Imetys

Mulla on vuokrattuna Amedan sähkökäyttöinen rintapumppu tuplapulloilla, ja kyllä se on ihan eri luokkaa kuin Emman käsikäyttöinen pumppu... En mä tätä pumppailua enää tekis ilman tuota sähköpumppua. Vuokrakaan ei ole paha, 1,50 € / päivä, pullosetti piti ostaa omaksi 36 €.
 
Heinukka mä teen samaa joo, sitä just meinasin :D

Mulla tulee käsin pumpaten nykyään sellane 250-350ml vuorokaudessa.. Niin mietin vaan et tuliskohan jollain muulla ehkä vielä paremmin..
 
Hemppuliina ja heinukka: mä tein synnärillä samaa mutta kätilö neuvoi, ettei kannata. Siihen kohtaan mistä painaa sormella voi tulla tukos. Ja kuulemma vauvan imuote tai varmaan pään asento ei ole oikea jos joutuu painamaan... Vauvan pään tulisi olla vähän takakenossa. Meillä vauva oppi itse muuttamaan pään asentoa kun en enää painanut sormella :) Mene ja tiedä sitten, onko siitä lopulta suurta haittaa vaikka painaakin.
 
Komppaan VilliVadelmaa. Niin kauan kuin vauva imee, hän saa happea. :)

Hemppuliina, ei ole salaisuus. Pumppuni on Medelan Swing, voin suositella lämpimästi, vaikka uutena siitä saa maksaa pari sataa. Filosofiani on, että panostan kerralla laatuun. Ja tämä on kyllä aivan loistava vempain! Todella nopea ja säädettävä imu, että saa rinnat tosiaan tyhjiksi. Kotihoitajani pumppua suositteli, koska minulla on matalat nännit, ja pelkäsi, että imetys ei ehkä onnistu, koska imuotteen löytäminen on haastavampaa ja nännit olivat alussa ratkeamispisteessä. Hänellä on siis sama vaiva ja sanoi, ettei muista pumpuista ole mihinkään tämän rinnalla. :)
 
Mulla myös Medelan pumppu mutta vanhempi malli kun sain sen kaverilta. Toimii!

Tosin mulla on ollut ongelmaa, etten heru pumpulle. Nyt ennen pumppausta lämmitän rinnan ja hieron kevyesti. Yritän myös vaikka lukea pumppauksen aikana, niin en keskity siihen paljonko tällä kertaa irtoaa.

Parhaiten kuitenkin saan pumpattua kun vauva imee toisella rinnalla samaan aikaan. Vauva heruttaa toista rintaa ja koska heruminen tapahtuu rinnoissa samaan aikaan, niin toisestakin sitten irtoaa helpommin :)
En tiedä toimisiko niin, että vain pitäisi vauvaa sylissä...
 
Minulla toimii, etta ajattelen vauvaa pumpatessa, kuvittelen vauvan tuoksua ja hymyja. Tai katselen nukkuvaa vauvaa (yleensa joudun pumppaamaan, koska vauva esim. nukkuu "liian pitkaan" ja rintani ovat halkeamispisteessa). Myos leffan tai tollon katselu toimii meilla. Imetys tosiaan toimii aivan loistavasti herutuksena, mutta meilla siita seuraava sotku on jotain aivan kasittamatonta! Vauva tykkaa katsella ymparilleen ja jos siina ote irtoaa, niin maitotykeista tirskuu maitoa ympariinsa. Jos siina vaiheessa toinen kasi pitaa kiinni pumppupullosta, ollaan molemmat seka vauva etta mina markia maidosta ja molemmat joutuvat vaatteiden vaihtoon. :D Vauvan pitaminen rinnalla taas ei minulla toimi, koska vauva haistaa maidon ja sitten alkaa huuto. :)
 
Kävin aina täällä lukemassa muiden kokemuksia ja fiiliksiä jo raskaana ollessa ja lukemalla hakemassa vertaistukea mutta koskaan en saanut aikaiseksi mitään itse kirjoittaa :)

