Imetys

Ei mullakan mitään imetysvaatteita ole vaan juurikin sellaisia että saa jostain kainaloaukosta tai kaula aukosta tissin tiskiin. En ole vielä julkisella paikalla imettänyt mutta eihän siinä mitään väärää ole jos vauvansa syöttää julkisellakin paikalla vai pitäisikö imettävien äitien vallan linnoittautua kotiin ettei vaan aiheuta paheksuntaa vauvansa syöttämisellä. Pah sanon mä! Mut oishan ne imetysvaatteet varmaan näppärämmät imetykseen :D
 
Mulla on pari imetys t-paitaa, mut silti aina tulee vedettyä päälle toppi tai löysä paita et saa vaan vetästyä tissin tarjolle. Liivejä mulla ei oo kun yhet kunnolliset..niitä tarttis melki ostaa ainaki toiset, mut harmittas ostaa toiset kalliit kun mun tuurilla sit käyttö jäis tosi lyhyeksi...vaikka voi kai niitä muutenki pitää, kun kukaan niitä paidan alta nää.. :D

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kävin just ostamassa kolme imetyspaitaa, tähän mennessä olen vain venyttänyt kaula-aukkoa tai ottanut paidan pois. Sillä systeemillä olen imettänyt metsässä ja autossa. Nyt meinaan että voisin noilla kunnon paidoilla imettää myös julkisemmin. :)

Siinä käy kuitenkin niin, että tyttö päästää irti ja maitoa suihkuaa joka puolelle. :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle on tullut yllätyksenä miten iso juttu koko imetys on! Siis että sairaalasta eivät meinanneet pois päästää jos imetys ei suju ja silti piti korviketta antaa, koska poika oli pieni. Siksi ehkä koinkin sairaalassa olon ahdistavana, koska tunsin kuinka mua oltais arvosteltu. Sama juttu neuvolassa, koen siellä käymisen pakollisena pahana, koska en koe saavani sieltä tukea vaan sen sijaan tuijotellaan jotain käyriä (vähän off-topic).

Anopinkin kommentti oli kun homma ei meinannut sujua, että onhan se nyt imetettävä! Siis ihmiset luo kauheita paineita tuoreille äideille ymmärtämättä kuinka stressaavaa se on. Raskausaikana ajattelin imetyksen olevan täysin luonnollinen asia ja kun se ei sitten sujunutkaan alkuun, tuntui kuin olisi jotenkin epäonnistunut äitinä.

Onneksi oli tämä foorumi, sillä ymmärsin, että muillakin alku oli hankalaa, ei vain minulla. Ymmärrän myös äitejä, jotka eivät halua imettää, ei se ole kaikille niin helppoa.
 
Alkaa muuten pikkuhiljaa jurppia hengailla himassa koko ajan tissit valtoiminaan velloen kuin joku kurtisaani (muuten kyllä olemus mahdollisimman kaukana sellaisista). Ollu taas syöminen niin vaivalloista etten viitti puolenvaihtojen välissä ees kiskoo liivin lappuja ylös. Varsinkin ku kädet on niin kipeet ettei yhdellä onnistu. Ja paitaa en oo vielä muistanu tai ehtiny pukea päälle. Välillä meinaan lompsia pihalle vauva sylissä. Onneksi vielä en oo vielä sinne tissit paljaana menny hortoileen. Postit hain kerran paidannapit napaan asti auki...

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Munkin anoppi kerran kritisoi mun imettämistä. Mies kerto sille et oli syöttäny pojan aamulla pullosta et sain nukkua. No anoppi totes sille et onko korvike ees vauvalle sopivaa ruokaa! Olin ite viereises huoneessa ja kuulin ton niide juttelun ja lähin sit itku kurkussa toiseen huoneeseen imettään. Mulle tuli sen sanoista tosi paha mieli, kun oli jo muutenki niiin huono äitiolo, kun en imetyksestä tykkää ja kun ei onnistunu ilman rintakumia... :sad001 mies onneks lohdutti ja kävi äidilleen sanomas et oli sit viimene kerta kun puuttuu imetys asiaan et me ite päätetää mitä poika syö. Anoppi yritti hyvitellä sit tarjoutumalla hoitaan poikaa, et oltas päästy miehen kans vaikka kävelylle, mut en suostunu..yritti oikeen ottaa poikaa multa sylistä, mut en antanut.. Jälkeenpäin nyt sillä ei oo mitään korviketta vastaan, sanonut jopa et anna korviketta kun poika syö niin paljo ja oma maito ei riitä. On niin tyhmää et muut kokee oikeudekseen kommentoida imettämistä, se kuitenki on jokaisen oma asia imettääkö vai antaako korviketta. Korvike on kuitenki tehty vauvoja varten. Neuvolassakin sanottiin et imetä jos siltä tuntuu, mutta pakko ei ole.
 
