Imetys

mmmustikka, Älä ole itsellesi liian ankara - olet tehnyt parhaasi todella haastavassa elämäntilanteessa, enempää et voi tehdä eikä tarvikaan. :Heartred Ymmärrän silti hyvin tuon tunteesi riittämättömyydestä, sillä minulla oli itselläni sama pelko viime viikolla. Syynä oli juurikin se, etten ole ehtinyt syömään riittävästi ja tuleva muutto vie valtavasti energiaa ja voimia. En ehdi vieläkään syödä riittävästi, joten juon paljon ja syön sitten suklaata, keksejä ja muita korkeakalorisia herkkuja, jotta maitoa tulee enemmän. Tämän viikon torstaina menen uudelleen punnituttamaan tytön ja pidän sormet ja varpaatkin ristissä, että painoa on tullut riittävästi. Se on kuulemma normaalia, että rintamaidon määrä notkahtaa näillä viikoilla ja että kasvu hidastuu täysimetetyillä vauvoilla. :)
 
Mmmustikka 4kk on tosiaan hieno homma ja jos vaan ylipäätään pystyt jatkamaan (ja kuulostaa siltä, että pystyt hyvinkin) imetystä vaikka sitten muun ohella niin vauva saa kyllä tarpeeksi kaikkia niitä tärkeitä bonusaineita, mitä äidin maito antaa, vaikka niitä kaloreita tuleekin lisäksi jostain muualta! Minäkin olen huomannut, että tämän ikäisen täysimetys on aika haastavaa kun se tosiaan polttaa niitä kaloreita entistä tehokkaammin ja toisaalta meillä on ainakin ollut vaikeuksia saada tarpeeksi ruokaa alas millon hampaiden vuoksi, milloin maidon vähyyden ja milloin vauvan keskittymisvaikeuksien takia.
 
Kiitos Libra ja JaneDoe85 tästä tuesta. Kyynel pari onkin tässä jo valunut kun asia kirpaisee niin kovasti. Lääkärin katse oli niin syyllistävä että meinasin jo purskahtaa siinä itkuun. Aluksi tein paljon töitä sen eteen että paino nousisi ja ei tarvitsisi antaa korviketta, punnittiin kotonakin joka päivä että tiesi nousisiko paino. Vaaka annettiin takaisin juurikin kk sitten kun tuntui että kaikki sujuu hyvin. Ja nyt pieni vaan tarvii enemmän, ehkä kohta jo niitä soseitakin. Pitää vaan elää tämän tilanteen mukaan.

Kotia kun pääsin niin aloin heti tekemään korviketta että poloinen saisi varmasti heti ruokaa. Aluksi tosin vauvan reaktio pulloon sai hymyn huulille, oli itsepäinen kuin äitinsä ja ei olisi halunnut sitä. Kesti aikansa ennen kuin tottui. Kun korvikkeen jälkeen tarjosin vielä rintaa niin pieni oli edelleen siitä onnessaan. Eli ehkä näin isoksi kasvaneena vauva ei sitä tissiä tuosta vaan hylkää. Se oli kai se pahin pelko että kohta ei tissi enää kelpaa ja tulee niitä rintaraivareita ja imetys loppuu sitten siihen. Tykkään imettää tosi paljon mutta ei minun tissit kyllä suihkua mitenkään yli. Nyt tosiaan voisi sitä suklaata taas kunnolla vetää hyvällä omatunnolla.

Keskiviikoksi mennään uudestaan lääkäriin punnitukseen ja toinen rokotus siirrettiin flunssan takia parilla viikolla eteenpäin. Flunssa ei ollut paha ja voin hakea apteekista suolatippoja mutta ei tarvi muuta.

p.s kaipa tämä oli minullekin herätys siitä että pienelle pitäisi alkaa antamaan kohta vellejä tai soseita. Energiaa vaan kuluu enemmän kuin ennen.
 
