Imetys

Tavallaan inhottava kertoa, en tule mitenkään leuhkimaan vaan vain kertomaan. Luovutin edellisen kohdalla 4kk. Maitoa tuli AIVAN liikaa,enkä väitä senkään olevan niin kivaa kun ei pääse vauvasta saatika pumpusta eroon!!
Luovutukseen meni sinä aikana 86litraa :cool: Saipa moni pikkuinen apua ja itse ihan hyvät rahat kelan tukien lisäksi. Mutta tosissaan esikon kohdalla maito loppui taistelun jäljeen 1.5kk kohdalla.

Olishan se hyvä luovuttaa, jos pystyy. Ja mä pystyisin maitomäärän puolesta. Mutta kolmen lapsen äitinä, mun on hiukka hankalaa lähteä 50 kilsan päähän sairaalaan istumaan sähköpumpun kanssa. Mihin minä laitan lapset siksi aikaa?? Mies on töissä enkä mä voi muksuja jättää keskenään kotiinkaan. Ennen vissiin pystyi pumppaamaan kotona ja sit se maito lähetettiin linja-auton mukana sairaalaan. Nykyään vissiin pitää mennä sairaalaan luovuttamaan.

Jos siis sairaalaan pitäs paikan päälle mennä luovuttamaan niin ei onnistuisi mullakaan

Pääkaupunkiseudulla ainakin voi pumpata kotona ja taksi hakee kotoa maidot...

Voin kyllä olla väärässäkin...

Mut onhan se hullua jos joutuu sairaalaan lähteä pumppaamaan. Ei tartte sit ihmetellä jos ei luovuttajia ole!

Tavallaan inhottava kertoa, en tule mitenkään leuhkimaan vaan vain kertomaan. Luovutin edellisen kohdalla 4kk. Maitoa tuli AIVAN liikaa,enkä väitä senkään olevan niin kivaa kun ei pääse vauvasta saatika pumpusta eroon!!
Luovutukseen meni sinä aikana 86litraa :cool: Saipa moni pikkuinen apua ja itse ihan hyvät rahat kelan tukien lisäksi. Mutta tosissaan esikon kohdalla maito loppui taistelun jäljeen 1.5kk kohdalla.

Itse asiassa tuo antaa lähinnä toivoa. Itse elän siinä toivossa että jos toinen lapsi joku päivä tulee niin tämä taistelu esikoisen kanssa silloin kannattaa. Jos olisi tissit siihen mennessä tajunnut että niiden kuuluu tehdä maitoa... Nytkään ei pääse vauvasta eikä pumpusta eroon hetkeksikään mut jos sitä maitoa sitten tulis edes sillä kertaa riittävästi. Nyt tuntuu et hakkaa koko ajan vaan päätään seinään kun on jatkuvasti tissit jossain lypsyssä ja kun ei maitomäärä lisäänny se ei lisäänny. Jossain välissä pakko kuitenki tytön kanssa ihan seurustellakin ja muutenkin hoitaa...

Hannastiina12 : meillä pakastettiin maidot kotona ja yhdeltä päivältä meni tuoremaidot. Vein paikalliseen labraan kerran viikossa kylmälaukun jossa ne oli ja labra kuletti keskus-sairaalaan. En minäkään olis muksujen kanssa menny!! Oli jo tarpeeks siinä kerran viikossa reissussa :rolleyes:
Elmiina: Koin itse aikanaan äärettömän huojentavana lopettaa imetyksen sitten kokonaan kun maito hiipui. Säästin aikamoisesti voimavarojani kun ei enää ollut kokoaikaa mielessä se: pakko, pakko riittää! Vaikkakin se söi itsetuntoa luovuttaa imetys oli se parempi kuin repiä itsestään liikoja. Monesti oli paskamutsi-fiilis ja manailin sitä korviketta, yritin vain pitää mielessä kuinka paljon pahemminkin voisi olla. Yritä löytää itsellesi paras polku imetyksen kuoppaisella tiellä!

Meillä menee laskennallisesti n. puolet korviketta (sitähän ei tarkkaan tiedä mitä tissistä tulee) ni ite on osais pitää lopettamista mitenkään ajankohtaisena. Mutta siihen ei resurssit riitä että tämän aktiivisemmin enää pystyis maitomäärää yrittää lisätä, pumppaan kuitenkin 3-8 kertaa ihan joka päivä imetyksen lisäksi ja hoidan tytön lähinnä yksin. Miulle jotenki vaik sitä maitoa tulis vaa 50ml se ois silti vaivan arvoista imettää tai pumpata. Mut sit ei ehkä ihan näin paljon aikaa sille uhrais.

Nyt yritän vaan ylläpitää tän tason, miehen kesälomalla käytetään jokunen päivä kunnon pumppailusessioihin kun mies voi hoitaa lisämaidot ja viihdytyksen :) Tyty huomenna 3kk ni "puolessa välissä ollaan," kun kiinteitä alkaa tulla enempi ni voi varmaan korviketta silloin vähentää. Ei oo pitkälti enää.

miehen kesälomalla käytetään jokunen päivä kunnon pumppailusessioihin kun mies voi hoitaa lisämaidot ja viihdytyksen :) .

