Imetys

Täysimetyksellä ollaan täälläkin ja hyvin on sujunut.
Samoin meillä normaalisti yöllä on yksi syöttö ja joskus kaksi.
Päivisin useammin. Muutama viikko sitten syöttövälit olivat tiheämmät
mutta taas ovat tasaantuneet.
Vauva on nyt 3,5 kk ja on kasvanut hyvin.
 
Taysimetyksella mennaan. Huomenna pitaisi kayda puntarissa mutta nayttaisi kasvavan hyvin. Poika on huomenna 15 viikkoo. Nukkuu 20-8 mutta talla hetkella yosyottovalit on 3-4h, paivalla 2,5-3h.
 
Täysimetyksellä mennään ja yöllä saatetaan neljästikkin herätä että peukku vaan niille ketä saa melkein kokoyön nukkua putkeen,ehkä joskus 4vuodenpääst saa itekki :D
 
95 %:sesti täysimetyksellä mennään, mutta aloitin korvikkeeseen totuttelun, koska joinain päivinä tuntuu, että lisämaidolle on tarvetta. Olen antanut imetyksen jälkeen, mutta pikkumääriä menee, tyyliin 50 ml ja 1-2 krt vuorokaudessa eilisestä lähtien. Tyttö on nyt 4,5 kk ja tuntuu, että energiantarve hyppäsi ylöspäin parisen viikkoa sitten.

Kahden päivän perusteella korvikkeen antaminen illalla auttaa yön ekaan pätkään ja nyt nukuttiinkin 5,5 h normaalin 4 h sijaan. :)
 
Libra: seurasin just viime imetyksen aikana miten kun olin antamassa jo korvikepulloa imetyksen jälkeen niin pieni ottikin aina välissä huikat tissistä. Vuorotteli pulloa ja tissiä. Ihanaa ettei protestoi kumpaakaan ja niitä voi näin rintarinnan antaa. Ehkä se läheisyys on parasta vauvankin mielestä rinnassa. En tiedä mikä on makuero eri korvikkeiden välillä. Meillä käytössä Pre Bebivita ja se maistuu hänelle todella hyvin. Pullona aventiksen 200ml pullo jonka suuosa on hyvä kun siitä tulee vain kun imee. Joskus jos pieni haluaa niin annan hänen ottaa koko 200ml imetyksen jälkeen mutta 100ml on ihan hyvä koska muuten tulee isot pulautukset. Äiti ei täällä oikein saa unta kun jänskättää huominen painokontrolli. Hyvin on pieni kasvanut että luulisin että huoli on turha mutta viime viikon shokki on edelleen mielessä lähtemättömästi.
Pieni nukkui hyvin ennen mutta nyt taitaa nukkua vielä paremmin. Yksi ongelma tuli vaan tänään. Oli liian pirteä nukahtamaan päiväunille ja kesti aikansa saada hänet rauhoittumaan.
 
mmmustikka pidetaan peukkuja punnitukseen!

Lupu- sama homma taalla. En tieda koska nukkuu pidempaan ja nukkuu viela minun kasivarren paalla joten siitakin on opeteltava pois.
 
Haha! Täällä sama juttu! Jännittää huominen. :) Vauva nukkuu, minä en. Ja nälkäkin iski.

Nyt korvike tuntuu uppoavan ihan ok. En usko, että kauhea nälkä jää imetyksen jälkeen, koska on ihan pirteä ja työntää pullon ja rinnan pois. Mutta kyllähän tieto siitä, että tyttö huolii korvikkeenkin poisti kiven sydämeltä ja on ollut valtava huojennus. Että jos vaikka ei ehdi kunnolla syödä ja juoda itse, mikä on ollut huoleni jo pitkään, ei hätää! Tai jos vaikka menee jonnekin eikä olekaan imetysaikana kotona, ei sekään haittaa. Pumpata tietysti voi, mutten koskaan saa kerralla pumpattua riittävästi. Joten kyllä tämä pienikin korvikkeen käyttö on helpottanut arkea aivan tolkuttomasti.
 
Hienoa et teillä just korviketta antamaan ruvenneilla sujuu hyvin kumpikin!