Muokattu viimeksi:
Olisikohan pitänyt tänne osioon kirjoittaa en ymmärrä mikä nyt on olen täynnä raapimusjälkiä kun pitää hetken tissiä suussa ja vetää nänniä/örisee ja raapii kynsillä. Eikö ole nälkä vai mikä edelleen näyttää että pierua tekee mutta nyt on jo toista tuntii tämä rumba kestäny..
 
Voi mmmustikka ;'( Kuten Librakin sanoi, älä suotta ole liian ankara itsellesi. Sähän olet nähnyt ihan älyttömästi vaivaa, että kaikki onnistuisi, etkä todellakaan ole ollut helpolla luovuttamassa, kuten et nytkään. Nyt vain muistat huolehtia myös itsestäsi ja annat vauvalle lisäruokaa, jos hän sitä tarvitsee. Kuten joku täällä sanoikin, ettei sitä siten koulun ruokajonossa huomaa, mitä maitoa kukakin on saanut. Mistäpä tämmöistä voi tietää, meissä kun ei ole mitään virtausmittaria. Ja tuskin se yskä siitä johtuu. Olet ollut ihan paras äiti lapsellesi ja hän on saanut varmasti maailman parasta hoitoa :) Ei se maailma tähän kaadu. Isot virtuaaliset voimahalit sulle :Heartred
 
Lupu, meillä näköjään rintaraivareihin auttoi juuri nyt imetysasennon vaihto. Ehkä kannattaa kokeilla?
 
Tsemppiä mmmustikka, hyvin sinä olet pärjännyt ja pärjäät tästä edespäinkin ihan varmasti! En usko, että painon jämähtäminen hetkeksi on edes vaarallista, jos on kuitenkin ihan hyvässä painossa? Tiiviimpi seuranta tosin voi olla hyväksi ja tarpeen mukaan sitä lisämaitoa. Kyllä se vauva sitten tilaileekin lisää maitoa, kun ei entinen enää riitä.
 
Voi mmmmustikka, olet maailman paras äiti sun pienelle pojalle! Huoli pois, voi olla ettei sun sitä korvikettakaan tarvi kauaa antaa kun oma maitosi riittääkin taas! Tai sitten saat kiinteät käyntiin hyvin ja kyytipojaksi rintamaitoa. Minä juuri tänään puhuin lääkärin kanssa oman pikkupoikani syömisestä. Hän syö 4-5h välein 150ml. Ja se ei riitä. Mutta lääkäri kehoitti vaan olemaan stressaamatta. Vauvoilla on vaikka millaisia erilaisia vaiheita ja painotilanteita. Suurimmaksi osaksi kaikki ratkeaa kuin itsestään.

Tsempit ja kaukokannustukset! Eikä se pullo varmana syrjäytä tissiä. Minä olen ollut kuukauden imettämättä ja edelleen tuo lapsi hamuilee tissiä....
 
En nyt tiiä oliko tuo rintaraivaria, jospa halusi vain seurustella kun jokelteli myös kovaan ääneen,tuntuu etten osaa viihdyttää poikaa kun miehen kanssa poika on ihan sippi :D mutta nyt 8aikaan simahti syömättä sitten ja nukkuu edelleen. Nyt on kyllä ruokavälit pidentynyt rutkasti taitaa olla tiheekausi loppunut. Huolettaa alkaako väli olla liian pitkä :D kokoajan jostain pitää stressata näköjään:inpain: ke meillä on rokotteet näkee painonkin sitten jännityksellä odotan ja rokotteita pelkään,en haluaisi ottaa koko rotaa enää,puklailee jo muutenkin. Ja sitten ne vatsanväänteet ou nou..
 
Ja pah sanon minä! Tuosta täysimetyksestä 6kk asti on kyllä onnistuttu tekemään niin iso PEIKKO äideille täällä Suomessa että huh huh. Hienoahan se on jos se jollain onnistuu mutta tutkimusten mukaan suurempi osa suomalaisista äideistä EI täysimetä 6kk asti. Ja yllättävän moni lopettaa imetyksen kokonaan jo reilusti ennen vuoden ikää.