Joo toi imetysjuttu oli niitä asioita mitä ei etukäteen aavistanutkaan kuinka henkisesti suureksi asiaksi nousee. Mä itkeskelin alkuaikoina useammankin kerran kun mies ajattelemattomuuttaan - ja ilman mitään syytä - koko ajan puhui siitä miten mulla ei varmaan tule tarpeeksi maitoa. Yhden kerran piti julkisesti napsahtaa kunnolla ennen kun tajus olla hiljaa... :wink

Nykyään syötän pojalle korviketta maidon lisänä. Kun itse pääsi siitä ajatuksesta kiinni että meidän kaikkien kolmen elämä on hieman helpompaa ja paljon onnellisempaa kun vauva saa myös korviketta, on tämän asian kanssa jatkuva painiskelu vähentynyt. Hyvin on poika jaksanut ja kasvanut, eli ei se onni elämässä ollut ainakaan siitä kiinni :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Imetyksestä on tullut kumma tabu. Se tuntuu olevan äitiydessä onnistumisen ehdoton rajapyykki, jonka saavuttamiseksi jokaisen tulisi tehdä hillittömästi töitä. Harmittaa millaiset paineet äideille luodaan imetyksestä. Huomaako joku eron lapsessa joka on syönyt pelkkää äidinmaitoa suhteessa lapseen joka on kasvanut korvikkeella-ei. tsempit ja kannustukset kaikille tämän asian kanssa painiville! Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Itselleni on ainakin helpompaa ja koko perheen kannalta mukavampaa antaa korviketta lisänä, kuin huudattaisin lasta tissillä maidon lisääntymisen toivossa. Olen kokeillut pumpata samalla kun imetän, syödään molemmat rinnat n.2h välein jne. mutta maidon määrä tuntuu olevan vakio.
 
Sama täällä, ajattelin alkuun että toki imetän, en osannut kuvitellakaan miten kamala se alku voisi olla. Tai että ylipäänsä siinä voisi olla jotain ongelmia.

Onneksi sinnittelin alun yli, nykyään se menee jo suht hyvin. En tosiaan nauti siitä mitenkään erityisesti, mutta aion imettää niin pitkään kuin tyttö haluaa.

Julki-imetyksestä, olen nyt muutaman kerran nähnyt jonkun imettävän kunnon imetyspaidan kanssa ja voisin ihan hyvin kuvitella itsekin tekeväni sen esim jossain kauppakeskuksessa. Saa nähdä. :)
Tissi tiskiin -menetelmä ei ole mun juttu, kyllä se pitää pystyä hoitamaan mahdollisimman huomaamattomasti.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun mielestä imetys on ihanaa. Niin helppoa ja näppärää. Mut olin aika valmistautunu siihen, että imetys ei onnistu. Mut sit kun se onnistuikin, niin oli tosi jees. Toki aluksi sattui, mut se meni ohi aika nopeesti.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Musta on mukava kun vauva saa iltaisin korviketta niin isä hoitaa sen syötön. Isä tykkää kun pääsee osallistuun. Ja mun mielestä on tyhmää huudattaa vauvaa vaan sen takia et on muka pakko imettää. Mieluummin antaa vauvalle ravintoa minkä se tarvii. Jos oma maito ei riitä tai ole sopivaa vauvalle, niin ei se tee kestään huonoa äitiä ja ei pitäisi tuntee huonoa omaa tuntoa. Jokainen meistä on kuitenki hyvä äiti sille omalle lapselle/lapsille.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli raskausaikana tosi hälläväliä asenne imetykseen. Aattelin, että imetän jos se onnistuu ja jos ei onnistu niin sitten vaan korviketta kehiin. En ottanu asiasta minkäänlaista stressiä. Sitten kun etenkin alkuun oli epäilyksiä siitä riittääkö mun oma maito niin se olikin yllättäen tosi kova paikka ja monet kerrat itkee tihrustin kun tunsin niin voimakkaasti epäonnistuneeni imettämisessä. Nyt imetys sujuu ihan hyvin ja ilmeisesti maitokin riittää. Välillä tyttö saa korviketta jos minä olen poissa kotoa eikä ole pakkasessa pumpattua maitoa. Ainoa mikä edelleen jurppii imetyksessä on se, että tyttö on alusta asti viihtynyt tissillä helposti sen tunninkin kerrallaan ja välillä tuntuu ettei päivän aikana muuta kerkeä kuin imettää.

