Imetys

Korvike oli minulle aikamoinen peikko mutta niin sitä pelkäsin raskaaksi tullessanikin että muutun täysin. Elämässä onneksi kaikki ei ole niin mustavalkoista.

Ainakin minun tapauksessa korvike ei ole vielä onnistunut pilaamaan mitään. Toisaalta pitää vielä tarkastella tätä tilannetta sillä aloitin vasta eilen. Ennemminkin se on helpottanut. Tissiä imee ja vähän ääntelehtii siihen malliin aluksi että toivoisi varmaan että maito virtaisi voimakkaammin ulos tissistä mutta ei lopeta imemistä kuitenkaan ja sitten rauhoittuu. Raivaria ei ole vielä saanut. Ehkä syöntitilanne pitää vaan rauhoittaa tosi hyvin. Minun pieni syö rauhallisemmin kun on vieressäni makuuasennossa.

Minulle annettiin ohje että ensin vauvalle aina tissiä kunnolla molemmista rinnoista ja vasta sitten 100ml korvikeannos päälle. Tissisyöttöä ei voi varmasti kokonaan jättää päiväksi koska silloin oma tuotanto voi vähentyä kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Päätyisin varmasti lypsämään tissit tyhjiksi tietyin väliajoin jos tulisi hoitojuttuja. Olen ymmärtänyt että lypsäminen auttaa myös maidontuotantoon.

Eli ei tullut vielä mitään vatsanväänteitä (käytössä Bebevita Pre)ehkä vaan todella suuri pulautus joka johtui ehkä siitä että vauva sai enemmän kuin tarvitsi. Tein korvikkeen pulloveteen. Keitin sitäkin ensin. Ajattelin että kun meidän d-vitamiinikin on annettu pulloveteen niin vesi silloin varmasti sopivaa vauvan mahalle.

Muuten olen lukenut että imetyksen hyviä puolia on kuulemma se että hampaat kehittyy hyvin. Kun vauva joutuu imemään kovaa niin silloin suussa on hyvät lihakset. Ainakin se hyvä puoli oli siitä että vauva on ehkä minun tissien kanssa joutunut tekemään töitä että saisi maitoa.

Korvike on auttanut siihen että syöntivälit on pidentyneet ja se on hyvä tisseillekin että ne on sitten kunnolla täynnä kun aloittaa imettämisen.

p.s pullona aventiksen pullo, johon mahtuu max 200ml. Siinä on hyvä suutin josta tulee vaan kun vauva imee sitä. Varmaan niitä tuttiosia saatava erilaisinakin, eli on niitäkin joista vauvan on imettävä enemmän että tulee mitään. Tämä pullo tuli mun käsikäyttöisen rintapumpun mukana.
 
Muokattu viimeksi:
Pitää tässä vielä päivittää että nyt eka kerran vauva känisi vähän tissille iltaimetyksen alussa. Aloin jo pelätä että se on rintaraivari ja se raivoaa pulloa jo. Ehkä tissistä tuli vähemmän aluksi. Autoin painamalla tissiä ja sitten vauva rauhoittui ja söi taas normaalisti.
 
Mina aloin nyt kirjailla ylos pojan syomisia ja nukkumisia. Ihan jarkytyin miten lyhyita imetystuokiot ovat, vain 5-10min. Poika usein juo niin vauhdilla etta kuuluu sama aani kuin joisi lasillisen maitoa. Syotot on usein 2,5-3h valein. Poika kasvaa hyvin ja nayttaisi alkavan olla isompi kuin muut synnarivalmennusperheiden pojat, jotka ovat jopa 4 viikkoa vanhempia. Huomenna mennaan punnitukseen.
 
Muistaakseni luin, että muutaman kuukauden iässä imutekniikka voi olla jo niin kehittynyt, että muutamassa minuutissa imaistaan maidot. :)
 
Mä olen ihan kellottanut tuolla appsilla ruokailun keston ja keskimäärin ruokailuun menee 4-6 minuuttia/rinta. Ja yleensä vain yksi riittää. Näin on ollut melkein alusta asti ja hyvin on ainakin meillä kasvanut. Uskoisin, että ruokailuväli kertoo jotain. Tehokasta on tosiaan :D
 
