Imetys

Niin ja minä en ainakaan ole loukkaantunut mistään :)
 
Kerronpa nyt myös tässä kun jaetaan kokemuksia :) veljeni vaimo täysimetti ja söi kalaa muutaman kerran viikossa. Pojalla on nyt kaamea kala-allergia lääkärien mukaan johtuen siitä että imettäessä söi juurikin sitä kalaa, niin eipä nämä asia ole todellakaan musta-valkoisia.

Olen todellakin sitä mieltä että tissimaito on varmasti parasta, mutta uskon näiden vasta-aineiden olevan enemmän muita sairauksia koskien. Allergiat kuitenkin yleensä on perinnöllisiä. Tosin veljen vaimolla ei ole millekään allergiaa eikä veljellänikään. Eli sen selitti jururikin rintamaito.
 
Mä luulen että noissa allergiajutuissa on suuri painoarvo myös geeneillä. Lähipiirissä on myös paljon lapsia jotka on kasvaneet lähes pelkästään korvikkeella ja ovat terveitä ja ilman allergioita. Enpä tässä millään puolustele korvikkeita, mutta ei oo tosiaan ihan yksoikoinen tuo asia. :rolleyes:

Ccix ja Hemppuliina, sekoitatteko pumpattua maitoa korvikkeeseen vai annatteko sellaisenaan? Mä annoin aluksi ensin vähän pumpattua maitoa ja sitten korviketta joka aterialla, mutta sitten aloin sekoittaa ne samaan pulloon niin ei ollut niin läträämistä. Oon koittanut jakaa pumpatun maidon tasaisesti joka aterialle, oon ajatellut ettei tulis niin vaihtelevaa ärsykettä ruoansulatukselle. Korvikehan sulaa hitaammin, ja äidinmaidon entsyymit auttaa sitä sulamaan paremmin.
 
Muokattu viimeksi:
Libra- kauanko sulla kesti hiivan haataminen? Noita musliiniliinoja kuluu monta paivassa kun melkein joka syotolle pitaa olla olla oma. Tosiaan niihin keraan maidon roisket. Meilla on maititippoja joka paikassa ja mies kulkee mun perassa niita siivoomassa. Tosiaan olis hyva jos isat vois imettaa. :grin
 
Uskoisin etta noissa allergiajutuissa vaikuttaa myos ymparisto. Esim lapsilla jotka kasvaa koirien tai kissojen kanssa on keskimaarin vahemman allergioita. Liiallinen hygienia ei ole hyvaksi ja kotona ei kannattais kayttaa hirveita myrkkyja, jotka tappaa hyvat bakteerit.
 
Etanainen, en edes tiedä, oliko mulla sitä. Mutta nännikipu imettäessä ja rinnan vihlaisut helpottuivat heti, kun rupesin lisäämään sitruunaa nänneihin. Laitoin sitä orjallisesti joka syötön jälkeen ja aina, kun vähänkin oli outoja tuntemuksia. Enkä laimentanut mitenkään tai pessyt sitä pois ennen imetystä. Vauvan suusta en löytänyt mitään normaalista poikkeavaa. Halusin olla varma, että kierre katkeaa alkuunsa ja olin ehkä vähän neuroottinen. Pesin kaikki pukluliinat 90 asteessa ja liivit yms 60 asteessa. Päivittäin siis sen parin päivän ajan. Nostin myös käsien pesun määrää. Pumppasin maitoakin, kun ajatus rinnassa lilluvasta maidosta ja hiivasta ällötti. Kokonaan hävisivät oireet parissa päivässä. Toivottavasti teilläkin pian helpottaa! :)
 
Muokattu viimeksi:
Autumn, sekoitan korvikkeeseen - jos annan pelkkää omaa, kaveri hotkii ja puklaa sit kaiken :P taitaa olla niin harvinaista herkkua (vaik tosissaan mun mielestä mun maito ja toi arlan luomu maistuu todella samalta)... ja painotan ton mun maidon antamisen iltaan ja yöhön, en tiedä miksi :D

Mitä tohon allergioihin tulee, niin tiedä häntä. Olen kuullut samaa; korvikkeiden käytön ns haittapuoli, mutta niin... yksilöllistähän tuo on. Meillä ei onneksi miehen kanssa kummallakaan ole mtn allergioita, eli jos pojasta jostain syystä tulee allergikko, tiedetään mitä syyttää :) no ei vaineskaan...täytyy toivoa parasta, sillä pahan allergian kanssa eläminen, ei varmasti ole mukavaa.

