pierujumppaa ja vatsahierontaa..ja äitin ruokavalioon kiinnitetään vähän enemmän huomiota jos sieltä löytyis helpotusta.
 
Viime yön ihan tosissaan nous maito ja voi luoja et on pinkeet, muhkuraiset ja KIPEÄT tissit. Mä en ymmär mil armeijal mun maidon olis tarkotus riittää ku sitä ny molempie poikie kohdal on noussu noin järjettömäst :eek: Toivottavast koht rupee kysyntä ja tarjonta kohtaamaa tai en kykene edes tota pienint pitämää sylis, saati isompaa tai isointa :D
 
Kyllä se vaan sitä tiesi, ettei oma maito riitä enää. Äsken syötin pojan, tyhjensi molemmat tissit, tarjosin toista tissiä vielä toiseenkin kertaan. Hetkeksi rauhoittui ja sitten huusi taas pää punaisena ja kurkku suorana.. Otin pakkasesta 40ml pumpattua maitoa ja syötin sen, poika tyhjensi pullon ja kävi unille..

Kovasti olisin halunnut imettää sen puoli vuotta, mutta nyt tuntuu siltä, että tää peli on hävitty. Tiedän, ettei tämä ole mikään maailman luokan katastrofi ja pitää olla kiitollinen, että maitoa riitti/riittää edes jonkin verran.
 
vastavirrassa: Älä vielä luovuta! Minulla oli esikoisen kanssa ongelmaa, ettei maito meinannut riittää. Ei ole maailmanloppu. Ensin tissiä ja sitten lisämaitoa (mieluiten pumpattua). Me edettiin imetys+ tarv.lisämaito linjalla 7kk esikoisen kanssa. Täysimetys on toki ihana ideaali ja jos lisämaidon määrät eivät ole kovin paljon yli 100ml/vrk siihen voidaan vielä pyrkiäkin. Ymmärrän että harmittaa. Olen käynyt samat harmit tässä läpi. Peli ei kuitenkaan ole vielä kohdallasi menetetty.
 
Vastavirrassa, Eikös meidän vauvat ole samanikäisiä? Itse huomaan, että meillä on menossa tihentyneen imetyksen kausi, vauva syö enemmän ja useammin. Tämän kauden tarkoitus on nimenomaan varmistaa imetyksen jatkuminen, joten älä hätäile! Anna vain molempia rintoja useammin, mitä tyhjempi rinta, sitä parempaa maitoa ja sitä enemmän maitoa alkaa erittyä. :)

Mielenkiintoista on muuten lukea, kuinka monelle on tarjottu lisämaitoa jo sairaalassa. Täällä on niiiiin taas eri meininki: lisämaitoa kielletään antamasta, jotta maidontuotanto käynnistyy hyvin ja ainoastaan silloin, kun vauva on hyvin heikko tai pieni, sitä annetaan. Joka paikassa vain sanotaan, että rintamaidolla pärjää, ellei vauvan painonkehitys heikkene pitkällä tähtäimellä. En siis ole edes ostanut korviketta. Täytyy varmaan ensi viikolla käydä neuvolassa punnituksessa, kun alkaa vähän hermostuttaa se, kuinka moni antaa korvikettakin ja minä täällä luotan luonnon voimaan - tyyliin: eihän luolanaisillakaan ollut korviketta...:wink Olenko yksin? Vauva on 5,5 viikkoa.
 
Libra juu, taitaa meidän lapsoset olla samanikäisiä. En olisi minäkään antanut pumpattua maitoa pakkasesta, mutta kun kaveri huutaa tauotta pää punaisena eikä mikään muu kuin maito auta. :sad001

Emmy joo, yritän kyllä vielä imettää ennemmin kuin antaa suoraan korviketta. Yöllä, aamulla ja päivällä onkin tänään pärjätty tissillä, mutta illalla oli tänäänkin pakko antaa korviketta.

Pumppuun en viimeksi saanut herumaan juuri mitään, eikä tähän asti pumpatuista saa kuin muutaman annoksen. Ajattelin yrittää vielä pumppausta, mutta voi olla ettei se ainakaan onnistu enää.
 