Mutta nyt on pakko kertoa omat imetyskokemukset.. poika on siis tällä hetkellä vajaa 7 viikkoa vanha (syntynyt 9.10) ja heti synnyttyään vietiin hapenpuutteen vuoksi teholle, jossa oli 3 päivää. Minä surun ja huolen murtumana toisella osastolla (toki mahd. paljon teholla pojan luona). Teholla poika sai 3 tunnin välein ruokaa joko nenämahaletkun kautta tai pullosta eli imettämään en päässyt ollenkaan.. "Omalla" osastolla kätilö antoi rintapumpun oisko ollut toisena päivänä ja sanoi vaan että sillä pitää saada maito nousemaan mutta ei ehdi nyt sitä opastamaan.. yritin kyllä parhaani mukaan saada maidon nousemaan, mutta huonolla menestyksellä (oisko syynä ollut osaamattomuus ja huoli pojasta). Poika pääsi mun kanssa samalle osastolle kolmen vuorokauden kuluttua synnytyksestä ja kerran kätilö (sama joka ei ehtinyt antamaan ohjausta rintapumpun käyttöön) katsoi imuotteen ja ohjas makuulla imettämisen.. Heti sanoin etten koe sitä omakseni vaan haluaisin pääsääntöisesti istualleen imettää mutta tämä kätilö vaan naurahti ja sanoi että olen toista mieltä kun on niskat kipeet istualleen imettämisestä ja öisin väsyneenä makuullaan tulee olemaan fiksuin tapa imettää. Minähän uskoin, mutta silti se ei tuntunut omalta. No,sitten seuraavana päivänä päästiin kotiin ja sanottiin että kyllä se maito siellä nousee tutussa ympäristössä.
Nousihan se ja aikatavalla sitä on koko ajan tullutkin. Etenkin vasen nänni oli aivan rikki heti.. alettiin käymään pojan vatsavaivojen vuoksi vyöhyketerapiassa, jota tekee ihminen joka on myös imetysohjaaja. Satuin imettämään häntä odotellessa ja tullessaan hän katsoi että pojan imuote on ihan päin mäntyä, josta johtuen saa haukottua henkeä imiessä (yksi syy vatsavaivoihin) ja mun nännit on rikki. Hän opasti oikean imuotteen saamisen ja tämän jälkeen huomattavasti ollut rinnanpäät paremmassa kunnossa sekä HUOMATTAVASTI KIVUTTOMAMPAA imetys on. Poika oli siis tällöin 2-3 viikkoinen. Ja lanoliinia oli kulunut tuubi jos toinenkin tällöin.

Vajaa pari viikkoa meni hyvin kunnes tunsin vasemmalla isohkon kovan möykyn rinnassa ja sitä kaikenmaailman tavalla koitin saada tyhjenemään tuloksetta. Rinta alkoi punoittamaan ja kipeytyi ja hakeuduin lääkäriin. Diagnoosina rintatulehdus ja antibioottikuuri. Sitä ehdin noin viikon syödä kunnes nyt viime viikonloppuna keskelle kovaa kohtaa tuli nestemäisen oloinen kohta, joka oli ihan samperin kipeä. Eilen sitten hakeuduin lääkäriin joka pisti lähetteellä samantien kirran puolelle diagnoosina rintapaise ja leikkausvalmisteluja alettiin tekemään. Useampi kirurgi kävi sitä kokeilemassa ja miettivät onko fiksua alkaa sitä avamaan sittenkään.. päätyivät sitten vaan vaihtamaan vahvemman antibiootin ja punktoivat sieltä sen nesteen pois. Huomenna luultavasti saan vastaukset mikä bakteeri siellä kasvaa ja onko tällä hetkellä oikea antibiootti siihen menossa. Jos ei ole tai tilanne pahenee/ei parane niin loppuviikosta leikkauspöydälle se avaamaan ja osastolle suonensisäiseen antibioottihoitoon. Kirurgin kanssa jutellessa tultiin siihen tulokseen että luultavasti kun rinnanpää oli rikki niin sieltä on päässyt joku bakteeri rintaan joka muhinut ja nyt pistänyt ärhäkän tulehduksen päälle :/

Että tällaista tänne. Tiedän niin tunteen kun tekee mieli luovuttaa imetyksen suhteen sekä sen kun ihmiset kyselee imetyksestä. Itku tässä tulee ja on tullutkin jo monesti asian suhteen. Tsemppiä kaikille joilla ongelmia on imetyksessä!
 
