Imetys

Oon mä pari kertaa kokeillut rintakumia, mut en vaan saa sitä survottua paikalleen niin että se pysyisi siinä :confused: Ja pumpannutkin olen, mut ei sillä pumpullakaan oo kovin montaa milliä irronnut. Pitää kysellä kunhan päästään vauvan kanssa seuraavan kerran neuvolaan, et saisko sieltä tai jostain jotain apuja imuotteen tai tuon rintakumin paikalleen laiton kanssa, ennen kuin heittää hanskat tiskiin... No, mut tyttö syö sentään toista tissiä ja korviketta innolla ja kasvaa hyvin, joten se kai on tärkeintä :Heartred
 
Totta Niiskumuikkunen, tärkeintähän se on että laps kasvaa, vaikka söis mitä :) Mutta hienoa, et jaksat yrittää, josko se siitä pikkuhiljaa :) Ja jos ei niin sit ei, siit ei kannata ollenkaan potee huonoo omatuntoo :)
 
En tiedä, onko siitä apua sinulle, Niisku, mutta minulle sanottiin, että kannattaa aktivoida molempia rintoja kaikesta huolimatta. Minulla oli siis alussa maidonnousun kanssa samaa, että toiseen rintaan nousi enemmän ja nopeampaa. Syötin siitä huonommasta rinnasta aina ensin ja jatkoin sitten toisesta jos tarvi. Parin päivän päästä tilanne tasoittui ja nyt ei enää ole mitään eroa.:) Minulla on myös matalat nännit ja joudun niitä "litistämään" sormien välissä, jotta imuote löytyisi helpommin. Nännien kestäminenkin oli alussa kovilla ja nännirasvaa suosittelen käyttämään.:)

Tsemppiä! Hyvä, että jaksat yrittää.:) Yksikin imetyspäivä on hyvä. Mutta älä soimaa itseäsi, jos imetys ei onnistu!
 
Muokattu viimeksi:
Tänään kokeilin pumppua ensimmäisen kerran ja ihan hyvin tuloksin, sain pumpattua 100ml. Pumppasin siis toisen tissin ja edellisestä syötöstä sillä tissillä oli jo melko kauan. Onko muut kokeilleet pumppua..?
 
Täällä ollaan välillä pumppailtu kun tuntuu että utareet räjähtää ja tuntuu ettei vauva saa edes otetta rinnasta, kun on niin pinkeät. Ja onhan tuota maitoa irronnutkin ihan kiitettävästi myös pumpulla :) Joten ihan hyvät kokemukset ja meillä ainakin ollut kullanarvoinen.
 
Minä oon pumpannu vaan pari kertaa, jotta olis varuiks pakkasessa omaa maitoa. Isä voi sitten antaa jos minä oon viettää omaa aikaa :) oon pumpannu aina vauvan syönnin jälkeen joten ihan hirveitä määriä ei ole irronnut...
 
Olen pumpannut kerran, kun tuntui, että rinnat räjähtävät. Aion aloittaa pulloruokintaan totuttelun parin viikon päästä, viikolla 5. Ajattelin antaa ensin rintaa ja sitten lisää pullosta.

Täällä ohjeistetaan aloittamaan pulloon totuttelu viimeistään viikolla 6, jotta lapsi tottuu siihen. Ei kannata jättää myöhempään tai voi olla, ettei lapsi huoli enää pulloa.
 
Libra hyvä kun vinkkasit, ehkä täytyy täälläkin kokeilla sitten tuota pulloa ajoissa eikä "sitten joskus"..!

Täytyy varmaankin vaan sitten tasaisin väliajoin tarjota myös pulloa, jotta tottuisi vähän myös siihen. Ja molempien antamana, niin ei yhdistä sitä äidin poissaoloon ja sen takia kieltäydy siitä.
 
mulla on tainnut käydä vähän hassusti just ton pullon annon kans, oon antanut rintaa vauvalle päivisin ja öisin sitte pulloa ( kyllä, ihan itsekkäistä syistä, en jaksa yöllä alkaa tissittään ) niin nyt muutaman päivän rintaruokinta on ollu hankalaa, lapsi huutaa ku "joutuu" rinnalle, tänä aamuna ei rinnalla olo onnistunut ollenkaan ku huudettiin niinku hyeena.. :/ eli lapsi on vissii tottunut tuohon pulloruokintaan niin rinta ei enää kelpaa niin helposti kui ennen :/ oon ollut sitä mieltä kuitenkin koko ajan että se on se ja sama mistä se lapsi sen ruuan saa, tulee se sitte rinnasta tai pullosta kunhan vaan se ruokaa saa.. sain sairaalassa ollessani kauheaa painostusta rintaruokinnan takia, väkisin imetettiin sielä vaikka maitoa ei tullut kuin ehkä muutamakymmenen milliä. Kotona maitoa on vasta alkanut tulemaan niin että vauva pärjää sillä niinku pitääkin.
 
Aitini vihjaisi, etta lapsi voi alkaa hylkia rintaa, koska pullosta maito tulee paljon helpommin. :) Han suositteli siksi antamaan aina ensin rinnasta ja sitten vasta pullosta - ja sisukkaasti, vastustuksesta huolimatta. On muuten myos olemassa pulloja, joissa on kaksinkertainen imusysteemi, joka jaljittelee rinnasta imemista. En tieda. Saapa nahda, kuinka meille kay, kun pullot otetaan kayttoon... Olen niin laiska, etten millaan jaksaisi vasailla niitten pullojen kanssa, mutta pakkohan se on - maitobaarista tarjoilu on minusta vain niin paljon yksinkertaisempaa. :)
 
Jep, sen mäki havaitsin esikon kanssa et pullosta se saa sen verran nopeemmin ja vähemmällä työmäärällä ettei se viitti sit enää mitään tissejä imeskellä :D
 
Meidan synnytysvalmennuksessa sanottiin, etta koliikkia tulee helpommin pulloruokinnasta just sen takia kun siita tulee helpommin maitoa ja sitten sita hotkitaan.
 