Meillä jatkuu edelleen imetys rintaraivareista huolimatta ja saa pullosta sit perään suurimmalla osalla kerroista ku ei rinnasta kuitenkaan enää niin paljoo syö, mitä tarvis. Mut oon kyllä niin onnellinen et oon jaksanu sen rintaraivarivaiheen yli ja pieni huolii äidin eväitä vielä :)
 
Meilläkin 95% täysimetyksellä mennään vielä hetki ainakin.Täälläkin heräillään n.3 kertaa syömään..sen lisäksi saa kyllä tuttia laittaa ainakin kahdesti eli melko rikkonaista uni vielä :/ Päivällä saattaa mennä 6 tuntiakin ilman maitoa joten meillä syömisrytmi vähän päälaellaan.Pitäis saada yöksi tuo pitkä pätkä.
 
Ihanaa (vaikka kamalaa) kuulla että muillakin nukutaan pätkissä ja syödään paljon. Tai että pitää saada energiaa huomattavasti enemmän. Oon ollu meidän pojasta huolissani, että mikä sitä vaivaa kun syödään soseita reilu satsi 2xpäivässä ja sen lisäksi vielä rintamaitoa 8-10 krt päivässä. Huh huh! Yöllä syödään 2h välein ja yleensä herätään vielä lisäksi kerran pari ihan vaan äidin kiusaksi :)

Jotenkin kaikista oppaista on jäänyt mielikuva, että tässä vaiheessa jo syöttövälit pidentyvät ja unipätkät samoin. Onneksi tämä taitaakin olla se poikkeustapaus ja kaikki muu normaalia :D

Korviketta haluaisin itsekin kokeilla, jotta voisi hätätapauksissa sitä antaa (pumppaaminen ei oikein enää onnistu, ellei vauva ole toisella rinnalla ja edellisestä syötöstä riittävän pitkä aika). Ehkäpä se olisi kohtapuoliin edessä nyt kun ollaan nuo soseet saatu liikkeelle.
 
VilliVadelma - ihan samaa ajattelin etta on huojentavaa tietaa etta muillakin syodaan usein yolla. Todellakin monesta paikasta olen lukenut etta nyt unipatkat pitenee tosin niissa ei ole samalla huomioitu syoko rintaa vai korviketta ja onko kiinteita aloitettu. Yks kaveri oli jo ajstellut unikonsultilla kaymista. Mina suosittelin etta nukkuu paikkareita vauvan kanssa niin herailyt ei tunnu niin pahalta.
Harmittaa kun meidan pojalle ei kelpaa pullosta ollenkaan ja ei ole edes sita vaihtoehtoa etta antaisi korviketta.
 
Kyllä täälläkin herätään 3-4 tunnin välein öisinkin syömään, vaikka soseita syödään kaksi kertaa päivässä.

Sosetta syö tällä hetkellä 2-3 jääpalaa, saattaisi mennä enemmänkin, mutten ole uskaltanuy vielä kokeilla.
 
Libra: ihan samat fiilikset täällä että nyt kyllä on kivi pudonnut sydämeltä monessa mielessä. Se oma syöminen oli jo tosi syynin alla silloin raskaana ja kun olin raskausdiabeteksessä, niin on todella helpottava tunne kun tietää että korvikkeesta saa lisää potkua varmasti jos minä en söisi tarpeeksi tai riittävän monipuolisesti. Käsipumpun hankin mutta en saanut sillä pumpattua tarpeeksi murkinaa varastoon. Tuntui että pumppaamiseen ei jää aikaa. Kaikki meni pienelle joka söi aiemmin paljon tiheämmin, ihmekös kun tarvitsi niin paljon. Minulle korvike oli suurempi peikko kun se olikaan. Ehkä siihen vaikutti kaikki tarinat joita olin kuullut siitä miten vauva saa heti rintaraivarin jos tottuu korvikkeeseen. Vauvat on varmasti tässäkin asiassa erilaisia. Tai sitten kun korvikkeen aloittaa kun vauva on vähän vanhempi niin se onnistuu paremmin.

heinukka: hienoa että jaksat olla sinnikäs vaikka tulee rintaraivareita. Minäkin haluaisin että pystyn imettämään vielä pitkään korvikkeen ohella.

Jos haluatte nähdä videoita siitä miltä muut tämän ikäiset näyttää thebump.com sivuilla on lapsen eri vaiheet hyvin esitelty myös videoin. 4kk iässä esittelyssä on kaksospojat. Minua piristi lukea noita vauva-artikkeleita jotka keskittyy aina siihen ikään (kun on luonut käyttäjäprofiilin missä sanoo vauvan syntymäajan) mikä omalla vauvalla on. On monennäköisiä lapsia. 3kk kohdassa taisi esittelyssä olla aika hyvinsyönyt vauveli :wink
 
Vastavirrassa, meilläkin annan nyt 3 jääpalaa kerrallaan (sekoittelen kahta eri makua) ja siihen päälle vielä pari-kolme teelusikallista hedelmää. Menisi enemmänkin mutta mietin miten vatsa reagoi jos kovasti äkkiseltään suurentaa annoksia.

