Imetys

Mä oon tässä miettiny paljon imetystä kans, ku välillä tekis mieli repii hiukset päästä sen takia. :D Hitto joka paikassa saa olla mukana ja sitte aina meen johonki huoneeseen sit imettämään ja sit viel tota kohta kuuskilosta saa pitää käsivarsillaan. Kyllä se vähän välillä v*tuttaa, koska miehet ei todellakaaaaan tajua aina miten erilaista heillä on :D Ja yölliset heräilyt ym. Yhden yön mies kerran joutu pulloilemaan mun maidolla, niin sehän oli ihan raivona kun heräsin ja menin hyssyttelemään poitsua :D "Mene nyt pois siitä edestä!!!" Ja pullojen kanssa siinä riehu. Hahahaha, niiiin, mä herään JOKA YÖ MONTA KERTAA. :D

No mutta, jokatapauksessa mä oon tällänen etten luovuta helpolla, joten oon nyt päättänyt et haluan oikeesti siltikin yrittää täysimettää sen 4kk. Ilman korviketta kertaakaan. Koska kun se on mahdollista, et maitoa tulee ja ei oo imetysongelmia muuten, niin en jaksa nyt vaan olla "itsekäs" ja antaa sitä korviketta, et voisin mahdollisesti shoppailla vaikka pari tuntia enemmän. Eiköhän se vähän yli pari kuukautta vielä mee ja pumppailemalla saa aina lisätunteja ;) Mut poika vaan on aika nälkänen tapaus, niin ei paljoo ylimääräsiä varsinkaan päivisin pumppailla,..
Olin vaan yllättynyt miten pieni prosentti Suomessa täysimettää sen 4kk.

Ja en siis tarkota tällä mitään pahaa kellekkään! Kaikki tekee just omat päätökset ja kaikilla ei edes ole mahollisuuksia päättää, koska maidontulo ei käynnisty, rintatulehdukset, kivut, lääkitykset, muut lapset vie aikaa yms!

Ite imetys muuten jatkuu meillä max. vuoden ikään asti. Ja joo, tiedän et tääkin asia voi muuttua, mut en kyllä nää itseäni imettämässä hirveesti sen vanhempaa :D Mites ootte muut ajatellut?

Niin ja tuli mieleen et rintaraivarit meinaa tuoda mullekkin välillä raivarin ja epätoivon ja nää hartiajumit ei oo ihania. Mut kyllä se tästä :D

Tsemppiä kaikille imetykseen :D
 
Mä ajattelin täysimettää sen 5-6kk. Ja sitten sormiruokailua ja soseita imetyksen ohella. Imettää voisin muun ruuan ohella yli vuoden ikäiseksi, ehkä puolitoista vuotiaaksi. Näin jos maitoa tulee ja pojalle kelpaa se.
 
Ps. I love you - meilla on kans kuuskilonen ja nyt 9 viikkoinen jytky, joka on viimeisen viikon aikana alkanu pidentamaan yosyontivaleja. Kun ne ennen olivat noin 2.5-3h niin viime yona poika nukahti klo 20, herasi klo 1 ja jatkoi unia klo 5:30 asti. Oletko tietoinen etta etu/takamaitoimetyksella voi hieman kikkailla ja saada vauvan nukkumaan pidempaan.
Etumaito on vetista ja vahan kuin vauva joisi jotain, kun taas takamaito on rasvaisempaa ja auttaa nukkumaan pidempaan. Kun poikani saa etumaitoa niin han haluaa syoda uudelleen ehka jo tunnin paasta niinpa syotan silloin samasta rinnasta, jotta han saa takamaitoa ja on tyytyvainen pidempaan. Usein illalla ennen nukkumaan menoa on lahekkain kaksi syottoa tai olen pumpannut lavuaariin esim yolla etumaitoa, jotta poika saa enemman takamaitoa ja nukkuu kauemmin. Yleensa jos syotot on alle 3h valilla niin syotan samasta rinnasta. Ilmeisesti jos etu/takamaidon suhde on epatasapainossa on kakka vihreaa ja lapsi piereskelee kova-aanisesti. Meilla oli tata ja kun vaihdoin imetystekniikkaa niin kakka muuttui variltaan keltaiseksi jalleen.
Olen lukenut aiheesta aika paljon englannin kielisilta sivuilta.
Mulla on aikomus myos tays imettaa sinne puoli vuotiaaksi tai koska sita nyt sitten kiinteita aletaan tarjoamaan.