Emmy, mitä ongelmia sen kiinteän kanssa oli ilmennyt? Eikö ollut vain huolinut vai...? Meille kun neukkutäti sanoi, et soseita voitais jo aloittaa siinä kolmen kuukauden kieppeillä (tää jätkä kun on niin hevonen)

Asiasta kukka ruukkuun tai jonnekin... itselläni oli pienenä ja vähän vanhempana paha atooppinen iho (silmät muurautu umpeen jne), tosin nyt ei ole muuta kuin kylmällä ilmalla ihon kuivumista. Onko tietoa, kuinka herkästi periytyy - onko ruokavaliolla merkitystä?
 
En tiiä onko sattumaa, mutta mun miehellä oli pienenä atooppinen iho ja esikoisella oli kans vauvana. Meni onneks ohi mut kuivuu edellee hiuka helpommin ku esim. mulla. Ja kyllä munki iho toisinaan talvella hiukan kuivuu.
 
Meillä imetys on tuottanut pään vaivaa, kun poju on alusta asti jaksanut imeä vain 10-25min rintaa ja sit nukahtanut. Normaalisti 10-15min ja tuntuu olevan tyytyväinen, mutta aina mietityttää saako riittävästi ruokaa. Pullosta annetaan pumpattua maitoa 70ml kerrallaan öisin, kun miehen kanssa vuorotellaan yöhoitoja. Ruokailuväli vaihtelee 1-4h välillä, useimmiten imetyksen jälkeen lyhyempi tauko. Meillä on seuraava neuvola vasta maanantaina ja silloin edellisestä käynnistä on melkein 2vkoa joten toivottavasti painoa on kertynyt hyvin eikä tarvitsisi murehtia niin paljon pienen syömistä.
 
ccix: Syömisessä ei heillä mitään ongelmia motorisesti ollut, vaan ongelmia aiheutti monen ruoka-aineen sopimattomuus a.k.a. allergiat joita edelleen kolmivuotiaalta pojalta selvitetään. Mutta siis kuten jo moneen kertaan mainittu: niin yksilöllistä tämä, hankalaa alkaa vertailemaan. Tuo oli vain yksi tarina miljoonien muiden joukossa. ;)

Niin ja mulla on myös atopiaa, joka varsinkin talvisin oireilee. Olen perinyt sen isältäni. Esikoisella ei vielä kovin pahalta iho vaikuta. Tosin itsellänikin atopia oireili pahiten ala-asteella ollessani. Eli vastaus kysymykseesi: Atoppinen iho periytyy kyllä, valitettavasti.
 
Autum: mä en sekota keskenään vaan annan erikseen. Mutta oman maidon annan aina sillon ku on tyhjä maha en silloin ku syö tunnin sisään 150ml välillä puklailen ku menee sit hukkaan.

Olen myös lisännyt imetystä.. Tosiaan nää aventin -anti colic- pullot on vissiin samanlaisia ku nänni ku vielä osaa molempia imeä. Viihtyy hyvin rinnalla *koputan puuta* ja 10 -18 annan melkein vaan tissiä, jos nyt ei saa imettyä yhtään niin sitten pullosta. Sitten pumppaan ennen nukkumaan menoa ja yöllä kerran, kaks.. Mutta AINA ennne pulloa yritän imettää, öisinki, ja se näyttää tuottavan tulosta. Juon ku hevonen ja syön myös :D en ois uskonu et vielä tässä vaiheessa maito voi lisääntyä!

Mutta siis edelleen kun pumppaan tulee aika vähän, vaihtelevasti kerralla 30-60ml.. Mutta oon käyny neuvolas oma-aloitteisesti punnitsemassa ja paino nousee. Eli alan uskomaan että vauva saa imettyä enemmän ku pumppu.

