Imetys

Mä kokeilin ilman sakeuttajaa vuorokauden ja meillä oli ihan karmee katastrofi täällä :( Kaikki nous ylös ja jokainen puklu sai kirkumaan. Aiemmin toi ei edes ole puklaillut juurikaan. Ja hengityskatkoksia meillä alko tulla sitten ton sakeuttamattoman jakson aikana. Ja eilen illalla tuli monta. Tai rupee sillai hätääntyneenä haukkomaan henkeään eikä henki meinaa kulkee... ja yöllä pitkästä aikaa kakoi useaan otteeseen. Ja kuorsaa ja rohisee ja vinkuu ihan koko ajan... Eli nyt uskon, että PAKKO sakeuttaa jokainen suupala.

Ilmeisesti tolla on rakenteellinen refluksi, jota kai nyt sitten tutkitaam tarkemmin. Ja hyvä niin.
 
Jos vauva on koko ajan tissilla niin on paljon mahdollista etta kayttaa aitia tuttina. Meilla oli parina iltana tata. Katilo mulle opetti etta jos pelleilee nannin kanssa niin ottaa vaan reilusti pois hetkeksi ja sitten koetetaan uudelleen.

Imetysten valissa 9-viikkoinen nukkuu, seurustelee ja leikkii leikki matolla. Jos imetyksesta on vain esim tunti ja silloin soi pitkaan (meilla tama on n.15min kun maitoa valuu niin vauhdilla) niin kitistessa vaihdan ensin vaipan, vien toiseen huoneeseen jos vaikka olisi kyllastynyt ja/tai nostan olalle jossa poika tykkaa kovasti olla ja vasta viimeisena vaihtoehtona tarjoan tissia.
 
Etanainen, sama täällä! Ja useimmiten maiseman tai asennon vaihtaminen tai tutti auttaa. Välillä myös tehdään vauvajumppaa ja harjoitellaan koordinaatiota. En halua kantaa vauvaa kokoajan, jos ei ole aivan pakko, vaan vauva viihdyttää myös itse itseään. :)
 
Meillä viihdytään melko pitkään yksinkin leikkimatolla, joten jopa pikainen kokkailu onnistuu sillä aikaa! Ja pystyasento on kova sana!
 
Meidän neiti nyt illalla selkeesti halus et imetän makuullaan. Hirveet raivarit kun koitin sylissä imettää pariin otteeseen, nostin pinnikseen niin siinä rauhottu muttei täysin tyytyväinenkään. Nyt kun makuullaan imetin niin johan kelpas ja nyt tuli uni.
Voi pieniä kun ei voi kertoa mitä haluaa.
 
Joo meijän poika taas syö ja syö... Siis eipä hän iltasin malta nukkua, ku eipä taida olla ikinä masu täys. Sen takia vaan varmaan saa tissille nukutettua TAI niinku tänään annettiin omaa maitoa pullosta suoraan. Ensin imetin tossa kasin aikoihin ja sit nukutusyritys kesti ehkä pari tuntia ja sit maitoa pullosta... Joi 160ml ennenku sammahti pinnikseen! Ikää siis 7viikkoa. Nyt päätettiin et tehdään joka ilta niin imetän ja sit sänkyyn ja sit pullolla lisää niin et sammahtaa :D Kokeillaan jospa helpottais nyt näitä meidän iltoja. Ja jos nukkuiskin paremmin. :)
 
Muiden maitomäärät kuulostaa aika hurjalta. Annoin eilen mun maitoa pullosta et tottuis siihen. Joi mun mielestä ihan hyvin, allussa ehkä vähän kummasteli. Laitoin pulloon 100ml. Josta jäi viel liru juomatta. Ja ikää 9vk. Tietty ei ollu niin nälissään ja aika uus juttu viel.
Miten kauan pakastettu maito saa olla huoneenlämmössä ennenku piloille menee? Eilenki lämmittelin maitoa ennenku typyllä kunnon nälkä iski, mut en nyt siinä viittiny sitä maitoa seisottaakkaan..
 
Ps.iloveyou meilläkin oli noihin aikoihin sellainen kausi että jouduin illalla antamaan lisäksi pulloa. Se meni kyllä ohi varmaan viikossa sitten riitti pelkkä tissi jälleen :)

Jutsa en oo varma pakastetusta mutta tuore ainakin säilyy huoneenlämmössä 10 tuntia...luulen että pakastettu ei kyllä noin pitkään. Jääkaapissa sulatettu maito pysyy hyvänä vuorokauden.
 
ps.iloveyou, meil on tommone iltarutiini myös. Eka tissii ja lopuks pulloo. Viime yönä poika ei muute syöny kertaakaan! 10h nukkui! Ja sit tietty esikoinen nukku levottomasti, vähän välii jotai ulis ja höpötti :|
 
10 tuntia? Huh, aika tavaraa :D
Sitähän voi sit huoletta pumppailla mukaan jos on johonki lähdös.

