Imetys

Nyt on uusi "kiva" leikki keksitty: montako sormea mahtuu suuhun ennen kuin imuote irtoaa?! No ainakin kolme, joilla in myös mukava nipistää nännistä. Ja voi apua, mikä sotku. Tästä eteenpäin on imettäessä pakko pitää kädestä kiinni. :D
 
Meillä on nyt imetysrytmi sekaisin neljättä päivää. Tyttö haluaa ruokaa joka 1,5 h välein. On tainnut jäädä tiheänimunkausi päälle. Soitin siis neuvolaan apuja. Ei muuta kuin kunnollinen imetys ja takaisin unirytmiin.

Taitaa tulla itkupäivä, kun opetellaan eri tavoille.
 
Mä huomasin, että nyt kun meillä on ollut flunssaa liikkeellä niin poju on tankannut useammin. Hakisiko vasta-aineita vaiko vain sattumaa? Muistelisin, että esikoisellakin oli tuollaista aikoinaan.
 
Aamutahti mina myos huomasin etta kun on flunssa niin poika haluaa syoda koko ajan. Mina kuvittelin etta maito ei ole niin ravitsevaa sairaana.
 
Kirjaanpa tähän nyt imetysohjeita, joita olen 4kk ja 1 vkon pituisen matkan varrella saanut neuvolasta. Ja nämä tosiaan koskevat täysimetyksellä olevaa tervettä vauvelia. :)

4 kk vauva syö keskimäärin 3,5 - 4 h välein, jos kyseessä on kunnon tankkaus. :) Täällä suositellaan rinnan vaihtamista vähintään kerran syötön aikana, jotta molempien rintojen maidontuotanto aktivoituu, virtaus miellyttää vauvaa ja että vauva ei nukahda. Näin voi varmistua siitä, että vauva saa riittävästi ruokaa eikä hänellä pitäisi olla nälkä 3,5-4 h.

Jos vauva kuitenkin itkee nälkää aiemmin, ensin tulee varmistaa, että syynä on todellakin nälkä eikä esimerkiksi lohtu. Jos vauva on kipeä (esim. flunssassa) tai meneillään on tiheänimunkausi, syy tosiaan voi olla nälkä. Mutta meidän neuvolan mukaan yleisin syy tiheään imemistahtiin on kuitenkin tapa - minä olen ainakin guilty as charged tähän. :) Että vauva on oppinut, että ruokaa tulee usein, joten hän syö kerralla vähemmän. Ratkaisuna tähän on imetysrytmin muuttaminen. Mutta on myös mahdollista, että jos äiti muuttaa syömistään tai juomistaan, niin maitoa ei heru yhtä paljon kuin aiemmin. Myös kiire vaikuttaa herumiseen.

Meillä tytön ruokailuun liittyi kolme ongelmaa: rintaraivarit, vauvan nukahtaminen kesken syönnin ja tiheä syömistahti. Eli 1,5-2h välein "nälkä", imi ehkä 5 min ja nukahti, tai sitten raivareita. Nukahtamiseen käytin rinnan vaihtamista heti, kun vaikuttaa siltä, että vauva meinaa nukahtaa. Saatan vaihtaa rintaa montakin kertaa saman imetyksen aikana. Ja nyt tyttö syö 15-20 min nukahtamatta. Rinnan vaihtaminen kesken imetyksen auttoi myös rintaraivareihin, koska siten maidon virtaus on parempi. Maidon virtaamista voi nopeuttaa myös painamalla rintaa imetyksen aikana. Esimerkiksi "breast compression" hakusanalla löytyy monia ohjeita. Tärkeää on, että sen tekee oikein, jottei synny tukoksia.

Lisäksi aloin syödä ja juoda enemmän. Paino tuskin tätä menoa putoaa, mutta ehtii sitä myöhemminkin. Täytyy vain mennä vaateostoksille. :)

Tiheä imetystahti loppui muuttamalla päivärytmiä ja laittamalla vauva hereillä sänkyynsä (en anna nukahtaa rinnalle). Ajattelin pikkuhiljaa pidentää imetysvälejä siten, että leikitään enemmän, laitan tuttia suuhun rinnan sijaan, tanssahdellaan, käydään kävelyllä, laitan nukahtamaan yksinään, eli harhautan vauvaa. Olin varautunut, että 15 min kerrallaan pidennän imetysvälejä ja tyttö itkee aivan hervottomasti, mutta kävikin niin, että tyttö sopeutui muutokseen kerrasta. Siis imetysväli piteni kerralla 3,5-4 tuntiin, kun en vain imettänyt, ja aivan ilman itkua, kunhan vain viihdytin tyttöä. Nyt tyttö ottaa tutin ja sitten, kun on nälkä, tutti ei enää kelpaa. Mutta on siinä mielessä tullut äitiinsä, että jos ruokaa tarjotaan ennen kuin nälkä tulee, niin aina kelpaa - aina voi vähän maistaa, vaikkei nälkä olekaan. ;)