Meillä on kanssa nuo ruokailut lyhentyneet huomattavasti kun ikää on tullut lisää. Poika nyt 4kk ja syö max 5min ja on tyytyväinen. Ruokailuvälit on päivisin 2-3h ja öisin ei välttämättä syö ollenkaan tai jos syö niin 1-2 kertaa. Nyt on alkanut nännien pureminen ikenillä ja sehän sattuu! Hampaita odotellessa...Sitten varmaan vasta kivaa onkin. Olen jo yrittänyt kiljahtaa ja ottaa tissin pois pojalta jos pikkumies vaikka ymmärtäisi olla purematta äitiä sittenkun ne hampaat tulevat. Noita rintaraivareita on välillä ollut. Jo pelkkä imetysasentoon laittaminen on aiheuttanut jäätävän itkukohtauksen. Nyt tilanne tuntuu helpottuvan mutta jokunen aika sitten imetys onnistui lähinnä makuullaan ja vain jossain rauhallisessa ympäristössä. Kyläreissuilla ei suostunut syömään ollenkaan. Haastavaa tämä imetys! Eipä sitä ennen vauvaa ymmärtänyt minkälaisia haasteita sitä voikaan tulla. Mutta olen tosi tyytyväinen että tähänasti on päästy täysimetyksellä :)
 
Mua on alkanut pelottaa, ettei maito riitä enää. Parina päivänä tuntunut, että vaikka mitä söis, niin tissit ei tunnu enää yhtään täysiltä. Viikonloppuna vielä tuntui ja ihan kunnolla. Mutta ei kai se maidon tulo nyt yhtäkkiä mihinkään lopu..?
 
Vastavirrassa, mulla on ollut juurikin tuo sama pelko ja viikko sitten tuntui, ettei maito riitä, vaikka miten syö ja juo. Pari päivää imetin tosi, tosi usein, noin 1-1,5 h välein ja aloin syömään tosi energiapitoista ruokaa (eli herkkuja) ja juomaan koko ajan. Ja nyt tuntuu taas, että rinnat täyttyy ja vauva on tyytyväinen. Huomenna selviää paino, mutta itsestäni tuntuu nyt varmemmalta. Ostin viime viikolla jo korvikettakin, niin varma olin, että imetys tyssäsi siihen, mutta nyt jatketaan taas hyvillä mielin. :)
 
Vastavirrassa, mulla on ollu noita päiviä välillä mutta tilanne on palautunut kun on tankannut vettä ja imettänyt tiuhaan. Ja kai ainakin joillain maidon tulo tasaantuu niin, etteivät rinnat enää tunnukaan kunnolla täydeltä? Ja sitten on varmaan vaikka mitä muita syitä, joten älä vielä huolehdi vaan muista oma ruokailu ja nesteytys!
 
Vastavirrassa sama homma mulla. Mietityttää että riittääkö maito ka johtuuko raivarit siitä että maitoa ei tule.

Meillä rintaraivarit ja pullosta syöminen jatkui koko eilisen päivän. Yöllä söi kahesti tissistä ku oli niin unessa ettei sitä hoksannut. Viimeisen kerran puoli viideltä kunnes taas kuudelta heräs eikä nukahtanut tutin avulla joten kaivoin rinnan esiin ja aloin imettään. No siitähän se raivo repes. Ei auttanut kuin käydä lämmittämässä korviketta. Söi siitä ja nukahti. Tämäkin pisti miettimään että eikö rinnasta tullut riittävästi kun taas puolentoista tunnin päästä oli nälkä. Aamulla jatkoin unia kun mies heräs ja hän syötti kerran pullosta. Soitin kaverilleni aamulla jolla on pari lasta ja hän sanoi että vaikka kuinka kiukkuaa niin älä anna pulloa että kyllä pieni syö kun tarpeeksi nälkä tulee. No niin minä sitte päätin että en anna pulloa, oli kuinka rankkaa tahansa kuunnella kiukkuavaa pientä. Neljä tuntia siinä meni ja sitten rinta kelpas. Olin niiiiin onnellinen!Toivottavasti se tästä taas lähtee. Pelottaa että maidon tuotanto hiipuu tuollaisten taukojen kans mutta ehkä se siitä taas käynnistyy ku saadaan syönnit rullaamaan. Pumpulle en heru yhtään joten se ei auta asiaa. Valoa tunnelin päässä kuitenkin :)
 
Varmaan tämäkin aika yksilöllistä mutta mulla tuntuu tosi harvoin enää nykyään rinnat täysiltä. Yleensä aamulla on melko täyden oloiset, kun yöllä harvemmin syöttää ja sitten illasta ovat jo paljon tyhjemmän oloiset. Olen kyllä monesta paikasta kuullut ja lukenut, että tämä ei tarkoittaisi, etteikö maitoa silti tulisi ihan riitävästi. Tuotanto ja varastointikapasiteetti vaan tasaantuu tai jotain. Ja tosiaan, vaikka mullakin tyhjältä tuntuu niin silti toinen rinta alkaa lähes aina vuotamaan (herumaan), kun toisesta syöttää.

