Imetys

Mulla tosiaan tukkeuman takia rintatulehdus, nyt antibiooteilla ja samalla koitan hieroa tukkeumakohtaa pois. Mulla on ihan selvä tukkeuma (ja tulehdus kuumeen puolesta) -puolet rinnasta tulipunaisena ja turvonneena, tuntuu kuin olisi mustelmilla. Nyt vasta tunnen pahkurat kun pahin turvotus on laskenut (kaalinlehdet ja kaikki mahdolliset lääkkeet joita saa ottaa). Suihkussa lämpimässä vedessä ja samoin imetyksen yhteydessä olen koittanut hieroa, ehkä kipualue on hieman pienentynyt..toivotaan että antibiootit alkais tehoamaan eikä kuume nousisi enää (eilen nousi sen 4x yli 38 ja jouduin kärvistelemään kun ei kuumelääkkeitä saa niin usein ottaa)

Mulla tukkeuma tuli kaarituellisista liiveistä jotka painoi juuri tuohon tukkeumakohtaan. Ilmeisesti tissi(t) kasvaneet tiheän imun seurauksena kun nyt yhtäkkiä on liivit liian pienet.. (?) No ehkä tästä oppii jotain.
 
Joo ne tuntuu pieninä paakkuina. Myös jos vauva rinnalla "riuhtoo" nänniä, voi se kertoa tiehyttukoksesta. Vauva siis yrittää avata tukkeumaa. Huomasin tämän nyt konkreettisesti kun tulehtuneessa rinnassa on nännissä ihan rupi ja poika kovasti riuhtoo imiessään.
 
Kei_jo tsemppiä kohtalotoveri!! Itselläni Kefexin antibiootti (10 pv:n kuuri, kolme tabua vuorokaudessa) rupesi vaikuttamaan jo 12 tunnissa!
 
Kuten edellä tulikin, ne tukkeumat ovat sellaisia pahkuroita rinnan sisällä. Ne voivat aristaa, pakottaa tai punoittaa ihon pinnalla, mutteivät välttämättä. Minä en ainakaan omiani huomaa kuin hieromalla. Jos tukkeuma on paha ja maito seisoo sen takia rinnassa, se voi kohtaa rintatulehdukseen. Suurin osa on kuitenkin harmittomia ja lähtee hieromisella. Se kannattaa muistaa, että hieronta aktivoi rintaa, että jos on kovin ylituotantoa, kannattanee harkita ensin pumppausta...:)
 
Kiitos Triina, pikaista paranemista myös sinne :) mulla sama kefexin 10pv, onneks sain sen aloitettua jo illalla, lääkärinkin mukaan tänään pitäisi jo helpottaa.. Ihanaa kun täällä on tätä vertaistukea, vaikka nyt inhottavan asian kanssa joudutaankin kärvistelemään :)
 
Nyt taitaa olla 3vkon tehoimu alkanut. Poitsu on herännyt 3,5h sitten ja on sen jälkeen nyt kolmatta kertaa tissillä.. :D
 
Mä en oikeesti tiedä mitä meillä on sitten kun on tehoimu. Nimittäin ihan koko ajan poika on ollut tissillä hereillä ollessaan todella tiiviisti. Tehoimun aikaan ei ehkä nukuta ollenkaan?
 
Täällä taitaa myös olla tehoimupäivät! Ikää tänään 6 viikkoa, ja eilen ja tänään on tuntunut, että neidillä on vähän väliä nälkä... Korviketta on myös mennyt aika reiluja annoksia, sitä annan siis muutenkin lähes joka syötöllä tissin lisäksi, mut nyt on sitäkin syönyt enemmän kuin yleensä. Neiti aikoo ilmeisesti kasvaa nyt vauhdilla isoksi tytöksi :grin
 
Hemppuliina, mä synnytin myös Jorvissa. Ja ei siellä kyllä kukaan ollut kiinnostunut miten mun imetyksen käy kun pulloruokinta aloitettiin. Itse asiassa ei edes keskusteltu onko jotain muita vaihtoehtoja. Ymmärrän toki että vauvan piti saada ravintoa jotta hänen vointi paranisi, mutta olisin toivonut enemmän tukea imetykseen ja pulloruokinnasta eroonpääsyyn. Vauvalle vaan juntattiin pullosta niin paljon maitoa kuin napa veti! Eihän mun tissit ehtiny siinä mitenkään mukaan, eikä vauvalla ollut juuri imuhaluja. Olin sairaalassa niin heikossa hapessa enkä tajunnut mistään mitään.Kävin imetysohjauksessa kerran mutta siitä ei hirveästi apua ollut.