Ja päivärytmin muutoksen avulla myös yösyötöt ovat vähentyneet ja viime yönä esimerkiksi tuli 5h, 4h ja 3h pätkät. Väleissä tosin heräsin laittamaan tuttia ja peittelemään uudelleen, mutta imetyksiä ei tullut. Ja tyttö on tyytyväinen. Nyt jopa päikkärirytmi on säännöllisempi. Ja ennenkaikkea minä olen nyt paljon paremmassa kuosissa pidempien yöunien jälkeen. :)
 
Hyviä neuvoja Libra! Pitää kokeilla etenkin tuota rinnan vaihtelua kesken ruokailun ja jo ennen kuin ensimmäinen on tyhjä. Vähän vaan jännittää se, saako vaiva sitten vähemmän sitä paljon puhuttua takamaitoa jos ei sitten syökään enempää kuin ennen. Lisäksi pitää yrittää pidentää niitä välejä, vaikka vähän kitiseekin tuo muksu. Tuttia meillä ei valitettavasti syödä, mutta jospa muutenkin viihtyisi edes vähän pidempään kerralla ilman ruokaa. Yöllä en sitten tiedä miten niitä taukoja pidentäisi kun ei jaksaisi nousta hyssyttelemään vauvaa uneen kovin usein. Tosin varmaan jos päivällä oppii syödä enemmän ja harvemmin niin se tapa siirtyy myös yöhön.

Se oma syöminen ei ole mulla ongelma, mutta pitää olla tarkkana juomisen kanssa, vettä ei aina tule varmaan juotua tarpeeksi kun ennen raskautta oli se ongelma, että saattoi illalla huomata juoneensa ehkä pari lasia vettä päivän aikana. Nyt juon kylläkin enemmän, mutta aina voi parantaa:)
 
Sairaanhoitajaa suoraan lainatakseni: vauva ei tiedä, että yöllä ei saa usein ruokaa, jos päivällä saa. :) Ja päivärytmi siirtyy yöhönkin pikkuhiljaa. Tsemppiä! Toivottavasti auttaa!! :)
 
Kiitos Libra. Minulla on varmasti oman syömisen ja juomisen kannalta paljon parannettavaa. Koitan pitää vesipulloa sängyn vieressä ja täyttää sitä aina mutta varmasti edelleen syön ja juon liian vähän. Maitoa on silti riittänyt mutta varmasti voisi herua vieläkin enemmän.

Aloin tosiaan opettaa pientä kehtoon vasta viikko sitten ja koko ajan sujuu paremmin. Olen myös huomannut tuon että ei ole pakko vauvan nukahtaa rinnalle. Pieni pystyy nukahtamaan yksinkin kehdossa. Koitan vaan syöttää hänet aivan täyteen iltaisin just että tulis kaikki takamaidotkin ulos rinnoista koska ymmärsin että se on rasvasempaa ja vie nälän pois. Toistuvia asioita joilla viritän hänet yöhön on yöpaidan vaihto, iltasadun lukeminen, sama unilelu kainaloon, valokilppari josta tulee kehtoon tähtitaivas ja apinasoittorasia josta tulee rauhoittavaa musiikkia.
 
Kuinkas paljon imettävän olis hyvä päivittäin juoda? Ja te jotka juotte paljon niin miten pysytte kärryillä siitä, kuinka paljon olette juonu? Onko teillä esim joku pullo jonka aina täytätte? Mä en täysimetä, mut imetän kuitenki ja haluisin pikkusen piristää maidontuotantoa
 
Mulla on 0.6 l vesipullo ja 0.4 l teekuppi. Juon yhden vesipullon yön aikana ja seuraavan iltapäivä välipalaan mennessä ja kolmannen iltapalaan. Yrttiteetä juon teekupista aamulla, lounaan jälkeen ja illalla. Siitä se noin kolme litraa päivässä tulee. :) Siihen sitten muut juomat päälle, jos niitä on. Huomaa heti, jos on jäänyt juominen vähälle, että rinnat ovat tyhjemmät.
 
