Imetys

Tykkäsin siis, että kommenteista oli apua. Se oli tarkoituskin..melkoista takkuamista oli itselläkin eilen illalla toisen kanssa vaikka pari päivää taas oli mennyt paremmin. Siinä meinasi jo omatkin neuvot unohtua.. Tänään taas toistaiseksi parempi päivä, onneksi, näin väsyneenä olisi entistä turhauttavampaa yrittää huutavaa, nälkäistä vauvaa rinnalle.
 
Heinukka sama täällä. Varsinki nää suihkutissit ärsyttää ku ei haluttas sotkea joka paikkaa. :D enkä oikeen hallitte tota istualleen imettämistä niin vieraissa paikoissa ei oo aina mahista makoilla.
 
Käyttääkö täällä kukaan ns. Normikorvikkeita NANia tms?
Tuntuu että yllättävän moni joutuu ramppaamaan kaikki merkit,en haluaisi tietentahtoen lähteä siihen, mutta olen kovaa vauhtia ajautumassa siihen oma itsekkyyteni takia.. en pääse pakkasessa olevan kolmen alle 100ml maitopussin jälkeen lähtemään mihinkään :( tai minulle niin rakkaan harrastuksen rääkkiliikunnan pariin salille.
Olin tänään reilun tunnin poissa niin jo oli mies käyttänyt taas yhden pussin (perrrkele) ei voinut mennä vaikka tunniks ulos niin ei varmasti olis nälkä tullut keskenkaiken.
Pumppasin vielä ennenkun lähdin 60ml. Enää ei pumppauskaan oikein onnistu ei vaan enää tule tarpeeksi enkä haluaisikaan taas niitä räjähtäviä rintoja kun just tasottu ja pieneni näiden ulkomuotokin.

Mietin siis uskaltasinko jotain korviketta kokeilla,esim. Silleen että antaa vaa jos olen poissa muuten rintaa? Vai loppuuko rintamaito näin kokonaan?
Ja eikö siihenkin tarvii omaa maitoa sekaan,mitenhän moneen kertaa riittää 400g pakkaus holle merkkistä luomukorviketta? Jauhetta siis tuo ilmeisesti.
 
En osaa muihin kysymyksiis vastata, mutta tollanen 400g jauhekorvike riitti meillä n. 3 päivää. Siitä saa muistaakseni 15 kappaletta 200ml annoksia ja meillä tosiaan annoskoko toi 200ml nyt.
 
Meillä tyttö saa joka ilta normi nan-korviketta ja velliä sekasin. Aiemmin annettiin tissimaitoo ja velliä, pikkuhiljaa toteutettiin korvike-velli-seokseen ja jossain vaiheessa pelkkää velliä, ennenku siirrytään iltapuuroon. Syy:en saa tai ehdi pumpattua joka pv annosta juuri tuon takia kun nyt on tasaantunut maidontuotanto, niin näin on helpompi, ei tarvii ressata. Ja sit kun oon poissa, niin mies antaa usein 50/50 korvike/tissimaitoseosta tai pelkkää korviketta.

En osaa sanoa soveltuuko toi perus nan niin hyvin (kun kuitenkin saa vaan 1 annoksen päivässä korviketta ja muuten imetän), nimittäin masu toimii välillä hyvin ja välillä ei niin hyvin, ja näin on ollut jo ennen vellejä ja korvikkeita. Ollaan annettu mallasuutetta jos ei joka pv ole masu toiminut, se tuntuu auttavan.

Niin ja siis ei mulla oo vähentyny maidontuotanto vaikka jää 1 syöttö joka pv välistä.

Jos olen pidemmän aikaa pois ja jää useampi syöttö väliin niin sitten syötän kotiintullessa toisen tissin ja pumppaan toisen.
 
Meillä mies antaa nania aina kun tissit ei oo saatavilla :) hyvin menee alas eikä tuu mitään vaivoja. Oon ollut koko yön imettämättä pari kertaa ku mies on syöttänyt yösyötöt että oon saanut nukkua niin ei oo maidontuotantoon vaikuttanut :) Ihan hyvin mun mielestä voi käyttää kaupan korviketta niinä harvoina kertoina viikossa ku pullosta täytyy antaa. Enkä oo tosiaan maidon tulossa nähnyt eroa vaikka tätä harrastetaankin :)
 
Meilläkin on annettu korviketta ihan sellaisenaan niinä kertoina kun oon ollut jossain ja tissiä olisi kaivattu. Aluks oli NANia ja nyttemmin on ollut Tuutia, kummastakaan ei oo tullut mitään vaivoja ja oikein hyvin on otettu pullo ja korvike vastaan. :)
 
