Imetys

Musta tuntuu että haluan lopettaa imettämisen. Joudun vahtimaan jokaista suupalaa, koska poika on ilmeisesti hyvinkin herkkä reagoimaan kaikkeen. Alkuaika on ollut niin raskasta, etten ole muutenkaan saanut kunnolla syötyä. Kohta en enää jaksa hoitaa lastani jos en syö enkä nuku kunnolla.

Heti kun saan vähän levättyä ja kerättyä voimia, rupean testaamaan sopivaa korviketta. Lehmänmaitopohjaiset ovat jo poissuljettuja.

Imetyshetket ovat ihania, mutta nyt kokonaistilanne alkaa olla liian kova paketti tälle äidille. Korvikkeeseen saisin myös sakeuttajan suoraan ilman monessa osassa syöttämistä.

Nooh, katsotaan. Älkää tuomitko.
 
Mä en ainakaan tuomitse :) näin korvikkeiden suurkuluttajana (yli litra menee vuorokaudessa) ja ottaen huomioon ton teidän raskaan arjen. Ihmettelenkin ja ihailen juuri tuota, ettet vaan turvautunut korvikkeeseen.

Noh mä päätin olla "hyvä" äiti ja jatkaa tätä pumppausta tasan niin kauan ku maitoa vaan heruu. Tissille en enää yritä, tai siis väkisin toiselle tuputtaa rintaa, vaikka neuvolassa tänään sanoivat, et näin voi tehdä. Kyllä toi poitsu mun tissejä kopeloi, mut kun yritän tarjota suupalaa niin kattelee sit ihan miuualle - tää tapahtuu varsinkin silloin, kun mulla on raidallinen paita tai toppi :D Me ollaan ihan hyvä näin. Korvikkeilla kasvaa ja mun maitolirusta saa vasta-aineita, pullorumba on jo ihan siedettävää, kun loin siihenkin rutiinin (:

Jaksamista Triina, en usko, että täällä kukaan muukaan tuomitsee.
 
Triina - hiiva oireilee siten etta nannit on pinkit ja arat seka tisseihin tulee valilla sellaista pistavaa kipua ja pojalla on valkoista kielessa. Viikko nyt kaytetty laakitysta muttei ole lahtenyt kun annetaan sita jatkuvasti toisillemme. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
o_O ... Mun tissejä välillä sattuu, ihankuin vedettäisi ja viillettäisiin samalla (oon kuvitellut että liittyy maidon tulemiseen tms jotain ihmettä) , ja pojan kielellä on aina jotain valkoista töhnälierua (olen siitä sit ajatellut että se on sellaista sakkaa kun jää maidosta) ??
 
Sama täällä! Sellasta ihmeellistä kipua just niinku vedettäs rinnan alapuolella.

Luulin et se johtuu vaan siitä et oon imettäny enemmän.
 
Mulla on kans vihlontaa rinnoissa imettäessä, ja samoin tuntuu siinä toisessa rinnassa josta en sillä hetkellä imetä..luin netistä et liittyy siihen herumiseen. Meilläkin on vauvan kielessä syömisen jälkeen aina vähän valkoista, ja neuvolaterkka sanoi että ihan normaalia maitojäämiä, ja että jos olis sammas(se hiiva) niin vauvan suu olis täynnä valkoista sakkaa. Käsittääkseni siihen hiivaan liittyy kumminkin se nännikipu myös..(?)
 
Jos kielessa olevan valkoisen voi pyyhkia pois niin se on maitoa jos ei niin hiivaa. Tilasin kangas tissinsuojat jos ne auttais.
 
Ei kuulemma kannata käyttää pestäviä nännisuojia, jos on hiivaa, vaan vaihtaa kertakäyttöisiä useasti. Minä epäilin, että saattaisi olla sammasta, laitoin sitruunaa varmaan kerran tunnissa nänneihin, annoin niille ilmakylpyjä ja vaihdoin nännisuojia solkenaan. Kaikki oireet hävisivät. En sitten tiedä. Toivottavasti pian helpottaa, Etanainen! :)
 
Kannattaa muuten pesta ne kestoliivinsuojat 60 asteessa, samoin kuin liivitkin. Jos todella haluaa pesemalla desinfioida, tarvii pesta 90 asteessa, mutta harva materiaali sita nykyaan kestaa.