Heinukka: mä nimenomaan täytän sellaista puolen litran pulloa. Ja jossain kohtaa pidin jääkaapissa kannussa esim appelsiinilla tai mintulla maustettua vettä ja pyrin juomaan pari kannullista päivässä. Toinen mitä yritin oli se, että joisin aina imetyksen jälkeen pari desiä, mutta tuo pullojuttu toimi lopulta paremmin. Itsellä kyllä vaikuttaa maidon määrään jos menee parikin päivää vähemmillä nesteillä (yritän pari litraa vettä juoda ja siihen päälle muu juoma ja ruoka).
 
Libralta tulikin hyviä vinkkejä rutkasti, kiitos :)

Mä teen tuon rinnan vaihtamisen sijaan sitä, että puristan rintaa, siihen on tosiaan oma niksinsä..mutta mä kärsinkin suihkutisseistä, eli paljon tuota ei tarvi. Parempi vain, jos heruu hieman hitaammin. Tuossa rinnan vaihtamisessa kannattaa tehdä muuten niin, että seuraavalla kerralla jatkaa sitten siitä rinnasta mihin viimeksi jäi. Näin saa sitä takamaitoakin.. en huomannut muistiko Libra siitä mainita myös.

Tuolta olen löytänyt myös paljon vinkkejä ja motivaatiota http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa

Mulla huomaa rinnoista, jos ei ole syönyt kunnolla. Suklaalevystä saakin oikein kunnon Badabingbadabum-ilmiön aikaiseksi ;) Vettä myös pyrin juomaan vähintään 1.5 litraa muiden juomien lisäksi..tunnustan, olen hieman maitovasikka ja rasvatonta maitoa menee melkein litra päivässä nyt imettäessä..

Edit: etenkin tuo imetyksen faktaa ja fiktiota on auttanut mua joskus uskomaan enemmän itseeni
 
Muokattu viimeksi:
Pitääpä lueskella tuota imetys.fi sivua! Mullakin on suihkutissiongelmaa, alkuun aina tulee paineella ja paljon, lapsi yskii ja onpa nenästäkin joskus maitoa tullut. Vaikkei ole edes kovin täynnä rinta niin noin käy.

Nyt kokeiltiin pitää 3h tauko ja se onnistu:) syöminen oli ihme säätöä kun yritin rintaa vaihtaa, vaikea sanoa söikö yhteensä sitten miten paljon, mutta onpa molemmat rinnat nyt jotain ärsykettä saaneet.
 
Hyvia vinkkeja Libra! Mina vaan huomasin kun vaihdoin tissia valilla ilman etta rinta oli tyhja niin tuli vihreaa kakkaa, joka ilmeisesti kertoi etu/takamaidon epatasapainosta Eli meillese ei sovi. Mulla on myos suihkutissit ja jaytan vauvalla usein ruokalappua ettei vaatteet kastu ja sitten on aina pukluratti asemissa etta voin turruttaa maidon tulon silla jos poika irrottaa otteen.

Iltasyotoista...vauvakuiskaajakirjassa neuvotaan syottamaan tiheammin illalla esim. Klo 18 ja 20 ja sitten unisyotto moin 10/11 aikaan illalla. Tama tarkoittaa etta vauvaa syotetaan nukkuessa jos se nyt vaan onnistuu tai ainakaan ei heratella liikoja. Mina syota pariin otteeseen illalla. Joskus on noin 1,5h vain valia ja poika nukkuu vaihtelevasti ekan patkan 4-6h ja sitten yleensa 3/4h. Unisyottoa en ole kokeillut kun poika heraa aina.
 
Tulipa hyviä pointteja teiltä!! Meillä tyttö tosiaan ryystää sitä tahtia, että toinen rinta on ainakin tyhjä. :) Ja jatkan tosiaan aina samalta puolelta kuin kohon lopetin. :)
 
Lidlin appelsiinimehusta joka on kylmähyllyssä saa hyvän juomapullon 1l. Iso se "suuaukko" niin ei tarvii pikkureiästä hörppii :D ite ainanki tykkään ja helppo laskee monta juo.
 
En enää ihmettele, että maidon tuotannon tehostamiseksi käsketään pitää rinnalla/ihokontaktissa. Mulla ei oo noin viikkoon enää tullu maitoa ollenkaan. Yks aamu nukuttiin ihan napa napaa vasten tytön kanssa ja heräsin siihen kun paita oli ihan märkä! Eikä tyttökään kovin levollisesti nukkunut kun maito tuoksuu nenässä. :D
 
Takaisin
Top