Kielijänne ei neuvolatädin mukaan ole liian kireä joten se ei pitäisi olla esteenä. Mies onneksi auttaa paljon kotona kaikessa, laittaa ruoat ja siivoaa yms.

Puolen tunnin tuplapumppauksella tulee tosiaan max 60 ml, mutta että vauva saisi saman määrän pitäisi hänen imeä rintaa tehokkaasti n. tunti. Meidän murun imu on vaan niin onnettoman laiska etten usko että sieltä rinnasta tosiaan saa kuin millejä. :sad001 Ilman rintakumia onnistuu imetys vasemmasta rinnasta mutta oikeasta ei saa otetta ilman sitä. Eilen sain pumpattua yhteensä 2,7 dl ja reilu puolet meni lisää korviketta. Pumppaus on tosiaan työlästä ja aikaavievää ja haluaisin ehkä jo luopua siitä, mutta pelkään että maidontuotanto hiipuu kokonaan kun sitä ei enää poistu rinnoista samaan tahtiin. Melkoinen kierre tästä on siis syntynyt...

Ja nyt näyttää siltä että vauva on alkanut kärsiä todenteolla vatsavaivoista. Piereskelee kamalasti, kakka harventunut ja on vihertävää, ähisee, nieleskelee, kitisee, hengitys rohisee, aivastelee, pulauttelee välillä, yskii ja kakoo. Tätä jatkunut jo muutaman päivän. Toivottavasti ei ole refluksin tai koliikin alkua. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Sanon vielä kerran; ollaan Autumn ihan siis samassa tilanteessa! Ihan kuin omaa tekstiä lukisi.

Nyt pumppasin 45minaa ja sain 50ml kun 2 kertaa molemmat rinnat tyhjensin. Käänteleppä tuota huutavaa lasta tissiltä tissille ja selitä että kyllä sieltä kohta tulee tippa taas, kunhan maltat hetken.

Minäkään en saanut mitään neuvoa siitä miten korvikkeesta/pulloista eroon pääsisi.. Tosiaan määrää nostettiin niin nopeasti ja niin paljon miten napa veti. Pelottelivat nenämahaletkulla ja minä itkien yritin suostutella pikkuista syömään edes pullosta ettei tulisi vielä yhtä letkua lisää. Se oli kauheaa kyllä. Ja juurikin tuo että tissit ei vaan ehtiny mukaan vaikka kuinka siellä lypsin öisin..

Meilläkin kun on sen pullon alussa oppinut ja että valuu maitoa vauhdilla niin alkaa sellaset raivot aina rinnalla. Joskus imee ihan ok. Jopa ilman kumia nykyisin. Mutta ei kauaa jaksa vaivautua kun tietää että saa pullosta jos ei syö rinnasta. Ja minä vaikka ymmärrä että sen sokeri-ongelman pitäisi olla nyt ihan taakse jäänyt ongelma niin silti se pelottaa ja jäi lievä "trauma" en uskaltaisi jättää pelkän rinnan varaan vaikka ei hän jäisikään, kun nälkä jää.

Tänään Diacorissa kun käytiin silmää näyttämässä niin sanoi että rohkeasti vaan rintaa ja aina kun huutaa, mutta en ymmärrä koska kun rinta on tyhjä ja sitä lapselle antaa niin sehän huuto vaan yltyy? Mitä en siis tässä ohjeistuksessa ymmärrä. Voisiko joku selventää jos ymmärtää.

Kuulema vielä voi siirtyä täysimetykseen.. Sanoi diacorin lääkäri.
 
Hemppuliina, rinnan imeminen aktivoi rintaa ja rinta ei ole koskaan taysin tyhja niin, etteiko sielta tippaakaan tulisi, koska maitoa erittyy kokoajan. Se, etta heruuko sita maitoa, on eri asia. Vauva kylla varmasti huutaa, jos ja kun maitoa ei tule samalla tavalla kuin tuttipullosta, johon han on tottunut. Mutta se huuto ei ole vaarallista :), sitten vain imetetaan useammin ja rintaa tiheasti vaihtaen. Todennakoisesti vauva "asuu" pari paivaa rinnalla, kun maidontuotanto ottaa kiinni tarvetta. Ja jos et anna pullosta, vauva melko varmasti tottuu imemaan rintaa, koska se on ainoa tapa saada ruokaa. Vauvan paino voi hetkellisesti tippuakin, mutta se ei ole vaarallista terveelle vauvalle, jos paino palautuu parissa viikossa.

