Imetys

Minulla myös tuntuu pahalta maidonnousu ajoittain. Sillä lailla pistää tai painaa: ei ollenkaan mukavan tuntuista, mutta sitten alkaa maitoa tulemaan!
 
Hoh hoijaa... maitoa tulee vaan entistä vähemmän.

Luulenpa, että mulla maito ei noussut missään vaiheessa, sillei kunnolla... siis kertaakaan nyt vajaan 2 kuukauden aikana ei tissit oo olleet pallot eikä muutenkaan kooltaan erilaiset. Rinnat kyllä särkee edelleen, vaikka ovat sellaiset isot hernepussit. Eikä myöskään liivit/paidat oo koskaan kastuneet. Ja luulisi, että sen ensimmäisen kuukauden aikana, mitä tissillä roikuttiin, olis jotain merkitystäkin ollut. Tässä loppuviikosta eteenpäin oon saanut pumpattua enää 50 ml/vrk (siis todella turhauttavaa) ja niin tänään alkoi sit menkat :D (myöskin todella turhauttavaa)

Mun imetys(pumppaus)kausi on siis lähes paketissa :( ja ei muuta kun korviketta pöytään. Tulee muuten ton korvikkeen kaa läträäminen kalliiksi. Yli 100€ kuussa kepposasti.
 
ccix, olet tehnyt parhaasi, joten se riittaa. :)

Aina sanotaan, etta se, ettei saa pumpattua kovin paljon, ei viela tarkoita, etteiko vauva saisi enemman maitoa irti. Eika kovat rinnatkaan valttamatta merkitse, etteiko maitoa tulisi. :) Kovat rinnat merkitsevat, etta kroppa ei ole tottunut maidon maaraan, ja pehmeat, etta on. Nyt uskon sen. Minulla esimerkiksi on selvasti ylituotantoa, koska vauvan syotya on edelleen sellainen tunne, etta rinnat rajahtavat. Silti pumpatessa, tosin en sita usein tee koska se aktivoi ylituotantoa, saan pumpattua ehka noin 90 ml yhteensa. Ja kuitenkaan se ei millaan riita 2,5-kuiselle vauvalle, mika on selvaa, koska jos taman maaran antaa pullosta, vauva itkee lisaa maitoa. MUTTA kun imetan, en yleensa ehdi edes antaa toista rintaa, kun vauva tyytyvaisena nukahtaa rinnalle eika ole nalkainen tunteihin.
 
Niin, pitää vielä todeta tää fakta, et en mä kuiteskaan lopeta pumppaamista ennen ku varannot on täysin ehtyneet. Ei sitä raaski, mut nyt vähän semmonen tunne, et aika lopussa on tuotanto. Katsellaan.

Mua aina lohduttaa, kun mietin sitä kokonaismäärää, jonka poika on joka tapauksessa jo mun maitoa saanut (:
 
Ai hemmetti en tiedä mitä nää tissit tekee mutta vasen on iha kova, täynnä ja kättäkin pakottaa! Oikee tissi on vähän hiljasempi, kohta pakko turvautuu jo toistamiseen pumppuun jos jäbä ei ala herätä syömään.koskeeeee
JA EDELLEENKIN arvet valtaavat rintani :( niitä tulee vaan kokoajan lisääää WHY?!
 
ccix: Mulla ei myöskään koskaan valuta maitoa toisesta rinnasta, kun imetän. Ei edes esikoisen aikana ja imetin kuitenkin melkein 8kk häntä. En myöskään kärsi liiasta maidontuotannosta. Tunnen kyllä kun maitoa nousee ja se tuntuu aika inhottavalta. Joudun myös antamaan lisämaitoa korvikettta tai pumpattua äidinmaitoa pari kertaa päivässä. En tiedä edes haluaisinko niistä eroon. Se vaan helpottaa arkea jos mies voi ruokkia iltaisin vauvaa välillä. ;) Joka tapauksessa ccix: kannattaa tehdä kuten sulle/teille parasta. Osittaisenakin imetys voi onnistua vaikka kuinka pitkään, nimim. kokemusta on. ;)
 
Mullakin toinen rinta valuttaa vain joskus aamuisin JOS olen syönyt edellisenä iltana erityisen hyvin.

Ccix, älä ota liikaa stressiä! Olet yrittänyt enemmän kuin tarpeeksi! Minäkin olen siirtymässä varmaan osittaisimetykselle ja ihan lastenlääkärin kehoittamana (jauhan tätä samaa aina). Lääkäri sanoi, että jos imetys aiheuttaa yhtään stressiä, se ei juurikaan anna enempää kuin ottaa. Stressaantunut äiti ei ole kenenkään etu...
 
Mä en ole koskaan tuntenut herumisen alkamista mitenkään... Täällä alkaa myös tämä vähäinenkin maidontuotanto hiipumaan. En jaksa enää yöpumppausta ja tänäänkin oon pumpannut vaan kaksi kertaa ja imettänyt pari kertaa. Että kyllä tää homma alkaa pian olla mullakin paketissa. Yöpumppauksen jätän nyt pois vaikka tiedän että se vaikuttaa varmasti maitomäärään, mutta kun alkaa olla jo melko poikki tämän asian kanssa taistelemiseen. Neuvolan jälkitarkastuksessa tänään juteltiin että kokonaan korvikkeeseen siirtyminen olisi kokonaisuuden kannalta paras nyt meille, kun ei tässä parannusta tule tilanteeseen enää ja mun jaksaminen alkaa olla finaalissa. Varmasti tuun suremaan tätä vielä pitkään, mutta ei voi mitään kun kaikkensa on yrittänyt. Ehkä seuraavan lapsen (jos sellainen siunaantuu) kanssa onnistuu sitten paremmin.
 