Makuja vieläkin nihkeästi kun aloitettiin 1maku viikossa -vauhdilla. Nyt ajattelin jatkaa 2 makua viikossa.

Viljat saa ilmeisesti ottaa mukaan parin viikon päästä kun 5kk on plakkarissa.
 
Täälläkin täysimetyksellä ja heräillään monta kertaa yössä. En niitä sen kummemmin laske, kun alkais ehkä vaan itseä ahdistaa :D meidän neiti tykkää syödä parin kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden ja se on mulle ihan ok. Tää vauva-aika on niin lyhyt, että mä ainakin haluan mennä ihan lapsentahtisesti ja muutenkin vauvan ehdoilla. Jos pieni haluaa nukkua äitin kainalossa ja useasti vielä tissi suussa, niin sitten mennään niin.

Vielä pari viikkoa sitten olin tosi ahdistunu kun joka paikasta saa kuulla, että vauvat nukkuu 7-8h pätkiä ja tuntu, että se on se normi, mutta usein nää "tosi hyvin" nukkuvat on korvikeruokittuja, kun sehän sulaa paljon hitaammin kuin äidinmaito. SItten myös, kun luin imetys.fi sivuilta, että vauvan täysi yö on noin 4h, niin päätin muuttaa omaa asennoitumista. Nyt ei sitten enää väsytäkään niin paljoa. En kato yöllä kelloa tai laske heräämiskertoja. Välillä aamulla väsyttää enemmän, mutta useimmiten oon suht pirteä. Meillä kuitenkin vauva on yöunilla n. kl0 21-09 niin tulee siinä itsellekin väkisin aika monta tuntia unta, vaikka ei sitä putkeen saakaan :)
 
Joo mäkään en kauheasti laske, montako syöttöä ja mikä on väli. Kun meen kanssa lapsentahtisesti, niin ei sen niin väliä. Ja onhan se vähän siitäkin kiinni, miten yöunet laskee.. Mä laitan klo 20 imettämällä nukkumaan, ja nyt trendi on ollut syöttö klo 02 ja 06 aikoihin, joskus se aikaisempi jää pois kokonaan, eli tulee ns. täysi yö. Mutta me herätään ja noustaan yleensä vasta klo 8-10 aikaan.

Rintaraivarit meillä on ollut lähes olemattomat, mutta ihme raivoamista tullut päiväunille laittaessa... Oon nyt sitten pari kertaa imettämällä nukuttanut tyyliin sohvalle, samaan tapaan kuin yöaikaankin. En sitten tiedä liittyykö tämä tiheään imuun, onko hammasoiretta vai mitä...
 
Täysimetyksellä mennään täälläkin, poika on muutaman päivän päälle 4 kk. Toisaalta tänään mietin, vaikka vasta puhuinkin neuvolakäynnin jälkeen täällä ihan toista, että pitäisikö sittenkin alkaa maistelemaan niitä kiinteitä. Poju katseli mun syöntiä niin kiinnostuneena tänään :) Lusikan kyllä hienosti huolii kun on d-vitamiinit sillä annettu tähän asti.. En tiedä, toisaalta oma maito riittää vielä hyvin, eikä syö mitenkään liian tiheästi. Yleensä herää yöllä pari kertaa syömään, joskus useammin mutta riippuu niin paljon siitä, miten on päivällä syönyt ja kuinka kylläiseksi vetää itsensä ennen unille laittoa. Vähän mietin, josko täysimettäisi tuohon 5kk:n ikään asti, sitten saa alkaa antamaan esim. puuroja, joiden luulisi vaikuttavan öihin suotuisasti. Muutenkin kiinteitä saa alkaa antamaan vähän joutuisammin sitten kun lapsi on lähempänä 6 kk:n ikää niin ei tarvi pipertää kovin pitkään niiden teelusikallisten kanssa. Äh..en tosiaan tiedä.
 