Minka ikainen vauvasi on?

Tsemppia kaikille imetykseen!! Se on kovin haastavaa valilla.
 
Mä oon kovasti miettinyt et mihin ikään olis hyvä/ mukava imettää. Mä en jotenki itteäni nää imettämäsdä taaperoa, jotenki se on pienten vauvojen juttu enemmän.
Mut en tiedämihin sen rajan sit vetää..

Jep, miehet ei todella ymmärrä miten erilaista niillä on. Eilen menin laittaa pyykkejä kun tyttö oli tyytyväinen ja mies makoili typyn vieressä. Lähtiessä totesin vitsikkäästi (mut täysin tosissani:D)
et "aattele ku sul on helppoo". Mies tokas takas et ketähän just laitto astiat. Mut joo, ite mä imetin sen aikaa, mies jotenkin kuvittelee et on niin rentoa vaan "istuskella".

Pointtina tossa nyt ehkä se, et en muista millon oisin makoillut yksin ja katellut esim telkkaria. Onhan sitä tullu makoiltua tissi toisen suussa..

Ja mua suunnattomasti ärsyttää jos mies kyseenalaistaa jotenki mun imetystä tai ällöilee pumpattua maitoa. Oon vaan todennu et voit antaa korviketta sit. Vaik eipä se nyt pahaa oikeesti tarkota, mut silti rajansa kaikella.

Miten muilla, onnistuuko teillä täysimettäjillä pulloruokinta?
Mies on kaks kertaa syöttänyt vauvaa kun oon käyny saunassa, mut sano et tuntuu hankalalta ja lämpenee hitaasti yms. eikä enään oikeon uskalla jäädä kaksin tytön kaa.
Meinää pää vaan hajoilla kun ollu 2kk kiinni toisessa. Haluis vaikka uimaan tms. Mut nyt odottelen et tää ripuli hellittää niin sit voi rupee miettii enempi..

Miehen sisko sanoki et taitaa imetys stressata sua aika paljon, jep, vaikka kaikki mennykki melkosen mukavasti.
 
jutsa: Meillä vauva saa siis kerta päivässä pullosta maitoa, eli siis täysimetyksellä mennään. Hyvin on Philips Avent - pulloista maitoa juonut. Meillä niitä (Aventpulloja) suurin osa sitten meillä pari sellaista Ainun peruspulloa, niin niistä vauvalla valuu maidot pitkin naamaa ja pullosta menee ilmaa paljon mahaan.. Aventit on parhaita! (Mainontaa välissä) ;)

Juu: ei ne miehet tästä imetyksestä mittään tiiä. Paitti, että tuntuu että miun mies ottaa homman nyt rennommin kuin esikoisen kanssa. Pärjää hienosti pari tuntia lapsien kanssa kotona. Eikä hää minnuu painosta imettämään jos vauva huutaa.. Ottaa vauvan ja heijailee häntä.
 
Kuinka usein teillä muilla vauva on rinnalla päivisin tai minkälaiset on syömisvälit? Ootatteko että pieni itse alkaa ilmaisemaan nälkäänsä vai syötättekö tietyin aikavälein?

Meidän J on parin tunnin välein suunnilleen. Joskus venyy jopa kolmeen tuntiin. Mikähän on normaalia 3kk:n ikäisellä? Pitäiskö mun alkaa yrittää pidentään välejä vai syökö teillä muillakin yhtä tiuhaan?
 