Voin muuten suositella Maija-kestoliivinsuojia, niissa on pampua ja merinovillaa, muistaakseni. Toimivat! :)
 
Libra kiitti vinkeista! Ajattelin etta kestosuojat hengittais enemman. En tieda miten antaa ilmakylpyja kun jos ei ole suojia niin tissit vuotaa ja kertakayttosuojatkaan ei pida paria tuntia kaemmin. Tosi tyolasta tama hiivan haataminen.
 
Minulla toimii se, etta nipistan nannia kiinni jonkin aikaa. Jos se ei toimi, niin nnko sinulla harsoja? Ne keraavat hyvin nestetta. :)
 
ccix, minkä ikäinen teidän vauva nyt on? Ihan mojovia määriä uppoaa kyllä ruokaa. :grin Meillä menee yhteensä korviketta ja pumpattua maitoa vajaa 800 ml päivässä, ikää tulee sunnuntaina 6 viikkoa. Painoa oli tiistain neuvolassa 5 kg ja pituutta reippa 56 cm, joten hyvin on kasvanu tähän mennessä.

Mua on alkanu stressata ja ahdistaa entistä enemmän koko pumppaus- ja imetyshomma. Oon yrittänyt sitkeästi imettää ennen pulloa melkein joka kerta, mutta se on niin turhauttavaa kun toinen ei vaan ota kunnon imuotetta ja ime reippaasti vaan lussuttelee ja odottaa että maito valuu itsestään suuhun. Lisäksi hotkii ilmaa ja on usein alkanut nyt pulauttaa nekin vähät maidot ulos jota on saanut imettyä. Pumppausta oon vähentänyt nyt kolmeen kertaan, josta yksi kerta yöllä, edelleen tulee se reilu pari desiä. Oon kovasti miettinyt omaa jaksamista, kun en oikeastaan enää usko että tää tilanne tästä miksikään (maitomäärä lisääntyisi ja vauva oppisi imemään paremmin). Tuntuu ettei riitä voimat enää taisteluun, järkevämpää olis kyllä siirtyä pelkkään korvikkeeseen oman jaksamisen vuoksi, mutta en vaan saa aikaiseksi tehtyä päätöstä siitä. Varsinkaan kun poika ei hyljeksi rintaa vaan nauttii niistä imetyshetkistä, kunnes helppo etumaito on herunut ja pitäis alkaa tehdä enemmän duunia ruoan eteen.
 
Autumn, tänään just 7 vkoa täyteen, mut meillä on jo pitkään mennyt korviketta se litra (eli kaksi tetraa) nyttemmin sekään ei enää riitä :D ja tosiaan täälläkin kasvetaan hyvin, painoa tullut 2,7 kg ja pituutta reilu 8cm. Oishan se vähän outoa, jos toi ruoka määrä ei missään näkyis.

Ja täytyy myöntää, et mua oikeesti ärsyttää, et nykypäivänäkin syyllistetään neuvoloissa äitejä, jotka syystä tai toisesta joutuu menemään korvikkeilla. Se on ihan höpönhöpöä, ettei kasvaisi tai sairastelisi enemmän - toki äidinmaidossa on paljon hyvää, mutta kyllä nuo korvikkeet nykypäivänä aika laadukkaita on. Äidin oma jaksaminen on tärkeää, ja jos korvikkeiden käyttö helpottaa arkea imetyksen ollessa rankkaa, työlästä, lähes mahdotonta - niin se neuvolan patistaminen ja pakkotoisto imetyksen tärkeydestä saa äidin kuin äidin miettimään omaa kyvykkyyttä. Onneksi oma neuvolahoitaja ei tosiaan patista, mutta oon nyt kaksi viime kertaa käynyt "vierailla" hoitajilla ja taas se saarna alkaa. Alkuun oon sanonut, et mä pumppaan niin pitkään kun tavaraa tulee ja turha tässä tissiä on enää alkaa tyrkyttää (tosiaan meillä menee tosi hyvin näin) ja silti yksikin vanha täti henkilö jaksoi vääntää asiasta; kuinka hän onnistui saamaan maidon tuotannon tyrehtymisen jälkeen uudelleen käyntiin jne.

