Imetys

No nyt ei täälläkään enää pumppailut onnistu.. :sad001 Maitoa on ja imetys onnistuu, siitä oon ihan varma. Mutta pumppaaminen on toooodella hidasta ja onnistuu lähinnä taktikoimalla. Asiaa tuskin helpottaa se, että pumppu on alkanut pitään ihan järkyttävää ääntä. Jokin tiiviste "narisee" joka pumppauksella. Ihan hirmu kauaa sitä ei jaksa kuunnella, varsinkaan, kun ei sitä maitoakaan tule.
 
Hyvä että imetys kuitenkin sujuu. Vaikka varmasti ois kiva maitoa saada myös pumppaamalla talteen..

Nyt kun ootte päässy pumppuja testaileen, niin onko merkki/malli suosituksia? Ite en oo vielä edes ostanut, ajattelin et ostaa sitten jos tarvetta on..
 
Ostin Medelan Swingin ja on hyvä! Sillä voi pumpata molemmista rinnoista yhtäaikaa eikä tarvi käsin pumpata. Olihan se kallis, 200 euroa, mutta töihin palattuani tarvitsen sitä monesti päivässä ja sen pitää olla nopea käyttää. Minun työssäni tauot ovat lyhyitä. Pelkäsin ettei se pumppaa rinnoista mitään tai että imu ei riitä, mutta hyvin toimii! Alimmalla imulla olen pumppaillut.
 
Philips avent prismasta 17e ja on hyvä. Miuka menee 5min saada pullo täyteen. Pitkillä painalluksilla :thumleft
Ps. Älkääpä vaan erehtykö apteekista ostamaan ,makso samavehje 60 e kun mies hätäpäissään käskystä kävi ostamassa.
 
Mä oon noita avent pulloja nähny lastentarvikeliikkeissä ja hinta just joku 50-60€. Pitää sit prismasta kattoo jos tarvis. 200 on kyllä ihan liikaa pumpusta, mut toki jos on oikeesti tarvetta tosi hyvälle niin ehkä se on sen arvosta. Ite viimeks käytin jos oli rinnat aivan täynnä ja tyttö nukku tms..
Saa nähä miten nyt.
 
Minun tissit on ihat avuttomat! Sairaalassa pojalla tippui syöttöpunnituksessa 5g paino syötön aikana, imi ja imi, mutta mitään ei tullut. Viime torstaina syntyi, ennen korvikemaitoa on tissillä, mutta hermo menee heti, kun mitään ei tule. Olen lypsänyt pitkän kaavan mukaan lämpökäärettä käyttämällä 10ml/syöttö (menee puoli tuntia!) ihan korvikkeeseen sekoitettuna.
 
Nonnih, talla viikolla taalla alkaa tuttipulloon totuttelu. Pullot on hankittu, pumpattu on. Nyt pitaisi vain valita sellainen paiva, ettei olisi koko paivaksi ohjelmaa...
 
Maidon tuloa ei voi estää...
Nyt ku maito noussut hyvin, niin välillä tässä oikeesti tuntuu että vois 3 muuta lasta syöttää samalla kun oma syönyt. Rinnat vuotaa (molemmat) ku niagaran putous heti ku vauva on lopettanu imemisen. Syöttö ajoittuu suunnilleen 3h välein yöllä että päivällä.
Ei jollain sattuis olemaan vinkkiä millä helpottaa rintojen vuotamista kun en imetä (3h aikana maitoa kerääntyy todella paljon)? Missä vaiheessa tasaantuu maidon tulo?
 
Masuasukki, kuulostaa hyvin tutulta! Minulla oli aivan sama ekalla viikolla. Vinkkinä imetysasenmosta, että kun vauvalla alkaa mahakivut, imetä niin että itse makaat selälläsi vauva mahan päällä. Näin vauva joutuu imemään ylöspäin, painovoimaa vastaan, ja maidon virtaus on hitaampaa eikä hän niele ilmaa yhtä paljon.

Haaste on, ettei kannata tehdä mitään, mikä aktivoi maidontuotantoa. Minulla rintoja pakotti niin, että ne tuntuivat räjähtävän. Siihen helpotti parasetamoli, viileä vesikääre ja jääkaappikylmät kaalinlehdet rintaliiveissä. Jossain vaiheessa en enää kestänyt ja tyhjensin rintoja kerran imetyksen jälkeen pumpulla. Siihen loppui minulla liikatuotanto.:) Tosin vieläkin tulee maitoa suihkuten imetettäessä muttei muulloin. Tsemppiä! Toivottavasti pian helpottaa.
 
Muokattu viimeksi:
Maidon liikatuotantoon nämä eivät auta, mutta parhaimmat liivinsuojat ikinä. Pitävät maidon rinnassa imetyksen välillä eli rinnat eivät vuoda. Googlettamalla löytää kun laittaa Lily padz hakusanaksi. Suosittelen, ovat hygieeniset ja ekologiset. Käytin esikoisen kanssa ja ostin nyt jo valmiiksi kaksi paria.
 
Meillä ei oikein tuo tissin syöminen onnistu... Poitsu syntyi kaks viikkoa ennen laskettua aikaa ja kolmeen ekaan päivään ei oikein tissin päälle perustanut, hoitsujen mielestä poikanen taisi kuvitella olevansa vielä kohdussa ja että ruokaa tulisi ilman että mitään tekee... Ruiskulla syötettiin sairaalassa pari ekaa päivää ennen ku ehdottivat pulloa. Nyt on tainnut muksu päästä sen verran hyvin pullon makuun ettei enää jaksa nähdä vaivaa tissin kanssa vaan turhautuu todella nopeesti kun maitoa ei tuu niin helposti ku pullosta. Pumppaan silti maitoa sen verran kun sitä tulee ja syötän sitä + korviketta. Vähän kurjaa, mutta minkäs teet. Pääasia että juniorin paino nousee hyvää vauhtia.
 