Minusta nämä suositukset pitää ottaa vain suosituksina ei mitenkään stressin aiheena. Jos on 4kk ikään asti pystynyt imettämään niin äidinmaidon terveyshyödyt on jo saatu hienosti ja osittaisimetyksellä ne jatkuvat riittävästi ja korvikelapsista tulee ihan yhtä terveitä ja fiksuja ja ja ja...

Minä ainakin huomasin omalta osaltani lopettaneeni turhan stressaamisen kun siirryin osittaisimetykseen 4kk iässä. Lapseni saa äidinmaitoa säännöllisesti läpi vuorokauden mutta voin antaa muutakin ruokaa (soseita/korviketta) tarvittaessa lisäenergiaa antamaan. Jaksaa lapsi liikkua ja kasvaa!

Joten pää pystyyn mmmustikka! Huomaat vielä että se onkin itse asiassa helpottava asia :)
 
Totta turiset, VilliVadelma!

Minä kokeilen tänään Etanaisen vinkkiä unessa imettämisestä. Vauva on vähän hereillä, mutta silmät kiinni ja itseasiassa puoliunessa. Saapa nähdä, saanko nukkua pidempään kuin normaalisti ennen seuraavaa syöttöä. Peukut pystyyn!
 
Kiitos niin hyvistä sanoista. On kyllä hyvä että johonkin pystyi nämä asiat purkamaan. Lääkäri on ihan kulmantakana ja kun sieltä vauvan kanssa tulin kotia pidättelin vaan itkua kun tuli niin huono fiilis että olen epäonnistunut ruokkimaan lapseni. Ehkä saksalaiset lääkärit on vähän kylmiä sanomisissaan että tuli siksikin niin syyllistetty olo.

Aamutähti ja Libra. Olette niin oikeassa siinä että olen ollut liian ankara itselleni. Kun on eka kertaa äiti on jotenkin rima kauhean korkealla että asiat pitää tehdä tietyllä tavalla ja se että oma maito ei riitä vaikka kuinka imettäisi toi hetkeksi tavattoman riittämättömyyden tunteen. Ei kaikki mene aina niin kuin Strömsössä ja korvike lisänä voi olla mahdollisuus moneen muuhun. Esim siihen omaan aikaan kun nyt voi jättää korvikepullon isukillekin. Aiemmin en ole onnistunut kunnolla lypsämään varastoon kuin vain pieniä määriä. Ja imettämisestä en aio luopua, ei tätä tissiä niin vaan syrjäytetä pullolla.

Kiitos Triina, omena ja Villivadelmakin, te luonnonäidit :)

Juttelin imetyksestä äitinikin kanssa ja hän muistutti että silloin kun olin lapsi ohjeistukset oli eri Suomessa ja hän aloitti syöttämään niiden mukaan soseita jo 2-3kk ja sanoi että ilman niitä ei olisi uskonut että oma maito olisi riittänyt pelkästään. Vauva siis alkaa tarvita koko ajan enemmän energiaa liikkuessaan ja leikkiessään enemmän.
Juttelin parhaan kaverinikin kanssa ja hän muistutti miten voin alkaa jo miettiä kalenteriin niitä omia päiviä ilman vauvaa. Kun mies tulee takaisin reissusta minun on ihan hyvällä omalla tunnolla lykättävä vauva pelkästään hänen hoitoonsa että pääsen tekemään jotain ilman vauvaa. Ja sitten meidän pitäisi myös saada säännöllisesti aikaa parisuhteellekin. Ehkä tämä onnistuu sitten kun päästään Belgiaan ja siellä on tukiverkkona monia sukulaisia jotka ihan odottavat jo että pääsevät hoitamaan vauvaa. Kyllä tämä tästä.

Tänään oli murmelinpäivä. Se päivä kun sain tietää olevani raskaana viime vuonna :Heartred
 
Mmmustikka yhdyn noihin aikaisempien kommentteihin etta sina olet pojallesi se paras aiti ja ei kannata olla liian ankara itselleen. Sellainen sanonta kuin etta taytyy ensin huolehtia itsesta jotta voi huolehtia toisista patee imetykseenkin.