Sit vielä semmosta että antaako joku muu, nutrilon omneoo, antoko Mymme? Koska siis yritin siirtyä siihen mutta se ei mahdu virtaamaan meidän tuttipulloista. Eli mitä pulloja käytätte kyseisen litkun kanssa? Siinä lukee että on paksumpaa mutten uskonu et niiin paksua ettei mahdu pullosta ulos :P
 
Mulla tulee kans vaan 50-70 ml per pumppauskerta. Haaveilen 100 ml etapin saavuttamisesta :p .
Syöminen ja juominen on haastavaa, mies sitä stressaa mun puolesta, on tuputtamassa mulle suuhun kaikkea että tissimaitoa tulisi pojalle.
Eilen mies oli koko päivän töissä, en saanut syötyä kunnolla niin kyl huomasi imettäessä, kun ei toisesta tissistä sitten tippunut yhtään maitoa samalla. Sitten mies tuli kotiin ja kysyi olenko syönyt mitään, en muuta kun leipää, suklaata ja lakua, niin hän teki tuhdin myöhäisen iltapalan ja sen jälkeen alkoi taas valua maitoa..

On kyllä koko ajan huoli, että saako poika riittävästi maitoa tisseistäni. Maanantaina on neuvola, niin näkee sit taas viikon painonkehitys..
 
Maiden, imetyksen takia mun pitää syödä ja juoda kokoajan, tai siltä se tuntuu. Että just kun sai aamupalan syödyksi, on uudelleen nälkä. Ja jano, sen takia ei voi mihinkään lähteä ilman vesipulloa. Ja kyllähän sen kehitysbiologisestikin ymmärtää: jos emolla on nälkä, se tarkoittaa, että ravintoa on niukasti, eikä jälkeläistä pysty niin hyvin ruokkimaan. Tosin ne vähätkin vitamiinit, jotka kropassa on, erittyvät maitoon ja tämä takaa, että erittyvässä maidossa on kaikki mahdolliset vitamiinit. Mutta äidille asti vitamiineja ei välttämättä riitä. Kannattaa siis syödä hyvin, ihan jo itsensä takia, jottei tule esim. hivenaineiden puutostiloja. :) Helpommin sanottu kuin tehty, jos vauva ei ole yhteistyökykyinen. :)
 
Hemppuliina, hienoa että siellä on edistystä tapahtunut! :) Mä oon kyllä jo meidän kohdalla vähän luovuttanut, täytynee vaan uskoa että meidän vauva on alusta asti ollut enemmän pullopoika kuin tissipoika! :grin

Mulla on jostain syystä alkanut herumisen käynnistyminen kestää ja kestää... Jopa 15 min saattaa mennä ennenku alkaa jotain tulla! Olosuhteissa ei mun mielestä ole muuttunut mikään, siis syöminen, juominen, nukkuminen kaikki niinkuin ennenkin mut silti vaan kestää. Voiskohan olla että kuukautiset olis kohta alkamassa? Voiko ne alkaa näin pian synnytyksestä, kun tänään tulee 6 vko? Pientä nippailua on alamahassa ollut... Niin ja maitomäärä on hintsusti alkanut vähentyä.:angry2
 
Muokattu viimeksi:
Sattuuko teil maidonnous? Mul aina ku syötän ja toiseen nousee tai syöttöjen välis ku nousee ni se on semmone inhottava tunne
 
Mä jossain vaiheessa naureskelinkin, että maito nousee jostain keuhkojen takaa, kun se tuntui niin syvällä ja tosi ilkeältä. Nyttemmin enää harvemmin tuntuu.
 
Mullakin tuntuu!Tänään viimeksi ku olin kaverilla kahvilla niin tunsin siinä pöydässä ihan selvästi kun maito nousi.Heti piti tarkistaa että liivinsuojukset on paikoillaan. Muutaman kerran ovat valahtaneet väärään kohtaan ja sitten on liivit märät. Tunnen myös imettäessä tämän ja samantien poitsu alkaa nieleskelemään hirveää kyytiä. Jos irrottaa otteen tällöin niin sitten kyllä kastuu niin poika kuin äitikin siinä suihkussa :)
 
Mullakin tuntuu/sattuu maidonnousu/heruminen, ja samoin kun imettää niin toisessa rinnassa tuntuu myös...
 
Takaisin
Top