NAN on meilläki. Ja ihan sellaisenaan kun en oo lainkaan pumpannu. Aiemmin sitä meni kerran päivässä joku 60ml, nyt ku rintaraivarit on vaa pahentunu ja pahentunu ni saa pari-kolme kertaa päivässä raivottuaan ensin tovin tissille... Ja annoskoot jo toin 200ml vaik olis jonki verran suostunu tissistäki ottamaa
 
Kiitos naiset, eise auta muutakun kokeilla. Eilisen väkisinpumppaus yrityksen 20-40ml johdosta on nyt tissi muhkurainen ja kova,juuuri näin ..:arghh:

Nyt jos lopetan pumppailuyritykset niin tasottuuko tämä kovatissisyndrooma heti takaisin äskeisiin uomiin kun oli tosiaan maidontulo tasoittunut hyväksi,onko siitä kokemusta teillä jos olette yrittänyt kanssa pumpata?
 
Muokattu viimeksi:
En nyt lupu tiedä, onko tästä kyse, mutta itse olen pumpannut maitoa ahkerasti alusta asti, että voi olla kotoa pois pidempään ja itsellä käy niin, että aluksi heruminen on vähäistä, sitten kun sitä mekaanista ärsytystä jatkaa (eli "imee") rinta ikään kuin aktivoituu ja menee juurikin kovaksi ja muhkuraiseksi. Tulee mieleen imetyksen alkuajat kun rinnat oli liian täynnä vähän väliä. Siitä se maidon tulo yleensä vilkastuu ja rinta normalisoituu ja maitoa tulee nopeasti pulloon. Joskus muuten jos vauva ei ole vieressä sen kuvan tai videon katselu auttaa (tai vaan kuvittelen). Mutta siis voisin kuvitella, että jos sitä nopeamman valumisen vaihetta ei tulis niin rinta olisi jonkin aikaa sellainen kova ennen kuin asettuisi tai vauva söisi sen puhtaaksi. Eli olisiko kyse siitä, että pumppaus sulla aktivoi rintaa, mutta ei tyhjennä? Toivottavasti tilanne helpottaa, tsemppiä!
 
Siis en tiedä mitä tapahtui ennen oli räjähtävät suihkutissit aina sai yöllä olla lämpöpussienkanssa kun pakotti,sitten maidontulo tasoittui ja mainitsinkin että tuli lötkötissit. Poika 3kk.
Niin joo nytkun yritin pumppailla sain alkuvaiheen tissit takaisin enkä halua enää sitä kipurumbaa,tässä poika just tyhjentää muhkuraisen rinnan,jännänähä onko parintunninpäästä sama homma. Sen tiedän kyllä että mitä enemmän pumppaa sitä enemmän alkaa tulla kai. En kyllä silti aio pumppailla vaan kokeilen korviketta niille päiville kun olen jossain käymässä jos on tarvis syödä. Itsekästä tai ei.
 
Minä joka niin "päätti" imettää viimeseen asti on miettinyt ihan samaa et millon viittis siirtyä tohon ennenku pää hajoo. Ainoo mikä saa mun ajatukset muualle on nimenomaan salilla treenaus musat korvilla, niiin eeiiii ku sinnekkin soitetaan alle puolen tunnin jälkeen. "Täl on vissiin nälkä, täää heräs".... Ja mietin et jos meinasin kuitenkin imettää jos vaan luoja suo niin sen 6 max. 12kk osittain edes niin öö??? Pääsenkö mä johonkin iltaelämään vasta 2017 ja mies vetelee kolmen tunnin kahvituksia, baareilua ym huoletta? Joo just...
 
Imetys kyllä sitoo ihmeen paljon. Mä saan kyllä pumpattua hyvin ja lapsi huolii pullon, mutta rinnat pitää säännöllisesti tyhjentää. Työpaikan pikkujouluihin menin pumpun kassa ja päätin, että käyn vaan sitten pumppaamassa. Noh, ei ollut baarin vessassa pumppailu ihan niin hohdokasta kuin kuvittelin ja aika pian tuli lähdettyä kotiin. Mua vaan mietityttää se asia jota en tajunnut ennen kuin sain lapsen ja aloin imettää eli se, ettei sitä imetystä niin vaan lopeteta. Eli jos nyt imettää siihen 6kk mitä aluksi ajattelin, niin imetys on kokonaan takanapäin sitten joskus. Maidontulo ei hetkessä lopu.... Tosin nyt ei ole vaihtoehtoja kun tyypin vatsa kestää sitä äidin maitoa just ja just, muuta ei senkään vertaa. Muutenkin imetys on ollut ikäviä yllätyksiä täynnä. Vieläkin pitää käyttää liivisuojia, vieläkin välillä sattuu kun täyttyy liikaa, alku nyt on ihan ihme säätämistä jne. Luulisi, että luonto olisi jotenkin paremmin homman hoidellut!
 
