Imetys

Minäkin oikein tunnen, kuinka maito nousee, kun oikein fiilistelen vauvan kanssa. Tai nuuskin pikkuisen hiuksia. En usko, että on monta ihanampaa asiaa tässä maailmassa kuin pitää pientä sylissään. Varsinkin nyt kun tyttö oppi hautaamaan päänsä kaulaani vasten, kun alkaa ujostuttaa. :Heartred
 
Joo toi on niin söpöä, kun vauva "kainostelee" äidin sylissä!

Hyviä imetysvinkkejä! Mulla on koko ajan ollut tapana imettää vain yksi tissi kerrallaan, ja vuorotellen eri syötöillä. Kun näin on riittänyt vauvalle hyvin ja tissit pelittäneet tasapainoisesti, niin ei ole ollut tarvetta samalla syötöllä vaihtaa rintaa. Ainoastaan välillä saatan syöttää molemmat rinnat samalla kertaa, jos vaikuttaa, että tyttö olisi vielä yhden jälkeen nälkäinen, tai jos haluan itseni takia tyhjentää molemmat rinnat. Esim. sählyyn on mukavampi mennä, kun molemmat tissit on syötetty...
 
Kiitos vinkeistä libra! Te muut ootte kyllä kärryillä ruokailu väleistä. Mulla ei oo juur mitään hajua kuin usein tyttö syö. Pitääkin vähän rupee kattoo..
 
Varmaan ihan kätevä tuollainen! Musta tuntuu toisaalta jotenkin mukamas hankalalta kirjata kaikki aina ylös johonkin. Vaikka eihän se voi sitä olla, kun kerran puhelin on muuten ihan riittävän usein kädessä..
 
Libra: kirjasin aluksi kaiken ylös paperille, joka oli keittiön ovessa. Sekin mitä tuli vaippaan pissa vai kakka ja aina iso huutomerkki kakasta :) sitä jaksoi ehkä ekan kuukauden mutta enää en merkitse. Oltiin huolissaan aluksi painon noususta ja päivittäin piti silloin myös mitata pienen paino. Minä en kyllä voi unohtaa imetystä kun jos sattuisi kulumaan pitkä väli niin rintoja kyllä siinä vaiheessa kuumottaa ja on saatava vauva syömään ne tyhjiksi.
Niin ja vauvan tuoksu on ihanin tuoksu maailmassa. Mutta kyllä mun tissit kummasti alkaa tuottaa maitoa myös jos suukottelen miehen kanssa. Usein tullut märkäpaita tilanteita :D
 
Minäkin käytän babytrackeria, ja hyvä ominaisuus siinä on syöttö, jossa voi merkitä kumpaa tissiä on syöttäny viimeksi :D ennen tuota appia tuppas nimittäin unohtumaan ja sit joutui oikeen pohtimaan et mites se nyt olikaan..
 
Kyllä siitä ilmaisversiosta jo saa ihan sen idean, vaikkei kaikkia ominaisuuksia saakaan auki. :) Minä kyllästyin pimeässä kynä ja paperi -meininkiin ja aikaa aloin käyttää Baby Teackeriä. Käytän sitä edelleen lähinnä suunnittelun apuvälineenä, koska olen niin lahopää, etten muista, koska viimeksi olen imettänyt ja kummalta puolelta, saati sitten vaippojen määrää tai nokosten. Appsin avulla osaan paremmin arvioida, koska on seuraava imetys tai vaipanvaihto tai koska vauva esim. känisee väsyään. :) Alussa se myös auttoi itkun tunnistamiseen. Ja kyllä nykyäänkin.

Olo on nyt paljon parempi kuin eilen. Rinnan tiehyttukos on lähes kokonaan kadonnut hoitojeni myötä! JES! :D
 
Minulla vaan imetys jatkuu koska pieni vahan yskäisenä haluaa tankata. Saa nähdä pääsenkö nukkumaan ollenkaan. Ajattelin huomenna käyttää lääkärissä. Lämmön mittasin ja oli 37.1 joten ei vielä kuumetta. Ja ajattelin nyt kokeilla höyryhengitystä kylppärissä kun niitä suolatippoja minulla ei vielä ole.
 
Muokattu viimeksi:
No pitihän sitä minunkin sitten se appsi käydä hakemassa.. Itsellä on android ja semmoisen latasin kuin Baby feed, en osaa sanoa vielä oikein mitään siitä. Kyseessä on ilmainen softa, siitä löytyy tosiaan syötöt, oikea vai vasen, nukkumiset, vaipanvaihdot.. myös pulloilut ym. Ihan kätevältä vaikuttaa, saa nähdä kuinka pitkään jaksan käyttää. Olen vähän laiska tuommoisissa vaikka periaatteessa insinöörinörtti olenkin. Olen tosin vähän old fashioned ja mua kiinnostaa enemmän autot ja moottorit yms..

