Imetys

Täällä suositeltiin Difraxin S-tuttipulloa imettäjille, koska niissä imuasento on hyvin samankaltainen kuin rinnasta. Tiedä sitten, mutta hyvin on toiminut. :) Ja se piti vielä lisätä, että ne saa kokonaan osiin, joten on helppo pestä hyvin. :)

Meillä on rintaraivarit päällä. Eilen oli ensimmäistä kertaa ja tänään toista kertaa. Tiedä sitten, mistä johtuu. Kolmekuisina rintaraivarit ovat kuulemma yleisiä, kun imetysrytmi vaihtuu harvempaan. Meillä taitaa olla juuri tämä vaihe. No eipä se nälkäinen vauva varmaankaan rinnalla raivoa, joten laitanpa vauvan sänkyyn ja lähden suihkuun. Kokeillaan sitten vähän myöhemmin uudestaan...
 
Muokattu viimeksi:
Libra: Moni lopettaa imetyksen kokonaan rintaraivarien aikaan ~3 kuisena. Enpä muista, että esikoinen olisi kauheita rintaraivareita saanut. Toki jotain pientä varmasti oli, mutta mitä siitä. Lopettaa sitten imetyksen hetkeksi: Tekee jotain muuta välissä ja yrittää myöhemmin uudestaan. ;)

Meillä imetykset on taas mennyt tunnin välein tässä pari päivää: huhhuh, alkaa tätä mammaa houkuttelemaan ne soseiden aloitukset vähitellen. :)
 
Emmy, niin olen kuullut. :) Äitinikin siitä varoitteli ja kehotti vain sitkeästi jatkamaan. En ole vielä painamassa paniikkinappulaa, vaikka olivathan nuo pari sessiota aika turhauttavia. Olen kyllä vielä ainakin sillä linjalla, että kyllä vauva nälkäänsä sitten imee rintaa, kun on tähän astikin imenyt. Mutta katsotaan miten homma etenee. Ensi viikolla on punnitus ja mittaus, joten sitten näkee miten on mennyt. Toivon, että voin jatkaa vielä imetystä, kun olen niiiiin helpolla päässyt, että pullorumba ei houkuttele. :)
 
Meillä on myös Aventin natural -pulloja pari ja hyvin kelpaa pullo tarvittaessa. Apteekissa neuvottiin, ettei tarvii tuttiosaa vaihtaa isompaan iän mukaan, vaan sitten kun vauva turhautuu liian hitaaseen virtaukseen. Mam-pullojakin on yksi ja siitä saa hotkittua sekunnissa verrattuna Aventiin, joten olen kokenut Aventit parhaimmiksi, että olisi mahd. paljon tissin kaltainen eikä alkaisi suosimaan pulloa tissin sijaan.
 
Täytyy heti huomena ostaa noit aventin pulloja. Mut enpä oo aatellu et syöttämis asennollakin on väliä, mut tottakai kerran imetysasennollakin on merkitystä. :)
 
Hei kuinka kauan teillä menee yösyöttöihin aikaa? Kerro samalla kuinka usein syö öisin.. Mietin onko niitten asioiden välillä yhteyttä. Ku meil syödäön vaan kerran yössä mut siihe meneeki sit 1h-1,5h ku se syö eka tissii ja sit viel pullost... Ja sit mul kestää nukahtaa uusiks ko siin ajas ehtii kunnol heräämää jo :/
 
Meillä syötöt tosiaan 3h:n välein ja syötössä menee röyhtäytyksineen ja peittelyineen ~30min. Sama aika kuin päiväsaikaankin ja "aina ennenkin".
 
Meillä syödään 2-3 kertaa ja syöttö kestää yleensä 10-20 min, sama kesto on päivisinkin. Tyttö tosiaankin imee "posket lommolla" ja sit nukahdetaan molemmat omiin sänkyihimme. :)

Nyt selvisi rintaraivareitten syy. Mulla on yskä ja kun imettäessä yskin, typyltä tipahtaa tissi suusta. Eli raivarithan siitä tulee. :)

Edit: Imetys siis kestää sen 10-20 minuuttia. Kokonaisuudessaan olen hereillä sen 30-40 min.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä pidettiin eilen pulloraivareita koko päivä. Ja kuinkas kävikään? Eilen tuli syötyä niin vähän, että tänään aamulla ollut kirjaimellisesti kiljuva nälkä! :D Mutta eipä tarvinnut enää raivota pullolle!