Mut eihän meidän rinnat tosiaan samanlaiset ole kellään mutta tosiaan pelkästään rintojen tunnustelulla voi olla hankala päätellä, tuleeko maitoa riittävästi. Olikohan se, että päivittäiset pissavaipat kertovat myös omaa totuttaan, eli 5-6 läpimärkää vaippaa päivässä kertoisi, että nestettä saa tarpeeksi. Tämä kuitenkin niin, ettei saa mitään ylimääräistä, kuten vettä. Ja paljonko on läpimärkä? Jostain luin, että kolme ruokalusikallista nestettä/vaippa. En mene vannomaan, pitääkö paikkaansa.. Joku viisaampi korjatkoon :)
 
Voi miksi joku ei jo keksi näihin jotain virtausmittaria!? Niin paljon me äidit vaivataan päätämme näillä asioilla, siinä olisi oiva markkinarako ja varmasti tekisi kauppansa. Mä ainakin oisin heti ostamassa :)
 
Mun oli vaikea huomata että vauva ei saanut tarpeeksi ravintoa kun pissasi ja kakkasi minusta normaalisti. Kyse oli siis varmaan siitä että energiankulutus jostain syystä lisääntynyt paljon ja oma väsymys. Oma maidontuotanto oli varmaan heikentynyt kun olen ollut yksin kotona ja stressin määrä myös kasvanut. Olen kuullut että imettäjien pitäisi olla sellaisia äiti aurinkoja ja viilipyttyjä niin maito virtaisi mutta en kyllä ole pystynyt ottaa kovin rauhallisesti viime viikkoina. Yöunet varmasti kärsineet ja siis imetys siitä myös. Yksi hyvä syy passuuttaa miestä. Voitte hyvällä omallatunnolla sanoa miehelle että jos et auta niin sitten ei maito virtaa hyvin. Eli hushus viemään siitä roskia jne.
 
Maidon määrähän ei vakiinnuttuaan, eli noin 3kk imetyksen jälkeen yhtäkkiä vähene, mutta heruminen saattaa olla tiukemmassa vaikka stressin takia tai jos on syönyt ja juonut huonosti muutaman päivän.
Usein juurikin ton tasaantumisen myötä rinnatkin alkaa tuntua tyhjiltä, vaikka eivät tosiaankaan sitä ole. Esim. mulla ei tule sitä täyttä tunnetta kuin joskus aamuisin, jos olen imettänyt yöllä vain toisesta rinnasta ja taukoa toiselle on tullut lähemmäs 12h. Toisaalta jos on ollut kunnon herkuttelupäivä niin silloin usein maitoa nousee ihan huolella ja saa olla tissit pinkenä :D Ja meillä tyttö on kasvanut 1kg/kk ja 5cm/kk vauhdilla.

Ei siis kannata huolestua maidon riittävyydestä jos on reilu 3kk täysimettänyt :) ja usein muuten vauvoilla tulee siinä 4kk kieppeillä tasaantumista kasvussa eikä sitäkään kannata säikähtää ja pelätä maidon vähentyneen. Kasvutahdin hiipuminen on normaalia. Luottakaa itseenne ja tisseihinne :D

mmmustikka uskon, että teillä tilanne tosi stressaava, mutta ei kannata liikaa pelätä oman maidon riittävyyden kanssa. Vaikka lapsi ei viime mittauksen jälkeen ole saanut painoa, niin vasta muutaman painokontrollin jälkeen selviää, miten vauva todellisuudessa kasvaa. Yksi punnitus ei kerro ihan koko totuutta :) paljon tsemppiä ja huoletonta mieltä sinne. Ja muistahan syödä paljon suklaata ;)
 
Todellakin tuo heruminen on vaikeutunut, ainakin minulla, ja väsymys verottaa. Tässä laskeskelin, että viimeisimmästä 7 tunnin yhtäjaksoisesta yöunesta on, no, sellaiset puoli vuotta. Että onko tuo nyt ihmekään, jos on vähän kuin olisi darrassa joka päivä ja muisti välillä tekee tepposet. :) Ja tosiaankin näillä kuukausilla tuo vauvan energiankulutus on jotain ihan muuta, koska jonkin verran jo liikutaan. Tai ainakin huidotaan ja vatkataan kaikilla raajoilla. :D

