Imetys

Meillä menee 80ml, max 90ml kerralla vähän vajaa 2kk pojalle. Toikin sillon jos on toisella on kiljuva nälkä ja huolii pullon.

Meillä menee pullosta useimmiten noin 120, ennätys taitaa olla 150.

Mä vuokrasin tossa viikon alusta Amedan sähköpumpun (1,5 eur/pv). Päätin kokeilla miten toimii kun käsipumpulla uhkas jo rannetulehdus. Oon ollut tyytyvinen, suurin parannus käsipumppuun että saa pumpattua molemmat rinnat kerralla - silloin siis kun toinen tissi ei satu olemaan kenenkään suussa... Aiemmin vasen tissi herui paljon vähemmän pumpulle, mutta sähköllä saan suurinpiirtein yhtä paljon molemmista tiristettyä.

Oon alkanut antaa pojalle pullollisen (n. 1,5 dl) päivässä korviketta ihan vaan itsekkäistä syistä eli jotta saisin sen hetkittäin irti tissistä. Lisäksi pumppaan sen verran että ryyppäsee pari pulloa äidinmaitoa. Näiden ohella sitten x määrä imetyksiä. Tämän uudistuksen jälkeen olen tosiaan saanut pojan nukkumaan kunnon päiväunet aiemman 10 minuutin sijaan (tosin vapaus ei koittanut mulle, vaan nukkuu edelleen sylissä...) ja puuhaamaan vähän pidempiä aikoja hereillä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä oon alkanu tarkoituksella antaa 60-100ml kerralla ettei tottuisi niin isoon annoskokoon ettei miun huonosti heruva tissi sit kelpaa enää ollenkaan. Kuten meinas kertaalleen jo käydä, silloin enkat oli 180ml kerralla ja tissillä ei tullu ku huuto. Pyytää sit parin tunnin päästä jo lisää mut parempi niin silti... Jos näyttää 66 ml annoksen jälkeen tyytymättömältä niin röyhtäytän, odottelen muutaman minuutin ja tarjoan sitten vasta lisää.

Olihan taas muutama sivu luettavaa, kun en pariin päivään oo ehtiny lukemaan. :) mutta joo, täälläkin vasen tissi on ns. luottotissi, josta siis voi syöttää melkeinpä millon tahansa. Oikee tuottaa vähän huonommin ja jos pojun nälkä ehtii huutoasteelle, niin sitä on melko turha tarjota. Yritän kuitenkin siitä aina ensin syöttää. Vasenta on hyvä käyttää kun on reissussa. Se kelpaa yleensä aina ja sieltä tulee heti, oikeasta täytyy herutella muutaman imun verran että lähtee virtaamaan. Ja sitten sieltä tulee kyllä ihan kunnolla, eli poika saa kyllä mahan täyteen molemmista, mutta oikea tissi vaan vaatii enemmän työtä :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app

Vasen on myös hyvä siitä, että saa pojan melko nopeesti hiljaseks jos tarve vaatii :D esim. Kauppareissulla/kylässä hyväksi todettu.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on oikea tissi parempi ku vasen. Iltaisin vasen tuntuu tyhjältä ja monesti poitsu raivoaakin just vasemmalle tissille.
Tänä aamuna syötin vasemmasta ja sit pumppasin oikeasta 80ml, jonka sit kummi sai syöttää pojalle kastejuhlan jälkeen.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meil on tänään raivottu korvikepullolle. Päivällä veulasi tuttia ja sylki maitoja. Sitten alkoi huuto. Teki saman miehelle mun uimareissun aikana. Pienen rauhoittelun jälkeen kelpasi lopulta. Tissillekin on vähän murahdeltu, mutta onneksi se on kelvannut. Tuntuu kyllä että on syönyt tänään kovin huonosti. Rotan vaikutuksia kenties.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Haikein mielin imetin äsken viimeistä kertaa :( tuun vielä itkemään monet itkut tän asian suhteen. Sanoin kuvaamaton side, mikä meille pojan kanssa imetyksen avulla muodostui. Mutta tästä on hyvä jatkaa. Vauvan terveys on kuitenkin ensisijaista.

Voimia sinne lälly. Vaikea ratkaisu mutta varmasti helpottaa teidän molempien vointia.

Mä oon jo niin monet itkut itkenyt kun oon pelännyt imetyksen loppuvan vaikka vielä ei oo niin käynyt. Vaikka ennen ajattelin imetyksen olevan välttämätön paha, josta pääsee riemulla eroon 6 kk jälkeen niin ei se sitten ihan nii mennytkään.