Emmy', ja miksei muutkin. piti kysyä et miten siirryitte päivittäiseen pulloiluun? Mua pelottaa et ei tissi enään kelpaa sit jos syö pullosta liian usein..
 
Joo kyl mäki aika ihmeissäni olin :D Mut nyt täs syöttelen just tätä perus yhtä syöttökertaa, jonka hän yleens vaatii.. Eli ei jatkunu toi 10h autuus tänä yönä enää :(
 
Pikkuherra on aloittanu tekemään tätä että kitisee jotain,yritän kuulostella mitä,rintaa?
Sitten kun alan avaamaan liivejä niin alkaa nauramaan kun tietää että kohta tuloo maitoo.
aika huvittava jätkä :joyful:
Tääläkin syödään aikalailla ja tiuhaan,ensviikolla tulee 3kk mietin sitä velliä mitä moni onkin jo antanut mutta epäilyttää nuo vatsanväänteet.annetaanko sitäkin teelusikka omaanmaitoon sekoitettuna?
 
Mäkin mietin tuota velliä, kun välillä nukuttiin jo 6-7 h yöunia, mutta nyt taas palattu sellaisiin 3-4 h unipätkiin... Meneeköhän tuollainen pikkumäärä velliä sekoitettuna maitoon läpi ihan normaalista tuttipullon tuttiosasta, vai pitäiskö ostaa niitä sellaisia vellitutteja?
 
Kiva kuulla etten ole yksin :D Tosiaan hirmusyöppö täältä löytyy, et vois kysästä enskerralla neuvolasta josko sitä vois miettiä vellejä tms. Mut viimeyö nukku "hyvin", saatiin vihdoin siirrettyä pinnasänky meidän sänkyyn kiinni, laita alas. Ku tota tilaa ei oo liikaa, niin piti vähän järkkäillä. Niiiiiiin nukahettiin kympin aikoihin, ilman pullomaitoa, heräs ennen kolmea ja ennen kuutta ja sit taas seittemän jälkeen ja ysiltä noustiin ylös. Eli tää on meillä siis hyvin et jos herää syömään vain pari kertaa. Mut on siis 7viikkonen.
Ja selkeesti nukkuu paremmin meidän lähellä... Ja nukahti myös nopeesti, nukahdettiin molemmat ;)
Yksin ei kyllä nukaha millään, ellei oo masu tosi täys ja tapellut vähintään ehkä tunnin unta vastaan, siis iltaisin. Että näin meillä :D

Ja tost imettämisestä muuten, ku kyläilen paljon ym, niin joo, voisin ehkä joidenkin luona imettääkkin siinä, menemättä piiloon, mutta kun mun tissit tuppaa olee suihkutissit, niin mielellään en jää siihen sit säätämään ja sotkemaan paikkoja. Et toikin kyllä vähän vaikeuttaa hommia :D Sit ku pojallaki menee välillä hermo ja meinaa tukehtua... Plaaaaaa.
 
jutsa: Esikoinen sai sektion takia pulloa heti ensi-imetyksen jälkeen, koska minä olin heräämössä yön yli. Hän oli osittaisimetyksellä ~7kk. Onnistui oikein hyvin, kun ensin sai aina ensin rintaa ja sitten lopuksi pulloa (ei ihan joka ruokailulla tainnut pulloa saada).

Nyt tämä kuopus sai lisämaitoa 1. Kerran synnytyssairaalassa, kylläkin imetysapulaitteella ja hörpytettynä. Hälle ollut 1-2 krt päivässä pullolla pumpattua maitoa tai korviketta. Joka päivä ei tarvitse sitäkään. Luulenpa, että vauvoille läheisyys on niin tärkeää, etteivät ne kovin herkästi ala rintaa vieroksumaan (ainakaan parikuisina vielä..) ;) Tsemppiä Jutsa!
 
<Mä en tiedä kuvittelenko, mutta ihanku nyt olis enempi saanu ihme raivareita rinnalla, et tuntuu et ei millään rauhotu ja ku on nälkä mut vaan huutoa ja sit jonki ajan päästä vast suostunu syömään. Ja siis tätä nyt ilmennyt vasta ku pulloilla syötelty enemmän... Sattumaa? En tiedä... Mut pullo kyl kelpas... (kokeiltu)
 
Ite oon kuullu et aika pienenä jo vauva ruvennu hepuloimaan rinnalla jos saanu pullosta usein, tai päivittäin.
Mut ei kai auta ku kokeilla, ja jos rupee hepuloimaan niin vähentää sit pulloruokintaa. Muuten kohta käy niin ettei pullosta huoli. :D
 
Ps.iloveyou: Olen kuullut vastaavasta ilmiöstä ja nytkin neuvolan täti varoitteli, että niin voi käydä. Eli siis, että alkaa rintaraivareita tulemaan ja vauva alkaa suosimaan pulloa. Vaan ei mun pojilla. Molemmat ovat vissiin sit tissimiehii. :D :D :D
 
Takaisin
Top