Täälläkin kaveri huutaa illat pää punaisena ja maito on ainoa joka rauhoittaa. Nyt onneksi vielä oma maito riittää, mutta hirvittää vähän kuinka kauan. Tänään olen imettänyt nyt illalla kolme tuntia lähes tauotta. Nyt poika on nukahtamassa yöunille tähän syliin. Ja itku ei ole mitään kitinää vaan ihan lohdutonra rääkymistä.
 
Pienen toivon kipinän annan elää sisälläni siitä, että tämä on vain jokin tiheän imun kausi ja kohta jatketaan taas ihan normaalisti.

Jostain kuulin, että tiheän imun kaudet olisi 3 vko, 6 vko, 3 kk ja 6 kk ikäisenä. Viimeksi juuri reilu 2 vkon ikäisenä tankattiin iltaisin, joten ajankohdan puolesta tämä olisi juuri sopiva sille.
 
Täällä on imetys lähtenyt käyntiin ihan hyvin, paljon paremmin ku esikoisen kohdalla :) Korviketta annan imetysten päälle ehkä kerran illassa ja kerran yössä. Poika tuntuu olevan hiukan laiska imemään ni siksi annan, että sais kunnolla masun täyteen, eikä tarttis yöllä syödä jatkuvasti. Päivisin mennään imetyksellä :) Ihan hyvä fiilis tällä hetkellä tästä asiasta :)
 
Libra meille myös annettiin lisämaitoa jo sairaalassa.Olin kolme tuntia keskellä yötä yhtäjaksoisesti imettänyt ja aina kun sain vauvan sänkyyn niin alkoi kitistä nälkäänsä.Soitin sitten hoitajan paikalle ja kerroin tapauksen niin toi lisämaitoa ja sillä kaveri rauhottui uneen.Ihan selvästi siis mun oma maito ei vielä riittänyt ja en tiedä miten olisin selvinnyt sen yön ilman sitä tippaa lisämaitoa.Vauva ois varmaan roikkunut tissillä koko yön enkä olisi saanut nukuttua sitäkään vähäistä määrää mitä nyt sairaalassa sain.Kaikki oli silloin vielä niiiin uutta ja outoa että olin kyllä todella tyytyväinen tarjottuun apuun.
Seuraavana yönä kävi sama tapaus..olin imettänyt kaksi tuntia ja vauva ei tyytynyt niin ajattelin että hälytän hoitajan ja pyydän taas lisämaitoa että saadaan kumpikin nukuttua.No tällä kertaa vuorossa oli eri hoitaja joka kannusti vain yrittämään.Katsoi että vauva imi oikein ja sanoi että kyllä kaveri ainakin töitä tekee että kyllä se siitä, jatka vaan.No tunnin siinä vielä yritin saada pienen tyytyväiseksi tuloksetta.Sitten itkukurkussa taas hälytin hoitajan paikalle niin hän ei antanut lisämaitoa vaan vei vauvan vauvalaan että saan nukkua.Siitä tuli kyllä niin paska fiilis ku mietin että raukka siellä nälässä eikä anneta ruokaa.Aamulla vauva palasi kapaloituna tutti suussa.Olisin niin toivonut että myös tänä kyseisenä yönä olisin sitä lisämaitoa saanut ja näin ollen pystynyt pitämään murun luonani yön.

Kotona annoin ensimmäisen kerran lisämaitoa toissailtana kun en saanut pientä uneen millään ja yritin imettää kolme kertaa yrittäen välillä vauvaa sänkyyn kun nukahti tissille.Söi siis tissiä sen kolme kertaa ja vielä lisäksi 100ml korviketta.Sillä se sitten nukkuikin kolme tuntia tyytyväisenä putkeen mikä meillä on super harvinaista kun yleensä herätään ainakin kahden tunnin välein.Mulla kyllä maitoa luulis riittävän mutta luulen että pieni on niin väsynyt ettei jaksa imeä tissiä tarpeeksi..pullostako sitä saa niin paljon helpommin.Ajattelin että tästä eteenpäin iltaisin voin turvautua korvikkeeseen jos se takaa sen että saadaan nukkua tunti pitempään ainakin kerran yössä :) yritän pumpata maitoa talteen jotta voisin antaa omaa maitoa korvikkeen sijaan.
 
Takaisin
Top