Imetys

imetys ei ole mikään hyvän äidin meriitti. Vaan se, että hoitaa lapsensa parhaaksi katsomallaan tavalla!

Tästä olen niin samaa mieltä. Ihan liian korkealle nostetaan imetyksen arvo. Eikö kuitenkin tärkeintä ole äidin ja lapsen hyvinvointi!!

Valtavasti tsemppiä Lälly. Kyllä ne ihanat vauvan hymyt ja jokellukset imetyksen tuomat murheet karkoittaa. :Heartpink

Mä itken ku luen teidän kommentteja.. Ihanaa saada tukea ja ymmärrystä tässä raskaassa päätöksessä, eikä haukkumista ja vähättelyä :Heartred Ootte parhaita! Tuun lukemaan teidän viestejä ku meinaan taas asiasta masentua.

Tässä oon nyt kaikkeni tehny, eikä tilanne ole ratkennut. Riipaiseehan se äidin sydämestä, kun oma maito ei vauvalleen sovellu, mutta mun on vaan hyväksyttävä se ja jatkettava tästä. Pakko myöntää, että oon niin säälittävä, että oon tänään jo pumpannut puol litraa maitoa ja aijon pakastaa ne.. Haaveilen voivani antaa ne muutaman kuukauden päästä, josko vauvan suolisto olisi hieman kehittynyt ja kestäisi maidossa olevia allergeeneja. Vaikka en siedätys teoriaan niin vahvasti usko, mutta silti.

Tsemppiä lälly! Oot tosiaan tehnyt kaikkes! Ja ei se imetys tee äitiä :) jokainen äiti ruokkii lapsensa parhaalla mahdollisella tavalla, aina se ei ole oma maito.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mites nyt menikään noiden yöimetysten kanssa? Jos niitä ei ole niin vaikuttaako kovin maidontuotantoon?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Eikö imetyksen kesto lyhene, kun vauva kasvaa? Meillä ollaan taas koko aamu tissillä, tekee mieli antaa korviketta että saa tytön hetkeksi nukkumaan. Ja pääsee itse kahville.

Mä oon kuullut et yöimetykset on tärkeitä maidontuotannon ylläpitämisessä mut toiset vauvat nukkuu jo läpi yön, mitäs sitten tehdään?

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Mä oon ruvennu heräämään siihen öisin että tyttö lussuttaa sormiaan niin herättelen hänet sitten myös yötissille siinä joskus 05 aikaan. Toivon että tää auttais maidon riittämistä...mutta on kyllä kauheeta kun koskaan ei tiiä millon se maito ei enää riitäkään!

Meillä mennään välillä yöt syömättä ja en ole niinä hajaöinä alkanut herätellä sen kummemmin, mutta kyllähän se maito riittää sinne saakka kun riittää. Ei passaa stressata siitä liikaa

Niin no meillä mentiin niin pitkään niillä 9-10h yöunilla ilman syöttöä niin mua alko stressata likaa. Enää ei tarvii edes pumpata aamulla kun eka unipätkä on "vaan" 7h ja toka 3h.

Ja hymikselläkin alkaa varmaan maidontulo tasaantua kuten usein viimeistään vauvan ollessa 3kk iässä tapahtuu.

Mulla taas viime yönä pakkas vasen tissi ihan täyteen ja oli imetyksen jälkeenkin kipeä ja muhkurainen. Nyt yritän vimmalla saada sitä auki :(

Ei se maidontulo ihan tuosta noin vaan lopu, jos on jo kerran täysimetykselle pääty! :) Eniten imetyksen onnistumiseen vaikuttaa se, että imettää lapsentahtisesti (no tietysti joskus on perusteltua imettää esim. vähän tiheämmin, jos vaikka haluaa tehostaa maidontuotantoa syystä tai toisesta, tai jos vauvan pitäisi saada kerrytettyä painoa vähän enemmän), yöimetyksillä on toki sinänsä aika paljon merkitystä, että yöllä prolaktiiniä erittyy paremmin, mutta meilläkin neiti nukkui ensimmäiset 3kk yönsä täysin heräämättä yleensä ja täysimetyksellä ollaan vielä näin 5kk iässäkin, vaikka kotiuduimme sairaalasta aivan tarpeettoman ison lisämaitomäärän kanssa. :)

Tässä tosi hyvä artikkeli luettavaksi, jos pelkää, että maito on loppumassa kesken: http://www.imetys.fi/index.php/tuke...don-riittaminen/443-voiko-maito-loppua-kesken

