Imetys

Mun pitikin Triina kysellä että onko antibiootit vaikuttaneet teillä.. Meillä tuntuu vähän vääntävän vauvan vatsaa, mutta peetä tulee ihan normaalin rajoissa ja samoin uni maistuu yöllä hyvin. Pitää katsella mihin tää tästä kehittyy..
 
Mä ostin precosan maitohappobakteeria kun on jauhe eikä öljypohjainen. Tuntuu toimivan oikein hyvin!! Uni maistuu ja vatsa toimii ilman vääntämistä.

Itsekin alan olemaan lähellä normioloa. Tissi on kipee, mutta kuume on poissa. Vähän tuppaa huono olo tulemaan antibiootista.

Oletko sä Kei_jo jo kunnossa? Toivottavasti! Aikamoinen helvetti tuo tulehdus tosiaan on.
 
Onko kellään muuten hyviä vinkkejä miten saada vauva ottamaan kunnon laaja ote tissistä? Oon kokeillut vaikka mitä ja koetan varmistaa että vauva pystyy taivuttamaan päätä taaksepäin, mutta jostain syystä ei avaa suuta riittävästi ja ote jää pieneksi. Juuri sellaiseksi millä imetään Ainu-tuttipulloa. :sad001 Lisäksi taittaa ylähuulta sisään ja sitä joutuu aina "kaivamaan" varovasti auki. Onkohan mitään toivoa opettaa 3 viikkoiselle vauvalle oikeaa imuotetta rinnasta, kun on jo alusta asti saanut ruoan enimmäkseen pullosta?
 
Triina, parempaan päin olot täällä. Kuume ei enää juuri nouse eli antibiootit ovat alkaneet toimia :) mies lähtee kohta hakemaan vauvalle maitohappoja, nimittäin vatsanväänteitä selvästi ilmaantunut sen antibiootin aloituksen jälkeen. Kyllä me tästä selvitään :)
 
Autumn, me oltiin N7 :) onpa jännää että oltiin samaan aikaan. Tosin juuri sen kaksi yötä oltiin vauvan ja miehen kanssa perhehuoneessa ja sitten kun vauveli vietiin L2 niin piti luopua perhehuoneesta ja ramppasin siellä siis koko ajan kunnes minutkin kirjattiin ulos, mutta sain onneksi L2 vuodepaikan.

Tuosta imuotteesta itse ainakin venyttelen nännejä kun telkkaria katselen ja sitten itse imuote niin venytän ja tungen sen koko "nänni alueen" sinne suuhun.. Hankalaahan se on mutta kun viime aikoina on laps alkanu itkee rintakumia niin pakko ollu yrittää ilman.. Eli siis venytän ja lämmitän aluksi nännin että olisi venyvämpi ja sitten vaan suihkutan pullosta ( alhaalla tarkemmin) maitoa suuhun ja tissiä perään.

Hyvä vinkki minkä sain L2 osastolla on jos saa rintakumin tai ihan vaan nännin suuhun niin miten lapsen saa pysymään siinä on että suihkuttelee suuhun pullosta maitoa. Näin rinnat saavat stimulointia, laps jaksaa imeä kun kuvittelee maidon sieltä tulevan eikä ole ihan sellaista sählinkiä kun sen minkä apulaitteen kanssa, josta Autumnki puhui. Suosittelen kokeilemaan :)

Joku myös kirjotti siitä että tosiian peukalolla saa leukaa avata, jotta mahtuisi laajempi rinta-alue suuhun.
 
En tiedä, onko vauvan ylähuulella imiessä väliä. Meillä ainakin kääntyy välillä sisäänpäin, enkä ole korjannut. Alahuuli on tärkeämpi, että on ulospäin rullalla. Meidän vaavilla jää usein imetyksen jälkeen punainen viiva huulen alle kun on ollut kunnolla rullalla ja pitkään imenyt :)
 
Meilläkin tuo viiva tulee alahuuleen ja lääri sanoi että joskus se on ihan kuin olisi kaksi huulta ja täysin normaalia.

Myöskin ylähuuleen tulee kuulema joskus isokin rakkula siihen keskelle, mikä on myös normaalia. Imemisen seurauksena siis.
 
Pitääkö tuo leuan avaus tehdä vauvan hamuillessa vai vasta silloin kun tissi on jo suussa? Mulla ei ainakaan kädet riitä siihen että avaisin vauvan hamutessa, kun toisella kädellä tuen vauvaa ja toisella ohjaan nänniä suuhun.

