Imetys

Mulla on nyt pieni imetysongelma. Mun vasen tissi on koko ajan täynnä kun tyttö ei tunnu ikinä tyhjentävän sitä kunnolla. Vasenta puolta pakottaa jo tunti imetyksen jälkeen ja se tuntuu kovalta. Oikee tissi on pinkee vaan aamulla ennen ekaa syöttöä ja tyttö syö siitä koko päivän ihan nätisti. Maitoa tulee paljon mutta ei niin paljon ettei tyttö pysyis tahdissa mukana. Vasen puoli taas ei tunnu välillä kelpaavan ja tyttö käyttäytyy niinkun tississä olis jotain vikaa, maitoa tulee mutta ei suihkua. Tyttö syö molemmilta puolilta kuitenkin yleensä aina yhtä kauan (5min kerralla) ja vaikuttaa ruokailun jälkeen tyytyväiseltä. Mun olo vaan on tukala kun vasen tissi on melkeen tuplasti oikeen kokonen, painava, pinkee ja välillä vähän kipeekin. Mitään patteja ei tunnu eikä erityisen aristavia kohtia mutta joku tossa tississä on vikana. Voiko toinen puoli oikeesti vaan tuottaa niin paljon enemmän maitoa? :o pystynkö ite tekemään jotain mikä tasottais tätä epätasapainoa?

Mulla on välillä vasen puoli ollu parempi tuottamaan, nyt taas oikee tissi on nopeemmin täysi. Poika on alkanu viihtymään tissillä pidempiä aikoja vasta ihan äskettäin, aikaisemmin oli toi sama 5 min. Eli eiköhän se siitä tasannu, hymis :)

Mulla kanssa vauva tykkää vasemmasta tissistä enempi ja annan sitten siitä silloin kun tuntuu, että se on ihan maitoa pullollaan. Pitkään aikaan en oo pumpannu paitsi eilen ja tuntui, että ei oikein mitään tule, vaan 80 ml aamulla molemmista yhteensä ja 70 ml illalla. Että maidontuotanto on ainakin tasaantunut hurjasti jos mietin mitä se oli 1 kk sitten.

Oisin tosiaan luovuttanutkin, mutta neuvolan mukaan kysyin sitä liian myöhään ja koska kuukausi sitten oli vielä koliikkia ja aikamoisia päiviä, ajattelin, että en lähde selvittämään asiaa.

Essukan 86 litralle kunnia ja kumarrus!!! :)

Miten hyvin ootte pesseet tissin ennen pumppaamista? Mä vasta aloitin pumppaamisen ja huomasin nyt parin kerran jälkeen, että nännin pitäisi olla puhdas. Imettäessähän normaalit bakteerit on vaan hyvästä. Miten toi pitäisi tulkita, käyttekö te pesulla ennen pumppausta?

Meilläkin on nälkäviestintä yhtäkkiä vaikeampaa. Likalla on nyrkki suussa kylläisenäkin. Syötän kellon ja tutun rutiinin mukaan, mutta sekin tuntuu höhlältä kun rutiinin on tuskin tarkoitus pysyä ikuisesti samana. Jos mä torppaan tälle tissin tavan vuoksi suuhun aina 1,5 tunnin jälkeen, piteneekö syöttöväli silloinkaan kun lapsi olisi siihen periaatteessa valmis?

Sitä pinkeetä tissiä pitäis tarjota harvemmin jos haluaa että maidontulo tasoittuu. Tai imettää / lypsää vain sen verran että olo helpottuu. Eli tavallaan teillä tuleekin toi automaattisesti... :) Mitä vähemmän siitä tissistä poistuu maitoa sen vähemmän se tuottaa, kyl se lakkaa ajan kanssa olemasta niin täysi. Jos pärjää sen kanssa niin voi osalla syötöistä jättää tarjoamatta kokonaan jne.

En pese tissiä ennen pumppausta. Käsittääkseni tissi tarttee pestä vain jos luovuttaa maitoa, muuten riittää kunhan on peruspuhdas ja kuiva (eli ei saa olla kuolassa imetyksen jäljiltä). Kädet kannattaa pestä joka kerta, ja pumppu huuhtoa huolellisesti kylmällä pumppauksen jälkeen. Toiset pesee joka kerta ja keittää kerran päivässä, toiset huuhtoo kylmällä ja laittaa jääkaappiin ja pesee ja keittää kerran päivässä. Toiset pesee ja keittää joka kerta.

