Imetys

Aamutähti, kiitos tsempeistä! Ja siitä, että luot uskoa tähän hommaan. :) Sitä ei itsellä ole vertailukohtaa, kun on esikoisesta kyse.

P.S. Heti kun näin nimimerkkisi, alkoi päässäni soida teinivuosien suosikki: Aamutähti, valontuoja, anna minulle anteeksi... CMX - Aamutähti :)
 
Aamutähdellä tuli hyviä vinkkejä, jotka itsekkin kokenut hyväksi.

Lisäks oon lukenut jos äiti stressaantuu niin heruminen hidastuu. Joten täytyy todella koettaa pysyä itse rauhallisena. Tämä tosin helpommin sanottu kuin tehty!

Meidän neiti on alkanu puremaan nänniä. Hampaita odotellessa! :D
 
Lohduttavaa lukea että muutkin taistelee saman asian kanssa. Meillä raivarit tulee joko yliväsyneenä tai jos tarjoan rintaa eikä neiti oo vielä nälkäinen. Sylissä hyssytellen yleensä sit nukahtaa. 3kk tiheän imun jälkeen varmaan jäi päälle se usein syöttäminen niin tuntuu että en enää tunnista nälän merkkejäkään! Välillä jo mietin pulloon siirtymistä mutta en haluais antaa periksi kun tähän täysimetykseen oon ryhtynyt ja selvinnykki jo rintatulehuksesta, kipeistä nänneistä ja saanut rintakuminki pois käytöstä. Haluaisin imettää ainakin tuohon 6kk ikään. :)

Yritän kokeilla noita teidän vinkkejä, kasvoille puhaltamista ja ääntelyä. Jospa tää tästä :)
 
Mutta tosiaan pitää nauttia niistä rauhallisista imetyshetkistäkin. Tää tyttö on alkanut porisemaan tissi suussa ja välistä päästää irti ja nauraa mulle ja jatkaa taas syömistä:)
 
Voikohan nää pulloraivarit olla ihan samoja kausittaisia juttuja kuin rintaraivaritkin? Meillä on nyt muutama päivä raivottu pullolle. Nytkin näkee että poika on nälkäinen. Noh, ottaa pari imua pullosta ja itkee ja työntää pullon pois. Yleensä 10-20 min raivoamisen jälkeen syö hyvällä ruokahalulla. Nyt kylläkin rauhoittui syliin kun pidän taas taukoa tarjoamisesta.
 
Meillä poitsu jäi isin kanssa kun olin shoppailemassa, niin tyyppi kieltäytyi täysin pullosta (omaa maitoa oli), välillä huolii, välillä näköjään ei... Ja rintaraivarit on kyllä todella turhauttavia. Väsymys tosiaan pahentaa ja rinnan vaihto auttanut monta kertaa. Toinen tissi on välillä parempi :D välillä vähän naurattaa :D
 
Nänniä purraan meilläki :D Siin loppuvaihees ku ei oo enää nii kovin nälkänen. Ja se sattuu :D Ne hampaat on kuitenki melkee heti siin ikenien alla ni ei ihmekää :D
 
:/ turhauttavaa tosiaan. Tultiin ulkoa ja laitoin rinnalle kun alkoi ilmoittaa nälkäänsä, niin samantien rintaraivareita. Imee muutaman sekunnin, irrottaa otteen nännistä, käniSee ja huutaa, imee taas muutaman sekunnin jne jne... Äääh. Tissitkin tuntuu tyhjiltä. Tuntuisi aina iltaisin alkavan tämmöinen.
 
Maiden meillä on ollu vähän sama. Tuntuu, että ei ikinä syö kerralla itseään täyteen nykyään muuta kuin yöllä. Muuten huutaa, kieriskelee, vääntyilee jne kun pitäisi imeä. Sitten on kuitenkin nälkä. Saa moneen otteeseen yrittää. Ja tuntuu rinnoissa tosiaan aika tyhjältä illalla. Tosin nyt on taas pari päivää saanu sentään jotain pumpattua päivällä illaksi talteen kun viime viikolla ei oikein saanut. Yritän ajatella, että tämä on tällainen vaihe ja siitä päästään vielä yli. Olen yrittänyt syöttöä rauhallisessa olosuhteissa ja joskus auttaa jos esim television sammuttaa ettei sitä tarvi vauvan vilkuilla, mutta usein oikein mikään ei auta. Yhtenä päivänä kun en saanut sitä millään syömään vedin epätoivoisena paidan pois päältä ja lapselta vaatteet niin siinä hetken sylissä oltuaan se sai sitten syötyä melko hyvin.
 
Tosta tulikin mieleen, ootteko vielä pitänyt vauvaa ihokontaktissa? Meillä se on ihan jäänyt, en tiedä "kuuluisko" vielä pitää. Nyt se yhdessä olo on enempi seurustelua vauvan kanssa..
 
