Imetys

Nyt hajos pumppu... kohtalo. On tuo manuaalinen tossa, mutta en jaksa senkaa pelleillä. Pakko käydä takuun kanssa kyselemässä. Persuus.

Triina, täällä syödään semmosia 120-150 ml päivisin, saattaa jotain huikopalaa ottaa aina välistä, illan vika annos oli eilen 210ml ja nyt yöllä/aamuyöstä kaksi kertaa veti yli 150 ml ja äsken annoin vaan 120ml. Hmmm.. vähän vaihtelee noi kerrat aktiivisuustason mukaan, mut edellee se 8 kertaa vuorokaudessa on aika normi.

Autumn, toi termarihomma kuulostaa kätevältä, toivottavasti toimii käytännössä. Täällä kun ollaan sillit purkissa ja etäisyydet lyhyet (sängystä keittiöön 2 m) niin menee ihan tällei helposti yöllisetkin ruokailut. Plus et käytetään valmista korviketta (ei jauhetta). Tosin toi arla on kokoajan loppu ja nyt jotain ongelmia tavarantoimittajalla (ilmeisesti Karpo syö niin paljon)...
Ja ei täällä mitään kikkakolmosia ole käytössä, oon vaan luonut itelleni rutiinin, eli pullojen käsittelyt ja pumppaukset oon aikatauluttanut. Oon tämmönen rutiinien orja. Auta armias jos jokin lipsuu sovitusta aikataulusta...

Ja meillä on ainakin 10 pulloa, joten pärjätään yhdellä keittokerralla vuorokausi - yleensä samasta pullosta ilman keittoja 2-3 ruokailua (synnärillä ohjeistettiin). Täällä muuten lemppari on toi anticolic (mam), poika saa nautiskella kun ei tuu niin nopeesti. Mutta käytössä myös nukin kaksi pulloa ja välillä ainusta - aventin suuosa ei ole meidän pojan mieleen, poissulkee myös pari muuta merkkiä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä keitellään pullot vaan pari kertaa viikossa, neuvolatäti sanoi että ei tarttis useammin kun huolella vaan pesee. Se keittely on kyllä vähän ärsyttävää hommaa. Täällä käytössä Avent ja Tommee Tippee. satunnaisesti MAM. Ainun peruspullojakin on, mutta niistä hotkii ilmaa niin paljon ettei enää juuri käytetä. Amazonissa olis hyvä tarjous TT-pulloista, 6 kpl 12 puntaa + postit, lastentarvikeliikkeessä maksaa n. 9 € pullo. Ensi viikolla lähtee vuokrapumppu palautettavaksi kun tää maitomääräkin on nyt hiipumaan päin. Meni vähän ohi ketjun varsinaisen aiheen tää teksti, sori! :rolleyes:
 
Jaa... oon sit uivelona ihan huvin ja urheilun vuoksi keitellyt pulloja :P ei kai siitä muuta haittaa ole, kun pullojen kuluminen :)

Autumn, paljon teillä menee kerta-annoksena? Mihin jauheeseen ajattelit siirtyä? Ootteko jo puhunut neuvolassa soseista tai niihin siirtymisestä? Meillä oli aikataulussa jo joulun jälkeen maisteleminen. Kai korvikevauvat tai tällaiset suursyöpöt niin kuin Karpo, siirtyy soseisiin hieman tavallista aikasemmin...
 
Lupu, sinulla on siis liikatuotantoa - tuttu vaiva, almost my middle name! Paras tapa päästä siitä eroon, on antaa rintojen olla täysiä mahdollisimman kauan, niin kauan kuin pystyt. Minulla tämä auttaa heti seuraavaksi päiväksi.

Odottelu on kyllä kuin tulisilla hiilillä seisoskelua. Jos rinnat ovat kovin kipeät, laita niihin keräkaalin viilennetty lehti. Tai ota kipulääkettä. Tai pumppaa pois sen verran, että juuri helpottaa, joku 30 ml. Jos vain toinen rinta on kova, imetä siitä pehmeämmästä kaksi kertaa peräkkäin.

Paras tapa estää ylituotantoa, on pitää riittävän pitkät imetysvälit. Itselläni tuo väli on min. 2,5 h. Ja sitten välttää pumppaamista, jos imettää. Tai minulla se ainakin lähes aina johtaa ylituotantoon.

Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kerta-annos on n. 110 ml, iltaisin oon antanut 150 ml. Ruokailuvälit päivällä n. 2-3 h, yöllä 3-4 h. Kaapissa on valmiiks ostettuna NAN1 Pro -jauhe... Rupesin vaan miettimään kun meidän taloyhtiössä on vanhat kupariputket ja vesi on tosi kalkki- ja rautapitoista, että onkohan se hyväksi vauvalle... Oonkohan mä ihan vainoharhainen! :eek: Vesi on kuitenkin pohjavettä ja maussa ei oo yhtään mitään vikaa. Soseista ei ole ollut puhetta neuvolassa mutta luulen että ne aloitetaan meilläkin suht aikaisin. Vinksuna muuten että kannattaa kysyä omasta lähikaupasta että voivatko tilata tai siis varata tuota Littke baby organic -korviketta. Se tuntuu olevan tosi suosittua ja ainakin meidän kaupasta on usein tosi vähissä. Kysäisin huvikseni kaupassa että onnistuuko varaaminen jos joskus tuohon korvikkeeseen päädytään, onnistuu kuulemma. Kaksi päivää ennen voi tehdä "tilauksen" kauppaan. Ihan kätevää niin ei tarvi tuskailla jos onkin kaupasta loppu silloin kun tarvitsisi. Toinen juttu sitten jos on valmistajaltakin vähissä..
 