Jaa mitä tapahtuikaan tissit vaan kasvaa ja maitonousee,saavat valua en pumppaa tai jatkuva kierre taas alkaa :meh:
En olis itekkään uskonut tätä sanovani kun olen koko 3kk ajan sanonut että korvikkeita ei anneta (lähinna pelkään miten vatsa suhtautuu kun kuullut paljon huonoa) en keksinyt muutakaan nytkun pakkasmaidot ovat ihan loppumaisillaan se tarkoittaa automaattisesti sitä että en pääse olemaan enää hetkeäkään yksin ,sinne salille.mieshän on jo muutenkin viikot reissuhommissa..
Kyllä kyrsii nyt koko ukko muutenkin ,voi just lähtee kaljalle ite millon lystää ja sitten kuorsataan vieressä eikä voi edes vauvan vaippaa vaihtaa! Sitten VALITAN kun sanon ja menen itse vaihtamaan,kyllähän tässä itteenikin nukuttas!!#&**#!!:finger:
 
No niinpä. Täällä onneks mies sentään vaihtaa kun sanon et nyt sun vuoros. Mut tosiaan ei se sinne vaihtamaan ilosesti lähde, aika paukkeella. Mut mulla ei oo sanomista, oon ite tosi kiukkunen jos mut herättää.

Mullakin on alusta asti maitoa riittänyt kyllä, mut toi pumppaus on työlästä, kun pitää steriloida yms ja sit ei mulla heru pumpulle oikee enää ku just sillo ku tuo nukkuu pidemmän pätkän. Koska poika on ruvennu niin syöpöks et molemmat tissit vaan 10min ja done!

Kerroppa sit miten korvikkeilla lähtee, jos itekkin jossain vaiheessa viittis kokeilla.
 
Oon ensimmäinen joka perustaa lokakuussa synnyttäneiden eroryhmän! :D
joo kerron kyllä täällä paniikissa "onko normaalia että..... " :D
koputetaan vaan puuta valmiiks,sehän se oikein lottovoitto olis jos nyt sattus käymään vaikka se NANi suoraan kun harvemmin kummiski sais.
mietin vaa et eilenkää sen saunaepisodinaikana ei meinannu pullosta ottaa ja ne sulatetut maidot mies viskas lavuaariin että tälleen!
 
NANia mä ostin kotiin valmiiks jo ennen synnytystä, ihan kaiken varoilta. Ja juuri sitä sen takia, että luin jostain sen olevan yleisesti siedetyin.

Pulloissakin on eroja, voi hyväksyä toisen merkin pullon paremmin kuin toisen! :)

Tsemppiä naiset! Uskaltautukaa ihmeessä kokeilemaan, saatte hieman omaa aikaakin. :)
 
On tää imetys vaan todella haastavaa näin "kokeneemmallekin" äidille. Toivottavasti se vähän teitä ensiäitejä lohduttaa :) Lapset on tosiaan vaan niin erilaisia myös tuossa ruokailukäyttäytymisessä..

Viime yö oli edellisen vastakohta; jos edellisyönä herättiin ensin 6h, sit 4h ja 3h päästä syömään ja joka kerran rinnalle raivaten ennen kuin suostuttiin syömään niin viime yönä otettiin ilmeisesti takaisin se, mistä jäätiin (ilmeisesti?) paitsi. Parin tunnin välein hereille, eikä auttanut muu kuin antaa tissiä, jonka poju huoli ilman minkäänlaista kiukuttelua. Tänä aamuna jatkoi vielä toisen rinnan tyhjennettyään hieman toista..mikä on meillä todella harvinaista. Mukava aloittaa päivä jo valmiiksi tyhjän oloisilla rinnoilla. Noh, jostain luin, että tyhjän oloinen rinta myös täyttyy nopeampaa. Eipä tämä ole eka kerta kuitenkaan ja aina on maito riittänyt.

Mulla on myös pumppailun kanssa ongelmia, lähinnä herumisessa vaikka muuten hyvin tuleekin, enkä oikein jaksa sitä touhua. Onneksi yleensä syöttövälit on sen verran pitkät, että ehdin kaupassa ja uskon, että ensi kuussa, salillakin käymään. Jossain jo sanoin, että kaapissa on Nannia ihan varuilta ja miehellä lupa sitä antaa jos meno yltyy poissaollessani ihan mahdottomaksi. Olenkin meinannut, että siinä vaiheessa, kun alan kiinteitä antamaan, en enää pumppaisi vaan mies tai kuka hoitaakaan antaisi ihan korviketta.. Meinasin kyllä sen kiinteiden aloituksen ajoittaa lähemmäs 6 kk:n ikää, kaikista ongelmista huolimatta..