Meil on ihan samanlaist meininkii ko teil Maiden_Of_Sleep ja JaneDoe85! Ja tost ihokontaktista ni on täälläki kyl unohtunu jotenki. Tarttiski koittaa taas muistaa joku kerta napata poika iholle :)
 
Me ollaan ihokontaktissa usein yöt nukkuessa, minä alasti ja pojalla vain vaippa. Se onkin sit nihkeetä ja tahmaista usein, kun maitoa valuu toisesta tissistä kun heruttaa :D mulla on pieni pyyhe tissien ja pojan pään alla. Poika nukahtaa kunnon tiskiposkena.
 
Me ollaan kans täääysin unohdettu ihokontaktit nyt... Eilen sit päätin et nyt pelkkä vaippa päälle ja syömään. Tuli aika nopeesti nihkeet oltavat :D
 
Meilläkään ei syö itseänsä täyteen vaan on kohta vailla uudestaan. Soittelin neuvolaan noista rintaraivareista että onko siellä jotain keinoja selättää ne :) meidän pieni ilmeisesti hermostuu sen vuoksi koska rintani eivät ala herumaan tarpeeksi nopeasti. Huomasin tämän kun noudatin neuvolan neuvoa ja lypsin eka hieman käsin ennen kuin poitsu tuli tissille. Tunsin kuinka rinnat alkoivat herumaan melkein heti kun pieni alkoi imemään ja siinä hän sitten tyytyväisenä lutkutti ilman minkäänlaisia raivareita! Paitsi että ei kyllä varmasti syönyt vatsaa täyteen ku oli niiin pikainen toimenpide ja 45min torkkujeb jälkeen oli uudestaan tissiä vailla.
 
Mä pidän ihokontaktissa aina kylvyn jälkeen, jotenkin luonteva hetki kun vauva on jo valmiiksi alasti, ja yleensä sillä on kylvyn jälkeen sen verran lämmin että hyvin tarkenee hetken nakuna :) Vaippasillaan ensin syöttö, ja sitten saa jäädä mun päälle köllöttelemään :) Nykyään neiti tykkää kovasti mönkiä vatsallaan mun päällä, kovasti nostelee päätä ja yrittää ryömiä!
 
Näköjään kylässä syöminen on tällä hetkellä pojan mielestä mahdoton ajatus. Se on nyt alkanut jotenkin jännittämään kun ollaan muualla kuin kotona (toivon mukaan joku vaihe vaan), eikä suostu syömään senkään vertaa kuin kotona. Olimme aamupäivän mun ystävän luona ja lukuisista yrityksistä huolimatta vauva ei syönyt mitään. Nyt on kuitenkin nukkunut pihalla jo 1,5h, joten ei sillä varmaan mikään kuoleman nälkä sitten ollut, mutta hieman turhauttavaa silti. Huomennakin pitäisi serkkujen synttäreillä lähteä heti päikkäreiltä heräämisen jäljeen ja syödä pitäisi mieluiten siellä. Saa nähdä miten käy.

Ja tuosta ihokontaktista vielä sen verran,että meiltä se oli kokonaan ihan alkuvaiheiden jälkeen jäänyt, mutta nyt kun huomasi, että näinkin "iso" vauva siitä kovasti lopulta tykkää, niin meinaan välillä pitää sitä siinä, vaikkei se itsestä ehkä hirveän miellyttävää olekaan kun tulee kuuma jne. Mutta edes lyhyen aikaa. Lisäksi näyttäisi poika viihtyvän hyvin pelkässä vaipassa myös ihan itsekseen eli sitäkin pitänee harrastaa useammin.
 
Multakin on jotenkin ihokontakti jäänyt alun jälkeen... Pitäisikin sitä pitkästä aikaa kokeilla. Öisin mulla tarvii olla vähintäänkin imetysliivit, ja vauvallakin aina yöpuku ja oma peittonsa, joten silloin se ei meillä onnistu. Ehkä aamuisin voisi ottaa rauhallisen tavan herätä. :)
 
Se taitaa vauvojen kanssa olla, etta 2 askelta eteen pain ja yksi taakse pain. :) Viime viikko ja alku viikko meni tosi hyvin, mutta nyt on kolme paivaa ollut rintaraivareita ja pojalla vaikeutta nukahtaa. Yritin tanaankin sankyyn, mutta kun han ei meinannut rauhoittua millaan niin laitoin kantoreppuun ja nyt on unessa. Ehka pieni poika nyt tarvitsee enemman sylia ja turvaa. Kylla se varmaan taas muuttuu. Pitaisi varmaan pitaa ihokontaktissa.

Kiitos Aamutahdelle rintaraivarikommenteista Ne auttoivat eilen kun poika raivosi kadulla ja jouduin tarjoamaan tissia kesken lenkin kadun vieressa olleilla portailla. Olin syottanyt ennen lenkkia. Eika poika tissia halunnut vaan yritti paasta uneen ja tarvitsee jotain vaikka kangasta mita voi lutkuttaa kun ei tuttia ei huoli. Kun nostin syliin niin rauhoittui ja oli nukahtaa, kun laitoin rattaisiin niin huusi suoraa huutoa. Tata toistui monta kertaa ja olin kaukana kotoa eika kantoreppu ollut mukana. Hieman stressaavaa!! Viimein poika oli niin vasynyt etta nukahti ja paastiin kotiin.
 
Takaisin
Top