Papuliina.joo kyllä meillä syö edelleen yhtä tiuhaan kun teilläkin. Yölläki joutuu vähintään 3x heräämään vaikka annan samasta tissistä parikertaa eli takamaitoo pitäs tulla.. millonkohan "helpottaa" ja menis vaikka 4h.
Jokakerta ku oon ollu nyt salilla alle 2h niin on mies jo syöttäny,kohta loppuu siis sekin hupi kun maitovarastot loppuu.. mietin et alkasko pakkasee pumppailla mut en haluis taas kivikovia kipeitä rintoja kun just on tasottunu maidontulo. Ennen siis järkyttävää liikatuotantoa.
 
Paivisin poika syo noin 2.5-4 h valein. Yleensa odotan pojan kana-liikkeita mutta esim eilen olimme menossa kavelylle ja syotin sita ennen (1h valia) silla seurauksella etta poika ahneuksissaan soi aivan liikaa, puklaili ja valitti mahaansa loppuillan.

Yosyotot ovat siis vasta viime viikon aikana alkaneet muuttumaan niin etta valit ovat pidemmat.

Meidan poika ei oikein pulloa huoli (edes Avent) ja tama on kylla harmi. Taytyy vaan yrittaa silloin talloin, jotta oppisi.
 
Muokattu viimeksi:
Etanainen - Joo oon tietoinen etu- ja takamaidosta ja kiinnittänytkin enemmän nyt siihenkin huomiota :) Ja täällä poitsu vasta 13.1. 2kk ikäinen. Ja syöntivälit vaihtelee täällä 1-4h. Eka nukkumapätkä öisin jopa parhaimmillaan 6h. Usein se 5h... Mut jäbä on yleensä nukkumassa melko aikaisin, ite yleensä vasta menossa sillon sänkyyn ku heräilee.

Ja täällä syntymästä asti kakattu monta kertaa päivässä ja aina ollut sinapinkeltasta :D Mutta piereskelee kyllä :D

Mullakin siis tarkotus täysimettää siihen asti ku kiinteät otetaan mukaan, vähän epäselvästi kirjotin... Mut luulen kyllä et alotellaan reilusti ennen puolen vuoden ikää kiinteät.

Mä just muuten totesin et philips aventin tuttipullot ei oikein oo hyviä meillä, imeminen niistä ihan kummallista. Vaihdoin sit mam-merkkiseen niin heti kelpas eri tavalla ja imeminen helpompaa.

Meillä huomenna ristiäiset ja sit su alkaa ruokavalioremontti (takasin entiseen ;)) ja puolen vuoden salikortti odottaa käyttöä! Ihanaa!!!!
 
Meillä syödään 1-4 tunnin välein. Päivällä tuo tunnin välein on se tahti. :D Sitten öisin on pidempää väliä (saattaa olla 5 tai 6 tuntiakin jopa..)
 
Meillä on täysimetyksessä 3 kk neiti ja hän syö 2,5-4,5 h välein päivisin ja 3-6 h välein öisin. Olen ajatellut imettää 6 kk, jos kaikki menee hyvin, silloin on jo kiinteitä ruokiakin pelissä.

Minulle imetyksessä suurin haaste on edelleen syödä riittävästi terveellistä ruokaa. Ja se, että pitää öisin herätä syöttämään. Viime yönä piti herättää mies nostamaan vauvaa, kun olin niin sekaisin ja unenpöpperössä, etten itse uskaltanut.
 
Meillä 2kk tyttö on täysimetyksellä, enkä edelleenkään oo saanut aikaiseksi edes koittaa pumpata ja antaa pullosta... Mun aikomus on täysimetyksellä 6kk asti, sitten soseilla/sormiruokailulla kiinteitä ja osaimetys ainakin 1v asti.

