Imetys

Mutta pitää nyt tosiaan taas muistaa että jokainen on yksilö ja mikä toisella lopettaa maidon tulon ei välttämättä saa samaa aikaiseksi toisella! Mutta että ainahan siihen joku syy löytynee jos maidon tulo alkaa vähenemään. Ei sitä vaan kannata liikaa stressatakaan :)

Jokainen äiti on yksilö ja varmasti Röppökin on oikeassa, omasta kokemuksestaanhan hän puhuu. :)

Itse olen kuitenkin muutamankin raskaanaolevan äidin nähnyt imettävän ja 'oma' imetystukiäitini imetti läpi kahden raskauden, joista ensimmäisen aikana maidontulo vain yltyi loppua kohden. :) Ja itselläni on tälläkin hetkellä kuukautiset ja imettänyt olen monta kertaa, en ole edes huomannut herumisessa eroa. Hyvin yksilöllistä siis. :)

Ja tuskin imetyksen tuen tiedot nyt aivan skeidaa ovat... Kannattaa muistaa, että ihmisiä niissä tutkimuksissakin on mukana. ;)

sitäpä juurikin hain tällä, että me ollaan niin yksilöitä ja kaikki on mahdollista. Siksi minusta on skeidahöpinää osa imetysfanaatikkojen tutkimuksista, kun mantra kuuluu, että maito ei voi loppua jos vaan imettää.

äitinä mulle on tärkeämpää lapsen hyvinvointi kuin imetys.

nyt oltiin neuvolassa ja painokehitys on ollut laskusuuntaista ja pituus noususuuntaista. Maitoa tulee hyvin, mut neuvolatäti antoi armonaikaa 4kk nlaan asti ja jos on kolmas neuvola painokäyrä laskussa, niin jotain tarttis tehdä.. En kyl tiedä mitä, kun musta tää on syöny ja kasvanu hyvin..

Röppö, ne taitaa taas olla ne hemmetin käyrät mitä siellä neuvolassa toljotetaan suu vaahdossa. Itsekin huomasin viime neuvolassa että täti ei tainnut olla täysin tyytyväinen tytön kasvuun kun puheli jo niistä soseista ja velleistä...

Mitä ne meinaa siellä neuvolassa tehdä jos lapsi ei kasva niillä pirun käyrillä? Jos röpölläkin maitoa tulee hyvin ni ei siinä korvikkeen tyrkyttäminen auta, ku kasvu tuskin johtuu vähäisestä ruokamäärästä. Vauvat kun on yksilöitä ja kasvavat omaan tahtiinsa.

Niinpä. Imetystä voi tehostaa jne. jos ei kasva mut jos maitoa tosiaan tulee paljon ja hyvin niin ei niillä käyrillä oo mitää merkitystä. Pahempi se on jos alkaa tuputtaa vaan ja kiinteissä on energiaa vähemmän kuin maidossa... Jos on pieniruokainen lapsi niin ne kiinteät ei tuu siihen lisäksi vaan tilalle ja paino nousee entistä huonommin. Kai ne sitä seuraa et jos oikein isoja heittoja tulee niin se voi olla merkki esim. jostain allergiasta tai imeytymishäiriöstä.

Kasvuseulaanhan voi aina käydä laittamassa ne lapsen mitat ja katsoa miltä ne käyrät näyttää. :) Osassa neuvoloita (esim. omassa) on vielä käytössä ne vanhat kasvukäyrät ja saattaa kyllä kasvuseula näyttää siksi erilaista, mutta kasvuseulassa on ne käyrät joita pitäisi noudattaa neuvoloissakin. https://www.kasvuseula.fi/

Ja joskus ne neuvolatäditkin unohtaa sen, ettei se nollakäyrä ole mikään tavoite vaan normaalijakauman keskiarvo. :)

meil katsottiin nyt uusien ja vanhojen käyrien mukaan. Paino menee nollakäyrän alapuolella ja pituus yläpuolella. Yritin kyl mutista siinä, et meil on kaikki ollu pitkiä ja hoikkia..

vaikea olis kyl keksiä et mihin väliin alkaisin antamaan lihotusta. Laps ei vaikuta tippaakaan nälkäselle ja on jaksanu venyä pituutta ihan roimasti. Tänäänkin mietin et miten nuo reisimakkarat vois saada pysymään niin ettei ne hautuis ja punottas, et ei tää kovin siro minusta ole. Mut eihän siinä, katsotaan käyrästä, miten laps voi..