Lupu minkäs ikäinen teillä siellä olikaan? Maidon tuotannon tasoittuminen vie jokusen viikon. Veikkaisin, että ainakin toistuva pumppaaminen pahentaa tilannetta, maitoa tulee vain enemmän.. Oon kuullut, että kaalinlehdillä voisi lievittää rintojen pakotusta.
 
Kohta kolmekuinen,tiedetään että pumppaus pahentaa mutta viimeyön googlettelujen lomassa löysin vinkin et pitäs just tyhjäks pumpata jne.itseasiassa autto ei oo nyt päivällä tissit räjähelly pakotus on kyllä sietämätöntä.
 
Vauvan hoitoa pilkkopimeässä! Terveisiä maalta siis. Sähkökatkos, voinee kestää tunteja, joskus jopa päiviä. Ja voin luvata, että kun sanon että täällä on pimeää, niin todella tarkoitan sitä. Lähimmille katuvaloillekin taitaa olla parin kilsan matka!

Otsalamput, kynttilät ja taskulamput kaivettu esiin. Ei tule edes vettä kun pumppu tarvii sähköä. Että morjens!
 
Voi tsiisus mikä hikoilu! Samatunne kun kesän helteillä tuntuu ettei ilma kierrä mistään.
Kaikkee me naiset joudutaankin hormooneiden kanssa :smiley-ashamed004
 
Triina, täälläkin oli eilen sähköt veks! Grillin sivukeittimellä vettä kuumaksi, että saatiin korvikkeet vesihauteeseen.
Meillä onneksi vettä tulee ilman sähköäkin!
Oli sitten lämmin yö, kun ilta meni kynttilöiden ja takkatulen valossa :D

Pullojen keittämisestä, minäkään en keitä kuin kerran ööö.. Kolmessa viikossa. Ts. Silloin kun tulee mieleen :)
 
Mymme, mikä korvike teillä nyt käytössä? Keitätkö aina kerralla vettä enemmän ja lämmität mikrossa vai miten?

Onneksi sähköt oli veks vaan reilun tunnin! Aika mielenkiintoista oli vaippaa vaihdella otsalampun kanssa :)
 
Vaihdettiin takaisin NANiin kumpikin kokeilumielessä, kun kaapissa sitä oli litratolkulla. Ja sehän toimii!

Omneon aikaan keitettiin kattilallinen ja kannen alla se säily käyttökelpoisena vuorokauden. Siitä sitten jäähdytettiin/lämmitettiin tarvittava määrä :)
 
Okei! Meillä on maitoaltistus alkuvuodesta, mutta nyt näyttää siltä, että tuo pepti toimii... helkutin kallistahan se on, mutta altistuksen jälkeen mahis saada kelakorvaus.

Toivottavasti täällä suoliston kehittymisen myötä allergiat katoaisivat. Mutta jos ei, onneksi on allergisillekin sopivia maitoja! En tosin ole vielä kokonaan hyvästellyt imettämistä, mutta tässä kokonaistilanteessa olen voinut paremmin saatuani syötyä kunnolla muutakin kuin kanaa ja riisiä ilman mausteita :D
 
Eilen sain 100 ml pumpattua. Äsken pumppasin taas satasen ja sit kaasin sen yhteen tuttipulloon, niin siitä puuttuikin alatiiviste ja kaikki maito valui pohjasta hukkaan samantien pitkin lattiaa ja tiskiallasta :( harmittaa. Noh meni jo..
 
Ihan hirveästi sielua korventaa, itkettää ja suututtaa... ilmeisesti imetyksen tauko auttaa pientä miestä. Joskin rinnalle hamuaa ja kaipaa. Ja voi kuinka itse haluaisin imettää. Eroahdistus on meillä molemmilla tässä imetysasiassa.

Kaksi yötä, jotka olen ollut imettämättä, ovat olleet vaikeita. Poika ährää ja kiemurtelee, on levoton. Itkee jos tutti tippuu, muuten vain äheltää. Olen pitänyt iltaisin paljon sylissä, mutta voisiko johtua rinnan kaipuusta tuo ähellys kuitenkin....
 
Mikä hitto siinä on, että toinen tissi ei heru pumpulle...ei sitten millään. Muutenkin tuntuu, että tämä toinen tissi on jotenkin vähämaitoisempi kuin toinen. Onko se mahdollista?

Jännä, koska tästä "huonommasta" tissistä syötän aina yösyötöt...
 
VilliVadelma -rinnat toimii itsenaisesti. Mulla vasen tuottaa kaksi kertaa enemman kuin oikea. Olen esim pumpannut 80ml 5:ssa minuutissa vasemmasta ja vain 40ml oikeasta. Joskus ero on ollut niin suuri etta olen pumpannut tupla ajan oikeasta, jotta rintojen koko tasoittuisesti.
 
Takaisin
Top