Joo, siis en minullakaan rinnat enää pitkään aikaan ole olleet pinkeät, mutta selvästi kyllä täydentuntuiset. Siis sellaiset, että tuntee kuinka maito nousee. Ja sitten yhtenä päivänä tuota tunnetta ei vain tullut ja rinnat olivat huomattavasti pienemmät, siis puhutaan ihan kuppikoon tippumisesta. Ja vauva oli kärttyinen ja halusi koko ajan rintaa. Vaippoja tuli normaalisti. En ollut ehtinyt syödä kunnolla enkä juoda normaalisti. En osaa selittää, tuskin yksikään näistä jutuista sinällään viittaa maidontuotannon vähenemiseen, mutta olin silti satavarma, että se on vähentynyt. Tästä huolimatta kun soitin neuvolaan, sieltä sanottiin hyvin selvästi, että jos vauva on terve (ei tunnettuja sairauksia eikä flunssaa), ei ole mitään hätää. Ja että jos täysimetys on toiminut aiemminkin, se toimii kyllä nytkin, jos äiti lepää, syö ja juo sekä imettää niin usein kuin mahdollista. Tai pumppaa. Ja että ei ole mitään syytä rynnätä punnitsemaan vauvaa ennen kuin vasta kolmen viikon päästä. Ja sitten tätsky listasi niitä imetysvinkkejä, joita edellä jo jaoinkin. Puhelulla oli niin rauhoittava vaikutus, että teki mieli pillahtaa itkuun pelkästä toivosta. Sairaanhoitaja oli hyvin myötätuntoinen ja asiallinen ja valoi minuun uskoa. Ja nyt viikkoa myöhemmin kaikki rullaa entiseen tyyliin. :)

Tuli nyt vasta mieleen, että ehkä tästä jutusta on apua muillekin. :)

(Toki jos epäilee jonkin olevan vialla, kannattaa sinne neuvolaan soittaa asap eikä odottaa tuota kolmea viikkoa.)
 
Jännästi tuntuu kyllä nyt maito heruvan herkemmin kun on korvike ollut lisänä. Ajattelin just kokeilla pumpata maitoa varastoon kun ei kaikkea syönyt ja rinnoista oikein suihkuaa maitoa. Voisi pumppaus kerrankin onnistua. Ehkä olen hieman saanut rentouduttua ja lapsen hyvää oloa katsellessa mieli rauhoittuu. Tämä on kyllä aika jäntevä ja hyvinsyöneen näköinen niin vieläkin mietin sitä miten pystyi olla paino pysynyt samana kuin kuukausi sitten kun näyttää muuten hyvinvoivalta. Mutta mieluummin sitten syötän liikaa kuin liian vähän. Ehkä korvike piristi vauvaa vähän. On aiemminkin jokellellut paljon mutta nyt kiljuu kovempaa siis ilosta :)

p.s ja odotushuoneen pikkutytöt oli 6kk ikäisiä kun kysyin ja minun tuntui olevan saman kokoinen kuin ne. Onkohan tästä pojasta tulossa iso junttura tai sitten niiden kasvussa oli ongelmia. Osasivat kyllä istua jo toisin kuin tämä pikkumies.
 
Munkaan rinnat ei enää tunnu pinkeiltä, ei edes vaik poika ei söis koko yönä.. Silti sitä heruu hyvin. Mut poika vaan raivoo... Tätä raivoomist on kestäny jo useemman viikon, varmaa kuukauden. Luulenpa et imetys hiipuu pikkuhiljaa pois, mut niin kauan jatkan ku on yksiki imetysateria päiväs! Veikkaan et se yösyöttö on se joka viimäseks jää pois ko sillee puoliunisena toi ei jaksa raivota :D
 
Hyvä kuulla, että muillakin on vastaavaa, eikä kannata välttämättä panikoida. :) Ehkä se maidon tulo tosiaan 3kk:n jälkeen on tasoittunut eikä tissit tunnu enää niin täysiltä.
 
Hei kannattaa käydä lukaisemassa imetyksen tuki ry:n nettisivuja! Ite oon ainakin saanut tosi paljon apua omaan imetystaipaleeseen :) facebookissa heillä on myös oma ryhmä jossa voi kysyä tukiäideiltä suoraa neuvoa tai toisilta äideiltä vertaistukea. Suosittelen!
 
Onko muita enää täysimetyksellä? Sujuuko hyvin? :)

Meillä edelleen sujuu ihan hyvin, nyt taitaa tosin olla lisätilaukset käynnissä, kun päiväaikaan saattaa neiti syödä vajaan kahdenkin tunnin välein. Yöt edelleen yhdellä tai kahdella syötöllä, välillä on ollut yöllä 7 tuntiakin ilman syöttöä. Ihme kyllä, vaikka nukutaan perhepedissä, niin tyttö ei paljon turhaan tissiä hamua öisin. Yleensä yösyöttö on sellainen tehokas tankkaus ja uudestaan unta palloon. :D
 
Takaisin
Top