Myö mennään nollakäyrällä pituudessa ja paino on jollain miinuskäyrällä, en oo kysyny millä. Mut pikkinen tää on ollu koko ajan ja sitä omaa käyräänsä seuraa :)

Meillä ei oo ees puhuttu käyristä... Kyl terkka ne pisteet sinne rustaa mut ei vissiin tuu mitään muuta kun söheröä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkään ei puhuta käyristä. Nettiin kun kävin nuo tiedot laittamassa, niin näköjään mennään +2 käyrällä. :D
Mutta ihan hullua tosiaan tuijottaa jotain käyrää, luulisi että luottaisivat ennemmin siihen miten lapsi voi.
Ei kai voi olettaa että kaikki kasvaa jonkun keskiarvon mukaan. :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Jos lapsi kuitenkin kasvaa ja on tyytyväinen niin ei pitäs käyrien merkata niin paljoa. Esikoinen kasvoi ekan vuotensa jossain -10 käyrällä painon puolesta ja pituus nollilla, ja neuvolassa oltiin kuitenkin tyytyväisiä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

niin no ongelma kai on siinä et se käyrä on laskeva, ei niinkään se sijainti. Sijainniltaanhan nuo on ihan nollan molemmin puolin, mut kön toinen käyrä nousee ja toinen laskee niin ei oo hyvä...

viikkotasolla painonnousu on ollut 117g

mut mitäpä sitä murehtimaan, pääasia et kasvaa.

Meillä meni viimeks just niin et painokäyrä nousi ja pituuskäyrä laski. Sen takia nyt kontrolli nopeammin. En silti ole huolissani. Nyt on tullut sit taas pituutta mun mielestä reilusti...

Mua niin suretti ku törmäsin tapaukseen jolla vauva oli saanu painoa 100g viidessä viikossa kun 100g on sellainen ehdoton minimi yhdessä viikossa, mieluummin 150-170g sais tulla (ei haittaa jos tulee enemmän :) ). Täysin rintaruokinnalla. Just joo, kyl nyt tossa vaiheessa pitää tajuta lisämaitoa antaa! Se että vauva on ns. happy to starve eli ei huuda nälkäänsä ei enää noilla lukemilla oo mitenkään väännettynä normaalia. Jos en väärin muista WHO arvioi että joka viides lapsi on sellainen kun on vähään tottunut niin ei myöskään osaa vaatia enempää vaikka ravinto ois riittämätöntä. Tää oli 3kk ikäinen vauva ja jollain luontaisella notkahduksella tota painoa selitteli ja yhä täysimetyksellä mennään.

Mitä nää mulle kuuluu mut tosta tuli kyllä tosi paha mieli, eteenkin kun sitä kannustettiin vaan et ehkä se vauva vaa leikkii tissillä ku se sitä aina tempoo ja kiskoo?!

Voih! Tosta tuli kyllä paha mieli :( toinen pieni on ollut tosi nälkäinen

Tänään taas muuten maitoa oikein suihkuaa kun eilen söin ihan koko päivän! Tätä ennen oli kuitenkin viikko kun maito oli selkeesti vähissä ja tyttö joutu tekemään tosi paljon töitä että maitoa tuli.

Mulla taas oli eilen tollanen suihkupäivä, tänään taas paita suht kuivana. Eilen oli kyllä poikakin tosi itkuinen ressukka, tänään vaan nukkuu. Tämä lienee vaikuttanut eiliseen maidontuotantoon :)

Takaisin