Mutta jos nyt toinen lapsi siunaantuu, yritän kyllä täysimetystä ja ehkä enempi vielä hammasta purren, mutta nyt on ihan mukava nähdä, ettei se imetys ole mikään ehto hyvälle äitiydelle tai lapsen kasvulle/kehitykselle - täten imetys ei tunnu niin stressaavalta kuin näin esikon kohdalla.

..niin ja Autumn, jos alat olemaan oikeasti finaalissa, niin anna itsellesi armoa. Jatkat sitten vaikka pumppailua oman jaksamisen mukaan ja kun siltä tuntuu voit yrittää rintaa tarjota, jos sattuis vielä huolimaan.
 
Huom-huom: en tarkoita tätä nyt syyllistäen tai muutenkaan pahalla vain puhtaasti teille tässä vain kerron tämän. :wink Tuttavallani ei imetys onnistunut eikä hän imettänyt kuin ehkä kuukauden verran. Eli poika kasvoi Tuttelilla ja hienosti kasvoikin, ei siinä mitään. Sitten kun alkoivat siirtyä kiinteisiin alkoi ilmetä ongelmia. Pojalla oli useampia allergioita ja varsinkin lehmänmaito aiheutti ongelmia. Nyttemmin lääkärit kertoneet heille, että vähäinen äidinmaidon saanti saattanut aiheuttaa tämän moniallergisuuden. Niinpä saattaa ja saattaa, ei tietenkään kaikille aiheuta. Mutta ei sitä äidinmaitoa turhaan hehkuteta siitä, että se antaa lapselle suojaa.
 
Ja täällä täysimetyksellä on ollut flunssaa, korvatulehdus ja allergiaa... ja se refluksi. Lääkäri jopa suositteli korvikkeen aloitusta ainakin rinnalle.

Ei kait nää niin yksiselitteisiä juttuja oo...
 
Ei todellakaan ole yksiselitteisiä juttuja. Tuo nyt oli vain yksi tapaus. Nämä on juuri nyt niitä asioita jotka nostavat tunteet pintaan. Ei kannata loukkaantua. Äidinmaidostakin tosiaan saattaa niitä allergisoivia ruoka-aineita erittyä, melko ristiriitaista touhua siis..
 
Tilastollisesti kai on nähtävissä nuo rintamaidon ja korvikkeiden vaikutukset. Yksilötasolla voi tulla allergioita ja muuta, tai olla tulematta. Aina on olemassa joku, jolle käy se huonoin tuuri, mutta se ei tarkoita, että kaikille niin käy. Sitäkin sopii miettiä, että missä määrin allergioiden syntyyn voi edes vaikuttaa. Ei kuitenkaan voi elää jatkuvien uhkakuvien kanssa, kukin tekee parhaansa vallitsevissa olosuhteissa. Ja se riittää. :)
 
Vitsit kun isätkin vois imettää :D Helpottais haastavaa arkea ja isitkin pääsis kokemaan tän läheisyyden ja hellyyden!

Noh vitsi vitsinä. Joo, nyt kun saisin selville mille tää jätkänpätkä on allerginen, niin saisin syötyä monipuolisemmin ja jatkettua imetystä edes osittain.

Tai siis jatkanhan minä niin kauan kun kerään voimat sopivan korvikkeen etsimiseen... ja siihen voimaantumiseen voikin mennä tovi!
 
Takaisin
Top