Neuvolassa käyty ja painoa tullut lisää erittäin niukasti vain 50g, eli ei tosiaan riitä EDELLEENKÄÄN omamaito mulla. :sad001 Ihan persiistä tämä, kaipa minua ei sitten ole tarkoitettu täysimettäjäksi kun ei meinaa maidot riittää. En tykkää - en sitten yhtään. No: Lisämaitoa vaan peliin: Pakkohan se vauva on saada kasvamaan kunnolla. Se tässä kuitenkin on tärkeintä.

En ymmärrä mitä teen väärin. Vauva on todella tiheästi rinnalla ja muutenkin ihokontaktissa. Ei tuttia käytössä. Vauvan imutekniikka tarkistettu useasti eri kätilöiden ja tänään neuvola terkan toimesta: ote on oikea. En tiedä - ärsyttää, kun jo toiseen kertaan ongelmaa imetyksen kanssa ja enää ei voi sektion piikkiin näitä ongelmia laittaa.. :sad001
 
Meillä on maratoonari. Tyttö nyt 2vko vanha ja hieman on tahti rauhoittunut, silti varsinkin illat ei muuta tehdä kuin syödään. Ei puhettakaan 2-3h väleistä, meillä väli on äiskän vessatauko :D alkaa noin 19, loppuu noin 24. Aen jälkeen onneksi yöt nukkuu niin että syöntiväli vaihtelee 2-4h tuohon aamukymmeneen saakka. Voin kertoa et tissit on kipeet! Ja kyllä, maitoa tulee, olen väillä koittanut imutarpeeseen tuttia, juuei.. Ekat 10sek kun nappaa tissistä kiinni meinaa taju lähteä. Ja siis kun neiti huutaa kiljuu jos ei sa tissiä suuhun niin mennään sit näin.
 
Sultti edellisen nassikan kanssa taistelin 3vko ja luovutin, tsemppiä sulle!
Emmy malttia, muista juoda. Kyllä se siitä!
 
Lellukka ja Emmy', samojen ongelmien kanssa painitaan täällä... Ensimmäiset päivät vauva saattoi roikkua tissillä pari tuntia putkeen, ja huutaa vielä sen jälkeen nälkäänsä :sad001 Sairaalassa jo tarjottiin lisämaitoa kun paino ei syöttöpunnituksissa noussut, ja kotona ollaan ihan suosiolla annettu imetyksen jälkeen korviketta, kun ei viitsi raukkaa nälässä pitää. Harmittaa kyllä et vauva syö enemmän korviketta kuin äidinmaitoa, mut pääasia kai tosiaan on että vauva saa ravintoa ja kasvaa. Urhoollisesti yritän imettää lähes joka syöttökerta molemmista tisseistä ja antaa vasta sitten korviketta, en sitten tiedä et paljonko multa imettäessä tulee maitoa kun pumpattua en ainakaan saa kuin n. 10 ml kerrallaan, mut parempi kai se on että saa edes vähän sitä äidinmaitoa kuin että ei sais ollenkaan. Ja toisaalta onhan niitä vauvoja jotka saa pelkkää korviketta ja silti kasvavat ihan sopivaa vauhtia ja ovat terveitä, että ei kai siitä kannattais ihan hirveää kriisiä ja pahaa mieltä itselleen kehittää...
 
Minulle sanottiin, etta vauva saa rinnasta enemman ulos kuin pumput. :)

Meilla aloitetaan tanaan ensimmaisen kerran rintamaidolla pulloon totuttelu. Miksikohan minua jannittaa... Vahan sellainen tunne kuin olisi tapahtumassa jotakin suurempaakin. Olen varmaan ollut liian kauan kotona neljan seinan sisalla ja perspektiivi on vahan vinksallaan. :D
 
Muokattu viimeksi:
Imetys lähti käyntiin vuorokaudessa. Imutekniikka oikea, mutta tahti kova. Täällä syödään lähes koko ajan! Myt on ollut kohta kahden tunnin tauko, tissit levähtävät.

Ekat imut sattuvat ihan sairaasti, auttaako siihen mikään? Nooh, ihanaa että ruoka maistuu. Tänään kävi terkka kotikäynnillä ja poika painaa 3300g kun syntymäpaino oli 3400g.

Mun mielestä ei kannata olla liian surkeana jos imetys ei onnistu! Aina se ei vaan onnistu ja sillä sipuli, paineilu ei varmana ainakaan auta. Minun äidilläni ei imetys oikein onnistunut ja silti olen näin hieno yksilö :D
 
Ei pitäisi ottaa paineita ei.. Mutta ärsyttää kovasti silti tämä homma, enkä mitään luonnolleni voi! :D Kiitos tsempeistä: Onpa ihana saada tukea teiltä täältä! ♡
 
Triina mä odotan kans et tissit tottuis, yhdellä tutulla meni 4kk tuumasinki siihi et moro.. Useimmiten muutamassa viikossa helpottaa.
 
Olen varmaan sataan kertaan jo maininnut, en muista, mutta Bepanthenilla on loistava nannirasva ja minulla se todella on auttanut aristaviin nanneihin. Suosittelen!

Pulloruokinta sujui loistavasti - pikkuiita joi tyytyvaisena. :) Ja tanaan tuli kuukausi tayteen! Ja taitava tyttomme alkoi tanaan aannella. :Heartred Sita juhlittiin sokerimunkeilla ja vanhempien treffi-illalla. :)
 
Takaisin
Top