Meillä on Mamin, Aventin ja Nukin pullot. Mamin pullot on tällä hetkellä pojan suosikkeja. Aiemmin ei suostunut syömään kuin Aventin pulloista, mutta jostain syystä vaihtoi lemppariaan vähän aikaa sitten.
 
Meillä syödään 2-3 kertaa yössä ja syötöt kestää n.10 min. J nukahtaa yleensä heti kun laitan hänet takaisin sänkyyn joten pikainen toiminta meillä :)
 
Meillä herätään kans 2-3 kertaa yössä syömään. Vauva nukkuu mun vieressä joten en tiedä, kauan hän syö, muutaman minuutin ja ehkä pari kertaa mun täytyy laittaa nänni takasi suuhun kun tippuu pois ja sit alkaa hepulointi. Nukahdan siinä samalla itsekin. En ole vielä tuntenut itseäni väsyneeksi. Paitsi silloin ne ekat päivät synnytyssairaalassa. Niin en tiedä, mistä väsymyksestä äidit puhuvat :D silleen helppoa on täällä, vaikka mielenterveydestä osansa vaatiikin tämä jatkuva kiinniolo.
 
Mä välillä aikasin aamusta otan pojan viereen ja imetän siinä, saatan torkahtaa, mutta kunnolla nukkumaan en jotenkin pysty jos poika on vieressä. Tuntuu nukkuminen olevan kaukana muutenkin, syötön jälkeen nukahdan kyllä, mutta alitajuisesti odotan jo seuraavaa heräämistä. Kun tietää, ettei saa nukkua 3 tuntia enempää. Tiedän kyllä, että ongelma on pään sisällä, jotenkin pitäisi korjata ko asenne ja nauttia edes siitä kolmesta tunnista.
 
Vastavirrassa, meillä herätään yöllä yleensä vain kerran, mutta silti nukkumaan käydessäni mietin jo sitä heräämistä enkä saa helposti unen päästä kiinni. Ja normisti pojan eka unipätkä on 5-6h, joten jos olen itse nukkunut sen ajan, syötön jälkeen olen melko pirteä ja jälleen nukahtaminen on vaikeaa. Ja siis, en voi ollenkaan kaunistella; pullorumba on ihan perseestä. Päivällä homma ok, mutta yöllä...................... phuuuuhhhhhhhhh.
 
Triina välillä oon miettinyt pulloilua, että voisi miehen valjastaa paremmin mukaan. Mutta imetys öisin kuulostaakin jo paljon helpommalta vaihtoehdolta, kun pullon lämmittäminen.. Täydet sympatiat sinne!
 
Esikoisella oli maitoallergia epäily ja osittain sen takia lopetin imetyksen. Harmitti kyllä jälkeenpäin kun tajus ettei se pulloilukaan ihan helppoa oo.
Kävin tänään ostaa toisenlaisen tuttiosan mamin pulloon kun ei aventia ollu. Mut ei kelvannu neidille. Ja mulla ei kyllä sydäntä kauheen pitkään yrittää kun toinen itkee. Pitää se avent jostain metsästää!
 
Joo mua kans raastaa kuunnella sitä huutoo ku poika ei haluu tissii... Saatan puol tuntiiki yrittää eikä vaan huoli. Eikä myöskään auta tauon pitäminen ku sit se on jo niin nälkäne ettei jaksa senkää vertaa olla tissillä... Mut oon joka tapauksessa onnellinen et tää imetys on näinki kaua kestäny :) Kun esikoisen kohdal ei kestäny kuukaudest kauempaa
 
Meillä syödään 1-2 krt yössä. Ensimmäinen kerta menee mun maitoa pullosta ja tokalla kerralla imetän. Pullokerta kestää poitsulle 10min, mutta mulle lähemmäs 45min, kun sen jälkeen sitten vielä pumppaan. Mahdollisella tokalla kerralla imetyksessä menee noin 20min.