Ihan piti tulla päivittämään, että tytöllä on ollut mahakipuja kiinteiden takia ja nukuttiin vierekkäin yksi aamuyö. Ja voi taivas, että meikäläisellä on maitoa! Siis on kuulkaa rinnat niin pinkeinä, ettei ole hetkeen ollutkaan. Että kai se läheisyys auttaa. :)
 
Meikäläisellä on kans niin pinkeenä et oksat pois ja pois alta nimittäin nyt 4kuukauden jälkeen näin mitä on suihkutissi.oikeesti suihkusi paineella kun puutarhaletkusta konsanaan ja kukas oli osuman kohde,vauvan silmä ja kasvot ja itkuhan siitä tuli
herra halusi vaihtaa ei suihkuavalle puolelle enkä ihmettele :D

Bataattia ollaan parina pvnä maisteltu eikä maistu vaikka on kiinnostunut kun itse syön. Pitäskö tätä maisteluu jatkaa vai unohtaa vielä?
Päärynäpilttiä tänään yritettiin,ei nielaissut sitäkään,huulilta makua vähän sai..
 
Joo suihkutissit ei oo kovin kivat. Yöllä pimeässä ihmettelen välillä mitä vauva tekee kun ei syökkään. No toinen saa siinä maitosuihkua kasvoilleen niin eikai siinä syödä voi. Taitaa olla jo niin tottunut ettei edes itku tule. :grin

Voiko pakastettu maito olla niin eri makuista, ettei neiti sen takia huoli pulloa? Pitäis varmaan pumpata ja testata, mut enään se pumppauskaan ei taida niin vaan onnistua..

Eilen tuli sitten riita miehen kanssa, kun avauduin ihan totaalisesti siitä, etten ole kohta neljään kuukauteen saanut omaa aikaa. Koko ajan siivotessakin pitää olla tuntosarvet pystyssä tarvitaanko minua. Tuntuu et mies välillä vain istuu sohvalla vauvan kanssa kun hän kitisee. Mies totesi, ettei tohdi mulle enään sanoa, että tuu syöttään, kun joskus siitä närkästyin kun tyttö oli just syönyt. Totes vaan et on helpompi antaa -lapsen kertoa-, että mä ymmärrän tulla paikalle. Sen mukaan se jotenkin tukahduttaa lapsen viestin nälästä jos saa sen hiljaiseksi jotenkin muuten. Siis whaat?
Ei tätä siis aina tee, ja sanoi et välillä on yrittänyt vaikka ja mitä, mutta jos mikään ei tepsi niin hän saattaa mennä sohvalle istumaan, ja kun mä tulen paikalle niin kuvittelen et se ois istunut siinä koko ajan.

Eilen hän sit meidän riidan johdosta tarjos tytölle pulloa, ja mun pakastettua maitoa. Ei kelvannut. Alussa kitisi ja maisteli. Sanoin miehelle et eihän sen oo nyt pakko syödä, vaan et koittais joka päivä tarjota sitä pulloa. Totes vaan et kyllä hän nyt syöttää, niin voin sit turvallisin mielen lähteä jonnekkin. Sanoin etten sitä omaa aikaa niin paljoa kaipaa, et tarvii siitä hirveetä numeroa tehdä.
Lähdin sit ite suihkuun ja kun tulin niin tyttö hyys niin sydäntä särkevästi ja lähes hysteerisesti. Otin tytön sit rinnalle. Hän siinä tissi suussa oli ja rauhoittui, mutta alahuuli välillä väpätti ja meinasi itku tulla. Ei siis varsinaisesti syönyt vaan selvästi lohtua haki. Siinä syliteltiin ja kohta taas kaikki oli hyvin. Ei siis neidillä tainnut edes nälkä olla, mietin vaan et mies tais olla melko hermona (vaikka muka rauhallinen) et ehkä sen takia tyttö itki niin kovasti?

Miehelle koitin puhua et se et mä kaipaan omaa aikaa, ei tarkota pitkää aikaa. Vaan et se vois vaikka mennä kävelylle nukuttaa tyttöä tai vaihtaa välillä sen aamuvaipan. Totes vaan et sun on niin h****tin helppo ladella noita.
Huoh, mitä sekin sit tarkoitti. Eniten harmittaa se, et taas riidan tuoksinassa tuli ladeltua kaikki, eikä kovin rakentavasti.
Onneks yleensä pystytään keskustelemaan rakentavammin, kun molemmat on saanu miettiä asiaa ja rauhoittuneet.

Tuntuu vaan et nyt ei kuuluta samalle puolelle, vaikka meidän pitäis olla tiiminä tässä.
Huh, tulipahan avauduttua, kiitos!
 
Takaisin
Top