Viime viikolla yhtena paivana soin liian vahan enka muistanut juoda. Maidontuotanto melkein tyrehtyi. Italialainen anoppini keitti kunnon annoksen pastaa ja join vetta urakalla niin seuraavana paivana rinnat oli rajahtaa ja maitoa suihkusi oikein kunnolla. Anoppi sanoi etta italiassa imettavile suositellaan kanakeittoa maidontuotantoon, joku suositteli mulle piparminttuteeta.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on Autumnin kanssa ilmeisen samanlainen tilanne... kiitos tsempeistä ja vinkeistä kaikille. Jätin stressaamisen, kun ei se maito ainakaan stressaamalla lisäänny. Nyt vaan päivä kerrallaan siihen asti, kun maitoa nyt tulee :D Ja siis jos se toinen pötkylä ikänä siunaantuu, niin oonpahan kokemusta viisaampi. Tosin eipä näillä tisseille mitään mahda, mut kai se kroppa vähän eri tavalla toimii joka raskaudessa ja sen jälkeen.

Oon ite juonut kaikkia mahdollisia luontaistuotekaupan imetys- ja vauvateitä, mutta ei oo maidon tulo runsastunut. Tosin niitä nyt join sit ihan vaan maun vuoksi, vaikka alkuun osa maistu ihan kaamealta.
 
ccix, toisen lapsen kanssa tilanne voi olla sitten ihan toinen, eli toivoa kyllä on! Jos sulla on jotain hyviä vinkkejä pulloiluun (sulla oli joku hyvä systeemi) niin jaa ihmeessä! :) Kaikki helpotus tähän rumbaan on plussaa. Itse ajattelin kokeilla jauhemaista korviketta kun tulee vähän edullisemmaksi. Keittelen aamulla päivän satsin vettä pulloon ja jääkaappiin, siitä lämmitän kerralla tarvittavan määrän mikrossa tai vesihauteessa ja jauheet sekaan. Yöllä termariin sopivaksi jäähdytetty vesi, jauhe ja pullo valmiiksi yöpöydälle niin ei tarvi könytä yläkertaan hakemaan ja lämmittelemään mitään. Kuulostaa simppeliltä mutta katsotaan miten käytännössä toimii. :grin
 
Ccix, mitä määriä teillä kerrallaan syödään ja kuinka usein?

Yritän vähän miettiä minkä verran annan ruokaa kerralla. Yöllä meni melkein 140ml mutta nyt päivällä ei syö kuin n. 100ml kerrallaan, mutta tiheämmin....
 
Mä yritin tos sunnuntaina imettää ilman rintakumia, ni ai hitto et teki kipeetä! Äkkiä kumi takas! Ei menny ohi parin imun jälkee...

Meilläki korvike lisänä iltasin ja öisin enkä harkitsekaan lopettavani sitä :D
 
Mullakin on rintakumi käytössä.
"Ihmettelen" (no en siis, sehän olisi pelottelua..) kun kukaan ei kertonut mulle, ei kirjoissa kerrottu, ei netistä löytynyt kukaan sanovan niin, ei neuvolassa kerrottu..miten paljon imetys voi alkuun sattua! Mun mielestä melkein pahempaa
kuin supistuskipu.. Kaksinkerroin itkin imettäessä.
Se ensimmäinen imetyskerta synnytyssalissa ei sattunut. Sitten se alkoi sattumaan.
Ja vauvan imemisote tarkistettiin useasti sairaalassa, se on hyvä.

En aikonut imettää rintakumilla koko imetyskautta, tahdon siitä eroon ihan kätevyyden takia.
Helppoa vaan työntää nänni suuhun eikä asetella kumia, varsinkaan kodin ulkopuolella imettäessä.
Joku kerta, kun tuntuu siltä, että on hyvä hetki, kokeilen ilman.
Ehkä parin viikon kuluttua :p
 
Ei ole kumeja ollut käytössä täällä :D :D :D heh-heh ;) Siis rintakumeja en ole tällä kertaa käyttänyt. Esikoisen kanssa muistan niitä tarvinneeni. Joskus tämä kuopus ottaa kivuliaan otteen rinnasta, mutta sitten irrotan sen ja aloitamma alusta. Hyvin mennyt ilman kumeja. ;) ;) Halvat on huvit tällä mamalla..
 
Mulla sattui imetys yli kuukauden, kunnes tissit tottuivat..nyt ei enää satu eikä tarvitse käyttää lansinohia. Söin kipuun joka päivä särkylääkettä, nyt pääsin siitäkin eroon :)
 
Täällä tuntuu aikamoni käyttävän korvikkeita muttt imettävät apua kiitos: rinnat täyttyy ihan räjähtämispisteeseen,koviksi kivuliaiksi sattuu ihan perkeleesti ja vieläkun poika lyö nyrkillä tissiin ihmettelee varmaan kun on niin täynnä ettei nännikään tunnu oikeenlaiselta.
Meni hermot siihen kipuun ja pumppasin pullon täyteen mitä meni 125ml
nyt on ainankin tunnin verran pysyny pehmeempänä,mitenhän sais ettei rinnat täyttys tällätavalla?
 
Takaisin
Top