Ite en oo kertaakaan julki-imettänyt. Mulla ei mitään sitä vastaan, että jotkut imettää julkisesti ns. tissit tiskissä, mutta ite haluan imettää omassa rauhassa poissa muitten katseilta. Oon kai sen verran häveliäs, että en halua kaivaa tissiä esille julkisesti. Etenkin kun mulla on isot rinnat niin sitä ei pysty tekemään kovin huomaamattomasti. Ja tosiaan kun tyttö syö yleenaä vähintään se 30-40 minuuttia niin se on aika pitkä aika istuu keskellä ostoskeskusta tissi paljaana.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on kans toi imetys kestänyt välillä tosi kauan.. helposti meni 1,5h kerralla. Nykyään onneks syö lyhyempiä pätkiä, mut syö kyllä sit tosi usein et saa koko ajan olla tissi paljaana. Mäkään en julkisesti pysty imettään. Vasta oon oppinut et tuttujen läsnä voin imettää. Lisäks poika ei syö jos on liikaa melua ympärillä, niin senkään puolesta ei pystyis misään esim ostoskeskuksessa imettään.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en kans nää mitään pahaa siinä et toiset imettää julkisesti. Ite oon ehkä vähän huono siinä, mut tarpeen tullen pystyn siihen kyllä. Koitan vaan aina ettiä mahdollisimman rauhallisen paikan. Ja peittelen sit harsolla, riippuen päällä olevasta paidasta. Imetyspaitoja en omista ja siirryin myös normirintsikoihin kun imetysliivit kävi löpsöiksi. Niitä on hyvä käyttää yöllä :) tuttujen ihmisten kesken uskaltaa sit vähän vapaammin imettää. Toki ei sillonkaan tarvi tissin vilkkua toisten miehille :) äkkiä siinä harjaantuu, et saa vauvan tissille ja pois varsin huomaamattomasti.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun taas on helpompi imettää vieraiden nähden kuin tuttujen. En voisi esimerkiksi kuvitella imettäväni sukulaisten edessä, ainoastaan oma äiti ja anoppi on sellaisia joiden kanssa uskallan. :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon muutaman kerran julki-imettänyt. Tosin aina on ollut harso tissin ja pojan pään päällä.
Kolmannenkaan lapsen kohdalla en ole imetyspaitoja tarvinnut. Hyvin olen pärjännyt entisillä t-paidoilla yms. Sitä paitsi kaikki imetyspaidat mitä olen nähnyt, on niin tyköistuvia, etten mä vois sellasia päälleni laittaa, ku kaikki makkarat näkyy.
 
Mä en kyllä suostu imettämään muissa kuin imetyspaidoissa ja rintsikoissa :) se on niiiiin paljon helpompaa, kun voi lapsi toisella käsivarrella operoida rinnan valmiuteen! Toki nyt helteellä oon pitänyt ties mitä toppeja, kun kaikki toimii, ja tuubimallisia bikiniyläosia. Mut kun viileämpää tulee niin kuljen tasan vain imetyspaidoissa ja -rintsikoissa! Mut kaikki tyylillään :)

Julki-imetyksestä. Esikoista imetin missä vaan, siellä kauppakeskuksessakin käytävillä. Silloin kaikki häveliäisyys karisi heti alussa, kun ekoja kertoja halusin kotoa pois vauvan kanssa. Jouduin alussa käyttämään rintakumia, joka ei vuolaan maidontulon ansiosta oikein pysynyt paikallaan+helposti otteen irrottava vauva. Siinä kyllä vilahteli reippaasti :D nii joo ja esikoinen oli vähän mallia kun mulla on nälkä, sitä ruokaa pitää saada heti tai huudan vielä lujempaa. Tää toinen on saanut mut ehkä vähän häveliäämmäksi, yllättävää kyllä, mut imetän edelleen tarvittaessa missä vaan. Mut ymmärrän kyllä, ettei kaikki halua.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mieteinpä vaan että olisihan tuo mielenkiintoista tällä hetkellä mennä imettelemään tuonne julkiselle paikalle kun on tämä tissiraivari kausi nyt! :D Siinä sitten huutavan vauvan kanssa ois yleisön edessä kiva vaihtaa rinnalta rinnalle ja jekuttaa syömään :D Siinä kyllä vilkkuis kaikki ja varmaan tulis poliisitki paikalle
 
Tuliskohan ne poliisit tuttipullon kanssa?! :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top