Meillä kans on nyrkki koko ajan suussa. Kun en aina tiiä onko nälkä vai väsy vai mikä ni hengaa puolet ajasta tissit paljaana. Jos se vaan imaisee tai leikkii vähän ni ei oo varmaan nälkä vielä. Tai jos ei kiinnosta ollenkaan koko tissi :p Kyl se sit kiinni ottaa ja imee kun nälättää.

Tää syö aina kun tarjotaan. Ei mitään itsesuojeluvaistoa, halkeaisi varmaan jos saisi syödä pohjattomasta tissistä.

Jännä että moni täällä sanonut vasemman rinnan olevan parempi tuottamaan maitoa ja mulla se on päinvastoin! Oikea on ahkera maidon tuottaja ja oli esikoisellekin. Sen voimalla vois melkeen sanoa että meillä mennään kun vasen on niin surkea tapaus että siitä ei paljoa irti saada per syöttökerta. Öisinkin sitten aina annan tuon oikean rinnan jotta sen maidontulo säilyis. Ja kyllä olen kokeillut imettää tihemänpään tuosta vasemmastakin mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. Ja sellainen huomio on itsellä tullut huomattua että kun on jostain asiasta huolissaan tai paljon asioita mietinnässä niin rinnat täyttyy nopeampaa :eek:
Niin joo ja pikku kakkosta odottaessa alkoi useasti rinnat heruttaa kun esikoinen esim loukkasi itseään ihan itkuun saakka :D

mulla myös vasen tissi usein täydempi. Mut oon kyl huomannut että oikeaa tissiä vaivaa suihkutissisyys ja se myös vuotaa imetysten välillä vasempaa enemmän.. outoa. mut niin kauan ku tyttö on tyytyväinen niin on äitikin :)

Mulla kanssa oikea on usein pinkeämpi, mutta vasen vuotaa enemmän. Välillä kun tuntuu heruminen syöttötilanteen ulkopuolella, niin vasen ihan suihkuaa.
Hassua on, että vaikka vasen vuotaa enemmän itsekseen, niin se kuitenkin heruu pumpulle paljon huonommin.

Mulla oikea tissi vuotaa,kun toista imetään,vasen ei. :) Alkuun oikea tissi täyttyi paremmin ja nopeammin,nyt en ole huomannut selvää eroa.

Oikea tissi on huonompi, tyttö syö sitä minuutin, vasemmalla viihtyy pidempään. Vasen on paljon isompikin ja se on öisin pinkeä ku oikeassa tuntuu silloin vain muutama herne. Mut mullaki oikea on kumminkin pahempi falskaamaan.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon sit varmaan ainoa jolla ei mitään eroa tisseissä. Molemmat kelpaa ja yhtä hyvin vielä tuottavat:cool:

Meilläkään ei ole eroa tytölle, kumpikin kelpaa yhtälailla. Täytyy olla tyytyväinen!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Mä toivoisin, että kumpikaan tissi ei kelpaisi, mutta kelpaa liiankin hyvin. Tän tissitakiaisen vieroitus ei näköjään ole mikään ruusuinen tie. Päivisin ei suostu syömään pullosta. Illalla kyllä syö. Liikaakin ja sitten puklaa. Ja nyt on karjunut tunnin täyttä huutoa isin sylissä. Väsyttää, mutta ei osaa nukahtaa ilman mua. Jos jollain on hyviä vinkkejä niin bring it on!

Meillä ekaa kertaa kieltäydyttiin tissistä, siis molemmista! Ei muuta kuin pumppu kauniiseen käteen ja pumppailemaan. Pumppasin 125ml ja oiskohan tuo 25ml jäänyt syömättä. Mutta ihan vasta ajattelinkin että millonhan alkaa kieltäytyminen

Vau mikä saldo, itse saan illalla ehkä 40ml irti. En enää viitsi edes yrittää kuin aamuisin.

mä olin isompien kans hummailemas ja jätin vauvat mummolaan. Pumppasin varuiksi maitoa pienemmälle eilen ja tänä aamuna saldona 80ml molempina aamuina. Se 80ml riitti yhteen syöttökertaan.

miten paljon teillä vauvat syö pullosta kerralla?

Meillä menee kerralla 90-130ml. Yleensä sulatetaan 120ml kerralla jos annetaan pullosta.

Takaisin