Mä luulen kyllä että esim. Manducassa kantamalla pääsee lähelle samaa läheisyyttä kuin imettäessä vaikka ruoka tuleekin muualta.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mäkin luulin imettäneeni viimeistä kertaa 1,5kk sitten mut tässä vaan porskutetaan osittaisella silti ja suunnilleen puolet (nyt ehkä vähemmän kun on helle ja juo paljon) maidosta tulee yhä tissistä. Toki jos haluat lopettaa ja olet varma niin lopeta. Mutta - itellä se pari päivää mitä "lopetin" oli sydän kurkussa koko ajan. Kokeilin antaa lohtutissiä kun mikään ei auttanut niin rinta kelpas... Samoin unileluksi. Nyt tavallaan syödään pullosta ja otetaan jälkkärit tissistä. Yöllä kun tulee enemmän maitoa sitä on ihan fiksu määräkin et varmaan oikeasti auttaa nälkääkin pitämään loitolla. Mut päivisin en ota paineita siitä paljonko tissiä tarjoan, toki mieluummin enemmän kuin vähemmän, mut ei oo tytön pakko syödä eikä tarvii tuputtaa eikä tarvii huolehtia että riittääkö maito.

Monet on sanonut että olo helpotti kun antoi itsellensä luvan lopettaa, ja hyvä niin. Mut jos itkettää ja sitä sidettä kaipaa niin imettäähän voi vaikka se ei oliskaan kuin satunnaista ja vaikka maitoa ei juuri tuliskaan. Teillä tietty hankalampi ku ei meinaa pulloa huolia, meillä kelpas pullo vähän turhankin hyvin. Mutta - tärkeintä tossa on kuunnella itseään. Jos se lopettaminen oikeasti helpottaa, niin lopeta. Mutta jos se itkettää ja ahdistaa, niin kannattaa jättää ovi vähän raolleen.

Jos siitä rintamaidosta tulee vauvalle huono olla, ei varmaan ole mahdollista jättää tuollaista takaporttia.

Uskon että teille Lälly tulee vielä ties mitä ihanaa uutta yhdessä, kun lapsen olo paranee! Tähän mennessä se imetys on ilmeisesti ollut se ainoa lohtu, mutta jatkossa löydätte uusia keinoja seurustella ja olla yhdessä. Ei se side häviä mihinkään. :)
Toivon teille paljon yhteisiä hymyileviä keskusteluja, ja rauhallista hengailua lähekkäin. ♡

Voimia Lälly♥ toivotaan että tää vaikea päätös toisi helpotusta pojan eloon ja oloon :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Täällä kans tippa jos toinenkin silmässä kun ajattelee et joutuis lopettaa imetyksen. Vaikka se välillä ottaakin päähän koko touhu niin on se niin läheistä tuon ihanan vauvan kanssa et harmittaisi todella... :( voimia Lällylle! Hyvät tulokset varmasti kannustaa eteenpäin!

Voimia Lälly! <3 Itsekin muistan itkeneeni monet itkut, kun imetys ei meillä lähtenyt rullaamaan, mutta paljon sylittelyä vaan ni kyllä se siitä. :) Ja toivottavasti tää parantaa teidän pojan oloa.

Jos siitä rintamaidosta tulee vauvalle huono olla, ei varmaan ole mahdollista jättää tuollaista takaporttia.

Mulla on varmaan menny jotain kännykällä lukiessa ohi kun en muista ku refluksikyselyt ja jossain välissä soijakorvikkeista kyselyn niin en tiedä mikä sit oli syynä..? Miulla ei oo siis mitään kenenkään lopettamista vastaan mut tietty kun en itse tiedä syytä ja kuulostaa että äitiä itseään harmittaa lopettaminen niin mietin onko vaihtoehtoja..? Anteeksi jos tästä on jossain muualla ollut nyt sit enemmän juttua ja sohin turhaan muurahaispesää :/

Ei vaan Lälly on ollut todella tiukalla ruokavaliolla päihittääkseen vauvan mahakivut. Vaikuttaa vahvasti siltä että kaikki on kokeiltu ja korvike on paras ratkaisu. Ihan hirveästi sympatioita sinne, Lälly!

Täältäkin sympatiat Lällylle! Itsellekin olisi kova paikka imetys lopettaa joten voin vain kuvitella mitä Lälly käy läpi. MUTTA toivotaan että pojan olo kohenisi huomattavasti ja teilläkin arki alkaisi rullaamaan! Ja Lälly, oot todellakin tehnyt kyllä kaikkesi pikkuisesi eteen! Ihailen suuresti!

voimia lälly! Oot todella antanut kaikkes imetyksen eteen, mut vauvaa lähellä voi olla muutenkin kuin imettäessä.

Itse lopetin esikoisen imetyksen kuukauden rintaraivaritaisteluiden jälkeen. Pystyin imettämään päivisin enää kontillaan lapsen päällä pimeässä makkarissa tai kävellessä hytkytellen ja lapsi huusi silti useimmiten eikä huolinut tissiä. Kun siirryttiin pulloon ja lapsi oli aurinkoinen ja tyytyväinen, niin murhe imetyksen loppumisestakin hälveni ja nautittiin paremmasta elämästä ilman jatkuvaa syömistaistelua. Suhde lapseenkin parani, kun ei se syöminen enää turhauttanut.

imetys ei ole mikään hyvän äidin meriitti. Vaan se, että hoitaa lapsensa parhaaksi katsomallaan tavalla!

Takaisin