Suosittelen jokaiselle äidille kuuntelemaan omaa sydäntään, miten haluaa toimia imetyksen ja minkä tahansa omaan lapseen liittyvän asian kanssa. Te tunnette parhaiten oman lapsenne ja sen, miten saatte arkenne parhaiten toimimaan ja voitte keskittyä parhaiten olemaan äiti. Ihan sama, mitä suositukset tai kuka tahansa sanoo. Jos kuuntelee liikaa muita niin ihan varmasti sitten myöhemmin vaan kaduttaa. Mulla on esikoisen ajoilta esim. kaduttanut se, että aloitin sen kiinteiden kanssa pelleilyn liian aikaisin..neuvolan suosituksesta :( Neuvolan suosituskaan ei perustuntu mitenkään pojun kasvuun tai maidon saamiseen vaan ihan siihen, että voi kuulemma olla hankalaa sitten 6kk:n tienoilla totutella kiinteisiin, jos ei huolikaan kun sitten jo oikesti tarvii jo muuta ravintoa. No, meillä kiinteiden aloitus oli hieman alle 5 kk:n paikkeilla, poika kasvoi erinomaisesti rintamaidolla mutta uskoin neuvolan tätiä.. seurasi kovia vatsanväänteitä, kiinteät useamman päivän aina tauolla ja uutta yritystä ja uutta itkua. Eikä oikein huolinut mitään, halusi vain rintaa. Sama vielä yli 6kk:n iässäkin.. Ai sitä juhlaa, jos sai useamman kuin yhden lusikan välillä menemään, eikä siitä mitään mahaoireitakaan tullut. Tuo ruokailun kanssa tappelu aiheutti mulle paljon pahaa mieltä ja pojalle turhia itkuja..varsinkin kun imetys olisi sujunut ihan älyttömän hyvin.

Varmaan osittain tuosta syystä haluaisin nyt tämän kuopuksen kanssa jatkaa mahdollisimman pitkään täysimetyksellä (max 6kk) vaikka tämä tämmöistä takkuamista välillä onkin. Esikoisestakin kuoriutui kyllä takkuamisesta huolimatta kaikkiruokainen, maistelee mielellään erilaisia ruokia, myös kasviksia eikä ole mitään allergioita tai muita ongelmia mahan kanssa ja syö hyvin. Osittaisimetyksellä hän oli 11 kk ikään asti, kunnes palasin työelämään.

Mä olenkin päättänyt lopettaa kelloon tuijottamisen tuon syömisen kanssa, toinen on kuitenkin vasta 3 kk ja ihan hyvin vielä voi lapsentahtisesti imettää.. Toki varmistan, että kaveri on oikeasti nälkäinen ennen kuin törkkään tissiä naaman eteen. Juuri tänä aamuna mietin, että on aika iso mahdollisuus, että tämä on mun elämäni viimeinen hetki nauttia vauva-ajasta, mun viimeinen kerta kun imetän jotakuta ja saan ja annan vastaavaa läheisyyttä. Vähän on ajateltu tosiaan, että kaksi olisi se meidän lapsluku. Onhan tässä vielä monta kuukautta jäljellä mutta, jotenkin jo haikeaa..taaperoimettäjäksi musta ei ole. Ja toinen pieni on niin ihana että mun sydän tikahtuu. Mun pieni rintaraivariöhkömönkiäinen <3 Juhlimaankaan mulla ei ole oikein mitään hinkua, mä olen ne paikat nähnyt niin moneen otteeseen, että voin keskittyä nyt tähän tämän loppujen lopuksi lyhyen ajan. Kyllä sinne sitten taas pääsee. Sitten kun palaan työelämään, joudun kuitenin välillä matkustelemaan ja edustamaan niin väkisinkin joudun olemaan perheesta joitain aikoja erossa. Esikoisesta olin pisimillään viikon erossa työreissun vuoksi..hän oli tuolloin 2-vuotias.

Älkää ymmärtäkö väärin, mä en todellakaan tuomitse ketään, joka ei täysimetä suositeltua aikaa tai joka käy juhlimassa jne. Päinvastoin, on hienoa, että jokainen tekee omat valintansa ja varmasti jokainen on niitä punninnut aikansa. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Aika näyttää, miten mun imetystarina loppuu mutta juuri nyt mulla on tämmönen suunnitelma.

Edit_ pahoittelut jälleen pitkästä vuodatuksesta..
 
Takaisin
Top