Tama totuttelu varmasti on hermoja raastavaa, jos vauva on kovin "muutosvastainen" :), mutta eihan sita tieda. Vauvahan voi tottua siihen paivassa tai parissa. :)

Kovasti tsemppia!! :)
 
Hemppuliina, minkä ikäinen vauva sulla on? Aika toiveita herättävää, että lääkäri oli sanonut täysimetyksen olevan vielä mahdollista. Mutta en mäkään vaan pysty huudattamaan vauvaa pitkiä aikoja rinnalla. :sad001 Onhan siinä riski että vauva aivan väsähtää ja kuivuu kun ei saa ruokaa, eikä jaksa sitten imeä enää. Pumpullakin tulee aina hissukseen tippoja kerrallaan, ei missään vaiheessa yhtään vaudikkaammin. Ja heruminen muutenkin taitaa olla hidasta, suurin osa saaliista alkaa tulla vasta 15 min pumppauksen jälkeen. Oon kokeillut lämmintä suihkua, kauratyynyä, rentoutumista, mielikuvaharjoittelua mutta ei heru nopeammin. Vasemmasta rinnasta vuotaa kyllä muutamia tippoja kun imetän oikeasta.

Todella masentavaa kun mielestäni olisi ollut mahkut onnistua imetyksessä jos alusta asti olisi asia hoidettu oikein. Nyt tämä tuntuu vain sellaiselta taistelulta eikä oikein tiedä miten kannattaa/jaksaa edetä.
 
Meillä esikoisella muuttui kakka vihreäksi ja sen tulo muuttui harvemmaksi ku vaihdettiin kokonaan pulloruokintaan. Ja se kakka oli vihreää siitä lähtien ihan siihen saakka kun päivässä kiinteitä alkoi olla enemmän ku maitoa. Pulauttelukin lisäänty sillon, samoin mahavaivat. Liittynee siihen, et pullosta maitoo tulee nii kauheet vauhtii? Tulee tavallaa ahmittuu..
 
Autumn, me täytetään tiistaina kolme viikkoa :) Lääkäri sanoi juurikin että tissiä tissiä tissiä. Voi mennä parikin päivää kirjaimellisesti imettäessä mutta maito ottaa kiinni sitten vauvan tarpeen.

Minäkin olen ihan varma että imetyksen kanssa olisi ollut täysin eti tilanne ilman alku härdelliä.. :/
 
Vihreä kakka voi johtua monestakin eri asiasta mm. ilmasta, maitoallergiasta tai ruoka-aineista, joita vauva saa maidon kautta, mutta joihin ei ole viela tottunut. Se ei kuitenkaan ole haitallista. Meilla siis vauvan kakka on vihreaa, vaikkei saakaan muuta kuin rintamaitoa. Mutta ei itke kylla mahaansakaan ollenkaan. Etta mene ja tieda sitten. :) Kysyn lisaa laakarilta ensi viikolla.
 
Hemppuliina, täällä täytetään 3 vk tänään, eli ollaan oltu samaan aikaan Jorvissa! Mä olin N6-osastolla.

Tekisi kyllä míeli kokeilla tuota parin päivän tissitehokuuria, mutta en taida uskaltaa omin päin, varsinkin kun vauva on ollut nyt pari pv hieman kipeän oloinen (mutta ei niin että olisin vienyt jo lääkäriin). Ekaan kahteen viikkoon ei ollut mitään vatsaongelmia. Mietin että voisko mun ruokavaliossa olla jotain mikä ärsyttää vauvan masua, nyt kun pumpatun maidon määrä on hieman lisääntynyt. Itsellänikin on nimittäin ollut vatsavaivoja. :sad001 Ainoa mikä tulee mieleen on runsas suklaa! Sen jätin pois ja vaivat vähentyneet itsellä, ehkä vähän myös vauvalla. Pullosta ruokaa antaessa pidän usein taukoja ja väliröyhtäytän ja yritän käyttää hidasvirtauksista pulloa (tosin välillä ihan Ainun peruspullojakin).

Onneksi tiistaina on jo seuraava neuvola niin voi jutella näistä siellä. Pyydän häntä kyllä katsomaan vielä imuottetta. Poju ei vaan suostu avaamaan leukaa riittävästi vaan vetää suuta suppuun ja imee pelkkää nänniä. Nänninpää on usein ihan littana jos imetän ilman rintakumia. Nielemisääntä kuuluu välillä, mutta en tiiä sitten onko sylkeä vai mitä enimmäkseen kun nielee.
 
Meillä kakka on nyt vihreää ilmeisesti mun antibioottikuurin vuoksi. Aloitin eilen myös pojalle maitohappobakteerit kun mun mielestä vääntää mahaa nyt antibiootin takia. Vaikka lääkäri meinas et mun syömä maitohappo riittäis. Mene ja tiedä, mutta annoin iltaruualla maitohappobakteerin pojalle ja nukkui viisi (5!!!!) tuntia!!!
 
Takaisin
Top