Jos imetyksessä jokin askarruttaa, kannattaa ihan oikeasti lukea imetys.fi ja/tai maitolaituri ja/tai imetyksen tuen FB-sivut! Maitolaiturilla ja FB- sivuilla voi myös kysyä imetystukiäideiltä kysymyksiä. :)

Juu ei se maito tosta noin vaan lopu itsestään :) Ja jos lapsi nukkuu yöt läpi niin silloin on maitoa päivisin tarpeeksi eli ei tartte siitä stressata jos imettää silloin kuin lapsi haluaa, eikä itse yritä yövieroittaa. Jos maidontulo hidastuu sitten päivisin niin alkaa lapsikin taas herätä yöllä syömään ja taas on enemmän maitoa. Vauva osaa hoitaa tuon omalla painollaan jos pelkkää rintaa saa.

Oon lukenut paljon ja järjellä tiedän ettei tässä mitää hätää oo mut sisällä välillä velloo tää hysteeriäiti ja se saa joskus vallan ja alan stressaa:grin
Lapsentahtisesti meillä mennään, toki välillä nälkäsignaalien tulkinta on hankalaa ja saatan joskus tarjota rintaa "turhaa" mutta siitä nyt haittaa ole, tyttö sit vaan hetken leikkii ja hengaa tissillä :)

Mut kiitos taas varmistuksesta!! :)

Mä stressaan vaan tän alipainon takia koska selkeestikään en saa syötyä tarpeeks kun paino vaan tippuu entisestään. Maito varmasti riittäis jos tätä ongelmaa ei olis, sitä en epäile. Mietin vaan että kun oma olokin alkaa olemaan jo aika kuiva niin kuinka kauan sitä maitoa voi tulla "tyhjästä".

Ja hei, Hymykuoppa, entäs se luusto!! Muista syödä kuitenkin paljon maitotuotteita tms, koska sit kun sulla ei oo enää mistä tehdä maitoa, niin se menee luustosta!
Ite syön lisäkalkkia ja monivitamiinia, ihan kaikenvaralta..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä niin toivoisin, ettei kukaan syötä tuollaista skeidaa, ettei maito voi tuosta vaan loppua. Mulla viimeksi loppui maito raskaaksitulon myötä. Ja kakkosen kohdalla maito loppui kuukautisten alkamiseen. Turhaapa imetin ja imetin, kun ei sieltä maitoa tullut, kolmonen lakkas pissimästä ja kakkonen lakkas kasvamasta. Ja siis lopetin imettämisen ihan seinään kummaltakin, eikä tissit olleet moksiskaan siitä. Loppu mikä loppu.

Maidontulo voi loppua äkistikin, mutta siihen on yleensä jokin hyvä syy, kuten hormonitoiminnan muutos kuukautisten tai raskaaksitulon muodossa.

Itse olen nukkunut vastasyntyneestä yöni läpeensä, äitini puheiden mukaan hän ei ole ikinä herännyt mua syöttämään yöllä ja mua on imetetty vaille 9kk ikäiseksi. Joten kyllä ilman yöimetystäkin voi maidontuotanto olla hyvää.

lisäänpä vielä, että edelliset kommentit on siis täysin omiin kokemuksiin perustuvia. Niin kivoja kuin tutkimukset ja tilastot on, niin ei nekään kaikkea kata.

Olen suorittanut ensimmäisen julki-imetyksen tän lapsen kanssa. Vähän noi perhepuiston ohjaaja-pojat vilkuili, kun kaivelin tissin esiin :grin:grin

Maidontulo voi loppua äkistikin, mutta siihen on yleensä jokin hyvä syy, kuten hormonitoiminnan muutos kuukautisten tai raskaaksitulon muodossa.

Niin. Eihän se maito silloin lopu "tuosta noin vaan" jos on raskaana vaan se hormonitoiminnan muutos lopettaa maidontulon. Kuukautiset yleensä hidastaa herumista huomattavastikin, mutta ei normaalisti lopeta maidontuloa. Toki jos lopettaa imetyksen tai antaa pulloa siihen hätään niin loppuu nopeasti se maitokin. Mutta ei se ole "tuosta noin vaan" vaan sille maidon loppumiselle on aina joku syy... Sitä tuolla tarkoitetaan. Ei että maidon tulo ei mistään syystä ikinä vois loppua. Se vaan että se ei käy itsestään.

Takaisin