Varmaan ensi viikon jaksan vielä tsempata täysillä tämän imetyksen kanssa ja pumpata ahkerasti, mutta jos ei jotain edistystä tapahdu niin sitten annan asian olla. Voi ainakin sanoa itselle että todellakin yritti.

Pumppauksesta vielä, haluaisin pumpata päivisin 2-3 tunnin välein, mutta käytännössä väli on venynyt yleensä 4 tuntiin. Ei vaan riitä minuutit päivässä kun vauvakin on hereillä melko paljon, ja jossain välissä haluaisi itse myös nukkua. Öisin oon herännyt kerran tai pari pumppaamaan, imetysharjoitukset tehty vaan päivisin jotta saisi edes vähän nukuttua. Tiedän että yöimetykset olisi tärkeitä, mutta voimat ei vaan riitä siihen tällä hetkellä, sen verran säätämistä tuo imetys nyt on. Jännä muuten miten eri määriä ja eri aikoihin rinnoista irtoaa maitoa. Illalla ja yöllä vähemmän kuin aamulla/päivällä, välillä toisesta tulee paljon enemmän kuin toisesta.

Kaksi isointa haastetta imetyksessä mulla siis on vähäinen maitomäärä ja vauvan väärä/laiska imuote. Ja maitomäärä ei lisäänny kun vauva ei saa sitä rinnoista ulos. :sad001 Kyllä on kurja tilanne!
 
Varmaan se oikea tapa on avata leukaa jo hamuillessa mutta minulle synnärillä yksi kätilö opasti muuttamaan sormella alahuulen asentoa imuotteessa, mikäli se ei ole kääntynyt tarpeeksi ulospäin. Tämä ei kuitenkaan auta suppeaan suun asentoon ihan mahdottomia.

Olet varmaan Autumn kokeillut eri imetysasentoja. Minä itse koin alkuun ehdottomasti parhaaksi kylkiasennon, jossa ollaan vaavin kanssa navat vastakkain. Se on edelleen suosikkini!

Muista, että äitiys ei ole rintamaidolla mitattua. Olet varmasti kaikkesi yrittänyt ja se riittää. Pääasia, että rakas lapsesi kasvaa :)
 
Maitoa herui runsaasti vauvalle ekasta päivästä lähtien, nyt hmm no maanantaina puolella, kun vauva on kuuden päivän ikäinen, mulla on sellaiset silikonitissit, olivatko kolmen päivän ikäisenä jo. Tänään alkoi tiputtaa toisesta rinnasta maitoa kun toisesa imetään.

Ja rintakumia on pakko käyttää!! Sattuu ihan hirveästi!! Ihan itken siitä kivusta ja ulisen. Vauvan imuote on kuulemma hyvä.
Että melkein olen toivonut ettei mulla tulisi näin hienosti maitoa imettämistä varten kun sattuu niin.. :/
Pinkeet on rinnat ja nännit niin niin herkät että pelottaa jos ne paljaana osuu johonkin esim vaatteita laittaessa.

Syöttöpunnituksen perusteella vauva imee hyvin maitoa kerralla.

Mulla on tullut nyt tohon oikean nännin päälle valkoinen joku kerros? Onko se sammasta?
 
Se nännikipu helpottaa kyllä! Mulla oli myös alkupäivät ihan hirvee kipu, kuulemma kuuluu asiaan. Tsemppiä Maiden!
 
Maiden, Loistavaa, että maitoa tulee! Laatia nännirasvaa joka imetyksen jälkeen, se auttaa kipuunkin.

Jes!! Meillä nukuttiin viisi tuntia imetysten välissä! Ihanaa, on nukuttu hyvin, mutta ainoat kärsijät ovat rinnat, jotka olivat about räjähtämäisillään. Onneksi vaiva imee nyt molemmista, voisin itkeä helpotuksesta. :)
 
Joo, sain sairaalassa semmoisen pienen keltaisen tuubin lanoliinirasvaa.

Yön imi vauveli 3-4 tunnin välein. Mä tässä yritän kuulostella oloani, en tiiä kuvittelenko vai tuntuuko olo vähän sellaiselta löysältä ja särkyiseltä, jalat ainakin tuntuu sellaisilta ja pää.

Rinnat on kipeät, haluaisin tyhjentää niitä enemmän mut ihmettelen vähän sitä, että jos tyhjentäisin, niin se meinaisi että maitoa tulisi lisää sitten?? Että en tiedä hankkisko rintapumpun nyt, mies sanoi ainakin haluavansa auttaa syöttämisellä..
 