Tuo yöllinen pullosyöttö on jäänteitä ensimmäisistä viikoista, kun silloin piti antaa lisäksi korviketta ja mieluusti valjastin miehen sitten antamaan sitä yöllä. Kun korvike jäi pois, ajattelin että ehkä yösyötöt menee siltikin nopeammin, jos annan pullosta omaa maitoa ja sen jälkeen itse pumppaan. Poju oli välillä kova nukahtelemaan tissille, joten pelkäsin, että yöllä kestäisi ikuisuus saada maha täyteen, jos ottaisin hänet tissille. Nyt en enää tiedä, onko yöllisessä pumppaussessiossa mitään järkeä, mutta noooooh, ainakin pitää pullotyytyväisyyttä yllä ja yöpumppauksissa saan monesti pumpattua myös varastoon, kun iltapumppauksen (iltaruokakin annetaan meillä pullosta ja itse pumppaan sitten ennen nukkumaanmenoa) ja yöpumppauksen väliin jää monesti 5-6h, jolloin tissit ehtii vähän jo täyttyäkin.
 
Meillä syötiin aiemmin 2krt yössä, nyt 5krt :D ja vauvan pinnis on kiinni meiän sängyssä joten helppo ottaa vauva viereen syömään. Välillä tyttö nukkuu koko yön mun kyljessä, ja hyvin saadaan nukuttua :)

Syötöt kestää ehkä 15min(?) en tarkkaan tiedä koska usein nukun sen syötön ajan ja herään vaan nostamaan vauvan omaan sänkyyn. Eli en myöskään koe itseäni väsyneeksi..

En kestäis kyllä tota 2h välein syöttöä pullon kanssa, viimeyönä jouduin kun olin ottanut muutaman lasin viintä, ja kyllä väsytti!

Vaikka imettäessä varmaankin joutuu syöttämään tiheämmin kun rintamaito sulaa nopeammin, pyrin silti jatkamaan imetystä kun on niin helppoa varsinkin öisin.

Meiän neidin imuotekin on hieman parantunut! :) oli tuskaiset pari pv nimittäin...
 
Ei piru mulla on varmaan oikeaan rintaan tulossa tulehdus. Vähän sen olosta vihlontaa, että maitoa nousis, mutta sitä siis vihloo koko ajan.. :(
Meillä ois tiistaina 3kk neuvola. Saas näkee mitä tälle rintakivulle siihen mennessä tekisi. Kaalin lehtiä joku suositteli? Onko muita vinkkejä?
 
Emmy', tässäpä ovat minun niksini samalta kuulostaviin oireisiin. Ei ole vielä rintatulehdus iskenyt. :) Toivottavasti ei iske sinuunkaan.

Pumppaa pian rinta tyhjäksi niin, että samalla sormella hierot rinnan ulkoreunoilta nänniin päin. Tyhjennä rintaa riittävän usein, ettei maito pääse seisomaan. Vaihtele imetysasentoa tai pumppaa, jotta rinta tyhjenee tasaisesti.

Tarkista, etteivät laukut, liivit tai muut koskaan paina rintaa ja muodosta tukoksia. Vaihda rintaliivit kaarituettomiin tai tiukkaan toppiin. Pidä rinnat lämpöisenä.

Kiinnitä hygieniaan vielä normaaliakin enemmän huomiota. Pese kädet aina ennen syöttöä ja sen jälkeen. Vaihda puklurättiä usein, jos niitä käytät. Laita sitruunaa nänniin. Käytä kertakäyttöisiä liivinsuojuksia, pese liivejä usein vähintään 60 asteessa ja pese kankaiset liivinsuojat myös vähintään 60 asteessa ja vaihda niitä usein.

Juo paljon vettä, lepää mahdollisuuksien mukaan, ota raskausvitamiinit ja syö hyvin, jotta kroppa toimii mahdollisimman optimaalisesti.

Toivottavasti helpottaa! :)
 
Takaisin
Top