Syksylla yhdessa vaiheessa maidontuotantoni melkein loppui kun olin sairas enka syonyt tai juonut ja pelastyin sita kovasti. Poika oli koko aika tissilla eika tuntunut saavan riittavasti. Tankkasin oikein kunnolla ja maitoa suihkusi jalleen. Nyt huoletta vetelen herkkuja kun poika on iso kokoinen ja vaatii paljon maitoa. Joskus olen jopa yolla syonyt banaanin ja aamupalaa on saatava heti herattya. Itsensa syottaminen on kylla haastavaa mutta ensisijaisen tarkeaa jotta maitoa tulee.
 
Sanonpa nyt minäkin, että älä huoli mmmustikka! 4kk täysimetys on varsin hieno juttu! :) Mäkin välillä meinaan olla liian ankara itselleni ku poika on 3kk ja ollut osittaisimetyksellä jo 2kk. Mut sit ajattelen, että tää on onnistunut niin hyvin ku miettii et esikoisen täysimetys kesti ehkä viikon ja kokonaisuudessaan imetys kesti kuukauden ja oli hirveä stressin ja huolenaihe minulle.. Oon sitä mieltä et tässäkin asiassa me ja meidän pikkuset murut ollaan ihan omia yksilöitä, eikä kaikkia voi änkeä samaan muottiin, edes imetyksen suhteen :) Kun parhaansa on tehnyt, niin kuin sä olet, se on aivan varmasti riittävää :)
 
mmmustikka, varmasti aika järkytys. Mutta ilmeisesti vauva on ollut ihan suht tyytyväinen? Nukkunut melko hyvin yms. Joten eihän sitä millään voinut tietää. Ja eri paikoissa vaa´an lukemat saattaa vähän heitellä. Me käytiin lastenklinikalla tytön ripulin vuoksi jossa hänet punnittiin. Neuvolassa n. viikon päässä paino oli "nousut" ihan hurjasti. En nyt muista paljonko, mut mietin et eihän se voi olla mahdollista, vieä kun sen ripulin aikana paino nousi ihan normaalisti.

Mut sä olet paras äiti lapsellesi! 4kk:n täysimetys on jo mun mielestä hyvin, johan osa aloittaa kiinteät tuossa iässä.. Eikä imetys ole hyvän äitiyden mitta. Niinkuin itse sanoitkin, niin nyt vaan syöt ja juot paljon. Ja eikös iho kontaktikin lisää maidontuotantoa? Tsemppiä paljon!
 
Tosi hyviä kommentteja teiltä kaikilta. Kiitos kun olette olemassa. Kyllä tämä äitiys on monen asian oppimista. Tavallaan olin jo oppinut että omiin rintoihin voi luottaa, että ne tuottavat tarpeeksi maitoa lapselle. Muistan sanoneeni kavereille että älkää huolehtiko Trust Your Breasts. Mutta koska vauva kasvaa tilanne voi vaihtua. Jos itse on väsynyt ja yksin kotona voi sekin vaikuttaa. Tavallaan loogista mutta ei sitä vaan aina tajua kaikkea. Olin lukenut jostain ohjeista että soseita pitäisi alkaa antaa vasta 4kk. Vauvat on niin erilaisia yksilöitä kuten heinukka totesi, että ohjeita pitää todellakin soveltaa omalla kohdalla ja omiin tarpeisiin.

On tämä pieni kyllä kakannut suuria määriä kerralla rokotuksien jälkeen. Ajattelin aina että se oli hyvä asia että ruuansulatus toimii kun kakkaa tulee, samoin syöty on kunnolla kun kakat on niin suuria. Ehkä rokotukset vaikutti myös painoon mutta kaipa se on vaan nopea kasvu ja kasvava energian tarve. Mutta nyt ainakin tuntuu turvalliselta se että tiedän että korvike lisänä ja ehkä kohta soseetkin antaa tarvittavat energiamäärät kasvaa ja kehittyä. Flunssaisena lisäneste on varmasti paras lääke muutenkin vauvalle.