Maiden, joillakin rinnanpäät ovat kipeät viikkoja imetyksen alkamisesta. Meidän vauvalla hyvä imuote, ei sammasta, ja mulla ekat 2-3 viikkoa meinasi itku tulla joka kerta kun tarrasi tissiin kiinni (ekat 5sekuntia tuntui/tuntuu että joku viiltäis tissiä puukolla), vieläkin kipua jos syö tiheästi enkä ole laittanut lanoliinia joka syötön jälkeen nänneihin.

..No nyt toki on rintatulehduksen takia tissi kipeä mutta ei rinnanpäät. Ja tukkeumakohtakin johtui liiveistä eikä huonosta otteesta/asennosta.

Eli joillakin menee vain kauemmin että rinnanpäät tottuu siihen imuun :wink
 
Kiva, että Triinallakin saatiin vähän pidemmät unipätkät!

Saako siis rintatulehduksen aikana imettää tulehtuneesta rinnasta? Mä oon jotenkin luullut, että se maito pitäisi pumpata haaskuuseen. Ilmeisesti rintatulehdus tulee kuitenkin niin voimakkaana, että sen varmasti huomaa? Mulla on sellaisia tukkeumakohtia välillä, mutta ne sulaa yleensä viimeistään siinä kun itse hieroo kovaa kohtaa imetyksen aikana. Mulla ne kovat kohdat tahtoo tulla kainalon sivulle. Kuulemma erilaiset imetysasennot helpottaa siihen, että rinnat tyhjenee tasaisesti, siis että vauvan leuan puolelta aina parhaiten tyhjenee. Mutta mä en oo saanut onnistumaan kainalon suunnasta imettämistä, kun oon pari kertaa kokeillut. Onneksi nyt on pelittänyt sitten muulla tavoin kuitenkin.
 
Ainakin mun tapauksessa kun oli tukkeuma&tulehdus niin sai ja piti imettää ja tämän lisäksi myös tyhjentää pumpulla/lypsämällä syöttöjen välissä..
 
HUOH!
Käytiin neuvolassa kattoon paljonko painoo on viikossa tullu....
90g!!! :O
Sanoi vain täti että hiukan naftisti tullut.
Olen niin NIIN pettynyt. Tää on imetyspettymystä rankimmillaan.
Luulin oikeasti että painoa on tullut koska lisämaitoa olen nostanut ja imettänyt ahkerasti. Vauva vaikuttaa oikein tyytyväiseltä ja kakkaa vähintään kerran päivässä ja pissaa ainakin kymmenen kertaa.
Minimi paino mitä pitäis päivässä tulla tuon ikäiselle on ainakin se 30g mielummin enemmänkin!
En tiedä miksi tämä on niin henk.koht. Juttu mulle mutta todella pahalta tuntuu. Kyllä minun imetys varmaan tähän tyssää.
Tällä hetkellä on kyllä hiukan masentunut fiilis :sad001
Turhaan ostin kalliin rintapumpun ja haaveilin täysimetyksestä.

Kyllä kai tää tästä taas..
 
Muokattu viimeksi:
Jadesiru, jos vauva imee rinnasta ja haaveilet täysimetyksestä, on tosi hyvä mennä ammattilaisen luo! Itse olen saanut monet hyvät neuvot. :) Periaatteessa maidontuotannon pitäisi kasvaa dramaattisesti, jos vauvan ainoa ruuanlähde on rinta. Tähän ei pitäisi myöskään mennä kuin päivä tai pari. :) Varmaan jo annatkin vauvan imeä rinnat tyhjiksi, sen pitäisi antaa rinnoille viesti tuottaa lisää maitoa, ja mitä useammin näin tekee, sitä parempi.

Noin yleisellä tasolla mietin vain täysimetyksen näkökulmasta, että jos antaa lisämaitoakin, imeekö lapsi sitten rintaa riittävästi, että maidontuotanto vastaa tarpeeseen. Hollantilaisten ohjeiden mukaan lisämaidon antaminen on rintaruokinnan kanssa ongelmallista ja vaikuttaa imetykseen. Tietysti jos paino ei kehity, lisämaitoa tarvii, mutta riittävän kehityksen määritelmässäkin tuntuu olevan eroja. Mutta mene ja tiedä. Suomessa tuntuu olevan muissakin jutuissa eri ohjeet. on tämä hämmentävää touhua. :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top