Mä suosin imetystä täysravintona ja melko pitkään osaravintona, mutta se on kuitenkin jokaisen oma päätös eikä ole ainoa avain onneen. Ja mun on helppo imettää, kun se sujuu niin vaivattomasti. Mulla hajois pää, jos mä joutuisin sähläämään pullojen kanssa ja pakkaamaan evästarpeet mukaan reissuille. Mulla ei myöskään ole kynnystä imettää vaikka julkisillakin paikalla, jos tilanne niin vaatii ja on siihen soveltuvat vaatteet. Alkuun appivanhemmilla en kehdannut ihan olkkarissa muiden seurassa imettää (ajattelin siis lähinnä sen miesväen tunteita), mutta nyt oon ylittänyt senkin kynnyksen. Jos joku häiriintyy imettämisestä, niin vika on siinä osapuolessa.
 
Pitäis meijänki harjotella pulloilua kun oon kotona.
Lähes aina kun tyttö känisee niin mies totee et sil on nälkä. Toki se melkein aina sit syökin, mut oon miettiny et pitäiskö yrittää jtn muuta keinoa ensin. Tuntuu et on koko aika tissillä. Tai no ei normisti ehkä ookkaan, nyt tän ripulin takia yrittäny syöttää tosi usein.
Tuntuu ettei nyt ihan ajatus juokse. :D
 
O.o ... Mitä noi tunnin-muutaman välit ruokailuissa on?? Mitä teidän vauvat sitten tekee siinä välissä, kun eivät syö?
Vauva melkein 2 kk tääl ja ei siinä kovin montaa kertaa päivässä ole kun puolen tunnin ihmettelytuokiot kun hymyillään suu ammollaan ja näytetään kummastelevalta, sit sen jälkeen halutaan maitoa taas. Loppu aika tissillä tai tissillä nukkuen. Jos ei vaunuilemassa olla.

Vauvalla on alkanut tulla sylkikuplia suusta välillä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on 2-3h imetysvälit, yöllä vähän pidemmät. Piti ihan opetella pidempiä välejä lääkärin kehoituksesta, helpottamaan refluksia. Siinä ruokailujen välissä yleensä otetaan päikkärit (lyhyet tai pitkät) ja sitten seurustellaan, lauletaan ja jutellaan jne..
 
Mä olisin tosi mielelläni imettänyt ainakin siihen puoleen vuoteen saakka. Oikeesti, pullorumba on aika hanurista verrattuna imetyksen helppouteen. Mutta! Nyt näin, katsotaan seuraavalla kerralla (jos sellainen tulee) miten sitten!
 
Kei_jo, onko teillä mitään lääkitystä nyt refluksiin? Meille ei käy Nexium eikä enää myöskään Gaviscon. Refluksioireet taas pahasti päällä, ens viikolla lääkäri taas kerran. Nyt kuitenkin joku järki tässä hommassa ton Neocaten avulla.
 
Meil on yleens just semmonen 2h imetysväli päivisin paitsi sillon ku se nukkuu ne 3-4h päiksyt. Sit iltaa kohden syöttöväli tihenee, mut ei kerrallaan jaksa kauaa syödä ku alkaa raivota. Sit lopulta ku hän alkaa vaikuttamaan tosi väsyneelt ni annan viel pullosta ja sit vien sen nukkuu omaan sänkyynsä.

Täysimetystä 4kk saak ja sillon sit pikkuhiljaa lopettelen ku kiinteiden määrä kasvaa. Tää olis suunnitelma :)
 
Triina, ei oo lääkitystä meillä. Meiän vauvan refluksioireet ovat tällä hetkellä melko lieviä. Kokeiltiin sakeuttajaa 2vkoa ja nyt viikon tauon jlk lääkäri sanoi et ei tarvitse jatkaa kun ei ole tullut hengityskatkoksia.

Refluksia helpottavien toimenpiteiden jälkeen vielä useasti menee maito/kuola väärään kurkkuun ja välillä vinkuu ja rohisee, mutta uskon että juuri syömisvälit, pystyasennot ja röyhtyytys (ja velli) auttaa meillä. Tietty jos menee pahemmaks niin jatketaan sakeuttajalla ja mennään tutkimuksiin.
 
Takaisin
Top