Onneksi menin lääkäriin vauvan flunssan takia niin tämä painoasia tuli huomattua ajoissa. Ilmeisesti flunssaan auttoi tosi paljon se su iltana tekemäni höyryhoito pienelle että sai hengitellä kylpyhuoneessa lämmintä höyryä pitkään, ilman siis itse kylpyä. Yskä tuntuu jo paljon paremmalta.

Olin korviketta vastaan koska ajattelin että se saa imetyksen loppumaan tai tulee vauvalle rintaraivareita mutta nyt olen tajunnut että se on todella suuri apu omaan jaksamiseen. Nyt voi isäkin alkaa ruokkia vauvaa rinnan lisänä :) Ja ei minun pieni tunnu tässä iässä niin vaan hylkäävän tissiä. Kaikkea sitä pelkääkin mitä ei tarvitsisi.
 
Se on suuri apu jos isäkin voi syöttää ja voi saaha sen pienen oman hengähdyshetken. Ja se hetki kannattaa käyttää! Itse olin ensin vähän ku pieni lapsi että "Minä ite" teen kaiken. Nyt oon vasta huomannut, että jaksan paremmin kun saan hetken tehä omia juttuja ja toisetkin nauttii kun saavat touhuta lapsen kanssa.
 
Meillä oli la veljeni kihlajaisjuhlat. Olimme mummulla vauvan kans yötä ja mummu lupas hoitaa yösyötöt pullosta jos haluan ottaa viiniä muiden seurana. No minähän tietenkin nappasin syötin. Vaavin imetin viimeisen kerran seitsemältä illalla. Pieni sai siis pullosta illalla kerran, yöllä pari kertaa ja aamulla kerran. En tiedä onko syy tämä vai onko uus rintaraivari kausi alkanut mutta su iltana jouduin turvautumaan pulloon kun pieni ei suostunut tissille vaikka kuinka yritin ja huusi vaan nälkäänsä. Eilen jouduin kerran päivällä ja taas ennen nukkumaan menoa antamaan pullosta ku sama homma toistui ja tänään taaaaas oon joutunut kerran antaan pullosta. Yritin tänäänkin olla kovana etten antaisi pulloa vaikka mikä olis mutta eihän sitä kiukkua jaksanut kauaa kuunnella. Musta tuntuu että rinnatkin on ihan tyhjät. Havahduin että syönköhän liian vähän eikä maitoa tule. Nyt poitsu nukkuu toista tuntia päikkäreitä ja oon tässä tankannut vettä ja ruokaa niin tuntuu että rinnatkin on täyttyneet. Saa nähä kuinka käy ku poitsu herää. Miten uskallan enää ikinä suostua siihen että pojalle annettas pullosta maitoa jos tällainen on lopputulos. Toivottavasti imetys ei lopu nyt tähän...huoh.
 
mmmustikka tuliko korvikkeesta vatsanväänteitä tms? Ite en vaan edelleenkään oo uskaltanu kokeilla,nannit on kyl kaapissa ei niille tosin tarvetta nyt ole kun sais taas pakkaseen pari pussia mutta onhan tuo edesäpäin jossainvaiheessa..

Ootteko kukaan kuullut msm rikistä? Voikohan käyttää jos imettää,tätähän voi kysyä neuvolasta mutta he ei mitään suosittele niin melko turhaa. Aattelin jos joku on käyttänyt tai sattuis vaikka käyttämään.
Meidän elimistössähän on tuota rikkiä, tuon käyttö parantaa hiuksia ihoa jne vastustuskykyä... vois vähän virkeyttää tätä mielialaakin. Tilasin 1000mg tablettina onhan se hurjankuulonen annos mutta ei tuo todelisuudessa imeydy kaikki. Sitä en tiiä alako sitten käyttämään että onkohan haittaa tai miten paljon siirtyy maidonmukana.
 
Takaisin
Top