Nyt on vissiin 6vkon tehoimu menossa. Herra on tyytyväinen vain tissillä. :sad001 Onpa rankkaa puuhaa, kun yhtä huutoa elämä muuten. Niin ja olihan se sekin, että "kuusiviikkoinen on itkuisimmillaan". Ei auta kuin toivoa, että pian helpottaa.
 
Pari päivää tuntui, että maidontuotanto oli hiipumassa ja vauvaa sai imettää kokoajan. Pumppasin siis molemmat rinnat tyhjiin ja kyllä taas on rinnat ratkeamaisillaan, aivan kuin alussa. Minun pitää myös juoda aika reippaasti, siis aivan poskettomia määriä. Saatan kerralla vetäistä puoli litraa vettä, vaikka normaalisti siitä tulisi jo huono olo. Ja sekin selvästi minusta vaikuttaa maidon määrään. Eli kannattaa juoda paljon.

Se mikä on minulle hankalampaa, on syöminen. Tuntuu, etten pysty terveellisesti syömään riittävästi ja että kokoajan saa olla syömässä. Minun ei kuitenkaan mitenkään erityisesti tee mieli niin paljon ruokaa väsymyksen takia. Että minulla tämä imetys varmaan jossain vaiheessa tyssää tähän dilemmaan.
 
Libra, täsmälleen samat mietinnöt täällä! Ja hieman pelottaa kun nyt muutamaa korviketta tullut kokeiltua eivätkä ole käyneet....

Joudun ihan taistelemaan että saan syötyä edes puoliksi tarpeeksi!
 
Meilläkin varmaan tehoimukausi,yöllä tuntu etten saanut nukkua ollenkaan ja aikapaljon päivälläkin kitisee :/ sitten vääntää masustakin kun liikaa syö.raah..
Onko minulla kohtalotovereita tissit ovat aivan järkyttävän näköiset siis niin täynnä punaisia ja sinisiä raskausarpia,tuleeko niitä kokoajan vain lisää kun tissit täyttyy,mietin vaan kun ei aiemmin kokemusta tuleekohan rinnoista ikinä enää suht normaalin näköisiä. Ja tissit kun täyttyy niin muistuttaa lähinnä kovia neliön näköisiä tissejä :/ no onneksi ainankin maitoa tulee vaikka rumat ovatkin. Hävettää kun mies näkee kun hän ei näytä muutenkaan kiinnostuvan tästä tytöstä enää :oops:
 
Sain juuri pumpattua 100ml - Herrajestas sentään! :D Meikäläiselle tämä on siis paljon, kun voi hyvin olla, etten saa 20milliä irti. Tehoimu on selvästi lisännyt maidontuotantoa ja huomasin myös, että poika saa nyt nopeammin mahansa täyteen.
 
Kuinka usein näitä tehoimuja olikaan? Libra ainakin taisi muistaa?
 
Muokattu viimeksi:
Noin kolmen ja kuuden viikon iässä ja sitten noin kolmen kuukauden iässä.
 
Olittekin jo puhuneet syömisestä ja juomisesta. Eilen käytiin ravintolassa syömässä (poika nukkui kiltisti koko sen ajan) ja taas tissit täyttyi paaaljon paremmin kuin aiemmin, kun söin oikein kunnolla. Tarttis ilmeisesti kotioloissa olla syömässä ja juomassa koko ajan! Oon yrittänyt opetella, kyllä sitä maitoa siltä näköjään tulee, kun vain huolehtii myös itsestään!
 
Sama juttu taalla. Nyt kun olen hiivan takia karsinut ruokavaliota niin tuntuu etta maidontuotanto hidastuu. Kun sitten eilen lipsuin eilen puistokahvilassa ja soin pizzan seka join paljon vetta niin rinnat olivat rajahtaa ja hiiva oireet pahenivat. :mad:
 
Takaisin
Top