Esikoiselta pidin kirjaa ihan käsin, jaksoin sitä kaksi päivää.. :) Enivei, mikä appsi teillä muilla on käytössä? Mä en google playsta onnistunut juuri tuon nimistä kuin Baby Tracker löytämään. Suosituksia otetaan vastaan :)
 
Mennyt vähän mutta siis miksi käytätte tuota sovellusta? Juu varmaan tyhmä kysymys :confused005
 
lupu, Minä aloin käyttämään sitä imetyksen seurantaan ja vaippojen vaihtoon syntymän jälkeisellä viikolla, koska minun piti pitää päiväkirjaa näistä kotisairaanhoitajaa varten. Pilkkopimeässä jonkun kaavion täyttäminen alkoi potuttaa, joten latasin Baby Trackerin. Sitten aloin merkitä sinne myös vauvan unet ja neuvolamerkinnät. Sitten saavutuksia ja valokuvia. Siitä tuli tapa ja sen avulla on kiva seurata vauvan kasvua ja kehitystä, koska merkintöjä voi tarkastella time linena yhteenvedosta. :) Lisaksi kaikki merkinnät voi tallentaa myöhemmin sähköisenä tiedostona.

Lisäksi on kätevää, että merkinnät ovat siellä, koska en saa vauvakirjaan niitä heti laitettua ja sitten unohdan kaikki merkittävät virstanpylväät. Onpahan joku fail safe. :D
 
Appstoresta löytyi joku miljoona vastaavaa sovellusta, latasin jonkun niistä. Kuulostaa hyvin samanlaiselta, kuin olikohan se Aamuntähti, joka oli myös ladannut jonkin. Tää puhelimella kirjoittaminen on just tätä, kun ei pääse enää samalla selaamaan tekstejä.

Jonkin aikaa sitä katselin ja selailin, mutta jotenkin kovin suppea se oli. En löytänyt kohtaa esim neuvolamittojen kirjaamiseen.. :(
 
Mulla on semmonen kuin baby tracker from whattoexpect.com. Ja siis ihan ilmais-perusmaukkaversio. En tiedä saako sinne jotain kuvia tai muita virstanpylväitä (kiinteiden aloitus toki näkyy kun sen merkkasin ruokailun alle), pitäs ehkä selvittää.

Sitä varten otin käyttöön kun aloitettiin luomaan tytölle rytmiä, oli niitä ilta- ja yöhuutoja niin sain merkattua mihin aikaan nukahti jne, ja lokista näkee nopealla vilkaisulla aiemmat päivät miten on mennyt.

Nyt kun yörytmi on löytynyt niin päiväunia seurailen appsista, kun ne tuntuu vaihtelevan useasti.. Ja katson myös milloin ollut edellinen syöttö kun pitäisi sen refluksin takia pitää 2-3h syömisväliä (tosin nyt välit on jo itsekseen pidentyneet), ja tietenkin sen tarkastan että kummasta tissistä oon syöttänyt koska se unohtuu aina, ja tosi inhottava alkaa siinä vauvan pahimmassa nälässä alkaa spekuloimaan :D
 
Kiitos Libra vinkistä! Harmi kun olis tuon tiennyt aiemmin. Mulla on kaiken maailman lippuja ja lappuja pitkin kämppää... :) Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Mä olen nyt pitänyt myös enemmän kirjaa nukkumisista ja syötöistä kun haetaan jo rytmiä päiviin ja toisaalta yöt ovat menneet viime aikoina aivan penkin alle. Onpahan sitten neuvolassa jotain muistia vahvempaa (koska muisti ei to-del-la-kaan toimi tällä hetkellä).
 
Tänään on kyllä niin surullinen olo. Tuntuu että olen epäonnistunut äitinä.
Vein pienen lääkäriin yskän takia ja se ei ollut sen vakavampaa mutta samalla huomattiin ettei pienen paino ole noussut. Jopa niin että pysynyt samana melkein jo kuukauden! Tämä tosiaan oli aika shokki kun täysimetän ja luulin kaiken olleen hyvin. Ilmeisesti se että olen ollut nyt 2 viikkoa yksin kotona pienen kanssa on vienyt veronsa. Olen ollut stressaantuneempi, nukkunut huonommin jne ja siksi ilmeisesit maitoa ei ole tullut tarpeeksi. Pieni kyllä on syönyt tiheään niin kyse voi olla myös siitä että hän alkaa olla vain siinä iässä että energiaa kuluu tosi paljon ja hän tarvitsee paljon enemmän kuin rinnoistani tulee. Mutta hänen olisi pitänyt olla ainakin puoli kiloa enemmän.

Lopputulos. Minun pitää alkaa antaa korviketta joka syötön jälkeen 100ml. Annoin jo eka pullon, jonka pieni ahnaasti veti nassuun. Silloinkin tuli morkkis siitä että voi poloista onko hän kärsinyt nälästä ja siksi tuli yskäkin. Lisäruoka pitää siis antaa aina syötön jälkeen joten ensin aina tissiä ja vasta sitten pullo, joten ehkä tämä oma maidontuotanto silti jatkuu. Nyt pitää vaan syödä paljon paljon enemmän itse. Olen ollut niin kiireinen vauvan ja koko huushollin kanssa että omat syömiset on varmasti kärsineet. Lääkärissä hoitopöydällä kun lääkäri tarkasteli pientä tämä sukkelasti kääntyi itse ympäri. Se oli eka kerta kun sitä todistin ja tähänkin lääkäri sanoi että pikkuisella on hurjasti energiaa ja varmasti alkaa liikkua vielä enemmän kun saa enemmän ruokaa. On siis hyvä kun pieni saa lisää ruokaa. Onhan hän jo kohta 4kk niin ainakin tähän asti täysimetin.
 
Takaisin
Top