Ai että, mä jo hetken luulin että elmiinalla kunnon kinkyt sessiot kun mies pumppaa ja imee lomalle päästyään..:downtown
ai miten niin alkaa rivoudet mielessä pyöriä???

Tuntuu että tää kaks kuukautta on ollu yhtä tiheen imun kautta mutta nyt on ehkä joku megatiheen imun kausi. Tyttö on tosi kärtsy muualla kuin tissi suussa, isän sylissä onneksi vähän rauhoittuu. Ei tunnu kuitenkaan että olisi mahakipuja, mutta voihan ne niitäkin olla. Tai sitten protestoi sitä että puolet henkilökunnasta häippäsi päivällä mekko-ostoksille vieden tissit mukanaan :P

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Päinvastoin meidän likalla eli tänään ei ole kauhesti tissi maittanut :o Osittain vähä huolestuttaa mutta isot kakkat tuli alkuillasta joten josko en panikois vielä ainakaan. Eilen sitten ilmeisesti syötiin tämänkin päivän edestä.

Joka paikassa sanotaan aina että tulee niitä tiheän imun kausia ja oon nyt odotellut sellasta ja vähän ihmetellyt/huolestunut kun ei oo näkynyt. Kysyin neuvolassa ja se sano et on ihan normaalia ettei sellasta vältsii tulekaan, tai et joskus se saattaa olla vaan sillein et imetyskerta pitenee tai että vauva tankkaa esim aamulla tai illalla vähän enemmän ja tauottaa vaikka päivän. Eikä kuulemma kaikki suurta muutosta huomakkaan. Oon kuvitellut et se ois sit sellasta ihan koko ajan tississä kiinni pari päivää mut näköjään sit voi olla muutenkin. Helpotti mun mieltä ku oon vähän pelännyt et jos se maito alkaakin vähentyä kun ei tuu sitä ylläpitävää maitotilausta vauvalta tiheänä imuna.

Joka paikassa sanotaan aina että tulee niitä tiheän imun kausia ja oon nyt odotellut sellasta ja vähän ihmetellyt/huolestunut kun ei oo näkynyt. Kysyin neuvolassa ja se sano et on ihan normaalia ettei sellasta vältsii tulekaan, tai et joskus se saattaa olla vaan sillein et imetyskerta pitenee tai että vauva tankkaa esim aamulla tai illalla vähän enemmän ja tauottaa vaikka päivän. Eikä kuulemma kaikki suurta muutosta huomakkaan. Oon kuvitellut et se ois sit sellasta ihan koko ajan tississä kiinni pari päivää mut näköjään sit voi olla muutenkin. Helpotti mun mieltä ku oon vähän pelännyt et jos se maito alkaakin vähentyä kun ei tuu sitä ylläpitävää maitotilausta vauvalta tiheänä imuna.
Ei niitä tosiaan joka vauvalla/imettäjällä tule!
meillä tuo poika nyt 4vkoa eikä ole alkupäivien jatkuvan imuttelun jälkeen niitä kausia tullut. siis kun maito nousi, on se sen jälkeen pysynyt tasaisen riittävänä ihan normi-imutteluilla. eikä ole muillakaan lapsilla aikanaan tullut, on saanut ihan rauhassa imettää niin pitkään kun on hyvältä tuntunut..

se on ihan hyvä merkki riittävästä maidontuotosta:)

Mä oon nyt pari päivää ollut selvästi hukassa nälkäsignaalien kanssa. Ennen se oli niin selvää hamuilua -> nälkä. Nyt kun vauva syö nyrkkiään ja sormiaan ihan huvin ja urheilun vuoksi, mä en enää tunnista koska se on nälkää! Ruoka-ajat ei ole mitenkään säännölliset eli ei oikein voi niistäkään päätellä. Vinkkejä kenelläkään?

meillä vielä nälästä kertoo sellaset karjasut ja sit ku otan likan tohon syliin niin nälkäsenä pää kääntyy sivulle ja etsii tissiä. Mut siis tekee tota vaan mulla, miehen sylissä ei (?). Meillä kyl auttaa se et tytöllä ruokailussa on väliä vähintään se 1,5h, yleensä yli 2h. Yleensä jos on aikaa kulunut viime syötöstä ja tyttö kitisee ja vääntää vaikka ilman noita hamuilua niin tarjoon tissiä ja toistaseks tarttunut kyllä heti innolla kiinni..

Mä huomaan pojan nälän sellaisesta yleisestä kitinästä. Väliä syötöillä on yleensä pari-kolme tuntia. Harvemmin kerkee mennä raivoon asti. Yritän kuitenkin viimeistään kolmen tunnin välein syöttää, vaikka poika olisi tyytyväinenkin. Tämä tosin edellyttää sitä, että muistaa koska on viimeksi syöty..... Mikä ei aina ole ihan varmaa. :)

Meilläkin väli on pari-kolme tuntia yleensä. Välillä vaan mulla pettää muisti enkä ole aina tuota mainostamaani puhelin app:ia käyttänyt. Sitten mietin, että syötinkö mä sen tänään yhdeltätoista vai muistelenko eilistä päivää. Varmaan turhauttaa tyttöä, kun kommunikoitiin niin hyvin sen kanssa ja nyt äiti on yhtäkkiä aivan kujalla.

Takaisin