Meillä sujui sairaalassa imetys, rintakumin kera kylläkin koska nänneistä ei saa kiinni, ne on just sellatteet pienet ettei vauva saa otetta. Kotona onnistui muutaman kerran, sitten rintakumista tuli meijän pojalle "mörkö" ja alkoi todenteolla karttaan sitä. No, itkuhan aina tuli, niin myös itselle. Turhautuminen, maitoo kun riittää kuitenkin.
Nooh, erinäisten harjottelujen ja itkujen, terkkarien kanssa keskusttelujen jälkeen ja käsipumpun käytön kautta olen tänään ostanut sähköpumpun ja pumppaan elämännektariinit talteen ja annan pullon kautta. Terkkarienkin siunaus ja ittelle parempi mieli. Saa poika kunnon rakennusaineet kun kerran sitä on tarjolla.
Kumi on tallessa mutta itkuttaa meitä molempii niin on nyt jääny lähes kokonaan pois. En koe pahaa omaatuntoa asiasta silti kun kerran saan ne tipat talteen sitten pullon kautta.

Tsemppiä kaikille tään asian kanssa, meni niin taikka näin niin ei pahaa mieltä kande tosiaan ottaa!
Ittelle oli kyllä ja vieläkin on tosi kova paikka mutta oon saanut tunteeni kuriin siinä suhteessa että pystyn nauttiin tästä. Saa isäkin sitten syöttää kun saan pulloihin valmiiksi maidon. Toki lisämaitoa on myös annettu ennnen kuin saatiin tätä talteen kun oli epäilys ettei poika saa riittävästi rinnalta, sieltä kyllä oli tulossa mutta jäi aina imut kesken ja tissitutti jäi täyteen maitoa.

Huoh. Olipas pitkä teksti mutta helpotti oloa. :)

Nii juu ja meille sanottiin että mikäli rinnoista vaan tulee maitoa niin Täysimetys pelkkää rintamaitoa olis suositeltavaa mahdollisimman pitkään, jopa kuukausia mikäli sitä vaan tulee tarpeeksi. Meillä ei kyllä niin paljoo taida tulla mutta on sitten tuota lisämaitoo tosiaan lisäksi.
 
Joo_o, en mä tosta sähköpumpusta luovu!
Kyl niin oloo helpotti tämän aamunen pumppaus!! Manuaalipumpulla sai veivata joku 45min per rinta kunnes tuntui ettei rinnasta tuu enempää sillä erää, keskimäärin n.40ml kuitenkin per rinta ja melkee jännetuppitulehdus kädessä (ainakin tuntui että kohta tulee)...
Nooh, sähköpumppu, ei rinnat kipeet, n. vartti per rinta ja n. 60-70ml per rinta talteen!!

Voittajafiilis! :')
 
Täällä lähes samat tuntemukset ku sulla carnie! Laitoksella melkee pakotettiin imrttämään vaikkei rinnoista tullu maitoa ku muutama kymmenenmilliä.. rinnalle oppiminen oli tosi vaikeaa ja aiheutti minulle myös paineita ja stressiä :/ monta kertaa itkun kanssa imetin lasta mutta tarpeeksi kun sain niin otin hoitajien vastustuksesta huolimatta pumpun käyttöön niin johan helpotti! :) nyt kotona myös pumppaan ja pyrin imettämään myös mutta jos se ei onnistu niin annan ruuan pullosta, välillä korviketta myös :) paljon helpompi olla ku ei tarvi sen rintaruokinnan kans tapella! :)
 
Ja eilen käytiin neuvolasta kotikäynnillä niin painoa oli tullu 300g lisää niin kyllä tämä poika kasvaa hyvin korvikkeella ja rintamaidolla! :D
 
Juu, meillä kanssa kehuttiin että hyvin oli tullut painoa, viikko sitten pe päästiin kotiin ja ti aamulla tuli kotikäynti, painoa tullut vajaa 200g, se oli kuulemma hyvä. :) Nyt poika saa enempi rintamaitoo kun tosiaan pullon kautta saa, rinnalta ei huolinut kunnolla.
Päätin juu että mielipahaa en enempää tästä asiasta aio ottaa vaan meinaan nauttia kun kerran sain asian tältä osin hyväksi näin. :)

Ps. Aika muuten rientää oikeesti tosi nopeesti, tänään ollaan jo viikko oltu kotona! OHhoh!!! :D
 
On se ny saakeli ku niitten hoitajien täytyy aina itkettää äitejä ton imetyksen kanssa! :mad: Kauheeta painostusta. Luulis niittenki ammatti-ihmisinä tajuavan et ei se painostuksen aiheuttama stressi ainakaa auta siihen asiaan.. Päinvastoin. Sit ku äiti itkee ni lapsiki hermostuu
 
Neuvolan täti sanoi ihanasti, että imetys kestää ihan niin kauan kun itse haluat, nykyäänhän toki suositellaan vähintään 6 kk:n täysimetystä.

Muutenkin meillä neuvolassa ei raskausaikanakaan tyrkytetty yhtään mitään, koskaan ei sanottu että näin ja näin pitää tehdä ja näin ei saa.
 
Juu, meil kans kiva terkkari ni ei tullu sen takii pahaa mieltä vaan sai purkaa oman turhautumisen sinne suuntaan, kannustava oli sitten. :)
 
Takaisin
Top